Finanses

PTAC piemēro 2800 eiro sodu BigBank par reklāmu, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos

Žanete Hāka,23.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) piemērojis 2800 eiro lielu naudassodu AS BigBank, izplatot reklāmu ar saukli «Tik vienkārši», informē PTAC.

PTAC skaidro, ka AS BigBank īstenotā prakse, izplatot patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmu ar saukli «Tik vienkārši», atzīta par profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi. Lai gan reklāmā minēts brīdinājums «aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties», PTAC secinājis, ka reklāmas kopējais saturs un tās pasniegšanas veids, informācija un noformējums vērtējams kā bezatbildīgas aizņemšanās veicinošs un varēja negatīvi ietekmēt patērētāju ekonomisko rīcību.

2013.gada 21.jūnijā PTAC sāka izvērtēt AS BigBank īstenotās komercprakses atbilstību normatīvajiem aktiem, izplatot kreditēšanas pakalpojumu reklāmu video formātā ar saukli «Tik vienkārši». Reklāmas sižetos tiek salīdzināta darbojošos personu Mārtiņa – BigBank klienta un Kaspara – kaimiņa ekonomiskā situācija, uzsverot atšķirības personāžu sadzīves precēs, tehnikā un transportlīdzekļos.

Reklāma, par kuru BigBank saņēma sodu:

PTAC konstatēja, ka reklāmas vizuālais atspoguļojums un pasniegšanas veids rada iespaidu, ka patērētājam nav nepieciešams apsvērt un izvērtēt konkrētā kredīta nepieciešamību. Kredītsaistību uzņemšanās tiek uzsvērta kā iespēja nodrošināt ērtākus dzīves apstākļus, mudinot uz nepārdomātu lēmumu pieņemšanu, lai arī pēc savas būtības kredītsaistības ir viens no rūpīgākajiem un detalizēti izvērtējamiem saistību veidiem, kas ietver visu iespējamo un paredzamo risku un atbildības izvērtējamu un analīzi.

Tāpat atzīmējams, ka reklāmā atspoguļotās galvenā varoņa Kaspara – kaimiņa pozitīvās emocijas, saņemot kredītu no bankas, ļauj reklāmas iedarbības spēku padarīt vēl iespaidīgāku, jo tādējādi patērētāja atmiņā kredītsaistības asociējas ar ko vienkāršu, ērtu, pozitīvu, nevis ar ko tādu, kas prasa no patērētāja papildus izvērtēt kredītsaistību nopietnību un kredīta kā tāda nepieciešamību, kā arī izvērtēt spēju to atmaksāt. Patērētājam tiek radīts priekšstats, ka kredītsaistību uzņemšanās nav saistāma ar papildu riskiem un iespējamo atbildību par saistību neizpildes sekām.

Lai gan reklāmā iekļauts brīdinājums «aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties», minētais sauklis nenovērš sākotnēji patērētāja uztverē radušos priekšstatu par kredīta ātru un vienkāršu pieejamību un kredītsaistību uzņemšanās bezrūpību.

Rezultātā PTAC pieņēma lēmumu ar kuru AS BigBank piemērots naudassods 2800 eiro apmērā, jo, izplatot reklāmu, AS BigBank ir īstenojusi negodīgu komercpraksi – profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, veicinot patērētāju bezatbildīgu aizņemšanos, aicinot patērētāju saņemt kredītu nepārdomāti vai neizvērtējot tā nepieciešamību.

AS BigBank vairs neizplata lēmumā norādītās reklāmas.

PTAC aicina reklāmas veidotājus un izplatītājus veidot patērētāju kreditēšanas reklāmu pārdomāti, ievērojot normatīvo aktu prasības.

Komentāri

Pievienot komentāru