Kopš brīža, kad izsludinātās pandēmijas dēļ šķita - pasaule apstājas, pagājis jau vairāk nekā mēnesis. Analizējot procesus, caur kuru centrifūgu ir izgājusi lielākā daļa Latvijas uzņēmējdarbības pārstāvju, skaidri iezīmējas četri posmi.
Apjukums, ātri (daļēji haotiski) lēmumi, pielāgošanās un rīcība. Protams, kādam ir izdevies vairāk un citam mazāk veiksmīgi iziet cauri visiem posmiem. Arī mēs kā uzņēmums esam mācījušies un auguši.
Manuprāt, šobrīd esam nonākuši punktā, kad sentiments par dzīvi pirms un pēc 13. marta vai iedomu sapņus, ka "pēc šī" viss būs kā iepriekš, jānoliek malā. Būs – citādāk! Un tikai no mums katra būs atkarīgs, vai spēsim mainīties un nonākt uz uzvarētāju pjedestāla. Ir viennozīmīgi skaidrs, lai mēs tur nonāktu, nepieciešams transformēties jaunā kvalitātē.
Šodien, atbildot uz jautājumu, kādi ir mūsu komandas būtiskākie secinājumi un ieguvumi pēdējā mēneša laikā, skaidri iezīmējas trīs – esam iemācījušies strādāt daudz efektīvāk, radušās idejas, kā nākotnē līdzsvarot personīgo un darba dzīvi, esam nemitīgā elastības treniņā.
Efektivitātes uzlabošana spiež izkāpt no komforta zonas
Mēs nebūsim pirmie, kas teiks, ka šā brīža situācija liek strādāt daudz efektīvāk. Tiesa gan, vēl pirms veselības krīzes "BITEI" nav piemitis neefektīva darba sindroms, tomēr šobrīd, vadot un piedaloties attālinātajās sapulcēs, esam vēl vairāk apguvuši spēju operatīvi pieņemt lēmumus un ļoti koncentrēti izrunāt svarīgāko. Lielai daļai no mums tas ir licis iziet no komforta zonas, atklājot sevī jaunas kvalitātes – labākas komunikācijas prasmes, darba plānošanu un organizēšanu, kā arī atvērt prātu jaunām iespējām un idejām, kuras būtu neprāts atlikt.
Tieši ārkārtējās situācijas laikā esam pieņēmuši ļoti daudz lēmumu, kuru pamatā ir bijušas operatīvas un detalizētas analīzes, jauni secinājumi un mērījumi. Protams, nekļūdās tikai tie, kas nedara, un arī mums šajā lēmumu intensitātē ir bijušas kļūdas. Piemēram, paziņojot par sakaru pakalpojumu nodrošināšanu ārstniecības personālam trīs mēnešus bez maksas, ne visi veselības nozares speciālisti sākotnēji iekļuva šajā sarakstā. Pateicoties kādas vecmātes aizrādījumam, kļūdu labojām un atvainojāmies, kas šajā 24/7 režīmā ir īpaši svarīgi. Kļūdu nevis "norakstīt" uz ātriem lēmumiem, bet gan atgriezties, iedziļināties un izlabot. Tas ir arī stāsts par katra zīmola vērtībām, kurām nav brīvdienu vai atkāpes krīzes apstākļos. Tieši pretēji – zīmolu vērtības ir jātur kā ceļa virziena radītāji.
Līdzsvara meklējumos
Es ticu, ka jautājumā par līdzsvara noturēšanu starp personīgo dzīvi un darbu nav vienas pareizās atbildes, jo situācijas ir ļoti dažādas. Taču esmu pārliecināta, ka tieši pēc šīs krīzes daudzi darba devēji nonāks pie secinājuma, ka, pateicoties straujai pārejai uz attālināto darbu, tas kļūs par vienu no jaunajiem ieradumiem, kas atnācis uz palikšanu. Protams, tajās nozarēs, kurās tas praktiski ir iespējams.
Darbs no mājām ļauj kritiski izvērtēt nepieciešamo biroja telpu platību, tā optimizējot transporta un administratīvos izdevumus, tomēr svarīgākais – tas var būtiski celt darbinieku produktivitāti. Tiesa gan, pasaules pētījumi rāda, ka, arī strādājot attālināti, ir jādomā par līdzsvara saglabāšanu starp mājas un profesionālo dzīvi. Mūsu pieredze šobrīd iezīmē vairākus ieguvumus, kas pozitīvi ietekmē darbinieku emocionālo pašsajūtu – nav jāpatērē laiks ceļā uz un no darba, darbadienas pauzēs var paveikt kādus mājas menedžmenta darbus, iepriekšējie laika zudumi šobrīd tiek pārvērsti kvalitatīvā kopābūšanā ar ģimeni.
Nemitīgs elastības treniņš
Daudzi no mums ir piedalījušies situāciju modelēšanā, domājot un atgriežoties pie dažādiem scenārijiem, vai tā būtu krīze vai darbinieku mācības. Šobrīd īsā laikā no modelēšanas režīma esam pārgājuši uz reālo treniņu.
Divu nedēļu laikā mūsu uzņēmums ar 700 cilvēku komandu spēja kardināli mainīt savu līdzšinējo ikdienas darba kārtību, pārejot uz darbu attālināti un pieņemot racionālus un izsvērtus lēmumus. Piemēram, rūpējoties par darbinieku un klientu drošību, nolēmām slēgt klientu apkalpošanas centrus visā Latvijā. Liela daļa darbinieku tika pārcelti darbā uz zvanu centru, savukārt klientu apkalpošanā strauji pieauga digitālo pakalpojumu īpatsvars. E - komercijas attīstība un digitālā transformācija jau ir daudzu uzņēmumu darba kārtībā, tomēr šis mēnesis ir devis papildus paātrinājumu veiksmīgai īstenošanai.
"BITEI" jau iepriekš ir bijušas labas e-komercijas iestrādes un pašapkalpošanās platformas, ko šī mēneša laikā aizvien vairāk klientu sākuši izmantot tā vietā, lai ietu uz salonu vai zvanītu uz klientu apkalpošanas līniju. Kopš ārkārtējās situācijas izsludināšanas, veikto pirkumu skaits mūsu e-veikalā ir vairākkārtīgi pieaudzis. Visticamāk, tie, kuri šobrīd pirmo reizi ir izmēģinājuši pašapkalpošanās vai e-komercijas iespējas, arī pēc krīzes šos jaunos paradumus nemainīs.
Reāllaika treniņš izteikti iezīmējas arī mārketingā. Lai arī telekomunikāciju nozare savā būtībā vienmēr ir bijusi ļoti dinamiska un mainīga, šī ir jauna pieredze mums visiem. Jā, arī mums bija vēlme izmantot šo laiku sava zīmola atpazīstamības labā. Mēs to izdarījām, bet ar vienu profesionalitātes un cilvēcības mērauklu - strikti novelkot līnijas un nepieļaujot skaļus un populistiskus solījumus.
Rūpēs par cilvēkiem mums ir bijis svarīgi nodrošināt reālu atbalstu, tāpēc atbalstījām ne tikai mediķus, bet arī skolas vecuma bērniem nodrošinājām 3000 ierīces mācību procesam, visiem klientiem dāvinot arī 10GB interneta gan darbam, gan mācībām. Tāpat ar sakariem un ierīcēm nodrošinājām biedrību Dr.Klauns, lai viņi on-line vidē varētu turpināt veikt savu cēlo misiju.
Mans ikdienas lauciņš ir mārketinga vadība, un tā ir joma, kas izaicina un nepiedod kavēšanos vakardienā. Arī šobrīd strādājam pēc principa, ka esam jau rītdienā ne tikai savos lēmumos, bet arī konkrētos soļos. Ir skaidrs, ka agrāk vai vēlāk mēs visi atgriezīsimies pie aktīvā darba modeļa, tomēr tas būs #newnormal modelis, kurā svarīgi ir integrēt jaunos un pozitīvos domāšanas un uzvedības modeļus.