Apdrošināšana

Brokeri asarām netic

Daiga Laukšteina, 29.07.2019

Foto: Ieva Leiniša/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Latvijā pieaug vadošo amatpersonu atbildības apdrošināšana; pievērš uzmanību kiberrisku draudiem

Savu skatījumu un kompetenci, kā servēt apdrošināšanas jautājumus, pauž pēc parakstīto prēmiju apjoma valstī trešā lielākā nozares spēlētāja – brokeru kompānijas UADBB Aon Baltic Latvijas filiāles vadītājs Vitis Nolbergs.

Fragments no intervijas

Pērn Aon Baltic iegādājās vienu no vadošajām apdrošināšanas brokeru kompānijām Baltijas reģionā Balto Link, darījuma summu gan neatklājot. Šāda apvienošanās tomēr saistās ar riskiem satraukt klientus. Kādēļ tas tika darīts?

Tā rezultātā, pēc mūsu apkopotās publiskās informācijas, ar 22% tirgus daļu Baltijā esam izvirzījušies līderos. Nākamais spēlētājs aiz mums ir IIZI ar 8%, bet trešais ir Marsh ar 4%. Šajā kontekstā mūsu atrāviens ir milzīgs. Runājot par Latviju, aina ir nedaudz citāda. Te darbojas piecas līdzvērtīgas apdrošināšanas brokeru kompānijas, kam parakstīto prēmiju apmērs ir virs 15 milj. eiro. Aon ierindojas trešajā pozīcijā, lai gan es teiktu, ka klasiskajā darbībā esam numur viens, jo pirmās divas vietas ieņem nišas brokeri. Viens no tiem pārsvarā strādā ar valsts sektoru, bet otrs vairāk specializējas uz OCTA apdrošināšanas agregatora darbību. Tālab fokuss uz juridiskām personām un starptautiskiem uzņēmumiem izceļ mūs citu starpā. Protams, bažas klientiem bija, jo katra kompānija profesionāli strādāja ar savu stilu, pieeju, procesiem un pārdošanas tehniku. Tomēr pārejas periods izvērtās veiksmīgs. Gadu noslēdzām ar 18% apgrozījuma pieaugumu, salīdzinot ar tādu pat periodu pirms tam, skatot abas kompānijas kopā. Bet kāpēc bija nepieciešama apvienošana? Balto Link daudz ieguldīja apdrošināšanas produktu interneta pārdošanā, klientu apkalpošanā, un uzņēmuma īpašnieki arī tālāku attīstību saredzēja, balstītu vairāk uz IT risinājumiem. Tieši tur nepieciešamas lielas investīcijas. Pasaules apritē esošajai Aon ir visas iespējas veicināt attīstību ar papildu finansējumu. Ja to nedarītu, pēc laika, iespējams, pozīcijas būtu zaudētas.

Kāds ir Aon parakstīto prēmiju apmērs Latvijā 2018. gadā?

Gandrīz 20 milj. eiro. Bet uzreiz jāmin, ka mūsu Lietuvas kompānija ir sešas reizes lielāka par Latvijas.

Latvijā reģistrēto apdrošināšanas brokeru kompāniju skaits tuvojas simtam. Kā vērtējat tādu konkurenci?

Mūsu mazajā valstī, protams, brokeru ir par daudz, bet pieņemu, ka visas, kas reāli darbojas, strādā ar plusiem. Mani priecē pēdējo pāris gadu pasaules tendence, kas pamazām ienāk arī Latvijā. Proti, aizvien svarīgāka uzņēmumiem kļūst drošības sajūta no produkta, ko viņi pērk, un nevis savstarpējās attiecības. Minēšu vienkāršu piemēru. Sadarbošos ar Jāni, ko pazīstu. No kādas kompānijas viņš ir? Nezinu. Bet Jānis mans kaimiņš, ar ko kopā ejam pirtī. Tikšanās uz lāvas lai paliek, bet apdrošināšana gan tiek pirkta no tiem, kas atnes lielāku pievienoto vērtību par vienkāršu pazīšanos. Tas arī ir iemesls, kāpēc pēdējos gados globāli brokeru skaits iet mazumā, jo aizvien svarīgāka klientiem kļūst profesionālā pieeja, riska vadība, zināšanas un uzticēšanās. Mums kā globālam brokerim tā vieglāk strādāt. Nevaru gan apgalvot, ka tāpēc konkurence samazinās, jo, ienākot globalizācijai, produkti un pakalpojumi izlīdzinās. Ieguvēji ir tie, kas strādā ar tehnoloģijām, pilnveido zināšanas un uzlabo savus procesus. Tas ir arī mūsu dienaskārtībā.

Bet arī pašas apdrošināšanas kompānijas ir jūsu konkurenti?

Mēs esam partneri. Neviena apdrošināšanas kompānija neslēpj, ka tām izdevīgākais ir tiešais kanāls. Brokeri analizē, kā klientam sagādāt labāko segumu par labāko cenu. Savukārt apdrošinātāji neko nesalīdzina, tiem no cilvēkiem jāpanāk uzticības kredīts, un tiek pārdots tas, kas ir. Mana godīga atbilde ir tāda, ka tirgus dalās divās daļās. No vienas puses ir tie, kuri redz pievienoto vērtību, strādājot ar brokeriem, bet otra daļa izvēlas tiešo sadarbību ar apdrošinātājiem. Abas ir ļoti grūti pārliecināt mainīt savu pieeju apdrošināšanas jautājumu risināšanai.

Visu rakstu lasiet 29. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!