Latvijā ražoto preču īpatsvars korporatīvo dāvanu un suvenīru grozā palielinās, taču tas joprojām ir niecīgs, īpaši – valsts sektorā.
Valsts iestādes reprezentācijas mērķiem vietējos darinājumus izvēlas īpašos gadījumos, pārsvarā tiek apdrukāti salīdzinoši daudz lētākie darinājumi, kuri galvenokārt ir ražoti Ķīnā. Publisko iepirkumu jomu regulē Publisko iepirkumu likums, kas nepieļauj iespēju tajos pieprasīt konkrētu ražotāju, zīmolu vai noteiktas valsts preces. Pasūtītājs var iekļaut iepirkuma dokumentācijā nosacījumus attiecībā uz preču kvalitāti, izvēlētajiem materiāliem, kā arī citas prasības, un, ja ārpus mūsu valsts ražotās preces tām atbilst, pasūtītājs nav tiesīgs noraidīt pretendentu, ja tā izstrādājumi nav izgatavoti Latvijā.
«Pēdējos gados vērojama tendence, ka gan privātie, gan valsts un pašvaldības uzņēmumi cenšas dāvināt Latvijā ražotas preces – linu vai keramikas izstrādājumus, kā arī dažādus kārumus, piemēram, medu, konfektes un sukādes. Tāpat uz dažādiem importētiem priekšmetiem, piemēram, stikla šķīvjiem, tiek uzdrukāti latvju raksti,» stāsta SIA Parnass presentreklam valdes priekšsēdētājs Jānis Bankovičs, norādot, ka kopumā citviet ražoto suvenīru un dāvanu īpatsvars joprojām ir ievērojami lielāks. To nosaka gan zemāka cena, gan piedāvājuma daudzveidība, jo Latvijā vairums no priekšmetiem, kurus parasti izmanto klientu, sadarbības partneru un īpaši nozīmīgu personu apdāvināšanai, netiek izgatavoti. Tās valsts iestādes, kurām ir tas gods nest Latvijas vārdu pasaulē, rūpīgāk piedomā, kādas dāvanas sarūpēt. Tiek dāvinātas gan latviešu mākslinieku gleznas, gan dzintara aproču pogas, gan koka tauriņi.
Latvijas preces valsts un pašvaldību iepirkumos veido vien kādus 0,05%. Valsts iestādes iegādājas vietējo amatnieku ražojumus galvenokārt tikai ekskluzīvām dāvanām, īpaši svarīgām personām un ārvalstu vizītēm. Šādi pasūtījumi ir skaitliski nelieli,» zina stāstīt SIA Watermelon valdes loceklis Edgars Vaišļa. Valsts simtgades faktors nekādas korekcijas šajā ziņā nav ieviesis. «Arī šogad izvēlas lētāko. Ja Latvijā ražots linu maisiņš maksā trīs eiro, bet, piemēram, Ķīnā – vienu eiro, protams, izvēlēsies ķīniešu maisiņu. Tas ir līdzīgi kā ar ekoproduktiem – visi tos grib, bet ne visi var atļauties,» viņš spriež. Turklāt uzņēmumiem dalība pašvaldību un valsts iepirkumos nav nekāda medusmaize, jo ierēdņi ne vienmēr zina, kas viņiem vajadzīgs, un prasības ir visnotaļ sarežģīti izpildāmas.
Ārlietu ministrija Ministru prezidenta protokolārajām vajadzībām izvēlas Latvijā veidotas dāvanas, kas reprezentē mūsu valsti, un dāvana katram tiek piemeklēta individuāli. Pārsvarā reprezentatīvās dāvanas tiek gādātas Ministru prezidenta ārvalstu vizīšu vajadzībām. Dāvināta ir gan uzņēmuma Angel Glass Design bļoda ar gravējumu, biedrības The Red Jackets grāmata Treasures of Latvia – Outstanding Export brands and inspring stories, SIA Verba mundus grāmatzīmes ar dzintaru, Dizaina papīrlietu darbnīcas piezīmju grāmatas u.c. «Katra no izvēlētajām dāvanām savā veidā reprezentē mūsu valsti. Pieminētajā grāmatā apkopota informācija par veiksmīgākajiem Latvijas eksporta zīmoliem, Angel Glass Design trauku dizains ir guvis starptautisku atzinību, bet Dizaina papīrlietu darbnīcas piezīmju grāmatas sevī apvieno gaumīgi stilizētu tautisku dizainu un funkcionalitāti, un to noformējumā izmantots oficiālais Latvijas simtgades logo. Savukārt Verba mundus sudraba grāmatzīmes ar latviešu tautasdziesmas gravējumu tika īpaši veidotas kā Latvijas simtgades dāvanas, kas tiek pasniegtas, izrādot pateicību ārvalstu amatpersonām par dāvinājumu Tautas grāmatu plauktam Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (LNB), informē Valsts kancelejā.
Tā katra dāvana tiek piemeklēta individuāli, iepirkuma procedūra netiek organizēta, vien veikta cenu aptauja. Ministru prezidenta protokolārajām vajadzībām iegādātas dāvanas par 4437 eiro, tostarp 2017. gadā šim nolūkam iztērēti 3202 eiro, bet 2016. gadā – 189 eiro, informē Valsts kancelejā. Savukārt skolēnu ekskursiju vajadzībām Ministru kabineta ēkā Valsts kanceleja izgatavojusi ģerboņa puzli ar iepakojumu, kas atspoguļo būtiskākos faktus par tā izveidi. Mērķis ir izglītot jauniešus par valsts simboliem.
Visu rakstu Vietējiem iespraukties sarežģītāk lasiet otrdienas, 11.septembra laikrakstā Dienas Bizness!