Jaunākais izdevums

Ministru kabinets trešdien apstiprināja grozījumus "Noteikumos par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām", kas tostarp paredz, ka daļu teorijas apmācības jaunie autovadītāji varēs apgūt e-vidē.

Izmaiņas ieviestas, ņemot vērā tehnoloģisko attīstību, ārvalstu pieredzi, kā arī kopējās apmācības tendences. Tas nozīmē, ka turpmāk autoskolas varēs piedāvāt daļu apmācības veikt e-vidē, bet noteiktas tēmas, kā, piemēram, satiksmes drošība, topošajiem vadītājiem būs jāapgūst klātienē.

Attālināto apmācību ieguvums - cilvēks var izvēlēties sev piemērotu apmācības laiku un nav jādodas uz autoskolu, līdz ar to tiek mazināts arī finansiālais slogs jaunajiem autovadītājiem. Lai ieviestu attālināto apmācību, autoskolām ir jāstrādā CSDD apstiprināta apmācības platformā.

Ar valdībā apstiprinātajiem noteikumu grozījumiem arī tiks modernizēta informācijas apmaiņa starp CSDD un autoskolām, paredzot, ka arī veiktās braukšanas nodarbības tiks ievadītas tieši Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, kas nodrošinās drošu uzskaiti par veiktajām nodarbībām. Bez tam minētas izmaiņas palīdzēs cīņā ar ēnu ekonomiku. Ņemot vēra, ka, lai to ieviestu, ir jāizstrādā attiecīgs programmu nodrošinājums un jāsniedz informācija par autoskolām un braukšanas instruktoriem, šī norma stāsies spēkā 21.06.2021.

Lai paaugstinātu transportlīdzekļu vadītāju sagatavotības līmeni un, ņemot vērā aktualitātes ceļu satiksmes drošības jomā, ir papildināts mācību saturs ar uzsvaru uz satiksmes dalībnieku savstarpējo sadarbību. Satiksmei kļūstot intensīvākai, kā arī nākot klāt jauniem satiksmes dalībniekiem (piemēram, elektroskrejriteņiem), ir svarīga satiksmes dalībnieku sadarbība, tādējādi uzlabojot kopējo satiksmes drošību. Pēdējos gados vērojama strauja autobūves attīstība, līdz ar to apmācības programmā tiks iekļauti arī moderno palīgsistēmu darbības pamatprincipi un iespējamie riski to nepareizas lietošanas rezultātā.

Ņemot vērā profesionālo vadītāju trūkumu un, lai veicinātu jauniešu pievēršanos šai profesijai, Saeima apstiprinājusi grozījumus Autopārvadājumu likumā, nosakot, ka C un CE (kravas auto) kategoriju transportlīdzekļu vadīšanas tiesības var iegūt jau no 18 gadu vecuma, bet D un DE (autobusi) kategoriju transportlīdzekļu vadīšanas tiesības - no 20 gadu vecuma. Lai iegūtu minēto kategoriju transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ar samazinātu vecuma slieksni, šīm personām būs jāapgūst padziļinātais apmācību kurss - 280 stundu apmācība, no kurām vismaz 20 stundas ir praktiskās braukšanas nodarbības.

Pieņemtajos noteikumos ir aprakstīta šī kārtība attiecībā uz apmācības ilgumu un saturu. Jāmin, ka šīs vadīšanas tiesības būs derīgas tikai iekšējo pārvadājumu veikšanai Latvijā. Tiem, kas iecerējuši iegūt C kategorijas tiesības sasniedzot 21 gadu vecumu un D kategorijas tiesības sasniedzot 24 gadu vecumu, tiesību iegūšanas kārtība nemainās.

Nolūkā samazināt birokrātisko slogu un vienkāršot procedūras, tiek pilnveidots pakalpojuma "Mācību karte transportlīdzekļu vadītāju apmācībai" izsniegšanas process. Paredzēts, ka mācību kartes turpmāk netiks izsniegtas papīra formā, bet Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiks ievietota informācija par autoskolu apmācību telpām, kurās ir atļauts veikt apmācību. Mācību karte kā elektroniski noformēts dokuments būs pieejams www.csdd.lv vietnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārkārtējās situācijas ieviešana viesusi izmaiņas arī autoskolu darbībā - teorētiskās apmācības klātienē vairs nedrīkst piedāvāt, tādēļ daļa autoskolu pārgājušas uz attālināto apmācību, bet daļa - pagaidām savu darbību apturējušas.

Plānots, ka, beidzoties ārkārtējai situācijai, nākotnē attālinātā teorijas apmācība varētu tikt ieviesta kā pastāvīgs apmācību veids.

Iepriekš nedrīkstēja

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba skaidro, ka ārkārtējās situācijas laikā ļauts attālināti mācīt visas teorētisko apmācību tēmas.

Līdz šim gan teorētiskā apmācība attālināti nebija iespējama, jo to aizliedza likums, kas nosaka, ka autovadītāja apmācība var notikt tikai telpā, kura ir apstiprināta no CSDD puses. Pirms krīzes valstī bija plāns ieviest daļēji attālinātu B kategorijas teorētisko apmācību, kas paredzēja, ka no 11 moduļiem, klātienē obligāti būtu jānoklausās 2 moduļi, bet šis īstenošanas plāns tika atlikts uz vēlāku laiku, stāsta autoskolas "Einšteins" pārstāve Baiba Rancāne.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Satiksmes organizēšanai nepietiek ar spēju bruģī ieskrūvēt stabiņu

Guntars Gūte, Diena, 31.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas jaunās varas pirmā pilnvaru gada laikā paveikto darbu kvalitāti galvaspilsētas satiksmes sistēmas sakārtošanā sarunā ar laikraksta Diena žurnālistu Guntaru Gūti vērtē satiksmes eksperts Pauls Timrots.

Pēdējā gada laikā daudz dzirdama kritika par satiksmes organizēšanas dīvainībām galvaspilsētā. Kāda, tavuprāt, ir kopējā situācija Rīgā satiksmes jomā?

Patiesībā jau nekas liels un būtisks nenotiek. Drīzāk redzam jaunās varas jaunas politikas parādīšanu un pierādīšanu. Ja tev radusies iespēja parādīt sevi kā jaunu spēku, tad tev arī ir jāparāda, ka tu esi savādāks. Līdz ar to tev nav tik daudz laika, kamēr uzbūvēsi, piemēram, Ziemeļu pārvadu vai Rīgas apvedceļu, tāpēc, lai tu kļūtu pamanāms, tu ātri un butaforiski mēģini paveikt jebkādas lietas un iebāzt kāju durvīs. Līdz ar to no tāda politiskā viedokļa tā parādīšanās ir izdevusies – visi viņus ir pamanījuši. Cits jautājums, cik šī politika ir konsekventa un vēsturiski paliekoša.

Komentāri

Pievienot komentāru