Investors

Autoražotāju akcijas cieš Ķīnas ražošanas datu dēļ

Žanete Hāka,23.05.2013

Jaunākais izdevums

Eiropas trīs lielāko autoražotāju akciju cenas ceturtdien saruka par vairāk nekā 5% pēc tam, kad Ķīna ziņoja par krītošajiem ražošanas apjomiem.

Tā, Peugeot akcijas cena samazinājās par 7,5%, Volkswagen akcijas cena – par 5,3%, bet Renault zaudēja 5,1% no savas vērtības. Tāpat BMW akcijas cena saruka par 3,5% un Daimler – par 4,6%.

Autoražotāji cer uz izaugsmes turpināšanos Ķīnā, kas ir pasaules lielākais autotirgs, kas palīdzētu tikt galā ar krītošo pieprasījumu vietējā tirgū, kur piegādes apjomi ir 20 gadu zemākajā līmenī. Taču ražošanas apjomu kritums turpina signalizēt, ka ekonomika Ķīnā zaudē iepriekšējo izaugsmes tempu jau otro ceturksni pēc kārtas.

«Ķīnas ekonomikas dati bija vājāki un veicina bažas par iespējamo automašīnu pieprasījuma kritumu,» Bloomberg saka Bankhaus Metzler analītiķi. «Autoražotājiem ir daudz ko zaudēt Ķīnā – ne tikai no pārdošanas apjomu perspektīvas, bet arī tādēļ, ka viņi šajā tirgū pelna lielākus ienākumus,» uzsver eksperti.

Auto

Pētījums: auto nozarē samazinās entuziasms par elektromobiļiem

Lelde Petrāne,21.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepriekšējos gados vērojamais elektromobiļu entuziasms ir samazinājies, un autoražotāji šobrīd lielāku uzmanību velta degvielas patēriņa optimizācijai iekšdedzes dzinējos, investīciju turpināšanai gāzes transporta līdzekļos un elektrotīkla uzlādes (plug-in) hibrīdauto, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG veiktais ikgadējais autouzņēmumu vadošo darbinieku viedokļu pētījums Global Automotive Executive Survey 2013.

Armine Movsisjana, SIA KPMG Baltics Transporta un loģistikas sektora vadītāja un uzņēmuma partnere Latvijā, norāda: «Mainīgie uzskati par hibrīdauto, elektrotīkla uzlādes hibrīdauto, ūdeņraža un ar akumulatoru darbināmiem transportlīdzekļiem norāda uz to, ka joprojām nav skaidrs, kura no šīm tehnoloģijām būs dominējoša. Īstermiņā atsevišķi autovadītāji, visticamāk, dos priekšroku hibrīdtransportlīdzekļiem, savukārt autoparki varētu izvēlēties elektriskos transportlīdzekļus. Tomēr, šķiet, ka tikai ar elektroenerģiju darbināmi transporta līdzekļi negūs virsroku vismaz tuvāko desmit gadu laikā.»

«Atbilstoši Latvijas Vides politikas pamatnostādnēm 2009. - 2015. gadam elektromobiļu skaitam attiecībā pret jaunu reģistrēto transportlīdzekļu skaitu Latvijā ir jāsasniedz 1%. 2012. gadā šis rādītājs netika izpildīts (CSDD dati liecina, ka līdz 2013. gada 1. janvārim Latvijā bija reģistrēti tikai 12 transportlīdzekļi ar elektrības dzinēju un 1 transportlīdzeklis ar elektrības un benzīna dzinēju). Ja Latvija vēlas veicināt elektrisko transportlīdzekļu attīstību, tad tuvākajos gados mums kopā ar daudzām citām valstīm būs jārisina liela skaita elektromobiļu uzlādes infrastruktūras jautājums. Kamēr nebūs atbilstošas infrastruktūras, elektormobiļu tirgus daļas izaugsmes iespējas būs visai ierobežotas,» akcentē A. Movsisjana.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī eirozonas finansiālais vājums nekur nav pazudis un recesija gremdē pat finansiāli spēcīgās Eiropas valstis, turklāt arī globālā ekonomika kopumā ir pakļauta dažādiem riskiem atsevišķi autoražotāji turpina piedzīvot akciju cenu izaugsmi.

Tas gan pamatā attiecināms uz mūsdienu Eiropas industriālās revolūcijas turpinātājas – Vācijas – autoražotājiem, kuri saviem akcionāriem vadoties no biržas kursu pārmaiņām audzējuši ieguldījuma vērtību pat par ceturtdaļu. Ar šādu sniegumu var lepoties Latvijā daudzu iecienītais autoražotājs BMW, kurš šo gadu biržā sācis ar jauna akciju cenas vēsturiskā maksimuma sasniegšanu, 2. janvārī akcijas cenai sasniedzot 76,16 eiro. Ienesīguma ziņā faktiski līdzvērtīgs sniegums ir arī Volkswagen akcijām, kuru cena pakāpusies par 25 – 26%.

