Noslēdzas plānošanas posms, aktivizējas projektēšana
To sarunā ar Dienas Biznesu norāda Baltijas valstu kopuzņēmuma un Eiropas platuma dzelzceļa (1435 mm) infrastruktūras projekta Rail Baltica centrālā koordinatora AS RB Rail valdes loceklis un pagaidu izpilddirektors Igns Degutis un biznesa attīstības vadītājs Kaspars Briškens.
«Rail Baltica (RB) projekts ir ieviešams ar pilnu ātrumu, un mēs turpinām to netraucēti darīt,» uz jautājumu par to, vai patlaban projektā ir kādi šķēršļi, norāda I. Degutis. Baltijas valstu valdības un parlamenti ratificējuši starpvaldību līgumu, un valstis ir apņēmušās, ka 2026. gadā līnija darbosies. Šo apņemšanos nesen apstiprināja trīs valstu transporta nozares ministri, tiekoties ar Eiropas Savienības komisāri Violetu Bulcu. Savukārt 26. oktobrī viņa parakstīja Eiropas Komisijas pieņemto lēmumu par Ziemeļjūras‒Baltijas TEN-T koridora pārrobežu projekta RB ieviešanu, kas nozīmē, ka visa ES apņemas šo projektu īstenot. Šajā dokumentā paredzēti turpmākie soļi projekta ieviešanā, tā termiņi un kopējie izdevumi Baltijas valstīs un Polijā. Turklāt Eiropas Komisija un Ziemeļjūras‒Baltijas TEN-T pamattīkla koridora koordinatore Katerina Trautmane turpmāk oficiāli būs novērotāji RB Rail padomē.
Patlaban projektā tiek pabeigts plānošanas posms, proti, biznesa plāns, ko izstrādā Railistics un DB Engineering & Consulting GmbH, darbības plāns, ko izstrādā ETC Transport Consultants GmbH, kā arī infrastruktūras pārvaldības modelis, kuru izstrādā kompānija Atkins. Līdz nākamā gada vidum Baltijas valstu valdībām būs jāizlemj par optimālu pārvaldības modeli, saka I. Degutis.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Tai pašā laikā pilnā ātrumā tiek īstenots projektēšanas posms. Jau ir izsludināti seši (ap 66% no līnijas garuma) no 11 iecerētajiem būvprojektu iepirkumiem – katrā valstī pa diviem –, uz kuriem kopumā saņemti 44 pieteikumi. Nule kā sākta būvprojekta iepirkuma RB pamatlīnijas posmam caur Rīgu otrā kārta, kurai kvalificējušies seši pretendenti. Līgumu ar konkursa uzvarētāju plānots noslēgt nākamā gada pirmajā ceturksnī. Pretendenti ir piegādātāju apvienības, ko veido lieli starptautiskie un vietējie uzņēmumi, apvienojot Rietumeiropas zināšanas un reģiona pieredzi.
Tāpat seši pretendenti ir būvprojekta iepirkuma posmā no Misas līdz Vangažiem. Divos posmos – līdz abu kaimiņvalstu robežām ‒ būvprojektu iepirkumi vēl priekšā. Tāpat RB Latvijā būs trīs starptautiskās stacijas: pasažieriem – Rīgas centrā un lidostā, savukārt kravām ‒ intermodālais kravu terminālis Salaspilī. Papildus nākamgad tiks lemts arī par infrastruktūras apkalpošanas punktu, kas pašlaik Latvijā plānots Vangažos. Šo punktveida objektu projektēšana un būvniecība ir nacionālā ieviesēja SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas pārziņā. Latvijā jau sākta zemes iegāde projekta vajadzībām.
Runājot par Rīgas centrālās stacijas posma komercializāciju, K. Briškens norāda, ka RB Rail mudina visas iesaistītās puses, tostarp valdību un Rīgas domi, sadarboties un būt ambicioziem, lai stacijai un tai piegulošajām teritorijām būtu lielāka pievienotā vērtība. Labs piemērs tam ir Austerlica, viena no sešām lielajām Parīzes dzelzceļa stacijām, kur iecerēta pārbūve, lai izveidotu ātrgaitas vilcienu savienojumu un stiprinātu pasažieru pārvadājumu multimodalitāti. Tai pašā laikā ir plāns, kā attīstīt apkārtējās teritorijas, ieskaitot nekustamā īpašuma projektus un jaunu uz aprites ekonomikas principiem balstītu gudro rajonu.
Vaicāts, kurš vistālāk ticis, I. Degutis uzsver, ka projekts tāpat nedarbosies, ja kāda valsts kaut ko pabeigs ātrāk par citām.
Visu rakstu Iepirkumi uzņem apgriezienus lasiet 15. novembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!