Tehnoloģijas

Investē datos un maina fokusu

Kristīne Stepiņa, 02.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spēja klientiem piedāvāt gan radošas idejas, gan sasniegt stratēģijā balstītus biznesa rezultātus ir ļāvusi reklāmas aģentūrai AS RCL, kas Latvijā strādā ar nosaukumu TBWA/Latvija, strauji augt.

Laikā no 2015. līdz 2017. gadam stratēģiskās zīmolu aģentūras AS RCL neto apgrozījums palielinājās par 692%, bet rentabilitāte – par vairāk nekā 12%, tas ļāva uzņēmumam iekļūt DB un Lursoft veidotajā straujāk augošo uzņēmumu jeb Gazeļu sarakstā. Izaugsmi sabiedrības valdes loceklis Oskars Lakšēvics skaidro ar investīcijām datos un mērķauditorijas fokusa maiņu. «Daudziem reklāmas aģentūras darbs asociējas ar amerikāņu seriālu Mad Men. Šobrīd aģentūras darbinieki vairāk ir tādi Math Men (matemātiķi), kuri strādā ar datiem. Priekšstats, ka cilvēki sapulcējas pie kafijas krūzes, kūpina cigaretes un domā radošas idejas, ir maldīgs,» viņš teic.

Labā roka

Šogad uzņēmumam aprit 20 gadi. Aģentūra nodarbojas ar reklāmas stratēģiju izstrādi, kampaņu organizēšanu, klientu biznesa portfeļu kārtošanu u.c. «Esam uzņēmēju labā roka, palīdzam īstenot biznesa mērķus un attīstīties pareizajā virzienā,» pauž kompānijas vadītājs. 2004. gadā starptautiskais reklāmas un mārketinga komunikāciju aģentūru tīkls TBWA un reklāmas aģentūra RCL (iepriekš pazīstama ar nosaukumu Rapp Collins Latvia) parakstīja sadarbības līgumu, kas paredz sadarbību ar TBWA klientu apkalpošanā, kā arī reklāmas tīkla pieredzes un mārketinga instrumentu izmantošanu Latvijā.

«AS RCL ir daļa no starptautiskā tīkla, kuram tā nepieder. Dalība tīklā dod piekļuvi zināšanām un resursiem. Tas, protams, maksā dārgi, bet, esot tīklā, šīs izmaksas ir mazākas,» skaidro O. Lakšēvics.

Radošumam ir liela nozīme jebkuras reklāmas aģentūras darbā, taču tas nedrīkst pastāvēt radošuma dēļ. «Liela nozīme ir stratēģijai, tāpēc pārliecināmies, vai ideja, koncepcija vai platforma, ko piedāvājam klientam, strādās vai nestrādās. Tāpēc ļoti liela nozīme ir datiem. Gada laikā dažādos pētījumos aģentūra investē pārdesmit tūkstošus eiro. Tāpat maksājam tīklam, lai iegūtu pasaules pieredzi un uzzinātu galvenās tendences,» klāsta aģentūras vadītājs. Ieguldījumu apjoms datos ar katru gadu pieaug, un viņš uzsver, ka efektīvas ir tikai tās idejas, kuras ir radušās uz nopietnu pētījumu bāzes. «Izpētām tirgus situāciju, izstrādājam kvalitatīvu piedāvājumu, kura īstenošana klientam izmaksā lētāk, jo radām idejas, lai tās sasniegtu konkrētu mērķa auditoriju konkrētā vietā un laikā,» klāsta aģentūras vadītājs. Tā kā informatīvais fons ir piesātināts, pliekanas idejas nebūs dzīvotspējīgas, tāpēc nozarē radošums joprojām spēlē būtisku lomu. «Radošās idejas ir tās, kuras pamana, tikai jāņem vērā, kādos datos tās ir balstītas un kādu mērķi ar tām ir plānots sasniegt,» viņš spriež.

Jālec iekšā vilcienā

«Kad atnācu strādāt uz šo aģentūru, 2014. gadā, sākām mainīt fokusu, domājot par to, kas būs t.s. nākamā lielā lieta, kas būs arvien vairāk vajadzīga uzņēmumiem. Tas, ko pamanījām, – paaudžu maiņa, kas notiek visos līmeņos. Latvijā kapitālisma apstākļos ir izaugusi vesela paaudze, kas būtiski atšķiras gan ar savu vērtību sistēmu, gan dzīves uztveri un ir pilnīgi jauns patērētāju tips. Tie ir cilvēki vecumā no 18 līdz 35 gadiem, kas veido aptuveni 30% no Latvijas iedzīvotājiem un kuriem ir augstākie ieņēmumi. Daudzi uzņēmumi turpina koncentrēties uz citām mērķauditorijām, kas ir daudzskaitlīgākas. Pēc pieciem gadiem šī paaudze sasniegs 45%, bet pēc desmit gadiem – jau 55% no visiem valsts iedzīvotājiem. Tāpēc jau šobrīd uzņēmumiem vajadzētu kardināli mainīt fokusu uz mērķa auditoriju, ir pēdējais brīdis ielēkt jau ejošā vilcienā,» spriež O. Lakšēvics. Viņš norāda, ka ar reklāmas palīdzību nedrīkst pārdot preci vai pakalpojumu, kas nav kvalitatīvs, jo patiesība vienmēr nāk gaismā, to nevar noslēpt. Ja šī mērķauditorija zaudēs uzticību kādam produktam vai pakalpojumam, tā momentā izvēlēsies kādu citu, jo iespējas ir ļoti plašas, arī ārpus valsts robežām. «Ir jāmāk iegūt un noturēt šīs paaudzes lojalitāti, pretējā gadījumā uz visiem laikiem var zaudēt maksātspējīgus patērētājus,» viņš uzsver.

Visu rakstu lasiet 2. septembra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Radošās izcilības festivāla ADWARDS ceremonijā noskaidroti labākie reklāmas, dizaina un citu radošo industriju darbi.

Starptautiskas žūrijas vadībā tika izvērtēti dažādās radošajās disciplīnās tapuši 256 darbi, kopumā tika piešķirti 18 pirmās pakāpes ordeņi un 32 otrās pakāpes ordeņi.

Festivāla ADWARDS darbi tika iesniegti un vērtēti vairākās kategorijās: integrētās kampaņas, TV & radio, interaktīvie un digitālie risinājumi, drukas māksla & dizaina meistarība, preses un vides reklāma, zīmola stāsts, sabiedriskās attiecības, netradicionālā komunikācija, pasākumi un sponsorēšana, zīmola saturs un izklaide, radošās izcilības eksports.

Darbus vērtēja 15 žūrijas locekļi no 11 valstīm, intensīvākajām diskusijām notiekot klātienē Rīgā. Žūrijas prezidents – Huans Garsia Eskudero (Juan García-Escudero) no aģentūras TBWA ESPAÑA, kurš ir strādājis vairāku pasaules līmeņa festivālu žūrijās.

Komentāri

Pievienot komentāru