Start-up

Baltijas startup investīcijās apsteidz Ziemeļvalstis

Anda Asere,12.12.2019

Jaunākais Baltijas vienradzis jeb jaunuzņēmums, kura novērtējums investīciju piesaistes rezultātā pārsniedz miljardu dolāru, ir lietuviešu "Vinted". Foto - tā līdzdibinātāja Milda Mitkute

Foto: Ieva Leiniša/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidēji uz vienu iedzīvotāju investīcijas jaunuzņēmumos Baltijā 2018. gadā ir 99,03 eiro.

"2018. un 2019. gadā Baltija ir apsteigusi Ziemeļvalstis jaunuzņēmumu investīcijās, vērtējot pret iedzīvotāju skaitu," teic Zane Bojāre, jaunuzņēmumu akseleratora "Startup Wise Guys" mārketinga vadītāja. Viņa atsaucas uz tikko publicēto Baltijas jaunuzņēmumu ekosistēmas pētījumu, ko veicis "Startup Wise Guys" sadarbībā ar Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta zināšanu un inovāciju kopienu "EIT Digital".

Pagājušā gada apskatā apkopotie dati liecināja, ka tikai Igaunija atsevišķi varēja sacensties ar Skandināviju, bet šā gada pētījums rāda, ka Baltijā vidēji uz vienu iedzīvotāju investīcijas jaunuzņēmumos 2018. gadā sasniegušas 99,03 eiro. Turpretī Ziemeļvalstīs – Zviedrijā, Norvēģijā, Somijā, Islandē un Dānijā – tie ir 85,08 eiro uz vienu iedzīvotāju.

Z. Bojāre piebilst, ka absolūtos skaitļos Ziemeļvalstis krietni apsteidz Baltijas valstis – Ziemeļvalstu jaunuzņēmumi 2018. gadā piesaistīja 2,28 miljardus eiro, bet Baltijas – 598,1 miljonus eiro. Vienlaikus interesants ir fakts, ka Baltijas jaunuzņēmumu piesaistītais finansējums veido gandrīz pusi no Centrālās un Austrumeiropas jaunuzņēmumu piesaistītajām investīcijām.

Z. Bojāre norāda, ka vērojama interesanta tendence saistībā ar to, kurās nozarēs piesaistītas lielākās investīcijas. Baltijas valstis kopumā visbiežāk tiek asociētas ar finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumiem un Lietuva un Latvija īpaši sacenšas, pozicionējot sevi kā pievilcīgas valstis šīs jomas uzņēmumiem. Tāpat Igaunijā daļa lielāko jaunuzņēmumu darbojas tieši finanšu tehnoloģijās, piemēram, par vienradža statusu ieguvušais "Transferwise" un "Monese".

"Skatoties uz lielākajiem darījumiem 2018. un 2019. gadā, pārsteidzošā kārtā finanšu tehnoloģiju nozari ir apsteiguši mobilitātes jaunuzņēmumi. Tas noticis, pateicoties "Bolt" (iepriekšējais zīmols "Taxify") investīciju piesaistes raundam. Turpretī pagājušā gada apskatā ziņojām par "Transferwise" 237 miljonu eiro investīciju piesaisti. Tāpat lielāko investīciju darījumu sarakstā bija "Monese" un "Creamfinance"," viņa salīdzina. Tomēr paredzams, ka šī tendence nav uz ilgu un Z. Bojāre spriež, ka jau nākamajā gadā varēs redzēt atkal citu ainu, jo finanšu tehnoloģiju nozarē vērojama daudz lielāka aktivitāte jauno uzņēmumu un mazāku investīciju raundu ziņā nekā mobilitātes jomā, kur ir daži ļoti lieli spēlētāji – "Bolt", "Trafi", "Citybee" – un mazāku kompāniju nav daudz," viņa norāda.

Igaunijas kā līderes pozīcija piesaistīto investīciju ziņā vairs nevienu nepārsteidz. "Iezīmējas interesanta tendence Lietuvā, kur vērojams uzrāviens gan investīciju apjoma, gan ekosistēmas aktivitātes ziņā. 2017. gadā tur bija vērojams paliels klusums, bet 2018. un 2019. gadā investori un ekosistēma kopumā ir būtiski aktivizējusies.

Piemēram, 2019. gads lietuviešiem ir atnesis pirmo "vienradzi" – "Vinted". Investīciju apjoma kāpums 2018. gadā, salīdzinot ar 2017. gadu, ir virs 700%. Lietuvas biznesa eņģeļu asociācija LitBAN, kas tika nodibināta tikai 2018. gadā, dalībnieku un jaunuzņēmumu investīciju skaita ziņā jau ir apsteigusi Latvijas biznesa eņģeļu tīklu LatBAN. Vienīgi investīciju darījumi ir mazāka apmēra un kopumā LatBAN biedri ir ieinvestējuši vairāk. Arī "startup vīzu" pieteikumu kontekstā Lietuva ir ieņēmusi stabilu otro vietu aiz Igaunijas, lai gan šāds instruments tika ieviests gandrīz vienā laikā kā Latvijā. Tiesa, arī Latvijas rādītāji 2019. gada pirmajos ceturkšņos ir labi, kas norāda par pieaugošu aktivitāti no valsts puses un interesi no jaunuzņēmumiem, kurus dibinājuši cilvēki ārpus Eiropas Savienības," stāsta Z. Bojāre.

Baltijas jaunuzņēmumu ekosistēmas pētījumu veicis "Startup Wise Guys" sadarbībā ar Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta zināšanu un inovāciju kopienu "EIT Digital". Tas veikts ciešā sadarbībā ar satura mārketinga aģentūru "TrueSix" un dizaineri Līgu Feltu.

Komentāri

Pievienot komentāru