Jaunākais izdevums

Tā kā kvalitatīvs dizains prasa nozīmīgas investīcijas, uzņēmējiem būtu jāsaprot savas iespējas, tad jāmeklē pakalpojuma sniedzēji, nevis jācenšas «makšķerēt» zemāko cenu, intervijā Dienas Biznesam saka Edgars Zvirgzdiņš, kura vadītā dizaina studija Associates, Partners et Sons saņēma Latvijas Dizaina gada balvu par filmu festivāla Riga IFF vizuālo komunikāciju un vides objektiem.

Fragments no intervijas

Kas, tavuprāt, ir labs dizains?

Tas ir diezgan provokatīvs jautājums. Daudz vieglāk ir definēt, kas nav labs dizains. Dīters Rams (Dieter Rams) ir definējis desmit laba dizaina principus un tie joprojām ir aktuāli. Manuprāt, tos var papildināt ar vēl vienu principu, proti, ka labs dizains prasa visaptverošu pieeju. Dizaineriem ir ne tikai jārisina kāds konkrēts uzdevums, bet paralēli arī jāanalizē daudzi un dažādi procesi, kas notiek sabiedrībā un uzņēmējdarbībā. Jau kādu laiku ir vērojama globāla tendence – dizaineri sāk padziļināti interesēties par biznesu un uzņēmēji – par dizainu un dizaina domāšanu. Šīs abas pasaules pēdējā laikā sadarbojas arvien ciešāk – dizaina domāšana menedžmenta grāmatās tiek postulēta kā atbilde uz daudziem biznesa jautājumiem. Es šobrīd apgūstu uzņēmējdarbības vadību MBA programmā Berlīnē, jo vēlos palīdzēt uzņēmumu vadītājiem, ar kuriem sadarbojos, daudz plašāk. Bieži vien pie manis atnāk kāds potenciāls klients, kuram šķiet, ka problēma ir kādā dekoratīvā risinājumā, taču patiesībā tā ir daudz dziļāka, tā var skart uzņēmuma stratēģiju un pozicionējumu, kā rezultātā dizaina konsultācija ir kļuvusi par biznesa konsultāciju.

Kāda mūsdienās ir dizaina galvenā funkcija? Tā ir pievienotā vērtība produktam vai pakalpojumam, komunikācijas līdzeklis vai prece? Varbūt dizains ir kas pavisam cits?

Dizains pats par sevi ir funkcija. Dizains var pildīt pavisam vienkāršu dekoratīvu funkciju un tas var nodrošināt pilnu servisu, piemēram, pastā – no pastmarkas nopirkšanas līdz sūtījuma saņemšanas brīdim. Dizaineri var strādāt pie dažādiem aspektiem. Ir uzņēmumi, kurus ir līdzdibinājuši dizaineri, kā piemēram, AS Madara. Tajos biznesa stratēģija un produkts tiek attīstīts ar izpratni par dizaina lomu un uzdevumiem.

Ko dod šāda pieeja?

Tas palīdz dizainu integrēt pašos uzņēmuma pamatos un veidot ilgtermiņā konkurētspējīgāku produktu/piedāvājumu. Bieži vien mazāk pieredzējuši uzņēmēji vēlas radīt produktus, nepietiekami izpētot patērētāja vajadzības un iespējas. Tiek piedomāts par to, kā produkts izskatīsies vizuāli, bet beigās aizmirstas par to, ka iepakojumam ar pircēju arī ir jākomunicē. Klientu pieredze ir jāveido tā, lai tā būtu balstīta uzņēmuma stratēģijā, mērķos un pareizā pozicionējumā. Parasti ir tā: ja uzņēmējs aiziet pie mājaslapu dizainera, viņš saņem mājaslapas dizainu, ja pie iepakojuma dizaineriem, – iepakojuma dizainu. Nav daudz dizaina uzņēmumu, kas piedāvā visus dizaina risinājumus vienkopus un palīdz izvairīties no sadrumstalotas dizaina pieredzes. Associates, Partners et Sons sniedz pilnu pakalpojumu spektru, sākot ar zīmola izveidi un beidzot ar produkta iepakojumu, kas ļauj uzņēmumam sasniegt mērķa auditoriju un biznesa mērķus. Veidojam biznesa mērķos balstītu dizainu. Respektīvi, mums rūp nevis tikai kādu krāsu izvēlēties – zilo vai sarkano, bet tas, ko klients ar to palīdzību vēlas sasniegt.

Esi teicis, ka jebkas ir kāda dizains un ar to var gan sabojāt ikdienas pieredzi, gan to uzlabot...Kas nav dizains?

(Domā.) Iespējams, māksla nav dizains. Taču dizains ir viss un visur. Es pat necenstos šobrīd to definēt. Nesen braucu ar sabiedrisko transportu un ievēroju, ka uz monitora rāda gan nākamās pieturas, gan māca gatavot. Nodomāju, cik nepareizi ir rādīt izsalkušiem cilvēkiem ēdienu. Tas sabojāja manu pieredzi.

Visu rakstu Labam dizainam ir «jāsāp» lasiet piektdienas, 11.maija laikrakstā Dienas Bizness!

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Latvijā sadodas rokās, lai ātri izstrādātu risinājumus cīņai ar Covid-19

Lelde Petrāne, 20.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš otrdienas tiešsaistes vidē darbojās pirmais pilnībā virtuālais hakatons "HackForce", kura mērķis bija meklēt risinājumus koronavīrusa krīzes radītajiem izaicinājumiem. Finālā piedalījās 28 komandas, bet par labāko atzina "Face Shied".

Līdz hakatona noslēgumam tajā aktīvi darbojās 28 komandas, bet kopumā projektam dažādās lomās pieslēdzās vairāk nekā 800 cilvēki no 25 dažādām pasaules valstīm. Projektu autori ar mentoru palīdzību izstrādāja idejas un risinājumus koronavīrusa krīzes mazināšanai, un prezentēja izstrādātos prototipus publiski tiešsaistes vidē.

Projekti tika izstrādāti četrās būtiskākajās nozarēs, kurām šobrīd nepieciešama palīdzība un ātri integrējami risinājumi - medicīna un veselības aprūpe, koronavīrusa krīzes risinājumi, izglītība, kā arī ekonomika un uzņēmējdarbības atbalsta projekti.

Pirmo vietu un 10 000 eiro turpmākai projekta izstrādei ieguva "Face Shied", par otro veiksmīgāko ideju tika atzīta "Emergency Ventilator" un tā ieguva 7000 eiro lielu sākuma kapitālu, 3. vietu un 5000 eiro saņēma "Exonicus", 4. vietu un 1500 eiro idejas attīstībai ieguva "Flipful", bet 5. vieta un 1500 eiro naudas balva tika piešķirta "Stay Home" ("Paliec Mājās").

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rada automatizēta plaušu ventilatora prototipu cīņai ar Covid-19

Zane Atlāce - Bistere, 23.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zinātnieku un inženieru komanda Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Dizaina fabrikā rada prototipu automatizētam plaušu ventilatoram, kura ražošana būtu pietiekami vienkārša un lietošana ērta, lai spētu operatīvi palīdzēt pacientiem ar "Covid-19" izraisītiem elpošanas traucējumiem, informē RTU pārstāve Lāsma Vaivare.

Visā pasaulē tiek meklētas lētas alternatīvas mākslīgās elpināšanas aparātiem, kuru ražošanas kapacitāte šobrīd ir nepietiekama, tāpēc "Covid-19" smagāk skartajās valstīs to trūkst. Tomēr, kā saka RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Funkcionālo materiālu tehnoloģiju zinātniskās laboratorijas pētnieks Guntis Kuļikovskis, īsti funkcionējošu risinājumu vēl nav.

Latvijas zinātnieku, inženieru un ekspertu komandai pirmajā virtuālajā hakatonā "HackForce" izdevies radīt strādājošu automatizētu plaušu ventilatora prototipu. Pēc konsultācijām ar anesteziologiem un reanimatologiem tas vēl tiek pilnveidots, veidojot ierīci funkcionāli pilnvērtīgāku un lietošanai ērtāku, izstrādājot lietotāja saskarni. Jau veidojas sadarbība ar vairākiem uzņēmumiem, lai sāktu ražošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz nākamo periodu kā Latvijas Arhitektu savienības prezidents ir ievēlēts LAS padomes biedrs un Latvijas Arhitektu slēpotāju kluba vadītājs - restaurācijas arhitekts Artūrs Lapiņš, informē Latvijas Arhitektu savienība.

Artūrs Lapiņš ir SIA "Arhitektoniskās izpētes grupa" valdes priekšsēdētājs un jau 30 gadus veic vēsturisku ēku un vietu izpētes, izstrādā atjaunošanas projektus, kā arī konsultē un popularizē mantojuma praktiskās saglabāšanas risinājumus. 2022.gadā Latvijas mākslas akadēmijā A. Lapiņš aizstāvēja doktora disertāciju par tēmu "Viduslaiku pilsdrupas Latvijas kultūrvidē", kā arī izdeva fotogrāmatu "Drupuainavas".

Arhitekta darbības akcent kā LAS prezidentam uz turpmākajiem gadiem būs vērsts uz to, lai kolēģu vidū popularizētu vēsturiskās vides sniegtās iespējas un atjaunošanas pieejas, ilgtspējīgas arhitektūras kontekstā, veikt arhitektu nama revitalizāciju un turpināt darbību par arhitektūras likuma pieņemšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru