Eksperti

Darbinieku mainība – viens no lielākajiem izaicinājumiem

Jekaterina Leidmane, Circle K biznesa atbalsta direktore, 12.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc jaunākajiem Centrālās statistikas pārvaldes datiem, pagājušajā gadā brīvi bija teju 26 000 darba vietu, tai skaitā gandrīz 16 000 – privātajā sektorā. Jau ilgu laiku Latvijas darba devēji jūt darbinieku trūkumu, un tas būtiski ietekmē uzņēmumu darbību.

Cilvēki bieži maina darbu, īpaši apkalpojošajā jomā. Tas saistīts ar pretrunu: ir daudz vakanču, bet maz cilvēku, kas vēlas strādāt šajā jomā. Darbinieku trūkums un mainība būs ilgstoša tendence, tāpēc jāmeklē risinājumi, kā nozarei piesaistīt vairāk cilvēku un kā ietekmēt viņu izvēli par labu vienai vai otrai darba vietai.

Darbinieku trūkumam jāmeklē ilgtermiņa risinājums

Kā rāda statistika – darbinieku trūkums nav īslaicīga problēma. Latvijas iedzīvotāju, it īpaši jauno cilvēku skaitam samazinoties, tā kļūs tikai akūtāka. Viens no risinājumiem ir darbinieku piesaiste ārpus Latvijas. Mēs Circle K šogad esam izveidojuši vairākus jaunus amatus, kur nav obligāti nepieciešamas latviešu valodas zināšanas, – pārdevēja asistents, kas neapkalpo klientus, inventarizācijas komanda, kas skaita preces noliktavā, āra teritorijas uzkopēji. Lai paplašinātu iespējas ieņemt dažādus amatus un lai cilvēki no ārzemēm varētu strādāt darbu, kur valodas zināšanas ir svarīgas, nākotnē varētu domāt par papildu valodas apmācībām. Mēs redzam, cik labi funkcionē starptautiska darba vide Circle K birojā – tur daudzi ikdienas darbi un komunikācija ir saistīta ar kolēģiem ārvalstīs. Būtu labi rast iespējas šādu starptautisku vidi radīt arī degvielas uzpildes stacijās.

Vēl viena būtiska potenciālo darbinieku grupa, īpaši apkalpojošajā jomā, ir studenti. Arī viņu skaits ar katru gadu samazinās, tāpēc Latvijas augstskolas arvien vairāk fokusējas uz ārzemju jauniešu piesaistīšanu. Zināms, ka daudzi studiju laikā arī strādā, un to noteikti labprāt izmantotu arī ārzemnieki. Šobrīd pēc Ministru kabineta noteikumiem ārvalstu studenti ar uzturēšanās atļauju studiju laikam drīkst strādāt 20 stundas nedēļā jeb principā pusslodzes darbu. Ja darbs jaunietim ir nepieciešams, lai nodrošinātu iztiku, visticamāk piekritīsiet, ka ar šādu slodzi tas varētu būt tiešām izaicinoši. Šeit vajadzētu meklēt savstarpēji izdevīgākus sadarbības modeļus – gan darba devējiem atvieglojot darbinieku atrašanu, gan arī studentiem ļaujot efektīvāk izmantot savu laiku.

Svarīgi ne tikai piesaistīt, bet arī rūpēties par darbiniekiem

Darbinieki ir uzņēmuma lielākā vērtība. Biežā kadru mainība uzņēmumiem ir sāpīga, īpaši, ja daudz ieguldīts darbinieka ievadīšanā darbā un iesaistē. Ar instruktāžu vien šajā gadījumā nepietiek. Ir svarīgi jaunajam darbiniekam pārdomāti izstāstīt viņa darba pienākumus, palīdzēt apgūt tam nepieciešamās prasmes un zināšanas, atvieglot iejušanos kolektīvā un atklāt iespējas realizēt savus personīgos mērķus.

