Pakalpojumi

Digitālā revolūcija ienāk arī optikā

Anda Asere, 30.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagaidām redzes korekcijā e-komercija ir attīstības sākumstadijā, norāda SIA OC Vision valdes priekšsēdētājs Jānis Dzenis.

Uzņēmumā ietilpst vairāki optikas veikalu zīmoli – Pasaules optika, OptiO, Vision Express, Lornete, Vizionette, kontaktlēcu internetveikals dr. Lensor, kā arī vairumtirdzniecības biznesa virziens Optica. Latvijā nozares uzņēmumu kopējais apgrozījums ir 30 miljoni eiro, un SIA OC Vision tirgus daļa ir vairāk nekā trešdaļa. OC Vision grupas kopējais apgrozījums, ieskaitot vairumtirdzniecības biznesu un optikas veikalus Lietuvā, 2018. gadā veidoja 21,8 milj. eiro (bez PVN), kas ir par 17,4% lielāks nekā iepriekšējā gadā. «Tirgus piesātinājums vēl nav sasniegts, jo pie mums uz desmit tūkstošiem iedzīvotāju ir viena optika, līdzīgi kā Zviedrijā. Vislielākā konkurence Eiropā ir Kiprā un Beļģijā, kur uz 5000 iedzīvotājiem ir viena optika,» viņš teic. Plašāk par biznesu viņš stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Grupā ir vairāki veikalu zīmoli – OptiO, Vision Express, dr. Lensor, Lornete, Pasaules optika, kas pašlaik piedzīvo zīmola izmaiņas, pārtopot par Vizionette. Vai tie domāti dažādām cenu kategorijām?

Jā, viens iemesls ir cenu kategorijas. OptiO ir pieejamāks visām pirktspējas grupām un vairāk orientējas uz jauniešiem un ģimenēm ar bērniem, Vision Express ir ar lielāku modeļu spektru un padziļinātāku tehnoloģisko redzes diagnostikas bāzi, savukārt Pasaules optika ir modes un izsmalcinātas gaumes fokusēts zīmols. Pasaules optikā vidējais pirkums ir vislielākais, seko Vision Express un tad OptiO. Vision Express ir plaša izvēle, liela kvadratūra, tie atrodas vietās, kur ir liela cilvēku plūsma. Piemēram, Madonā Vision Express nebūtu bizness, bet OptiO tur iet labi.

Vai nekonkurējat paši ar sevi? Pieļauju, ka cilvēkiem no malas jūsu zīmoli izskatās kā atsevišķi uzņēmumi.

Jā, bet katram ir savs lauciņš, savs sortiments, tehnoloģijas, mārketings, turklāt ar vienu zīmolu nekad nevar uzrunāt visu tirgu. Vairāku zīmolu ideoloģija sevi ir attaisnojusi, jo tirgus mums ir mazs. Polijā vai kādā citā lielā tirgū, iespējams, būtu ekonomisks pamatojums strādāt ar Vision Express vai Pasaules optika zīmolu vien. Šobrīd mums tirdzniecības centros ir pārstāvēti divi zīmoli, piemēram, t/c Alfa ir Vision Express un Pasaules optika, Molā – OptiO un Vision Express.

Kā Latvijā ar konkurenci optikas veikalu vidū?

Protams, konkurence ir. Latvijā situācija ir līdzīga kā Lielbritānijā un aptuveni 75% tirgus sadala trīs četri lielie spēlētāji, taču aug arī mazās optikas, jo šajā biznesā pircējiem ir svarīgs personīgais kontakts – līdzīgi kā ejot pie zobārsta.

Kāpēc līdzās jau esošajiem zīmoliem vajag vēl vienu – Vizonette?

Eiropā jaunajai paaudzei ir drusku citādas prasības pret preci, izvietojumu, apkalpošanu. Mazumtirdzniecība kļūst par piedzīvojumu – jauniešiem emocionālā pieredze un piedzīvojums ir vajadzīgs, pat pērkot brilles. Tāpat tiek ieviestas jaunās tehnoloģijas, un virtuālā pasaule saplūst ar reālo. Kad parunāju ar 20 un 30 gadus veciem cilvēkiem par to, kā viņi pērk drēbes, daudzi saka, ka neiepērkas Zara, bet gan Asos internetveikalā. Čik-čik, un viss gatavs. Ja neder, sūta atpakaļ.

Digitālā revolūcija ienāk arī optikā, bet vairāk diagnostikas pusē. Šajā biznesā e-komercija tā līdz galam nav ieviesusies. Pielaikojot briļļu rāmjus, ir daudz dažādu nianšu, nemaz nerunājot par redzes īpatnībām. Vajag, lai lēcas ir precīzi centrētas, ir pareizie leņķi. Tas viss ir relatīvi sarežģīti. ASV ir Warby Parker un citi, kas nodarbojas ar e-komerciju, taču tiem ir arī ir parasti veikali, kuru skaitu katru gadu palielina. Kopējie apjomi nav lieli, kādi 5%, bet tradicionālais optikas tirgus ASV aug par 3% gadā, savukārt e-komercija – par 10%.

Izaugsme ir uz tradicionālo briļļu vai saulesbriļļu rēķina?

Grūti pateikt. Sākumā tie mēģināja palaist tīro e-komerciju, bet tas neaizgāja. Tagad taisa salonus (showroom), kur var piemērīt un pasūtīt brilles, bet fināla pielaikošana tik un tā notiek salonā, lai pārliecinātos, ka brilles ir īstās. Kontaktlēcu bizness gan ir labi attīstījies un attīstītajos tirgos jau kādi 50% pirkumu notiek internetā. Taču tik un tā puse iepērkas tradicionālajos veikalos, lai gan gadiem pērk vienas un tās pašas lēcas. Kāpēc? Internetā ir diennakts vai vismaz astoņu stundu starpība. Bieži vien kontaktlēcas vajag tagad un tūlīt, un cilvēki vienkārši iet uz veikalu, kur tās var nopirkt uzreiz un arī cenu atšķirība citreiz ir ļoti maza, ja rēķina absolūtos skaitļos.

Visu rakstu lasiet 30. septembra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru