Lielākā interneta pārlūkprogramma Google Chrome līdz 2024. gada 3. ceturksnim visiem lietotājiem pilnībā atspējos trešo pušu sīkdatnes. Tas nozīmē, ka uzņēmumi – reklāmdevēji saskarsies ar būtiskām grūtībām mērķauditorijas atlasē un lietotāju izsekošanā, kā arī tiešsaistes reklāmas un analītikas nozare piedzīvo būtiskas pārmaiņas.
Klientu uzmanības piesaistīšana kļūs sarežģītāka un dārgāka, arī digitālās reklāmas nozare piedzīvos transformāciju. Lai pārmaiņas neatstātu negatīvu ietekmi uz biznesu, ir ārkārtīgi būtiski izprast to būtību un būt gataviem pielāgot savu reklāmas stratēģiju.
Pārmaiņas industrijā aizsākās 2020. gadā, kad Google paziņoja, ka pārlūkā Chrome (dominējošā pārlūkprogramma ar 65 % tirgus daļu) pakāpeniski atteiksies no trešo pušu sīkdatnēm. Tam sekoja ierobežojumi arī no Safari un Firefox pārlūku puses. Divu revolucionāru Google atjauninājumu ieviešana notiek šogad – 2024. gadā.
Pirmkārt, līdz 2024. gada 3. ceturksnim Google Chrome pilnībā atspējos trešo pušu sīkdatnes visiem lietotājiem.
Otrkārt, kopš 2024. gada marta Google Ads platformā jau ir spēkā stingrākas prasības piekrišanas režīmam (Consent Mode). Piekrišanas režīms ir izstrādāts, lai ievērotu Vispārīgā datu aizsardzības regulas (GDPR) noteikumus. Tas palīdz ievērot lietotāju privātuma prasības, vienlaikus ļaujot mērķtiecīgi reklamēt. Izmaiņu pamatā ir tas, ka arvien lielākas nozīme tiek piešķirta personas datu aizsardzībai.
Sīkdatnēm galvenā loma digitālajā reklāmā ir bijusi vairāk kā divdesmit gadus. Tās ievērojami atviegloja lietotāju darbību izsekošanu un nodrošināja iespēju mērķēt personalizētu saturu, kas savukārt garantēja efektīvāku reklāmas atdevi klientu piesaistei. Pasaulē ap 75% mārketinga un klientu pieredzes jomas vadītāju joprojām lielā mērā paļaujas uz trešo pušu sīkdatnēm.
Trešo pušu sīkdatņu likvidēšana var radīt sarežģījumus uzņēmumiem, kas uz tām paļaujas, kā arī potenciāli var veicināt reklāmas nozares konsolidāciju, spēcīgākiem spēlētājiem pārņemot vai iegādājoties mazākos. Lai pielāgotos, reklāmdevējiem prioritāte būtu jāpiešķir tehnoloģiju ieviešanai, nodrošinot savietojamību ar jauniem risinājumiem, piemēram, Privacy Sandbox, vai ieguldot alternatīvās datu iegūšanas metodēs.
Platformas, kas pašas ievāc lietotāju datus, piemēram, Facebook un TikTok, var iegūt konkurētspējīgas priekšrocības – un tikt izmantotas plašāk. Un kopumā, uzņēmumiem jārēķinās iespējamo klientu piesaistīšanas izmaksu pieaugumu. Jaunu mērīšanas metožu, piemēram, pieauguma testēšanas un ekonometrijas, izmantošana var nodrošināt plašāku izpratni par reklāmu veiktspēju, kad nav detalizētu sīkdatņu datu. Uzņēmumi var nodrošināt savu tīmekļvietņu darbību bez sīkdatnēm, ievācot pirmās puses datus caur veidlapām un lojalitātes programmām, vai sadarboties ar datu sniedzējiem, kas ievēro datu aizsardzības noteikumus.
Būtiska uzmanība jāpievērš datu aizsardzības noteikumu ievērošanai - reklāmdevējiem ir jāizvēlas sertificēta piekrišanas pārvaldības platforma, rūpīgi jāizstrādā lietotāju piekrišanas paziņojumi un jānodrošina pareiza instalēšana un konfigurēšana, lai atbilstu noteikumiem un izvairītos no sodiem.
Lai gan revolucionāra pieeja bez sīkdatnēm rada izaicinājumus uzņēmumiem, tā arī veicina pozitīvas pārmaiņas. Sekojot līdzi informācijai, paliekot modriem un aktīvi meklējot alternatīvus risinājumus, uzņēmumi var pielāgoties un veiksmīgi attīstīties šajā mainīgajā digitālajā vidē.