Nozares kolēģi droši vien piekritīs, ka bez jaunu cilvēku piesaistīšanas un ievadīšanas darbā vismaz tikpat liela uzmanība ir jāpievērš esošo darbinieku stabilitātei uzņēmumā. Circle K par savu darbinieku apmierinātību rūpējas ik dienu – gan regulāri veicot aptaujas un uzlabojot darba vidi, gan piedāvājot dažādus labumus, tādus kā pielāgots darba grafiks, apmācības personīgajai izaugsmei, svētku un komandas pasākumi, apbalvojumiem bagātas sacensības. Mēs sekojam līdzi darbinieku vajadzībām ikdienā, regulāri atjaunojot savu “piedāvājumu”. Labs piemērs tam ir ātrā reaģēšana uz ekonomiskās situācijas pasliktināšanos pagājušajā gadā. Ņemot vērā pašreizējo dārdzību, 97% mūsu darbinieku gada sākumā tika izmaksāts 200 EUR pabalsts (bruto), lai kaut nedaudz kompensētu pieaugušos ikdienas tēriņus. Tāpat, lai turētos optimālā tirgus līmenī, konkurence nozarē mudina biežāk pārskatīt degvielas uzpildes staciju pārdevēju algas. Pagājušajā gadā tas tika izdarīts divas reizes un šogad aprīļa sākumā vēlreiz. Rezultātā, tuvojoties vasaras sezonai, pārdevēju algas atkal tika paaugstinātas par 7%.

Vēlamies tikt sadzirdēti plašākā mērogā

Mēs ne tikai atbalstām savus darbiniekus, bet cenšamies Latvijas sabiedrībā mainīt priekšstatu par mazumtirdzniecības profesijas vērtību. Šī gada sākumā kopā ar partneriem mēs atklājām sociālās atbildības iniciatīvu “Vairosim labo”, kuras mērķis ir pievērst uzmanību komunikācijai starp klientu un pārdevēju. Šādā veidā mēs aizsākām svarīgu sarunu, ar kuru ceram uzlabot gan mūsu darbinieku, gan pārējo Latvijas iedzīvotāju emocionālo labklājību.

Mainās sabiedrība un kultūra, jāmainās arī darba devējam

Šobrīd gan mainās paaudzes, gan notiek pārmaiņas sabiedrībā kopumā un arī tās atvērtībā. Darba vide kļūst arvien brīvāka un daudzveidīgāka. Ir izaugusi jauna paaudze, kurai darba maiņa šķiet pavisam ikdienišķs process. Viņi arī daudz atklātāk norāda uz lietām, kas darbā neapmierina, – tā ir laba iezīme, jo ļauj darba devējam pilnveidoties. Ir svarīgi viņus uzklausīt, un mēs priecājamies, ka mums tas izdodas. Par ko liecina Circle K novērotās tendences darbinieku mainībā – jau no pagājušā gada vasaras cilvēki daudz retāk raksta atlūgumu un labprāt turpina strādāt stabilā pozīcijā mūsu uzņēmumā.

Dažādība un iekļaušana ir ļoti svarīga. Mēs esam apņēmušies kļūt par uzņēmumu, kur komfortabli jūtas ikviens. Cilvēcīga un pieņemoša attieksme gan starp kolēģiem, gan attiecībās ar klientiem ir viena no galvenajām prioritātēm – mēs pieņemsim darbā ikvienu, kurš vēlas kļūt par daļu mūsu komandas, neatkarīgi no dzimuma, rases, etniskās un reliģiskās piederības. Mūsu pieredze rāda, ka tieši šādas atvērtas un dažādas komandas ļauj darba videi kļūt elastīgākai un empātiskākai. Ir pagājuši tie laiki, kad cilvēki visu dzīvi nostrādāja vienā darbavietā, tāpēc arī uzņēmumiem jādomā, kā arvien būt pievilcīgiem jebkurai sabiedrības grupai.

Komentāri

Pievienot komentāru