Tādējādi Vācijas autoražotāji ir kļuvuši par vienu no pēdējā mēneša topa investīcijām, ievērojami apsteidzot pat pasaules biržas indeksu vidū pozitīvi izceļamo Vācijas akciju tirgus indeksu DAX, kura vērtība pēdējo triju mēnešu laikā ir pieaugusi par samērā solīdiem sešiem procentiem. Salīdzinājumam – ASV plašā tirgus indeks Standard & Poor's 500 šajā laika periodā spējis pieaugt vien aptuveni par 1,8%. Tomēr šis vācu uzņēmumu investīciju brīnums vēl nav attiecināms uz visiem pasaules autoražotājiem, tāpēc investējot šajā tautsaimniecības segmentā ir jāpiemēro ļoti selektīva pieeja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas rubļa būtisko svārstību dēļ vairākas autobūves kompānijas pārtraukušas automašīnu piegādes tirdzniecības pārstāvjiem valstī, tādējādi izraisot automobiļu deficītu.

Otrdien piegādes autodīleriem Krievijā apturējuši trīs ASV autobūves koncerna General Motors zīmoli - Opel, Chevrolet un Cadillac.

Šādi rīkojušies arī autoražotāji Audi un Land Rover.

Autobūves uzņēmumi izvēlējušies nogaidīt, kamēr norims satraukums valūtas tirgū un stabilizēsies maiņas kursi, lai varētu attiecīgi koriģēt automašīnu cenas.

Autoražotāji cenu koriģēšanu jau aizsāka novembrī, taču tad to galvenokārt veica automašīnu importētāji. Savukārt decembrī automobiļu cenas sāka paaugstināt gandrīz visi.

Krievijas aģentūras Avtostat apkopotā informācija liecina, ka automašīnu cenas valstī paaugstinājušas 24 autobūves kompānijas, tostarp Chevrolet, Opel, Peugeot un Ford.

Auto

Tesla kļūst par visu laiku vērtīgāko ASV autoražotāju

Lelde Petrāne,13.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Volstrītas pašreizējā mīlestība pret "Teslu" ir paaugstinājusi tās akcijas cenu līdz līmenim, kādu neviens ASV autoražotājs nekad nav sasniedzis, ziņo "CNN".

Līdz ar to "Teslas" tirgus vērtība palielinājusies līdz 86,5 miljardiem ASV dolāru. Tas elektromobiļu ražotājam ļāvis kļūt par visvērtīgāko ASV autoražotāju vēsturē.

Iepriekšējais rekords pieder "Ford", kura vērtība 1999. gadā sasniedza 76,1 miljardu ASV dolāru, savukārt nesenāks labs sniegums bija "General Motors", kad tā tirgus vērtība 2017. gada oktobrī sasniedza 67,7 miljardus ASV dolāru.

Tagad abu šo autoražotāju akciju cenas ir krietni sarukušas. "General Motors", kura vērtība ir 50,7 miljardi ASV dolāru, un "Ford", kura vērtība ir 36,9 miljardi ASV dolāru, abi kopā ir vērti vien apmēram 1% vairāk nekā viena pati "Tesla".

Protams, "Tesla" nav "Apple", kuras tirgus vērtība 1,4 triljonu ASV dolāru apmērā padara to par visu laiku visvērtīgāko ASV uzņēmumu.

Eksperti

Ķīnas elektroauto nākotne Latvijā. Ko izvēlēties šodien?

Diāna Šafīra, "Inchcape Latvija" uzņēmuma vadītāja,25.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai pieejamākas elektroauto cenas mainīs automašīnu segmentu uz Latvijas ceļiem?

Latvijas auto tirgū vienmēr būtiska nozīme ir bijusi cenai. Tāpēc jaunu auto iegādes ziņā mēs visai būtiski atpaliekam no saviem kaimiņiem. Igauņi un lietuvieši salīdzinoši ir gatavāki investēt lielāku summu, iegādājoties jaunu automašīnu, lai pēc tam dzīvotu mierīgi, veicot tikai regulāras apkopes. Savukārt Latvijā automašīnu pircēji ir salīdzinoši gatavāki lielākas summas investēt automašīnas lietošanas periodā, kas, protams, pozitīvi veicina automašīnu remonta darbnīcu tirgus attīstību.

Līdzīgu tendenci varam novērot arī Latvijas jauno elektroauto tirgū, kas kaut cik nozīmīgas dzīvības pazīmes sāka izrādīt tikai brīdī, kad šo transportlīdzekļu iegādi privātpersonām sāka subsidēt. Papildu uzrāvienu šā gada sākumā elektroauto Latvijā piedzīvoja līdz ar lētāku Ķīnas auto aktivizēšanos vietējā tirgū, kas šā gada pirmajos piecos mēnešos pat ievērojami apsteidza elektroauto zīmolu Tesla.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektromotori automašīnās kļuvuši par realitāti, un bagātās Eiropas valstis cenšas straujā tempā ieviest tos ikdienā. Tomēr šodien ne tikai enerģētikas kompānijas, bet arī autoražotāji investē ievērojamus resursus, lai radītu inovatīvus produktus, kas spēj samazināt kaitīgos izmešus un fosilo izejmateriālu izmantošanas īpatsvaru iekšdedzes dzinējos

2040. gads ir slieksnis, kad Parīzes, Londonas vai Oslo ielās vairāk būs elektroautomašīnu, bet Rīgā, visticamāk, vēl būs daudz iekšdedzes dzinēju, kas brauks ar videi draudzīgāku degvielu.

Vairākas Eiropas valstis nospraudušas ambiciozus mērķus strauji mainīt automašīnu iekšdedzes dzinējus uz elektromotoriem, liecina Eiropas Komisijas DB sniegtā informācija, piebilstot, ka CO2 izmešu mazināšanas plāns ir katras dalībvalsts iekšēja lieta. Eksistē alternatīvas, kuras ir mazāk dārgas un pietiekami efektīvas. Autoražotāji investē ievērojamus līdzekļus, lai mazinātu kaitīgos izmešus, kā arī fosilo materiālu izmantošanas īpatsvaru. Viens no nākotnes risinājumiem ir atjaunojamā dīzeļdegviela, kuras loma turpmākajās desmitgadēs Latvijā pieaugs, bet elektroautomašīnas vienlaikus ir lielpilsētu nepieciešamība un iespēja, uzskata degvielas tirgotāja Neste Latvija ģenerāldirektors Artu Airiainens (Arttu Airiainen).

Auto

Jaunu luksusa automašīnu ražošanai spēkus apvienos divi uzņēmumi

Žanete Hāka,27.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoražotāji Daimler un Nissan Motor apvienos spēkus, lai jaunā, viena miljarda eiro vērtā rūpnīcā Meksikā ražotu luksusa automašīnas, raksta Bloomberg.

Tas ir līdz šim lielākais projekts abu uzņēmumu četrus gadus ilgajā sadarbības laikā.

Vācijas un Japānas autoražotāji ražos 300 tūkstošus Mercedes-Benz un Infiniti kompaktklases automašīnas. Pirmās automašīnas būs pieejamas 2017. gadā. Infiniti modeļus sāks ražot 2017. gadā, bet Mercedes markas automašīnas – gadu vēlāk. Uzņēmums plāno sasniegt pilnu ražošanas kapacitāti šajā rūpnīcā 2021. gadā.

Daimler ar Renault-Nissan Alliance sāka sadarboties 2010. gadā. Sākotnēji sadarbība tika fokusēta uz pilsētas automašīnām un kravas busiņiem, taču šo gadu laikā tā paplašināta un patlaban jau aptver dzinēju un transmisiju ražošanu.

Auto

Autoražotāji pievēršas medicīniskā aprīkojuma ražošanai

Lelde Petrāne,24.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoražotāji, lai sniegtu atbalstu Covid-19 uzliesmojuma laikā, atbildot valdību aicinājumiem, pievērsušies medicīniskā aprīkojuma ražošanai, ziņo BBC.

Tā, piemēram, pirmdien "Fiat" sāka pārveidot vienu no savām automašīnu rūpnīcām Ķīnā, lai spētu izgatavot apmēram vienu miljonu medicīnisko masku mēnesī. Autoražotājs iecerējis sākt ražošanu tuvāko nedēļu laikā.

Citi autoražotāji meklē veidus, kā pārorientēties uz plaušu ventilācijas iekārtu ražošanu.

"General Motors", "Ford" un "Tesla" ASV apņēmušies sniegt atbalstu, nodrošinot plaušu ventilācijas iekārtas. To pašu solījuši arī Japānas autoražotājs "Nissan" un "Formula 1" komandas Lielbritānijā.

Kā vēstīts, lielākās automašīnu ražotnes ASV, Eiropā un Āzijā apturējušas spēkratu ražošanu, lai mēģinātu novērst Covid-19 izplatību.

ASV prezidents Donalds Tramps sociālajā tīklā "Twitter", uzrunājot "General Motors", "Ford" un "Tesla", rakstījis: "ĀTRI! Dodieties uz priekšu, lai mēs redzētu, cik labi jūs esat." ASV Pārtikas un zāļu pārvalde samazinājusi šķēršļus medicīnisko ierīču apstiprināšanas procesā, lai palīdzētu paātrināt ventilējamo ierīču ražošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules uzņēmējdarbības vidē aizsākusies interesanta tendence - lai pievērstu uzmanību sociālās distancēšanās nozīmībai, uzņēmumi to atspoguļo arī savos logo.

"McDonald's", "Coca-Cola", "Audi" un "Volkswagen" ir tikai daži no korporatīvajiem konglomerātiem, kas līdz ar koronvīrusa Covid-19 uzliesmojumu ieviesto sociālo distancēšanos ietvēruši savos logo, vēsta "CNN".

Sociālā distancēšanās nozīmē ievērot distanci vienam no otra, lai samazinātu saslimšanas risku.

Vienlaikus, pēc ekspertu domām, logotipiem, kas izveidoti, lai veicinātu sociālo distancēšanos, ir gan plusi, gan mīnusi.

"Pašreizējā globālā situācija nav joks. Tas jāuztver ar nopietnību," akcentē Duglass Sellers, uzņēmuma "Siegel + Gale" pārstāvis. "Un zīmoliem, kas veido ar šo tēmu saskaņotus logotipus, ir potenciāls mazināt tā, ko mēs piedzīvojam, nozīmību," viņš norāda, tajā pašā laikā piebilstot, ka novērtējama zīmolu kreativitāte un vēlme palīdzēt izglītot sabiedrību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autobūves kompānijas Audi, Mercedes-Benz, Opel, Porsche un Volkswagen Eiropā atsauks aptuveni 630 000 automašīnu saistībā ar noteikumu pārkāpumiem to kaitīgo izmešu apjomā, piektdien paziņoja informācijas avots Vācijas valdībā.

Vācijas autoražotāji nolēmuši brīvprātīgi atsaukt šos automobiļus pēc izmeklēšanas, kas tika sākta saistībā ar Volkswagen" kaitīgo izmešu falsificēšanas skandālu.

Pēdējos mēnešos veikta izmeklēšana saistībā ar kaitīgo izmešu apjomu visos automašīnu modeļos, kas šobrīd tiek izmantoti uz Vācijas ceļiem, un valsts Transporta ministrija piektdien publiskos šīs izmeklēšanas rezultātus.

Informācijas avots norāda, ka uzņēmumiem likts veikt izmaiņas ierīcēs, kas pie noteiktas temperatūras atslēdz sistēmu, lai automašīnu izplūdes gāzēs likvidētu kaitīgo slāpekļa oksīdu.

Auto

Japānas autoražotāji atsauc 3,4 miljonus automašīnu

Žanete Hāka,11.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Četri Japānas autoražotāji, Toyota Motor Corp, Mazda Motor Co, Honda Motor Co un Nissan Motor Co, visā pasaulē atsaukuši 3,4 miljonus automašīnu, raksta Reuters.

Automašīnas tiek atsauktas, jo pastāv iespēja, ka negadījuma laikā priekšējā pasažiera gaisa spilvens ražošanas defekta dēļ var nepareizi atvērties, kā rezultātā tas var aizdegties vai arī ievainot pasažieri. Autoražotāji ir saņēmuši dažus ziņojumus par gaisa spilvenu defektiem, taču neviens cilvēks neesot ievainots.

Gaisa spilvenu piegādātājs ir otrs lielākais gaisa spilvenu un drošības jostu ražotājs pasaulē Takata Corp, kura akcijas cena pēc paziņojuma saruka par gandrīz 10%.

Šis ir lielākais atsaukto automašīnu apjoms kopš Toyota atsauca vairāk nekā 7 miljonus transportlīdzekļus pērnā gada oktobrī. Visas šoreiz atsauktās automašīnas ražotas 2000. gadā vai vēlāk.

Auto

Autoražotāji Eiropā veidos augstākās jaudas uzlādes staciju tīklu

Lelde Petrāne,29.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autoražotāji BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company un Volkswagen Group ir parakstījuši saprašanās memorandu ar Audi un Porsche, lai Eiropā izveidotu augstākās jaudas uzlādes staciju tīklu. Mērķis ir ātri izveidot lielu skaitu uzlādes staciju, lai ļautu ar akumulatoru darbinātiem elektromobiļiem veikt lielus attālumus. Tas būs nozīmīgs solis masveida elektromobiļu izmantošanas veicināšanai, liecina šodien izplatīta informācija.

Uzlādes stacijas ar jaudu līdz pat 350 kW būs ievērojami ātrākas nekā jaudīgākās šobrīd pieejamās uzlādes sistēmas. Būvniecību plānots sākt 2017. gadā. Sākotnējais mērķis ir aptuveni 400 staciju izveide visā Eiropā. Līdz 2020. gadam plānots izveidot tūkstošiem lieljaudas uzlādes punktu. Mērķis ir panākt, lai, pateicoties uzlādes staciju tīklam uz lielceļiem un galvenajām maģistrālēm, būtu iespējami tālsatiksmes pārbraucieni, ko līdz šim elektromobiļu īpašnieki nav varējuši veikt. Tiek sagaidīts, ka automobiļu uzlāde šādās stacijās būs tikpat ērta kā degvielas uzpilde degvielas uzpildes stacijās.

Elektromobiļus, kas būs paredzēti šādai maksimālai uzlādes staciju jaudai, varēs uzlādēt daudz īsākā laikā nekā šobrīd pieejamos elektromobiļus, neatkarīgi no zīmola. Tīkls būs paredzēts visu ar kombinēto lādēšanas sistēmu aprīkoto automobiļu apkalpošanai, lai veicinātu elektromobiļu izmantošanu Eiropā.

Auto

FOTO: Autoražotāji Frankfurtes autoizstādē demonstrē jaunākos sasniegumus

Žanete Hāka,12.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 12.septembra līdz 22.septembrim Frankfurtē notiek ikgadējā starptautiskā autoizstāde.

Šogad izstāde notiek jau 68.reizi, un šā gada izstādē uzmanība veltīta elektroautomašīnām. Pēdējos gados izstāde piedalās aptuveni 1000 dalībnieku no aptuveni 40 valstīm, savukārt apmeklētāju skaits pārsniedz 800 tūkstošus.

Šajā gadā izstādes laikā notiek arī retro automašīnu izstāde.

Eiropas autoražotāji iegulda miljardiem dolāru, lai attīstītu elektroauto vai hibrīdauto, taču tagad izaicinājumus rada to pārdošana, raksta The Wall Street Journal. Tādi autoražotāji kā Volkswagen, Porsche un Daimler šonedēļ izstādē prezentēja jaunākos elektroautomašīnu modeļus, un kompāniju vadītāji ziņoja, ka tiek izstrādāti jauni šī segmenta modeļi.

Dati liecina, ka patlaban elektroautomašīnu pārdošanas apjomi Eiropā veido vien 2,4% no kopējiem automašīnu pārdošanas apjomiem ES.

Pasaulē

Bezdarbnieku pieteikumi ASV zemākajā līmenī kopš 2007. gada

Žanete Hāka,08.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūlijā ASV bezdarbnieku pieteikumu skaits sarucis līdz mazākajam līmenim kopš pirmskrīzes laika, liecinot, ka darba tirgū notiek atveseļošanās, ceturtdien paziņoja ASV Darbaspēka departaments.

Pieteikumu skaits četrās nedēļās saruka līdz vidēji 335,5 tūkstošiem pieteikumu nedēļā, kas ir mazākais skaitlis kopš 2007. gada novembra. Pagājušajā nedēļā gan bezdarbnieku pieteikumu skaits bija 333 tūkstoši, kas ir vairāk nekā iepriekšējā nedēļā saņemtie 328 tūkstoši.

«Mēs turpināsim saskatīt uzlabošanos tirgū,» aģentūrai Bloomberg sacījis Moody’s Analytics vecākais ekonomists Raians Svīts.

Darbinieku atlaišanas gadījumi samazinās, liecinot, ka darba devēji vēlas paturēt darbiniekus, lai uzlabotu pārdošanas apjomu. Tas varētu būt priekšvēstnesis aktīvākai darbinieku pieņemšanai darbā, kas galu galā veicinās mājsaimniecību tēriņus, kas veido lielāko daļu no ASV ekonomikas un stiprinās izaugsmi gada otrajā pusē, raksta Bloomberg.

Auto

FOTO: Parīzes autoizstādes zvaigznes

Aldis Zelmenis, speciāli db.lv no Parīzes,05.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par spīti skeptiķu pareģojumiem, ka Parīzes autoizstāde šogad būs vāja un skopa ar jaunumiem, realitāte izrādījās pavisam cita

Lielākās vaimanas un šaubas radīja fakts, ka izstādi Sēnas krastos nolēma izlaist vairāki smagsvari, piemēram, Volkswagen, Ford, Nissan, Volvo, kā arī citi mazāka izmēra autoražotāji, kas dažādu apsvērumu dēļ uzgrieza muguru Eiropā apmeklētākajai izstādei. Tas tiesa, ka vairākas halles, kur iepriekšējos gados saimniekoja autoražotāji, šogad tika atdotas motocikliem un citai tehnikai. Tāpēc dažiem vairāk pieredzējušiem Parīzes izstādes apmeklētājiem sākumā bija neliels apjukums par izkārtojumu un zīmolu atrašanās vietu.

Starp citu, Parīzes izstāde, kas šogad svin 120. gadskārtu, oficiālajos paziņojumos uzsver, ka no šā gada izstāde ir transformējusies par mobilitātes izstādi, kura sola, ka arī nākotnē Parīzē vienuviet varēsim skatīties ne tikai automašīnas, bet arī ar tām saistītas un nesaistītas tehnoloģijas un, protams, jau pieminētos motociklus un tiem līdzīgo tehniku. Motozīmoli šo iespēju izmantoja ar vērienu, aizņemot milzīgu halli. Kā sacīt, vairāk brīva gaisa ļauj atrotīt piedurknes tiem, kas izstādē piedalījās un darīja to ar vērienu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) ceturtdien par konkurences pārkāpumiem saistībā ar pretpiesārņojuma tehnoloģiju automobiļiem ar dīzeļdzinējiem noteica autoražotājiem "Volkswagen" (VW) un BMW apmēram 875 miljonu eiro naudassodu.

Tostarp VW būs jāmaksā apmēram 500 miljoni eiro, bet BMW - apmēram 375 miljoni eiro.

Lietā ir iesaistīts arī autobūvnieks "Daimler", taču tam sods nebūs jāmaksā, jo "Daimler" 2017.gadā ziņoja EK par pārkāpumiem, pēc kā tika sākta izmeklēšana.

Tajā tika konstatēts, ka autoražotāji bija nelikumīgi vienojušies ierobežot izmešu attīrīšanas šķidrā reaģenta "AdBlue" efektivitāti, lai tas neattīrītu izmešus no slāpekļa oksīdiem vairāk, nekā to prasīja Eiropas Savienības (ES) normas.

"Šodienas lieta ir par to, kā likumīga sadarbība iegāja nepareizās sliedēs. Autoražotāji bija izstrādājuši ļoti labu tehnoloģiju, tomēr nolēma nekonkurēt tās izmantošanā atbilstoši pilnam potenciālam," žurnālistiem sacīja ES konkurences komisāre Margrēte Vestagere.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) ceturtdien noteica papildu pagaidu nodevas līdz 38% apmērā Ķīnas elektromobiļu importam negodīgu valsts subsīdiju dēļ.

Nodevas noteiktas, neskatoties uz Pekinas iepriekšējiem brīdinājumiem, ka to dēļ varētu sākties tirdzniecības karš.

Pēc tam, kad pagājušajā mēnesī tika paziņots, ka tiks paaugstinātas nodevas, kas pašlaik ir 10%, Eiropas Komisija (EK) sāka sarunas ar Pekinu, mēģinot atrisināt problēmas, bet Ķīna draudēja ar atbildes pasākumiem.

ES tirdzniecības komisārs Valdis Dombrovskis norādīja, ka EK izmeklēšanā secināts, ka Ķīnā ražotie elektromobiļi "iegūst no negodīgām subsīdijām", kas var ekonomiski kaitēt automobiļu ar elektriskajiem dzinējiem ražotājiem Eiropā.

Tādēļ EK nolēmusi noteikt papildu pagaidu nodevas Ķīnas ražotājiem. Tirgus līderim BYD noteikta 17,4% papildu nodeva, "Geely" tā būs 19,9% un SAIC - 37,6%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācijas tehnoloģiju milžu pretenzijas uz nākotnes automašīnu tirgu sastop tradicionālās industrijas pretspiedienu, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Šonedēļ Lasvegasā notiekošais Patērētāju elektronikas šovs (CES) cita starpā ir arī futūristiska cīņas arēna par patērētāju maciņiem nākotnes pelnošākajās industrijās. Viedtālruņu u.c. viedo komunikācijas ierīču plaša patēriņa tirgus strauji piesātinās, un tādiem tirgus līderiem kā Apple un Google ir vērā ņemamas iestrādes nākamajam tehnoloģiju progresa lēcienam ar visplašāko ietekmi uz sabiedrību, kas acīmredzami sāk materializēties tieši bezvadītāju auto būvē.

Tradicionālie autoražotāji Eiropā, ASV un Japānā gan nepaliek atbildi parādā, un, kā redzams video tiešsaistē, naksnīgajā Lasvegasā uz smalku pasākumu CES ietvaros Mercedes F 015 savu smokingoto pasažieri nogādāja, viņam pat nepaskatoties uz ceļu automašīnas priekšā un niekojoties ar mirdzošām interaktīvām padarīšanām salonā. Vienlaikus kļuvis zināms par Ford un Toyota mešanos uz vienu roku kopējas programmatūras lietošanā, lai savienotu autobraucēju viedtālruņus ar viņu tuvākās nākotnes braucamajiem, un tā nav ne Apple, ne Google, bet gan vecā labā fordiņa pašu izstrādāta tehnoloģija.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu vecums Latvijā gandrīz 50% gadījumu ir vismaz 11 gadi, lielākā daļa auto darbojas ar dīzeļdegvielas un benzīna dzinēju; nozares eksperti norāda, ka nākotnē lietotāji būs spiesti izvēlēties zaļākus auto.

2021. gada 2. ceturksnī Latvijā reģistrēti 4237 jauni vieglie transportlīdzekļi, no kuriem 2918 darbināmi ar benzīnu, 1066 – ar dīzeli, 149 – ar elektrību, 70 – ar benzīnu un naftas gāzi, 29 – ar elektrību un benzīnu, bet 5 – ar dabasgāzi, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati. Reģistrēti arī 927 kravas transportlīdzekļi, no kuriem būtiski lielākā daļa jeb 857 auto darbināmi ar dīzeļdegvielu.

Nozares pārstāvji un eksperti DB organizētajā konferencē Enerģētika 2021: konkurētspēja un tirgus stabilitāte ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu pauda, ka nākotnē ar iekšdedzes dzinēju aprīkoto auto skaits Latvijā varētu sarukt, jo Eiropas Savienības (ES) ambiciozo mērķu dēļ zaļākai būs jākļūst arī transporta nozarei.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Janvārī Eiropas jauno automašīnu pārdošanas apjomi turpināja pieaugt jau piekto mēnesi pēc kārtas, jo eirozonas valstu ekonomikas atveseļošanās veicināja pieprasījumu pēc tādiem modeļiem kā Volkswagen Golf un Audi A3, raksta Bloomberg.

Jauno automašīnu reģistrāciju skaits gada laikā pieauga par 5,2% līdz 967,8 tūkstošiem transportlīdzekļu. Decembrī skaits pieauga par 13%. Šis ir ilgākais pieaugums kopš 2010.gada marta, kad jaunu auto reģistrāciju skaits auga 10 mēnešus pēc kārtas.

Autoražotāji šajā gadā paredz pakāpenisku atdzīvošanos Eiropas automašīnu tirgū, atgūstoties no pērn piedzīvotā pieprasījuma krituma līdz zemākajam līmenim kopš 1995.gada.

Izaugsmi Eiropā lielā mērā veicināja pieprasījums pēc Volkswagen jaunajiem modeļiem, kā arī Audi zīmola automašīnām, Renault Captur, Dacia Sandeo un Ford Motor mazās automašīnas Fiesta.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gadā Latvijā pirmoreiz reģistrēti 126 automobiļi ar vecumu 30 un vairāk gadi, kas ir par 16 automobiļiem vairāk nekā gadu iepriekš un gandrīz divas reizes vairāk nekā 2013. gadā, kad tika piereģistrēti 69 šādu cienījamu vecumu sasnieguši automobiļi, informē Auto asociācija.

Šie spēkrati ir īpaši ar to, ka 30 gadu vecums ir slieksnis, kad automobilis ir uzskatāms par vēsturisku transportlīdzekli, jo ļoti maz automobiļu spēj sasniegt šādu vecumu, jo pirmais īpašnieks to pērk kā pārvietošanās līdzekli, bet tikai pēc gadiem 25-30 šādam automobilim mainās statuss no pārvietošanās līdzekļa uz saudzējamu eksemplāru ar perspektīvu nākotnē.

Otrais, trešais un n-tais lietotājas, iegādājoties lietotu un jau nobrauktu automobili, pret to attiecas arvien nesaudzīgāk un uztur to nereti tikai braukšanas kārtībā, kas ļauj kvalificēties tehniskajai apskatei, bet neremontē defektus, kas netraucē lietot automobili un to neprasa tehniskajā apskatē. Tas arī ir iemesls, kāpēc tie trīsdessmitgadnieki, kas ir saglabājušies cienījamā tehniskā un vizuālā stāvoklī ir pelnījuši atšķirīgu transportlīdzekļa numurzīmi un atvieglojumus ekspluatācijas nodoklim, skaidro asociācijas pārstāvji.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānas autobūves kompānijas Toyota Motor Corp. un Mazda piektdien paziņoja, ka vienojušās par kapitāla apvienošanu, lai koncentrētos uz kopīgu elektrisko automašīnu izstrādi.

Tāpat abi autoražotāji nolēmuši ASV kopīgi uzbūvēt ražotni, radot līdz 4000 darbvietu.

2015.gadā Toyota un Mazda parakstīja saprašanās memorandu, lai izvērtētu sadarbības iespējas. Piektdien abi uzņēmumi norādīja, ka apvienos spēkus attiecībā uz nozīmīgu nākamās paaudzes tehnoloģiju attīstību.

Kompānijas investēs 1,6 miljardus ASV dolāru (1,3 miljardus eiro), lai ASV uzbūvētu rūpnīcu, kurā no 2021.gada tiks ražoti krosovera modeļi un Toyota Corolla automašīnas. Rūpnīca spēs saražot aptuveni 300 000 automobiļu gadā un radīt līdz 4000 darbvietu.

Paplašinot sadarbību, Toyota iegūs aptuveni 5% Mazda akciju daļu, bet Mazda investēs Toyota.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmuma "Tesla Motors" tirgus vērtība trešdien pirmo reizi sasniedza 100 miljardus dolāru (90,2 miljardus eiro), tādējādi paverot iespējas kompānijas vadītājam Īlonam Maskam saņemt atlīdzību, kas varētu būt mērāma vairākos miljardos dolāru.

