Telekomunikāciju uzņēmumi Rietumu pasaulē ir iegājuši vai ieiet zināmā brieduma fāzē. Mobilos balss sakarus izmanto teju visi iedzīvotāji, mobilo internetu viedierīcēs izmanto nospiedošais vairums, turklāt notiek pārliecinoša virzība uz bezlimita datu pasauli, kurā faktiski pazudīs tarifu plāni ar limitētu datu apjomu.
Lai veicinātu uzņēmuma izaugsmi un attīstību, daudzi telekomunikāciju tirgus spēlētāji iziet ārpus sava ierastā pakalpojumu klāsta. Tam ir arī ļoti loģisks pamats, jo telekomunikāciju nozares uzņēmumiem ir viens no augstākajiem uzticības līmeņiem*, ko tie var konvertēt jaunos pakalpojumus un sadarbības modeļos. Turklāt tendences rāda, ka klienti vēlas saņemt aizvien vairāk pakalpojumu no viena – uzticama uzņēmuma, kurš piedāvā vienotu rēķinu par dažādiem pakalpojumiem.
Nozares attīstība ietekmē darbiniekus
Kāds vairāk, kāds mazāk, taču lielais vairums telekomunikāciju uzņēmumu paplašina savu produktu portfeli – tie sen vairs nav tikai SIM karšu un mobilo telefonu tirgotāji, kā tas bija 2000. gadu sākumā. “Tele2” ir ļoti aktīvs. Papildu balss, mobilo datu un viedtālruņu tirdzniecībai, piedāvājam arī apdrošināšanu, OTT televīziju, optisko internetu, drošības risinājumus, biznesa datu analītikas, statistikas risinājumus, virtuālas centrāles, plašu elektronikas preču klāstu un daudzas citas preces un pakalpojumus. Tas, protams, ir arī izaicinoši, jo darbiniekam orientēties šādos apstākļos kļūst aizvien sarežģītāk un viņiem jāspēj klientiem sniegt informāciju par visdažādākajiem pakalpojumiem. Kā rīkoties šādā situācijā un palīdzēt darbiniekiem “nepazust” milzīgajā produktu jūrā, apzinoties, ka uzņēmuma ambīcijas ir pakalpojumu portfeli paplašināt arī nākotnē?
Investīcijas mākslīgajā intelektā, lai palīdzētu darbiniekiem
“Tele2”, investējot 250 000 eiro tūkstošus eiro, ir izveidojis automatizētu komercpiedāvājumu asistentu jeb TAKA, kas darbiniekiem ļauj noorientēties lielajā produktu un pakalpojumu klāstā. TAKA sevī ietver dažādu datu analīzi, kur mākslīgais intelekts (AI) analizē gan individuālos, gan dažādu kopu pirkšanas parametrus, klienta vajadzības, uzņēmuma mērķus, iesakot klientam piemērotākos pakalpojumus un produktus. Tāpat tajā ir informācija par pakalpojumiem, kas paplašina darbinieku zināšanas bāzi, ceļot to profesionalitāti, kas ļauj sniegt klientam atbilstošu informāciju.
Šis asistents faktiski ir kā digitālā rokasgrāmata jeb karte darbiniekiem, kas ik dienu turpina “mācīties” un attīstīties ar AI palīdzību, lai ieteikumi klientiem kļūtu aizvien precīzāki. TAKA ir savienota arī ar pilna procesa analīzi, kas pa soļiem spēj identificēt gan komandu, gan konkrētā darbinieka spēcīgās un pilnveidojamās puses. Zinu, ka publiski izskan daudz apgalvojumu, ka AI nākotnē izkonkurēs cilvēku un daudzas profesijas pazudīs, taču šis “Tele2” piemērs labi parāda, ka AI var būt lielisks palīgs darbiniekam un var palīdzēt stiprināt kādu konkrētu funkciju uzņēmumā – mūsu gadījumā – klientu apkalpošanu. Svarīgi gan, ka darbinieki prot AI pareizi izmantot un gūt no tā maksimālo labumu.
Inovatīvs AI risinājums Eiropas mērogā
“Tele2” izstrādāto asistentu par inovatīvu Eiropas telekomunikācijas nozares mērogā ir atzinuši arī starptautiskie auditori no Lielbritānijas, veicot CVM (Customer Value Management) auditu, kurā analizēja uzņēmuma procesu analīzi. Iesaistoties aptuveni 70 cilvēkiem, “Tele2” Latvijā ir radījis ko patiesi vērtīgu, lai turpinātu attīstīt sevi kā multipakalpojumu uzņēmumu.Šis mūsu uzņēmuma stāsts ir vēl viens pierādījums tam, ka mākslīgais intelekts nav nākotne. Tā ir tagadne un faktiski katram uzņēmumam Latvijā ir vērts sev uzdot jautājumu, vai tas nogaidīs, kad lielākā daļa lietos mākslīgo intelektu, vai steigšus ķerties pie AI priekšrocību izmantošanas, lai uzlabotu dažādus procesus uzņēmumā un sniegtu jaunas iespējas klientiem.
* “Edelman Trust Barometer 2023” dati