Eksperti

Valsts atbalstam MVU digitālajai transformācijai ir jābūt atkarīgam no uzņēmuma lieluma

Ramona Rupeika-Apoga, Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes profesore,21.12.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaule arvien vairāk virzās uz digitālo realitāti, daļēji pateicoties jaunākajai, tehnoloģiski lietpratīgākai paaudzei.

“Transformējies vai dodieties mājās!”, ir izplatīta tēma pētījumos, ziņojumos, forumos un konferencēs par to, kā uzņēmumi var saglabāt konkurētspēju šajā arvien digitālākajā pasaulē. Veicot digitālo ceļojumu, viena no lielākajām atziņām skan – ja neesat tīmeklī, tu neesi īsts jeb “if you’re not online, it’s like you don’t exist”.

LU pētījuma rezultāti par Latvijas uzņēmumu digitālo transformāciju

Lai izprastu Latvijas uzņēmumu panākumus un šķēršļus veicot digitālo transformāciju un kas ir darāms to pilnveidošanai, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes pētnieki veica pētījumu par Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) digitālās transformācijas potenciālu. Aptaujāto 433 Latvijas uzņēmumu portrets ļāva izdarīt secinājumus par digitālas transformācijas nozīmi uzņēmumu griezumā. Aptaujas laikā tika uzrunātas dažādas uzņēmumu asociācijas, kā arī uzņēmumu īpašnieki un vadītāji, noskaidrojot to iesaisti digitalizācijas procesos un digitālā transformācijā. Papildus sazinoties ar vadošajām universitātēm Lietuvā un Igaunijā, tika iegūstas 58 atbildes no Lietuvas un Igaunijas MVU, kas ļāva veikt salīdzinājumu ar citām Baltijas valstīm.

Šajā pētījumā galvenā uzmanība tika pievērsta mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas saskaras ar lielākajiem izaicinājumiem digitālajā pārveidē. Latvijas aptauja piedalījās 189 mikro uzņēmumi (darbinieku skaits līdz 9 cilvēkiem un apgrozījums līdz 700 tūkst. eiro), 180 mazie uzņēmumi (no 10 līdz 49 darbiniekiem ar apgrozījumu līdz 8 miljoniem eiro), 56 vidējie (no 50 līdz 249 darbiniekiem ar apgrozījumu līdz 40 miljoniem eiro) un 8 lielie (virs 250 darbiniekiem ar apgrozījumu virs 40 miljoniem eiro).

Jo augstāks digitālās adaptācijas līmenis, jo lielāka gatavība veikt digitālo transformāciju pašu spēkiem

Pētījums paradīja, ka finanšu iniciatīvas ir svarīgākais ārējā atbalsta veids Latvijas MVU veiksmīgai digitālajai transformācijai. Aptaujas rezultāti liecina, ka visu izmēru MVU svarīgākais ir tiešais finansiālais atbalsts, bet otrs svarīgākais ir nodokļu atvieglojumi, kas padara finanšu iniciatīvas par galveno vijoli MVU ārējās vajadzībās.

Nepieciešamā atbalsta klāsts ir diezgan plašs, sākot no personāla apmācības, mentoringa un potenciālā darbaspēka palielināšanas līdz nodokļu atvieglojumiem un tiešam finanšu atbalstam. Salīdzinājums ar Lietuvas un Igaunijas MVU sniedz interesantus rezultātus, jo kaimiņiem svarīgāka ir darbinieku prasmju attīstība un kiberdrošība. Šo atšķirību var izskaidrot ar augstāku digitālās adaptācijas līmeni, kā liecina Eiropas Komisijas DESI (2021) indeksa dati, kas prasa citus atbalsta instrumentus MVU ar lielāku digitālo adaptāciju un mazāku valsts finanšu atbalstu.

Noskaidrojām, ka ir arī atšķirība starp nepieciešamo atbalstu atkarībā no uzņēmuma lieluma, jo tiešais finansējums visvairāk nepieciešams mikro un mazajiem uzņēmumiem, bet prasmju attīstība ir svarīgāka vidējiem uzņēmumiem. Kopumā nepieciešamība pēc ārējā atbalsta ir lielākā vidējos uzņēmumos, kam seko mikrouzņēmumi, savukārt mazos uzņēmumos tā ir vismazākā.

Pētījums parādīja, ka spēja patstāvīgi veikt digitālo transformāciju ir atkarīga no uzņēmuma lieluma (darbinieku skaita un apgrozījuma), jo mazāks uzņēmums, jo mazāka pārliecība par savām spējām un lielāka nepieciešamība pēc dažāda veida atbalsta.

Kā arī, pastāv atšķirība starp MVU, kas pats var veikt digitālo transformāciju, un MVU, kas pats nevar veikt digitālo transformāciju. Pētnieki atklāja, ka MVU ieņēmumi, kuri paši nevar veikt digitālo transformāciju, ir atkarīgi no tieša finanšu atbalsta, kiberdrošības atbalsta un darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanas. Savukārt nodokļu atvieglojumi, mentorings un iekšējo pētījumu veikšana ir būtiski tiem MVU, kuri ir spējīgi veikt digitālo transformāciju ar pašiem spēkiem. Arī turīgākiem un mazāk pārtikušiem MVU nepieciešamais atbalsta veids atšķiras.

Balstoties uz analīzi, kļūst skaidrs, ka ir nepieciešams veidot dažādas pieejas uzņēmuma atbalstam atkarībā no tā lieluma. Ņemot vērā risku un nepieciešamo atbalsta metožu atšķirības, var pieņemt, ka pastāv būtiskas atšķirības nepieciešamo atbalsta pasākumu klāstā. Lai atbalsts nebūtu ne pārāk plašs, ne pārāk šauri fokusēts, katrs uzņēmums ir jāuzskata par unikālu vērtēšanas objektu. Tāpēc atbalsta programma konkrētam MVU būtu jābalsta uz individuālu digitālās adaptācijas līmeņa pārbaudi.

Šobrīd digitālās adaptācijas novērtēšanas modeļa izstrāde ir viena no populārākajām pētniecības jomām, tomēr Baltijas valstīs nav vispārpieņemta modeļa, kas ieviests valsts atbalsta jomā, līdz ar to veidojas situācijas, kad uzņēmumi nepiesakās atbalstam, nespējot patstāvīgi identificēt savas vajadzības. Tādējādi vienotas digitālās adaptācijas novērtēšanas modeļa izveidei vajadzētu kļūt par pirmo soli, lai efektīvi atbalstītu mazo un vidējo uzņēmumu digitālo transformāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru