Transports un loģistika

Jelgavas uzņēmumā top elektriskais mikroautobuss pašmāju un eksporta tirgiem

Laura Mazbērziņa, 09.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavā bāzētais auto pārbūves uzņēmums Universāls LTD kaļ plānus par elektriskiem mikroautobusiem Latvijas un eksporta tirgiem.

Uzņēmuma šā gada mērķi ir gana ambiciozi. «Saistībā ar to, ka visā Eiropā pieaug pieprasījums pēc elektriskajiem autobusiem, īpaši Skandināvijas valstīs un Francijā, arī Latvijā radās nepieciešamība piedāvāt klientiem elektrificētus mikroautobusus. Izpētot tirgus situāciju Eiropā, sapratām, ka mūsu klientu prasībām neatbilst neviens no esošajiem piegādātāju produktiem. Praktiski neviens elekroautomobiļu ražotājs nepiedāvā autobusus ar 15 līdz 22 pasažieru vietām, nepārsniedzot pilno masu 5000 kg. Tāpēc tika pieņemts lēmums izstrādāt šādu projektu un sākt ražot mazas ietilpības elektriskās piedziņas autobusus Latvijā,» stāsta uzņēmuma tirdzniecības direktors Māris Žukovskis.

Projekts tapis sadarbībā ar e-Mobility un eO. Projekts tika uzsākts 2016. gadā un pašlaik notiek tā testēšana un sertifikācija vācu uzņēmumā Dekra Automobil GmbH. «Ar elektrisko autobusu pagājušajā gadā Hannoverē, Vācijā, piedalījāmies komercauto izstādē IAA Nutzfahrzeuge. Pats svarīgākais parametrs mūsu elektriskajam mikroautobusam ir bateriju uzlādes ātrums - lai nobrauktu 20 km uzlādei nepieciešamas 5 minūtes. Projektā izmantotas ātrās uzlādes bateriju šūnas, kas praktiski nezaudē savus parametrus temperatūras diapazonā no +30C līdz -40C. Izmantojot 40kWh akumulatorus, mūsu mikroautobuss ir spējīgs pārvadāt 21 pasažieri, nepārsniedzot autobusa pilno masu 5000 kg. Ņemot vērā šos parametrus, par autobusu ir ļoti liela interese no ārvalstu tirgiem,» skaidro M. Žukovskis.

Uzņēmums ir dibināts 1989. gadā un darbojas kādreizējās RAF rūpnīcas teritorijā. «Pirmsākumos mēs pārbūvējām RAF automašīnas, jo nekas cits toreiz nebija pieejams. Sākām mazā darbnīcā 300 kvadrātmetru platībā, kur strādāja vien 15 darbinieki, taču šobrīd mūsu teritorija ir vairāk nekā 5 tūkstoši kvadrātmetru un strādā 85 darbinieki. Nākamais attīstības posms bija Ford un Renault automašīnu pārbūve. Uzņēmuma darbības sākumā mēs pārbūvējām piecas automašīnas gadā, šobrīd - līdz trīs simtiem automašīnu gadā. Ražojam arī automašīnu sēdekļus un bamperus,» stāsta uzņēmuma direktors Mihails Karstens.

Šobrīd uzņēmuma pamatnodarbošanās ir pasažieru transportlīdzekļu ar ietilpību līdz 22 vietām pārbūve, piemēram, Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Renault Master, Iveco Daily. Tiek pieņemti pasūtījumi arī no individuālām personām, taču 99% darba veido juridisko personu pasūtījumi. Viena automobiļa pārbūve vidēji izmaksā 25 tūkstošus eiro. «Mūsu darbs sākas, kad pie mums tiek atvests tukšs transportlīdzeklis - bez logiem, bez grīdas,» saka M. Karstens.

«Mums nav bijis gadījums, kad mēs ar kāda klienta vēlmi neesam tikuši galā. Mēs darbojamies arī ar dažādiem specifiskiem pasūtījumiem. Piemēram, ja klients vēlas iebūvēt skaņu sistēmu, kondicionēšanas sistēmu vai zemo grīdu. Mums ir sadarbības partneri, kas piegādā detaļas. Sadarbojamies ar Turcijas, Francijas, Itālijas, Vācijas un Austrijas piegādātājiem,» stāsta M. Žukovskis.

Uzņēmums specializējies sabiedriskā transporta automobiļu pārveidē. «Mēs strādājam ar dažādu valstu klientiem un katrā valstī ir atšķirīgs pieprasījums. Īstenojam arī sarežģītas pārbūves, kas saistītas ar garu sertifikācijas un saskaņošanas procesu. Visas mūsu veiktās virsbūves pārbūves ir jāsaskaņo ar Mercedes-Benz un Volkswagen rūpnīcām. Mums darba pietiek,» teic M. Žukovskis.

Universāls LTD sadarbojas ar Holandes uzņēmumu Tribus Group, kas ražo specializēto transportu invalīdu pārvadāšanai. Abi uzņēmumi kopā izstrādājuši un patentējuši speciālu sēdekli, kas pielāgots šādiem pārvadājumiem. Ik gadu tiek izgatavoti vairāki tūkstoši sēdekļu.

Uzņēmums pārbūvē arī speciālos transportlīdzekļus Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Valsts policijai, Pašvaldības policijai, Neatliekamās palīdzības dienestam, kā arī lidostai Rīga. Tās ir dažādas mobilās laboratorijas, neatliekamās palīdzības automašīnas un īslaicīgās aizturēšanas izolatori policijas vajadzībām.

Konkurenci tas nejūt. «Latvijā mums konkurentu nav, taču Eiropā ir lieli tirgus spēlētāji, piemēram, poļu, turku, ungāru uzņēmumi. Taču tuvākais konkurents ir viens no lielākajiem automobiļu pārbūves uzņēmumiem Eiropā ir ALTAS komercinis transportas, kas atrodas Lietuvā,» stāsta M. Karstens.

Viņš akcentē, ka pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, tāpēc uzņēmums nākamajā gadā investēs ap 700 tūkstošiem eiro, paplašinot teritoriju un ražotni, lai varētu palielināt uzņēmuma jaudu.

M. Karstens stāsta, ka pagājušajā gadā darba apjoms ir pieaudzis par 30% un eksporta īpatsvars sasniedz 50%. «Šobrīd mēs esam pārslogoti ar esošajiem eksporta partneriem, neko papildu neņemam,» komentē M. Žukovskis.

Dārgākā automašīna, kuru uzņēmums ir pārbūvējis, ir bijis luksusa klases mikroautobuss, kurš tika prezentēts Beļģijas izstādē. Pārbūves izmaksas sasniedza 100 tūkstošus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru