Ekonomika

Baltijas M&A un privātā kapitāla forums 2022: cerīgs skatījums nākotnē un ilgtspējīgas investīcijas

Db.lv, 09.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Karam Ukrainā nenoliedzami būs sekas, tomēr tas uz Baltijas investīciju un darījumu klimatu ilgtermiņa paliekošas negatīvas sekas neatstās, tirgus dalībnieki lielākoties bija vienisprātis Baltijas M&A un privātā kapitāla forumā, ko šogad Tallinā rīkoja Sorainen, Äripäev, Dienas Bizness un citi ikgadējie organizatori.

“Pārorientēšanās periods būs ilgāks,” norādīja William Wells, Rothschild izpilddirektors. “Tomēr piegādes ķēžu pārrāvumi tiks atrisināti, aizstājot piegādātājus un piegādes ķēdes reorganizējot.” Tirgus eksperti prognozē, ka karš noteikti ietekmēs uzņēmumu vērtējumus un palielinās inflācijas spiedienu.

Nauris Grigals, Sorainen Korporatīvo konsultāciju un M&A partneris norāda: “Krievijas militārais iebrukums neatkarīgā un suverēnā Ukrainā ir bezprecedenta militāra agresija Eiropā kopš 2. pasaules kara, un tas neapšaubāmi ir ietekmējis daudzas jomas. Tomēr jau šobrīd redzam, ka uzņēmēji veiksmīgi rod alternatīvus risinājumus, t.sk., Krievijas un Baltkrievijas piegāžu aizstāšanai, kas ilgtermiņā Baltijas tirgu noteikti padarīs stiprāku, jo atsevišķu sektoru atkarība no austrumvalstu piegādātājiem tiks ievērojami mazināta, kas, savukārt, Baltiju padarīs vēl pievilcīgāku investoriem.”

Atskats uz darījumiem:

Linas Agro un Fortum

Forums tradicionāli atskatās uz iepriekšējā perioda nozīmīgākajiem darījumiem.Andrius Pranckevičius, Linas Agro Group valdes priekšsēdētāja vietnieks un Kauno Grūdai izpilddirektors bija atbildīgs par darījumu, Linas Agro iegādājoties KG Group. Tas bija viens no lielākajiem uzņēmumu iegādes darījumiem Lietuvas vēsturē un sniedza jaunu pieredzi jomas ekspertiem.

Pranckevičius uzsvēra, ka katram darījuma slēdzējam jābūt gatavam pēdējā brīža izaicinājumiem. Viņš klātesošajiem atklāja, kā KG Group pārdevējs pēdējā naktī pirms darījuma noslēguma izvirzīja jaunu nosacījumu, lai netiktu atklāta darījuma centa, pretējā gadījumā uzstājot, ka darījums netiks noslēgts. Tik lielam, turklāt publiski kotētam, uzņēmumam kā Linas Agro bija jāpieliek lielas pūles, lai pēdējā brīdī pirms publiskā paziņojuma atsauktu relīzes un dzēstu darījuma cenas informāciju. Tāpat viņš norādīja, ka tirgus un eksperti darījuma cenu prognozēja augstāku par to, par kuru tika panākta gala vienošanās. “Es guvu mācību, ka galīgā cena sākotnēji nav prognozējama. Ja, uzsākot darījumu, mūsu valde uzskatīja, ka Linas Agro nebūs pietiekamu līdzekļu darījuma veikšanai, tad galīgā cena izrādījās mazāka, nekā mēs bijām domājuši,” viņš teica.

Ar pieredzi, Fortum pārdodot savu Baltijas siltumapgādes biznesu, dalījās Porta Finance partneris Julijus Grigaliunas. Viņš atzīmēja, kā pandēmija vienā mirklī mainīja procesu, radot jaunus izaicinājumus darījuma noslēgšanai. “Beigu beigās pircēji Partners Group darījuma objektus pirms iegādes dabā nemaz nebija redzējuši; tie tika filmēti ar 3D kamerām,” viņš atklāja foruma auditorijai. Grigaliunas tāpat pastāstīja par dramatisko brīdi, kad Fortum izpilddirektors gada rezultātu prezentācijas rītā plkst. 10:00 stājās kameru priekšā, lai gan darījums vēl nebija pabeigts līdz galam. Faktiski darījuma noslēgums notika paralēli preses konferencei. “Toomas atcerēsies manu telefona zvanu pulksten 4 no rīta, paldies, ka atbildēji,” Grigaliunas vērsās pie Sorainen partnera Toomas Prangli, atceroties intensīvo dienu.

“Darījumu vide vienmēr ir ļoti dinamiska, un faktiski jebkurš darījums praksē sagādā ārējus izaicinājumus. Jebkura darījuma veiksmes formula ir darījuma dalībnieku un konsultantu spēja ātri reaģēt, pielāgoties un rast atbilstošus risinājumus,” tā Nauris Grigals. “Minēto darījumu dalībnieki izaicinājumus pārvarēja efektīvi un profesionāli.”

Bolt līdzdibinātājs aicina uz labiem darbiem

Šogad foruma virstēma, atsaucoties uz labklājības pieaugumu Baltijā un ar to saistītajiem jēgpilnas misijas meklējumiem, bija “Kapitāla ieguldījumi cēlam mērķim”.

Arī Bolt līdzdibinātājs Martin Villig lielu daļu sava darba veic Good Deed Foundation, Igaunijas pirmajā un vienīgajā riska filantropijas organizācijā, kura pieder starptautiskam tīklam Founders’ Pledge, kurā apvienojušies vairāk nekā 1 700 dalībnieku.

Veiksmīgs projekts ir bijis skolu direktoru nosūtīšana 2-3 mēnešu praksē uz privātiem uzņēmumiem ar izcilu vadības kultūru; programmā jau ir piedalījušies 36 Igaunijas skolu direktori. Tāpat ir izveidota skolotāju aizvietošanas platforma, kas efektīvi kalpo kā kanāls jaunu skolotāju piesaistei.

Igaunijas tehnoloģiju uzņēmumu kopienā ir pieņemts domāt par veidiem, kā nest labumu plašākai sabiedrībai; gandrīz 40 dibinātāju vien ir atbalstījuši Good Deed Foundation izglītības fondu. Villig pats ir ieguldījis divos jaunuzņēmumos, kas izstrādā atkārtoti lietojamus iepakojumus, taču kopumā uzskata, ka vēl ir pāragri gaidīt finansiālu atdevi no ietekmes ieguldījumiem Baltijā.

Sorainen partneris Nauris Grigals norāda: “Ietekmes ieguldījumi un ieguldījumi vides un sociāli atbildīgos uzņēmumos, kas meklē pozitīvus risinājumus tādos sabiedrībai svarīgos jautājumos kā klimata aizsardzība, dzimumu līdztiesība un citi, nu jau ir kļuvuši par obligātu nepieciešamību. Arī Baltijas tirgū uzņēmumu sociālā atbildība arvien biežāk tiek noteikta kā vienlīdz nozīmīgs potenciālā darījuma elements līdztekus uzņēmuma pamatdarbības jomai, finanšu rādītājiem un citām klasiskām mērauklām.”

Baltijas M&A un privātā kapitāla forums

Forums Baltijas mērogā tiek rīkots jau kopš 2010. gada. Pasākums ieguvis lielisku reputāciju un pulcē privātā un riska kapitāla fondu pārstāvjus, investīciju baņķierus, konsultantus, uzņēmumu vadītājus un īpašniekus, ik gadu pārsniedzot 200 dalībnieku slieksni. 2023. gada pavasarī Baltijas M&A forums pulcinās interesentus Rīgā.

Padomi no vienradžiem

Dāvis Siksnāns, Printful, Latvijas pirmā vienradža, līdzdibinātājs un izpilddirektors

  • Pēc iespējas ātrāk dodieties ārpus Baltijas valstīm. Pat ja jūsu ideja nav realizējusies šeit, tā var izdoties ASV.
  • Mārketings kļūst nozīmīgs uzreiz pēc minimālā dzīvotspējīgā produkta izveides (minimum viable product, MVP). Daudzi dibinātāji koncentrējas uz produktu, taču, tiklīdz MVP ir gatavs, mārketingam jāpievērš vienlīdzīga uzmanība.
  • Neaizmirstiet par cilvēkresursiem. Domājot par valstīm, kur ieviesīsiet produktu, pieņemiet darbiniekus, kas runā vietējā valodā.

Martin Villig, Bolt līdzdibinātājs, ietekmes ieguldījumu piekritējs

  • Grāmata, kas mani mainīja, bija “Doing good better”. Tā māca efektīvu altruismu un to, kā panākt, lai viens Jūsu ieguldītais dolārs radīto vislielāko ietekmi.
  • Ziedojiet ne tikai naudu, bet arī prasmes, laiku un darbiniekus. Veltiet daļu sava laika labdarībai. Izpētiet, ko piedāvā Founders Pledge, Good Deed Foundation un līdzīgas organizācijas.

Komentāri

Pievienot komentāru