Mazais bizness

Mana pieredze: Lai sunim silti un saimniekam prieks

Lelde Petrāne, 22.10.2019

Liene Laugale kopā ar saviem suņiem - Rolo un Teemo

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lienes Laugales biznesā nepārtraukti klātesoši ir viņas suņi Teemo un Rolo

«Līdz 2018. gadam suņu apģērbu un aksesuāru izgatavošana man bija vairāk kā hobijs, bet, kad pieprasījums kļuva tik liels, ka nespēju vairs visu apvienot, izlēmu par labu savam biznesam, nevis standarta algotam darbam,» stāsta L. Laugale, kura attīsta suņu dizaina preču zīmolu Chillbe. Papildu šim biznesam viņa reizēm nodarbojas arī ar fotografēšanu.

Suņu apģērbu un aksesuāru izgatavošanai L. Laugale pievērsās 2013. gadā, kad pašas suns – jorkšīras terjers Teemo – bija tik mazs, ka veikalā kvalitatīvu un skaistu apģērbu tam nevarēja nopirkt. Tas mudinājis ķerties pie darba pašai.

Lai tīkamas pastaigas

«Pirmie klienti bija cilvēki, kuri pastaigu laikā nāca mums klāt un jautāja, kur es iegādājos sunim apģērbu, viņi arī tādu vēloties. Tagad man ir vēl viens suns, arī jorkšīras terjers – Rolo, kurš ir izmēros vēl uz pusi mazāks par Teemo. Apģērbus izgatavoju maziem suņiem, savukārt aksesuārus – visu izmēru suņiem,» stāsta uzņēmēja, uzsverot, ka biznesa veiksmes atslēga ir tā, ka darina to, kas viņai pašai patīk.

Viņa skaidro, ka suņu ģērbšana nav tikai saimnieku iegriba vai stila jautājums, atkarībā no spalvas struktūras un suņa masas noteiktos apstākļos apģērbs ir nepieciešams, lai uzturētu ķermeņa temperatūru un pastaiga būtu sunim patīkama. Līdz ar to ir likumsakarīgi, ka aktīvākais uzņēmējdarbības periods L. Laugalei ir rudens un ziema, bet vidējais pasūtījumu daudzums mēnesī visu gadu ir līdzīgs, mainās tikai produktu veids.

Vasarā vairāk pērk aksesuārus un lietus mēteļus, bet rudens un ziemas periodā – biezākas drēbes.

Viņa novērojusi, ka mazo sunīšu, popularitāte, kuriem apģērbs ir īpaši aktuāls, Latvijā arvien aug, turklāt šādu šķirņu sunīši kļūst arvien mazāki.

Aizceļo uz ārzemēm

97% L. Laugales darināto apģērbu un aksesuāru gan nepaliek Latvijā. «Mani produkti ir aizceļojuši uz visiem kontinentiem, bet lielākais pieprasījums ir ASV, Kanādā, Vācijā, Šveicē, Francijā, Skandināvijas valstīs un Anglijā. Patiesībā vieglāk būtu nosaukt valstis, uz kurām neesmu sūtījusi pakas. Preces nogādātas arī uz reģioniem, kuros notiek konflikti un pasts pakas nepiegādā. Tomēr arī tas atrisināts un suņi tikuši pie vajadzīgajām lietām.»

Chillbe šobrīd ir Etsy veikals, Instagram konts ar 16 tūkstošiem sekotāju un Facebook lapa. 2020. gadā plānots izveidot arī savu internetveikalu.

L. Laugale lēš, ka nav lielas atšķirības starp Latvijas klientu un citu valstu klientu vēlmēm: «Visi vēlas kvalitatīvu, skaistu un funkcionālu apģērbu vai aksesuārus. Dažās valstīs ir lielāka pirktspēja, bet savus suņus klienti visur mīl vienādi stipri.»

