Viedokļi

Alkohola tirdzniecība internetā? Drošāk nekā klātienē

Kristaps Kuļikovskis, automātiskās identitātes verificēšanas risinājuma "Zippy ID" līdzdibinātājs, 02.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir viena no divām pēdējām valstīm Eiropas Savienībā, kura veic likumdošanas izmaiņas, kas atļautu alkohola tirdzniecību internetā. Ministru kabinetā drīzumā tiks atkārtoti izskatīti atbilstoši likuma labojumi.

Šaubas par iespēju internetā kontrolēt pircēju vecumu ir galvenais kavēšanās iemesls un alkohola interneta tirdzniecības pretinieku arguments. Tomēr jau ilgāku laiku ir pieejamas tehnoloģijas, kas risina šo jautājumu, un nav vairs iemesla kavēt likuma pieņemšanu. Personas identitātes un vecuma noteikšana interneta pirkumiem ir nesalīdzināmi drošāka, nekā šobrīd veikalos veiktās pārbaudes.

Latvijā un citur pasaulē ir radītas lietotājiem vienkārši izmantojamas un tirgotājiem ērti ieviešamas tiešsaistes identitātes un vecuma noteikšanas tehnoloģijas. Piemēram, "Zippy ID" ir Latvijas uzņēmuma radīta, Latvijā un pasaulē ieviesta identitātes noteikšanas tehnoloģija. Tāpat "Jumio", "Onfido" un citi piedāvā identitātes noteikšanas tehnoloģijas. Šādas tehnoloģijas tiek plaši izmantotas visdažādākajām vajadzībām – bankas konta atvēršanai, auto īres līguma noslēgšanai, gan azartspēļu tiešsaistes spēlētāju vecuma kontrolei.

Latvijā plānotās likumdošanas izmaiņas paredz, ka personas datu pārbaude notiks divreiz – pie preču iegādes un pie preču saņemšanas. Personas identifikācija būs jāveic ar banku drošības līmeņa personas identifikācijas tehnoloģijām, piemēram, "Zippy ID". Savukārt, pie preču saņemšanas personas dokumentus klātienē vēlreiz būs jāpārbauda kurjeram.

Tas rada izaicinājumu tirgotājiem, jo internetā pircējam pārtraukt darījumu un "izbērt" salasīto grozu ir nesalīdzināmi vieglāk kā parastā veikalā. Tāpēc īpaši svarīga būs konkrētā risinājuma vienkāršība un ērtība no lietotāja viedokļa, ko nosaka tehnoloģijas gatavība, piegādātāja pieredze un spēja nodrošināt adaptāciju konkrētai tirdzniecības videi.

Alkohola un pārtikas tirgotājiem šobrīd ir lieliska iespēja mācīties no banku un citu tehnoloģijas platformu pieredzes un ieviest drošas un jau pārbaudītas tehnoloģijas, jo pārtikas mazumtirdzniecību interneta revolūcija ir skārusi vēlāk, kā citas nozares. "Zippy ID" personu identitātes pārbaudes tehnoloģija spēj noteikt, vai fiziskā persona, kas iegādājas produktu, iegādes brīdī ir pilngadīga, kā arī pārliecināties, vai uzrādītais dokuments ir derīgs un pieder personai, kas vēlas iegādāties alkoholiskos dzērienus. Interesanti, ka tieši cita, pilngadīga, cilvēka dokumenta uzrādīšana pirkšanas laikā ir plaši izmantota funkcionējoša "tehnika" nepilngadīgo vidū, lai iegādātos alkoholu veikalos. Ar tehnoloģijām, kādas piedāvā "Zippy ID", šāda veida gadījumi vairs nav iespējami, padarot alkohola tirdzniecību internetā krietni drošāku, nekā tā ir klātienē.

Drošas personas dokumentu pārbaudes nodrošināšana noteikti nav šķērslis alkoholisko dzērienu tirgošanai internetā. Tieši otrādi, personas identitātes pārbaude, veicot pirkumus internetā, ir drošāka un uzticamāka, nekā dokumentu pārbaude klātienē.

Komentāri

Pievienot komentāru