"Tesla" padomes 2018.gadā apstiprinātais atlīdzības plāns paredz, ka Maskam tiks samaksāts akcijās atkarībā no uzņēmuma vērtības. Tādējādi Masks varētu saņemt pat 50 miljardus dolāru, ja kompānijas tirgus vērtība sasniegtu 650 miljardus dolāru.

Masks piekrita šim plānam, kas paredz viņam neizmaksāt neko, ja vien "Tesla" tirgus vērtība nesasniegs 100 miljardus dolāru.

Plāns paredz Maskam piešķirt uzņēmuma akcijas aptuveni 1% apmērā par katru no sasniegtajiem 12 atskaites punktiem desmit gadu periodā.

Par pirmā atskaites punkta sasniegšanu Masks saņems akcijas 346 miljonu dolāru apmērā, ja "Tesla" tirgus vērtība sešus mēnešus noturēsies virs 100 miljardiem dolāru.

Ekonomika

Eiropas dīzeļauto īpašnieks elektroauto nevar atļauties

Māris Ķirsons,05.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī Eiropā esošie autoražotāji pēdējā gada laikā tirgū piedāvā arvien vairāk dažādu elektroauto, un sagaidāms, ka tas turpinās pieaugt. Tiesa gan, elektroauto joprojām ir ļoti dārgs, un to nevar atļauties pašreizējais Eiropas dīzeļauto īpašnieks, intervijā Dienas Biznesam saka AS Wess Group padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins.

Viņš piebilst, ka elektroauto turklāt ir limitēts pārvietošanās attālums bez papildu uzlādes, un arī uzlādes laiks ir salīdzinoši daudzkārt garāks, nekā uzpildīt auto ar gāzi, dīzeļdegvielu vai benzīnu. Kā arī - lai izgatavotu elektroauto, ir vajadzīgs īpašs akumulators, kura izgatavošanai vajadzīgi derīgie izrakteņi, ko pasaulē iegūst tikai dažās vietās, un arī šādu akumulatoru rūpnīcām brīvu jaudu, lai ražotu vairāk šādas produkcijas, nav.

30 gados joprojām nav izskauduši nelegālos servisus

Vieglo automašīnu ražošanu, tirdzniecību un izmantošanu arvien vairāk ietekmēs klimata pārmaiņu...

"Tā kā arvien vairāk modē kļūst katrai darbībai rēķināt CO2 pēdu, tad šādu elektroauto akumulatoru saražošanai šis CO2 nospiedums ir daudzkārt lielāks nekā degvielas auto akumulatoriem. Tam vēl pieskaitot elektroauto nolietoto akumulatoru utilizācijas problēmu, jau rodas jautājums: vai patiešām elektroauto visā tā ciklā (izgatavošana+ekspluatācija+utilizācija) ir zaļāks nekā benzīna auto? Nebūt nē!," saka A.Oskins.

"Lai veicinātu elektroauto pirkšanu, dažādu valstu valdības piedāvā dažādus labumus to pircējiem. Piemēram, Francijā elektroauto pircējs saņem 6000 eiro lielu vienreizēju subsīdiju (atbalstu), Vācijā, šķiet, tā apmērs ir vēl lielāks. Šāda tipa atbalsts ir arī Lietuvā. Latvijā elektroauto īpašnieki var braukt pa sabiedriskā transporta joslām un izmantot valsts (pašvaldības) stāvvietas bez maksas, un tiek solīta arī subsīdija 4000 līdz 4500 eiro apmērā. Vai ar to pietiks, lai pircējs iegādātos tieši elektroauto, kas pašlaik ir vismaz divas reizes dārgāks par auto ar iekšdedzes dzinēju? Otrs svarīgs jautājums ir elektrouzlāde, jo cik daudz elektrības jaudas jāpievelk, piemēram, pie tām degvielas uzpildes stacijām, kas ir Rīgā, lai tās varētu lādēt nevis vienu vai dažus, bet desmitiem elektroauto vienlaicīgi," uzskata A.Oskins.

Visu interviju lasiet žurnāla "Dienas Bizness" 3.augusta numurā!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Foto

Cik vērtīgi ir Vācijas vērtīgākie zīmoli?

Lelde Petrāne,11.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autoražotāji var lepoties ar valstī vērtīgākajiem zīmoliem, liecina jaunākais pētījums. Mercedes ieņem pirmo vietu, bet pirmajā desmitniekā «iebraukuši» arī BMW, Volkswagen un Audi.

Pētījumu veidojis zīmolu konsultāciju uzņēmums Interbrand. Vērtēti šādi kritēriji: zīmola konkurētspēja, loma, kādu zīmols spēlē, pieņemot pirkuma lēmumu, un produktu, pakalpojumu finanšu rezultāti.

Ar zīmola vērtību 25,55 miljardu eiro apmērā Mercedes-Benz ieņem augstāko pozīciju. Pētījumā zīmola panākumi saistīti ar «zaļajām» tehnoloģijām un koncentrēšanos uz klientu apkalpošanu.