Konkurence viņu nesatrauc: «Zinu, ka ir arī citi, kas Latvijā un kaimiņvalstīs izgatavo apģērbus suņiem, bet man nav laika sekot līdzi konkurentiem. Es arī nemēģinu konkurēt ne ar lielajām tirdzniecības ķēdēm, ne AliExpress,» teic uzņēmēja. Arī par tā saukto melno konkurenci, kad produktu idejas tiek vienkārši pārkopētas, viņa pārāk nebēdājas: «Jā, man ik pa laikam atsūta kādu saiti, kurā redzams, ka kāds ir izgatavojis kaut ko ļoti līdzīgu, bet uztveru to kā sava veida komplimentu, turklāt tirgus ir pietiekami liels, lai visiem pietiktu vietas darboties. Regulāri «palaižu tirgū» kādu jaunu produktu, kas ir atšķirīgs no konkurentu piedāvājuma vai ir unikāls.»

Nav lēts prieks

Suņu apģērbs, sevišķi, ja tas ir izgatavots pēc pasūtījuma, nav pats lētākais pirkums; cena ir atkarīga no tā, kādus materiālus suņa īpašnieks izvēlas produkta izgatavošanā. Tā, piemēram, Chillbe ūdensnecaurlaidīgs lietus mētelis jorkšīras terjeram izmaksās, sākot no 20 eiro, ziemas siltās jakas – sākot no 30 eiro, trikotāžas apģērbs – no 17 eiro, arī adījumu cenas ir, sākot no 30 eiro. «Lielu daļu produkta cenas veido izejmateriālu pašizmaksa. Materiālus izvēlos pēc kvalitātes, nevis lētuma principa, man ir ļoti svarīga izgatavoto lietu ilgmūžība, tādēļ materiālu pašizmaksa nav tā mazākā, šim visam klāt nāk nodokļi, rēķini, alga, sūtīšanas un citas izmaksas,» skaidro L. Laugale. Viņa atzīst, ka cenu līmenis Latvijā un ārvalstīs atšķiras.

Dārgākais Chillbe apģērbs, kas radīts sunim, izmaksājis vairāk nekā 100 eiro.

Vispirms jāpamoka

Lielākā daļa izejmateriālu, no kā L. Laugale darina suņu apģērbus un aksesuārus, nav ražoti Latvijā. Sadarbībā ar audumu tirgotāju Ziile Fabrics tiek braukts uz audumu ražotāju izstādēm dažādās Eiropas valstīs, meklēti labākie un kvalitatīvākie risinājumi. Metāla detaļām atrasts labs un uzticams piegādātājs no Eiropas.

Katrs jaunais produkts tiek vismaz mēnesi testēts ikdienā. To dara L. Laugales suņi Teemo un Rolo, ar kuriem viņa iecienījusi doties garos pārgājienos jebkuros laikapstākļos.

«Jaunajā apģērbā tiek iets pārgājienos, atļauts suņiem vārtīties, piemēram, pa dubļiem. Tad produkts tiek vairākas reizes mazgāts, berzts, stiepts un visādi citādi «mocīts». Ja pēc šī pārbaudījuma tas turpina izskatīties labi, nav zaudējis savu funkcionalitāti, tad to sāku izgatavot arī klientiem,» apģērbu tapšanas procesu skaidro L. Laugale. Daži produkti gan tiek testēti pat gadu, jo daudzo pasūtījumu dēļ nav laika tos pievienot internetveikalam. «Man pašai svarīgākā ir funkcionalitāte un suņa komforts,» viņa uzsver.

Jautāta, kā dzimst jauno produktu idejas, viņa teic, ka šis process ir visai radošs: «Parasti tas notiek nemanot, galvā izstrādāju tādu kā 3D modeli, kuru pēc tam izgatavoju.»

L. Laugale kā uzņēmējdarbības formu izvēlējusies patentmaksu, jo tā šobrīd ir ērtākā un atbilstoša viņas vajadzībām. «Uzskatu, ka mums ir «interesanta» nodokļu sistēma, kura diezgan bieži mainās, kā arī nav īsti piemērota mazajam biznesam. Ikdienā komunicējot ar klientiem no citām valstīm, dzirdu pārsteigumu par tik liela PVN piemērošanu dažādām preču grupām un par kopējo algas nodokļu slogu, nemaz nerunājot par preču dārdzību attiecībā pret vidējo algu mūsu reģionā,» pauž uzņēmēja.

Vienlaikus L. Laugale nākotnē raugās optimistiski un uzskata, ka viņas biznesam ir potenciāls pāraugt lielākā uzņēmumā.

Komentāri

Pievienot komentāru