Eksperti

Kases aparātu reforma - šogad arī pasažieru pārvadāšanas nozarē

Edijs Tanons, SIA <i>Datakom</i> inovāciju direktors, 24.01.2020

Edijs Tanons

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušais gads nāca ar pārmaiņām par kases aparātu lietošanu, jo spēkā stājās kases aparātu un sistēmu reforma, kas ietverta Ministru kabineta (MK) noteikumos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām. Izmaiņas skāra komersantus, piemēram, veikalus, degvielas uzpildes stacijas, restorānus. Šogad beigsies pārejas periods pasažieru pārvadāšanas nozarei.

Proti – šā gada laikā pārvadātājiem ir jāpielāgo savus kases aparātus, lai tie atbilstu MK noteikumos noteiktajām tehniskajām prasībām, jo izmaiņas oficiāli stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī. Visi transporta uzņēmumi, kuri šogad mainīs savas kases iekārtas, saskarsies ar tām pašām problēmām, kurām pērn gāja cauri citi uzņēmēji.

Sākotnēji izmaiņas bija paredzēts ieviest tāpat kā citiem uzņēmējiem un iestādēm – ar pagājušā gada sākumu, taču grozījumi MK noteikumos Nr.95 paredzēja, ka pasažieru pārvadāšanas nozarē noteiktajām tehniskajām prasībām atbilstošu elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas uzsākšanas termiņš tiek pagarināts par diviem gadiem.

Šāds lēmums tika pieņemts, jo pret izmaiņām iebilda Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPP), jo 2018. gadā nebija neviena kases aparāta, kas atbilstu jauno noteikumu prasībām. Kā arī autobusu kompānijas lūdza, lai prasības atceļ līdz 2020. gada beigām, kad pakalpojumu sniegšana būs jāuzsāk tiem uzņēmumiem, kas būs uzvarējuši iepirkumā par pārvadājumu nodrošināšanu visā Latvijā uz 10 gadiem. Šis ir loģisks lūgums, jo investīcija, lai mainītu kases aparātus, ir liela, bet, ja nav līguma, tad tie ir ievērojami zaudējumi un investīcijai nav pielietojuma.

Iespējams, daudziem joprojām nav skaidrs, kāpēc vispār ir nepieciešamas šādas izmaiņas, kas rada neērtības un finanšu ieguldījumu uzņēmumiem.

Iemesls ir ļoti vienkāršs – lai apkarotu ēnu ekonomiku, samazinātu krāpšanos ar nodokļiem, čeku neizsišanu, to anulēšanu un lai izvairītos no citām krimināli sodāmām darbībām. Patlaban Latvijā ir pieejamas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) reģistrētas, noteikumiem atbilstošas kases sistēmas – ar to sarakstu var iepazīties VID mājas lapā. Daudzi uzņēmumi lieto jaunās sistēmas un kases aparātus, taču joprojām ir daudzi, kuri nav ieviesuši šīs izmaiņas, tāpēc tiek veiktas regulāras pārbaudes un soda apmērs ir no brīdinājuma līdz pat biznesa apturēšanai.

Pasažieru pārvadātājiem ir īpaši jāpievērš uzmanība šim jautājumam un jāsāk meklēt partneris, ja tāds vēl nav atrasts, kurš nodrošinās viņiem atbilstošu kases aparātu vai sistēmu, lai izvairītos no krāpšanās ar biļešu naudu un biļešu neizsniegšanu, kas diemžēl ir ierasta prakse starppilsētu autobusos. Šīs pārmaiņas ir būtiskas ne tikai valstij, bet arī pašam uzņēmumam, jo tiks apkaroti negodprātīgi autobusu vadītāji.

Pāreja uz kaut ko jaunu vienmēr prasa jaunu prasmju apgūšanu un laika resursus, tāpēc ir svarīgi, ka sistēma ir ērti lietojama un uzņēmuma vadītājiem ir skaidras atskaites par veiktajiem naudas darījumiem, bez slēptām darbībām. Tāpat mūsdienās nevaram izslēgt karšu lietošanu, kā vienu no norēķinu veidiem, arī sabiedriskajā transportā.

Jebkuras jaunas sistēmas veiksmīga ieviešana ir būtiski atkarīga no tā, vai tā būs ērti lietojama un intuitīvi saprotama. Citiem vārdiem sakot – ja šoferim vai kasierim būs ilgi "jāiebrauc" programmas īpatnībās un papildus iekārtās un pasažierim būs ilgi jāgaida līdz apmaksas brīdim un čekam, tad autobusi kavēsies un pasažieri būs neapmierināti. Savukārt bizness atgriezīsies pie senču saknēm un nekad nesāks izmantot karšu maksājumus, lai cik tie būtu ikdienā ērti.

Nevajadzētu sistēmas ieviešanu atlikt uz pēdējo brīdi, jo šis process prasa laika ieguldījumu – sākot pāreju tikai šā gada nogalē, to var arī nepaspēt ieviest un var skart VID sankcijas, kas noteikti nav vēlamais scenārijs nevienam uzņēmumam.

Komentāri

Pievienot komentāru