Atpūta

Piektdienas intervija ar tirdzniecības centra Valleta vadītāju Eviju Švarcu

Lelde Petrāne, 26.02.2016

Jaunākais izdevums

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Valmieras tirdzniecības centra Valleta vadītāja Evija Švarca. Tirdzniecības centrs Valleta Valmierā ir Latvijā lielākais tirdzniecības centrs ārpus Rīgas, iecienīta iepirkšanās vieta ģimenēm no Vidzemes un pierobežā dzīvojošajiem igauņiem. 4 stāvos izvietotas 70 tirdzniecības vietas. Pērn tirdzniecības centra neto apgrozījums veidoja 18,26 miljonus eiro, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš.

Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Strādājot šajā uzņēmumā/nozarē, ir dota iespēja tikties un sadarboties ar uzņēmīgiem cilvēkiem, kas spēj pielāgoties un mainīties atbilstoši tirgus situācijai. Tas arī pašai liek būt mobilai.

Kas Jūs iepriecina un kas apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Iepriecina mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums, kas mudina veikalu tīklus atvērt jaunas tirdzniecības vietas, dod tiem pozitīvu attīstības stimulu. Apbēdina, protams, lielais ģimeņu skaits, kas pārcēlies uz dzīvi ārvalstīs, kā arī iedzīvotāju skaita samazināšanās kopumā. Žēl, ka neesam spējuši reģionos saglābāt daudzus ražojošos uzņēmumus, kas nodrošinātu darba vietas.

Kas Jūs iepriecina un kas apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?

Ir gandarījums, ka, pateicoties neatlaidīgam darbam, pilsētas ģeogrāfiskajam novietojumam un infrastruktūrai, reģionālam tirdzniecības centram esam spējuši piesaistīt starptautisku zīmolu veikalus. Tāpat priecē, ka mums ir arī drosmīgi un enerģiski vietējie uzņēmēji, kuri ir iemācījušies konkurēt ar šiem tīkliem un spēj gan būtiski paplašināt pircēju izvēles iespējas, gan nodrošināt tieši viņiem nepieciešamās preces.

Sāpīgi ir bijuši brīži, kad reģionam piemēroti un iedzīvotāju iecienīti zīmoli ir aizvēruši savus veikalus, jo to vadība ir krasi mainījusi attīstības stratēģiju. Piemēram, izvēlējusies pilnībā aiziet no Baltijas valstu tirgus, lai visus resursus koncentrētu izaugsmei citās valstīs. Respektīvi – rezultāti reģionā nekad nebūs noteicošie, lai apsvērtu iespēju palikt tirgū.

Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?

Protams, Valleta ir pārstāvēta visos Latvijā populārākajos sociālajos tīklos. To pieprasa mūsdienu komunikācijas attīstības tendences. Šobrīd tie ir vieni no būtiskākajiem instrumentiem saziņai ar esošajiem un potenciālajiem pircējiem.

Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku?

Tā kā lielāko daļu pakalpojumu Valletas darbības nodrošināšanai pērkam no citiem uzņēmumiem un tirdzniecības centra administrāciju veido stabila 5 cilvēku komanda, tiešā veidā ar šādu problēmu neesmu saskārusies. Runājot par šo jautājumu ar mūsu sadarbības partneriem, dzirdu daudz pozitīvu atsauksmju – Vidzemes reģionā ir labi un uzticami darbinieki.

Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?

Tā kā Valleta ir atvērta katru dienu un pie mums norisinās gan dažādu svētku, gan sociāli pasākumi, darbiniekam jārēķinās, ka noteikti būs dienas, kad arī viņa palīdzība būs nepieciešama nedēļas nogalēs vai vēlās vakara stundās. Runājot par rakstura īpašībām – neatlaidība, atbildība, ass prāts, spēja neapjukt neparedzētās situācijās un, protams, laba humora izjūta!

Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?

Viena no šī gada prioritātēm ir turpināt Valletai piesaistīt stabilu zīmolu veikalus, kas piedāvā kvalitatīvas preces par pieejamu cenu. Mērķtiecīgi strādājot, esmu pārliecināta, ka spējam apgrozījumu kāpināt tā, lai tālākā nākotnē ar to apsteigtu kādu no Rīgas tirdzniecības centriem.

Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Mani vienmēr ir interesējusi nekustamo īpašumu joma, arī pirms tam esmu strādājusi šajā nozarē. Uzsākot darbu šajā uzņēmumā, pieredze, kas saistīta ar tiešo pienākumu pildīšanu, man nebija. Paldies vadībai par iespēju un uzticēšanos!

Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Tirdzniecības centra nosaukums Valleta radies 2007. gada rudenī pirms tā atklāšanas, apvienojot 2 vārdu saīsinājumus – «val» no vārda «Valmiera» un «leta» no latīņu izcelsmes vārda «Letonia» (Latvija). Savukārt logo attēlota Gauja, kas tieši šādā lokā plūst cauri pilsētai.

Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Daudzi no veikalu tīkliem savas pirmās tirdzniecības vietas Latvijā ārpus Rīgas ir atklājuši tieši Valletā.

Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?

Vēlētos, lai, veicot izmaiņas likumdošanā, tās būtu pārdomātas un izsvērtas – vai tiešām tās nepieciešamas? Vai to ieviešana dzīvē attaisnosies, vai tām iztērētie resursi (kas lielākoties gulstas uz citu pleciem) attaisnosies?

Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Mani patīkami pārsteidz cilvēki, kas nesavtīgi ir gatavi palīdzēt citiem, kam tas ir vajadzīgs. Un ir lepnums, ka tādi cilvēki ir.

Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?

Ja kāds vēlētos man noorganizēt ideālas pusdienas, lai tās būtu kā pārsteigums no organizētāja puses! Katram mums ir savs skatījums par «ideālo», kas ļauj paplašināt redzesloku.

Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Piekrītu tam, ka dzīvē Tu satiec tos cilvēkus, kas Tev ir jāsatiek, un dzīve piespēlē tās lietas, kas Tev tajā brīdī nepieciešamas.

Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?

Vienas formulas nav, tas atkarīgs no noskaņojuma. Tas var būt izbrauciens ar velosipēdu, kāda garāka pastaiga dabā vai satikšanās un kopā būšana ar sev tuviem cilvēkiem. Tās ir lietas, kas palīdz atslēgties no darba cēliena un būt atkal gatavai nākamajai dienai.

Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?

Nauda vienmēr tiek dota, ja Tev ir kāds mērķis vai vēlmes, tādēļ daļu no laimesta iztērētu ceļojumā uz Dienvidameriku, kur līdz šim neesmu bijusi.

Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Anekdošu stāstīšana man nepadodas, un es tās ātri aizmirstu. Bet smieklīgi/interesanti atgadījumi dzīvē notiek ik uz soļa, izcelt vienu nebūtu godīgi!

Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Būt laimīgiem!

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Tirdzniecības centri vēršas Satversmes tiesā

Db.lv, 27.05.2021

Kā pirmais šo pieteikumu 26.maijā ir iesniedzis Latvijā lielākais reģionālais tirdzniecības centrs “Valleta” (Valmiera).

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lielākie tirdzniecības centri ir sagatavojuši pieteikumu Satversmes tiesai, un kā pirmais šo pieteikumu 26.maijā ir iesniedzis Latvijā lielākais reģionālais tirdzniecības centrs “Valleta” (Valmiera), informē Nekustamā īpašuma attīstītāju aliansē (NĪAA).

Pieteikumā tirdzniecības centri apstrīd Ministru kabineta noteikumu regulējumu, kas jau no 7. aprīļa rada nevienlīdzīgu situāciju starp tirdzniecības nozares spēlētājiem un negatīvi ietekmē tirgotājus, telpu iznomātājus, valsts tautsaimniecību un noteiktas sabiedrības grupas. Pieteikumā iesniedzēji norāda uz šī tirdzniecības aizlieguma neatbilstību Satversmē garantētajām personas tiesībām uz īpašumu un vienlīdzību likuma priekšā un lūdz Satversmes tiesu atzīt to par spēkā neesošu.

Šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu „Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 24.18 apakšpunkts kopš 7.aprīļa paredz būtiskus darbības ierobežojumus tiem tirdzniecības centriem Latvijā, kuru kopējā tirdzniecībai atvēlētā platība ir lielāka par 7000 m2. Šādos tirdzniecības centros atļauts darboties tikai atsevišķu preču grupu tirgotājiem un veikaliem ar atsevišķu ārējo ieeju, bet visiem pārējiem veikaliem strādāt ir liegts. Savukārt visi veikali ārpus lielajiem tirdzniecības centriem var darboties brīvi, ievērojot drošas tirdzniecības prasības. Tirdzniecības centri jau vairākkārt norādījuši, ka šādi nozarē tiek radīta nevienlīdzīga, konkurenci kropļojoša un diskriminējoša situācija, un tagad šo jautājumu nodots risināt Satversmes tiesai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vērtējot spēkā esošās prasības, kas noteiktas tirdzniecības nozarei, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) secina, ka Ministru kabineta noteiktais darbības ierobežojums aizliegt tirdzniecības pakalpojumu sniegšanu tirdzniecības centros brīvdienās un svētku dienās nesasniedz rīkojumā noteikto mērķi - mazināt cilvēku savstarpējos kontaktus.

Tāpēc LTRK aicina Ministru kabinetu atbalstīt Ekonomikas ministrijas priekšlikumu par grozījumiem rīkojumā, kas paredz no 2021.gada 10.decembra atļaut strādāt tirdzniecības centriem zaļajā režīmā arī brīvdienās un svētku dienās.

LTRK ieskatā ir jāņem vērā jau gūtā pieredze ar situācju pavasarī, kad ierobežojot lielāku tirdzniecības vietu darbību, tika veicināta cilvēku mobilitāte uz tām tirdzniecības vietām, kas attiecīgajā brīdī varēja strādāt, veidojot nesamērīgas proporcijas starp cilvēku skaitu veikalā un rindām pie veikaliem ārpusē.

LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš komentējot esošo situāciju norāda: “Grozījumi rīkojumā ir īpaši aktuāli pirmssvētku laikā, kad cilvēki meklēs un pirks dāvanas Ziemassvētkiem un Jaunajam gadam. Tas ir neizbēgami, ka šāds pieprasījums būs, bet pie esošajiem ierobežojumiem, tas notiks nelielās tirdzniecības vietās, veidojot rindas un drūzmu, kur arī kovids rodas. Faktiski, vienīgā alternatīva, kas valdībai ir, neveicot grozījumus - atcelt Ziemassvētkus un Jauno gadu”.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centriem nomas atbalsta programmai plānots novirzīt līdz 20 miljoniem eiro, otrdien vienojusies finanšu ministra Jāņa Reira (JV) vadītā darba grupa uzņēmējdarbības un nodarbināto atbalstam.

Finanšu ministrijā informēja, ka darba grupa otrdien izskatīja Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto priekšlikumu par nomas maksas atbalsta programmu tirdzniecības centriem. Gala lēmums vēl būs jāpieņem Ministru kabinetam.

Atbalsta programmai, kuras kopējais apmērs lēsts līdz 20 miljoniem eiro, varēs pieteikties tirdzniecības centri ar platību virs 7000 kvadrātmetriem.

Tirdzniecības centru zaudējumi sasnieguši 42 miljonus eiro 

Tirdzniecības centru krīze aizvien pasliktinās un nozare pieprasa tikšanos ar premjeru, kā...

Atbalsta apmērs būs 15 eiro par katru tirdzniecības centra kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās platības kvadrātmetru, izņemot stāvlaukumus. Plānots, ka viens tirdzniecības centrs varēs pretendēt uz atbalstu 1,8 miljonu eiro apmērā.

Atbalstam varēs pieteikties līdz 15.maijam, un programmu administrēs Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA).

Atbalsta programma paredz, ka tirdzniecības centrs no nomniekiem nevarēs prasīt papildu maksājumus izrakstītajiem rēķiniem par nomas maksu par 2021.gada janvāri, februāri un martu.

Atbalstam varēs kvalificēties tie tirdzniecības centri, kuru kopējais nomas aprēķināto ieņēmumu kritums Covid-19 krīzes ietekmē šā gada pirmajos trijos mēnešos, salīdzinot ar 2019.gada vai 2020.gada attiecīgajiem mēnešiem, ir vismaz 30%.

Jau ziņots, ka Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses un tirdzniecības centru - "Domina Shopping", "Origo", "Galleria Riga", "Sāga", "Ozols", "Dauga", "Sky&More", "Via Jurmala Outlet Village" un "Valleta" - pārstāvji pirmdien, 229.martā, nosūtīja atklāto vēstuli Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV), signalizējot par kritisko situāciju nozarē un pieprasot tikšanos ar valdības pārstāvjiem.

Vēstules autori norāda, ka 2020.gada laikā tirdzniecības centru nesaņemtie nomas maksājumi radījuši vismaz 42 miljonu eiro zaudējumus, un pagājušās nedēļas izskaņā pieņemtais konceptuālais lēmums par daļēju veikalu atvēršanu, diskriminējot tirdzniecības centrus, krīzi tikai pasliktinās.

Vēstulē teikts, ka vairāk nekā gadu tirdzniecības nozarē ieviesti dažādi ierobežojumi, kas ietekmē ikvienu tirgotāju Latvijā. Tirdzniecības centru nomas maksas ieņēmumu kritums sasniedz pat 100%, un tas periodā no 2020.gada oktobra līdz 2021.gada martam tirdzniecības centriem radījis zaudējumus no nesaņemtās nomas maksas 37 miljonu eiro apmērā, bet 2020.gada laikā zaudējumi sasnieguši 42 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Biznesu reģionos bremzē atbilstošu namu trūkums

Armanda Vilciņa, 16.05.2022

Pēdējo divu gadu laikā no 20 investīciju darījumiem ar naudas plūsmu ģenerējošiem tirdzniecības centriem trešdaļa ir notikusi ārpus Rīgas. Kā divus lielākos darījumus var pieminēt TC Valdeka (Jelgava) un Rietumu centrs (Liepāja, attēlā), kurus no slēgtā nekustamā īpašuma ieguldījumu fonda Lords LB Baltic Fund III iegādājās vietējais investors.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piemērotu telpu atrašana ārpus Rīgas uzņēmējiem ir liels izaicinājums, atsevišķās pilsētās biznesa attīstīšanai atbilstošas platības nav pieejamas vispār.

Šo problēmu var risināt divējādi - pielāgojot konceptus atbilstoši situācijai reģionos vai arī piesaistot attīstītāju vai būvnieku, kas uzbūvēs telpas atbilstoši nomnieka vai gala lietotāja interesēm - tā Dienas Biznesa speciālizdevumam Nekustamais īpašums saka CBRE Baltics Investīciju departamenta direktore Vineta Vigupe, piebilstot, ka otrs scenārijs gan izmaksās krietni vairāk. Tāpat jāņem vērā, ka tas prasīs ne tikai lielas sākotnējās investīcijas, bet arī ilgtermiņa attiecības ar telpu īpašnieku, atzīmē V.Vigupe.

Iznācis Dienas Biznesa speciālizdevums Nekustamais īpašums 

Nekustamo īpašumu tirgū pandēmijas gadi pagājuši cenām un darījumu skaitam augot, materiālu...

Reģioni ir interesanti

Iespējas atrast piemērotas telpas reģionos ir ļoti atkarīgas no konkrētās tirdzniecības ķēdes zīmola koncepcijas, domā V.Vigupe. “Lielu lomu spēlē tas, kā koncepcija tiek piemērota konkrētajam reģionam. Ja tirgotājs ir gatavs pielāgoties, iespējas vienmēr var atrast, it īpaši gadījumos, kad lēmumu pieņemšana ir elastīga. Citādi tas ir lielo grupu ietvaros, kad visās pilsētās koncepcija ir vienāda, neatkarīgi no reģiona, jo tas var radīt sarežģījumus gan platību, gan nepieciešamo investīciju ziņā. Jāsaka, ka kopumā reģioni mazumtirgotājiem ir interesanti, tomēr, lai attīstītos šajā virzienā, ir jābūt ļoti labi izstrādātai stratēģijai, kā arī rūpīgi pielāgotiem mazākiem konceptiem un sortimentam,” atzīmē V.Vigupe.

Viņa stāsta, ka lielākās tirdzniecības ķēdes, kas šobrīd ir atvērušas savus veikalus reģionos, ir Pepco, 4F, Sportland un New Yorker. “Paplašināšanās reģionos galvenokārt atkarīga no nepieciešamās telpu platības, kā arī no tā, cik lielu fiksētu nomas maksu ir gatavi maksāt tirdzniecības pārstāvji kā nomnieki, tajā skaitā nomas maksā ieskaitot arī veiktās investīcijas telpu izbūvei, ja darbus veic īpašnieks. Jāatzīmē, ka pašlaik attīstības iespējas reģionos meklē arī vairākas lielākas mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības ķēdes. Viena no tām ir veikals DEPO, kurš plāno attīstīt un atvērt jaunu veikalu Rēzeknē. Tāpat lēmumu paplašināties varētu pieņemt arī tirdzniecības centrs Valleta, kas atrodas Valmierā,” teic CBRE Baltics pārstāve.

Izaicinājumu netrūkst

Attīstīt savu biznesu reģionos tuvāko gadu laikā plāno arī LPP Latvia, kas pārvalda Reserved, House, Cropp, Mohito un Sinsay zīmolu veikalus Latvijā. Uzņēmuma nomas un attīstības projektu vadītājs Alberts Aigars skaidro, ka šobrīd Latvia ir 20 veikali, kas vēsturiski koncentrēti Rīgas pilsētā - tirdzniecības centros un Vecrīgā.

Visu rakstu lasiet Dienas Biznesa jaunākajā speciālizdevumā Nekustamais īpašums!

Dienas Biznesa abonenti speciālizdevumu Nekustamais īpašums saņem bez maksas. Žurnāls nopērkams arī lielākajās tirdzniecības vietās Latvijā!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikgadējā Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) un Latvijas pašvaldību savienības (LPS) organizētajā konkursā par Latvijas labākajiem tirgotājiem 2021.gadā atzīti 10 tirdzniecības nozari pārstāvoši uzņēmumi.

Kategorijā "Tirdzniecības centri" par labāko atzīts tirdzniecības centrs "Valleta" Valmierā, savukārt par labāko restorānu atzīta zemnieku saimniecība "Aveņi" Aveņmuižā, Iecavā.

Savukārt kategorijā "Lauku tūrisma objekts" pirmo vietu ieguva SIA "Rundāles dzirnavas" Pilsrundālē.

Par labāko veikalu atzīts SIA "Vamari -L" veikals "Rego" Līvānos, bet par labāko mazo veikalu kļuvis veikals "Eridana" Madonā.

Vienlaikus kategorijā "Lielveikali" par uzvarētāju kļuva "Mego" veikals Daugavpilī, Raipoles ielā.

Tāpat konkursā noskaidrots labākais tirdzniecības tīkls, un par to atzīts SIA "Sant - Lii" veikalu tīkls Jēkabpilī.

Kategorijā "Krogi" uzvarējis krodziņš "Bura" Madonā, bet kategorijā "Ceļmalas krogs" pirmo vietu ieguva SIA "Imiga" krogs "Panna Cafe" Koknesē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Tikai laikrakstā Dienas Bizness: Lielāko tirdzniecības centru TOP

Dace Skreija, speciāli DB, 06.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centru pirkšanas un pārdošanas darījumi, paplašināšanās plāni, pat jauns centrs ievērojami saasinās konkurenci

Uz kopējā t/c fona izceļas trīs, kas spējuši visvairāk audzēt apgrozījumu (par 6–7%) un arī apmeklētāju skaitu – Rīga Plaza, Domina Shopping un Valleta Valmierā.

T/c Domina Shopping vadītāja Ilze Brazeviča teic, ka ir izdevies piesaistīt turīgākus pilsētniekus, kuri seko līdzi dzīves stila un modes tendencēm, novērtē savu komfortu, kvalitatīvi pavadītu laiku. Pēdējos gados tirdzniecības centrs veltījis lielu uzmanību savas potenciālās mērķauditorijas izpratnei un precīzākai definēšanai un, tieši pamatojoties uz šo, uzlabots nomnieku sastāvs. 2015. gads ir vairāku iepriekšējo gadu mērķtiecīgas darbības rezultāts – pārdomāta nomnieku izvēle un rūpīgi plānota mārketinga stratēģija un aktivitāšu veikšana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Atskats pagātnē: Kā cēla modes un izklaides centru Rīga Plaza

Lelde Petrāne, 24.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmantojot Dienas Biznesa foto arhīvu piedāvājam atskatu pagātnē, kā 2008. un 2009. gadā Rīgā tika celts tirdzniecības centrs Rīga Plaza.

Kā vēstīja laikraksts Dienas Bizness, pērn, salīdzinot ar 2015. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati. Neliels apgrozījuma pieaugums vai saglabāti apjomi vērojami arī lielākajos tirdzniecības centros, kur lielāko lomu pieauguma kaldināšanā spēlē tieši nepārtikas segments.

Lielākie apgrozījuma pieaugumi sasniegti Rīga Plaza un Valleta tirdzniecības centros.

Rīga Plaza būvniecības fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Čeku loterija 3,5 gadu laikā palielinājusi valsts budžeta ieņēmumus par 10,9 miljoniem eiro, informē Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvji.

Ar lielo gada izlozi svētdien, 19.februārī, ir noslēgusies VID rīkotā čeku loterija.

Trīs ar pusi gadu laikā loterijā ir piedalījušies 241 189 dalībnieki, iesniedzot kopumā 41,8 miljonus čeku, kvīšu, biļešu un tiešsaistes pirkumu rēķinu.

Analizējot iedzīvotāju iesniegtos čekus, VID ieguva informāciju par uzņēmumu nedeklarētajiem ienākumiem, no kuriem nebija nomaksāti nodokļi. Tādējādi, pēc VID aicinājuma, uzņēmumi ir precizējuši 2749 pievienotās vērtības nodokļa (PVN) deklarācijas, uzrādot iepriekš neuzrādītos ieņēmumus.

Tāpat konstatēti gadījumi, kad uzņēmumi darbojas ar nereģistrētiem kases aparātiem, kad pakalpojumus sniedz uzņēmumi, kuriem ir apturēta saimnieciskā darbība, vai kad uzņēmumi nelegāli nodarbina darbiniekus un izmaksā "aplokšņu algas".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn, salīdzinot ar 2015. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati (kalendāri izlīdzināti salīdzināmās cenās). Neliels apgrozījuma pieaugums vai saglabāti apjomi vērojami arī lielākajos tirdzniecības centros, kur lielāko lomu pieauguma kaldināšanā spēlē tieši nepārtikas segments, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Lielākie apgrozījuma pieaugumi sasniegti Rīga Plaza un Valleta tirdzniecības centros.

Nākotnē pārmaiņas gaida divus Galactico centrus – Alfas paplašināšanas darbus plānots sākt šā gada agrā rudenī, savukārt Origo paplašināšanas darbu nulles cikla sākšanu, kurš ietver būvlaukuma sagatavošanu, komunikāciju pievadi u.c., Linstow Center Management izziņoja īsi pirms Līgo svētkiem (būvlaukuma sagatavošanu veic SIA Skonto būve).

Arī Olimpia jau ilgāku laiku atrodas pārmaiņu griežos, rekonstrukcijām ieilgstot vairāk, nekā bijis plānots, tomēr šobrīd veiksmīgi strādā Olimpia pirmais stāvs, centram palīdzējusi Sport Direct ienākšana. Pavasarī ir iznomātas lielas platības outlet tipa veikaliem. Ir vairākas idejas, kas saistītas ar mazumtirdzniecības turpmāku attīstību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sporta apģērbu zīmols 4F atvēris pirmo veikalu Lietuvā. Veikals 4F atvērts Viļņā, tirdzniecības centra Panorama otrajā stāvā, un ir daļa no zīmola izplatības ārpus Polijas robežām.

Fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā!

Šajā un nākošajā gadā ir plānots atvērt vēl dažus veikalus Lietuvā un Igaunijā.

Pašlaik Latvijā darbojas četri 4F veikali: tirdzniecības centros «Rīga Plaza», «Domina Shopping», «Origo» un ārpus Rīgas - «Valleta».

Savukārt, Polijā atrodas 170 firmas tirdzniecības vietu.

Zīmola 4F īpašnieka OTCF piecgadu attīstības plānā ir paredzēta pakāpeniska klātbūtnes palielināšana jaunos tirgos un vairāku vienzīmola veikalu atvēršana Centrāleiropā un Austrumeiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

ST spriedums par ierobežojumiem tirdzniecības centriem – atgādinājums par brīvas konkurences nozīmi

Raivis Leimanis, ZAB Ellex Kļaviņš zvērināts advokāts, 24.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesas (ST) šā gada 10. marta spriedums par tirdzniecības centriem noteikto ierobežojumu neatbilstību Satversmei ir viens no ļoti retiem gadījumiem, kad par antikonstitucionālu ir atzīts kāds no pandēmijas laikā noteiktajiem normatīvajiem ierobežojumiem klātienes komercdarbībai.

Šis ir unikāls spriedums, tādēļ konkrētā lieta un turpmākie ar to saistītie procesi veidos jaunu tiesu praksi Latvijas vēsturē. Spriedums dod iespēju lietas rosinātājiem pretendēt uz zaudējumu atlīdzināšanu no valsts un kļūs par vērtīgu atgādinājumu, ka brīva konkurence ir viena no mūsu pamatvērtībām.

Tirdzniecības centri vēršas Satversmes tiesā 

Latvijas lielākie tirdzniecības centri ir sagatavojuši pieteikumu Satversmes tiesai, un kā pirmais...

ST lieta tika rosināta pēc mazumtirdzniecības uzņēmuma “Jysk” un divu tirdzniecības centru (“Domina” Rīgā un “Valleta” Valmierā) pieteikumiem, kurus ST apvienoja vienā lietā. Komersantu pieteikums bija par MK noteikumu “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” (redakcijā, kas bija spēkā no 2021. gada 7. aprīļa līdz 1. jūnijam) atbilstību Satversmei.

JYSK vēršas Satversmes tiesā  

Mājsaimniecības preču mazumtirgotājs JYSK iesniedzis konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā...

Apstrīdētie noteikumi noteica būtiskus tirdzniecības ierobežojumus tirdzniecības centros, kuru kopējā tirdzniecības platība ir lielāka par 7000 m2. Proti, lielajos tirdzniecības centros tika aizliegta visa veida veikalu darbība, izņemot atsevišķus noteikumos minētus veikalus, kas tirgo pirmās nepieciešamības preces. Savukārt citiem veikaliem, kas atrodas ārpus tirdzniecības centriem, tostarp arī tiem, kuru kopējā tirdzniecības platība lielāka par 7000 m2, valdība strādāt neliedza.

Valdībai ir pienākums pilnībā kompensēt tirdzniecības centriem radītos zaudējumus 

Pēc Satversmes tiesas sprieduma valdībai ir pienākums pilnībā kompensēt tirdzniecības centriem...

Veikali, kas dēļ minētajiem ierobežojumiem nevarēja strādāt, neguva ieņēmumus un nevarēja samaksāt nomas maksu. Daudzi nomnieki tāpēc nespēja izpildīt savas saistības, tiem radās parādi, daži pārtrauca darbību tirdzniecības centros (izbeidza nomas līgumus), daži pat bankrotēja. Jaunus nomniekus tirdzniecības telpām nebija iespējams piesaistīt, tāpēc zaudējumus cieta gan veikali paši, gan arī tirdzniecības centri. Citiem veikaliem ārpus tirdzniecības centriem bija atļauts strādāt, kas norāda uz atšķirīgu attieksmi pret tirgus dalībniekiem, un konkurences kropļošanu. Izpētot situāciju Eiropā, konstatējām, ka nekur citur nebija noteikti tik stingri darbības ierobežojumi tirdzniecības centriem. Vairumā gadījumu ierobežojumi attiecās uz nekontrolētu pulcēšanos, pamatā nosakot prasības telpu platībai, kā arī paredzot pienākumu valkāt sejas maskas.

Izskatot šo lietu, ST konstatēja, ka apstrīdētā MK noteikumu norma neatbilst Satversmei un atzina to par spēkā neesošu. Būtisks elements šajā lietā bija konstatēt to, ka abi tirdzniecības vietu veidi – lielajos tirdzniecības centros esošie veikali un tie lielie veikali, kas strādā ārpus tirdzniecības centriem – ir salīdzināmi. Kā noskaidroja tiesa, MK noteikumu izstrādes gaitā netika pienācīgi vērtēts un pamatots, kādēļ pandēmijas laikā vieniem tiek atļauts strādāt, bet otriem ne. Satversmes tiesa to uzskatīja par Satversmes 91. pantā nostiprinātā vienlīdzības principa pārkāpumu.

Savukārt “Jysk” sūdzība bija par to, ka noteikumi aizliedza strādāt arī lielajos tirdzniecības centros esošiem veikaliem ar ārējo piekļuvi. Proti, “Jysk” veikalos bija iespēja nodrošināt atsevišķu ārējo ieeju, kas ļautu ierobežot pandēmijas izplatību līdzīgi kā citos veikalos ārpus tirdzniecības centriem. Tiesa konstatēja, ka šāds aizliegums ir nepamatots, jo Covid‑19 infekcijas izplatības riska ziņā nav būtisku atšķirību starp lielā tirdzniecības centra veikalu, kurš ir norobežots no tirdzniecības centra koplietošanas telpām un kuram ir nodrošināta atsevišķa ārējā piekļuve, un jebkuru citu atsevišķās telpās iekārtotu veikalu, kuram ir atsevišķa ārējā piekļuve. Tāpēc par Satversmes 91. un 105. pantam neatbilstošu tika atzīta norma, kas pandēmijas ierobežošanas dēļ liedza strādāt tirdzniecības centros strādājošajiem lielajiem veikaliem ar atsevišķu ārējo ieeju.

Ņemot vērā, ka tirdzniecības centru ieņēmumi (nomas maksa) ir pilnībā atkarīgi no tajos esošo veikalu spējas strādāt, šajā gadījumā tika nodarīti zaudējumi gan pandēmijas ierobežojumu dēļ slēgtajiem veikaliem, gan arī tirdzniecības centriem. Likumsakarīgi ir sagaidīt, ka pēc šī sprieduma no valsts tiks prasīts kompensēt zaudējumus. To apmērs vēl ir jāprecizē, bet summas visticamāk būs mērāmas simtos tūkstošu eiro. Pieņemot, ka zaudējumus minēto ierobežojumu dēļ ir cietuši praktiski visi tirdzniecības centri Latvijā, loģiski būtu šo lietu izvērtēt plašākā kontekstā, meklējot visiem pieņemamu risinājumu, kas kaut daļēji kompensētu nevienlīdzīgo nosacījumu dēļ radušos zaudējumus. Brīva konkurence ir viens no ekonomikas attīstības pamata nosacījumiem, ko ar savu spriedumu vēlreiz ir apliecinājusi arī ST. Tāpēc šim spriedumam būtu jākļūst par atskaites punktu un atgādinājumu turpmāk, – situācijās, kad valsts kādu objektīvu iemeslu dēļ būs spiesta ierobežot vai kā citādi koriģēt komercdarbību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Rinkēvičs Latvijas vārdā paraksta līgumu par ES Ārkārtas trasta fonda Āfrikai izveidi

Lelde Petrāne, 12.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maltas galvaspilsētā Valletā 11. un 12. novembrī ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs piedalījās Eiropas Savienības (ES) Āfrikas valstu jeb Valletas samitā, kurā ES dalībvalstis ar Āfrikas partneriem mēģināja rast praktisku un operacionālu aktivitāšu kopumu nelegālās migrācijas tūlītējai seku un ilgtermiņa cēloņu risināšanai, informē Ārlietu ministrija.

Valletas samita laikā ārlietu ministrs parakstīja līgumu par ES Ārkārtas trasta fondu stabilitātei un nelegālās migrācijas pamatcēloņu, un pārvietoto personu risināšanai Āfrikā. Lēmums par Latvijas iemaksu 50 000 eiro ES Ārkārtas trasta fondā Āfrikai tika apstiprināts Ministru kabineta 13. oktobra sēdē.

Viens no trasta fonda mērķiem ir uzlabot stabilitāti un risināt migrācijas pamatcēloņus Āfrikas valstīs lejpus Sahāras un Čadas ezera reģionā, Āfrikas raga un Ziemeļāfrikas valstīs. ES Ārkārtas trasta fonds Āfrikai pievērsīsies sociālekonomisko un sociālpolitisko problēmu risināšanai, sasaistot to ar attīstības sadarbības politikas aktivitātēm, piemēram, darba vietu radīšanu, jo īpaši jauniešiem, cīņai ar radikalizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sports

FOTO: Latvijas Olimpiskās komandas tērpos mode saplūst ar tehnoloģijām

Rūta Lapiņa, 22.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien, 22. novembrī, tika prezentēta Latvijas Olimpiskās komandas apģērbu kolekcija 2018. gada Ziemas Olimpiskajām spēlēm Phjončhanā, kurā mode saplūst ar tehnoloģijām, atzīst uzņēmuma OTCF, kam pieder sporta preču zīmols 4F, un kas ir apģērbu kolekcijas ražotājs, vadītājs Igors Klaja.

«Mēs darījām visu iespējamo, lai šajā kolekcijā apvienotu mūsdienu tehnoloģijas, piemēram, augstas kvalitātes elpojošus bezšuvju audumus, ūdensnecaurlaidīgus materiālus un tradicionālos latviešu elementus. Kolekcijas krāsas ir balts, pelēks un latviešu sarkanais tonis, kolekcijas dizains papildināts ar Latvijas Olimpiskās komandas identitātes zīmi - pinumu, kas simbolizē komandas spēku un vienotību», stāsta I. Klaja.

Kolekcija ir izgatavota no īpaši moderniem materiāliem – ūdensizturīgiem un tajā pašā laikā elpojošiem audumiem, softshell NeoDry ar DWR apdari, kas veiksmīgi aizsargā pret aukstumu un vēju, teflona apdare, kas novērš ūdens absorbciju. Lāzera griezumi lielākai izturībai, ūdens necaurlaidīgi rāvējslēdzēji ar speciālu apdari kabatām, magnētiskās aizdares, atstarojoša un dekoratīva apdruka, skārienjutīga sistēma cimdiem un daudz citu aizraujošu elementu, kas izmantoti Olimpiskās kolekcijas radīšanā. «Šajā kolekcijā mode saplūst ar tehnoloģijām. Inovatīvi risinājumi palīdz pārvarēt ekstremālos laika apstākļus. Standarta šuvju vietā mēs izlēmām izmantot metinātas šuves. Esam izmantojuši arī lāzergriešanas tehniku, lai palielinātu izturību,» saka I. Klaja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Noteikti labākie tirgotāji

Žanete Hāka, 11.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzies konkurss Latvijas Labākais tirgotājs 2015 un noskaidroti nozares labākie uzņēmumi, informē Latvijas Tirgotāju asociācija.

Uzvarētāji noteikti atbilstoši darbības grupām: aptiekas, veterinārās aptiekas un klīnikas, degvielas uzpildes stacijas, skaistumkopšanas saloni, sporta un atpūtas centri, viesnīcas un viesu nami, lauku tūrisma objekti, veikalu grupā - mazie veikali, lielveikali un tirdzniecības tīkli, ēdināšanas uzņēmumu grupā - bistro, kafejnīcas–picērijas, kafejnīcas–konditorejas, kafejnīcas–veikali, kafejnīcas, krogi, restorāni un viesnīcu restorāni.

Latvijas Labākais tirgotājs 2015 kopumā piedalījās 198 uzņēmumi. Pēc vērtēšanas 66 uzņēmumi atbilda konkursa kritērijiem, jo saņēma vismaz 92 punktus no 100. Starp tiem 20 ir no Rīgas un 46 no novadiem. Atkarībā no saņemto punktu skaita Galvenā balva piešķirta viesnīcas restorānam Boutique Hotel&Restaurant MaMa Jūrmalā, kafejnīcai Lidojošā varde Rīgā, kafejnīcai Magdalēna Saldū, pilsētas galerijai Valleta Valmierā, viesu namam Liepupes muiža Salacgrīvas novadā, Liepupes pagastā, Zvaigznes grāmatnīcai Cēsīs, lielveikalam SKY Rīga, Duntes 19a. Par uzvarētājiem atzīti 48 uzņēmumi, laureāta diplomus izpelnījās 17 un vienam uzņēmumam piešķirts dalībnieka diploms.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apkopoti konkursa «Latvijas Labākais tirgotājs» (LLT) rezultāti. Konkursa finālisti pārstāv dažādus uzņēmējdarbības veidus – aptiekas, degvielas uzpildes stacijas, viesnīcas, atpūtas kompleksi, viesu nami, lauku tūrisma objekti, veikali, specializētie veikali, tirdzniecības centri, ražotnes, bistro, kafejnīcas, konditorejas, krogi, restorāni un šogad pat motortrases, informē Latvijas Tirgotāju asociācija.

«Latvijas Labākais tirgotājs 2018» fināla vērtēšanai tika izvirzīti 32 objekti no kopumā 240 pieteiktiem. Konkursam nominētos uzņēmumus izvērtēja LTA apstiprināta ekspertu komisija, kurā tika iekļauti pārstāvji no iepriekšējos gados konkursā uzvarējušiem uzņēmumiem. Maksimālais punktu skaits ir 100, gala vērtējumā konkursa galveno balvu saņēma uzņēmumi, kas izpelnījušies ne mazāk kā 99 punktus, uzvarētājs: 92–98 punkti, laureāts: 81–91 punkti, dalībnieks: 65–80 punkti.

Šogad pasniegtas septiņas Galvenās balvas, par uzvarētājiem atzīti 13 uzņēmumi, vēl deviņi uzņēmumi saņēmuši laureāta diplomus un trīs - konkursa fināla dalībnieku diplomus.

Galveno balvu saņēma - atpūtas komplekss, «Grantiņi», Jelgavas novadā,veikals, «top», Kārsavas novadā, aptieka, «BENU aptieka 26», Liepājā, ASTARTE-NAFTA, DUS nr.34, Līvānu novadā, restorāns, «Lidojošā varde», Rīgā, grāmatu nams, «Valters un Rapa», Rīgā un pilsētas galerija, «Valleta», Valmierā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Atklās Denim Dream veikalu Valmierā

Dienas Bizness, 28.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbību ārpus Rīgas uzsāks veikalu tīkls Denim Dream, rīt, 29.aprīlī, Valmierā atverot veikalu tirdzniecības centrā Valleta.

Jaunajā veikalā būs pieejami apģērbi un aksesuāri no Guess, Tommy Hilfiger, Pepe Jeans, Tom Tailor, RG, Molly Bracken un Glamorous. Piedāvājumā būs iekļauta arī Denim Dream privātā sieviešu apģērbu kolekcija, kuru veidojusi igauņu dizainere Svetlana Puzerjova.

Kopumā Baltijas valstīs šobrīd ir 28 Denim Dream veikali, no kuriem pieci atrodas lielākajos tirdzniecības centros Rīgā, viens – Valmierā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centru krīze aizvien pasliktinās un nozare pieprasa tikšanos ar premjeru, kā arī nomas atbalsta piešķiršanu, informē Nekustamā īpašuma attīstītāju aliansē (NĪAA).

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses un tirdzniecības centru – Domina Shopping, Origo, Galleria Riga, Sāga, Ozols, Dauga, Sky&More, Via Jurmala Outlet Village un Valleta – pārstāvji šodien nosūtījuši atklāto vēstuli Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam, signalizējot par kritisko situāciju nozarē un pieprasot tikšanos ar valdības pārstāvjiem.

Vēstules autori norāda, ka 2020. gada laikā tirdzniecības centru nesaņemtie nomas maksājumi radījuši vismaz 42 miljonu eiro zaudējumus, un pagājušās nedēļas izskaņā pieņemtais konceptuālais lēmums par daļēju veikalu atvēršanu, diskriminējot tirdzniecības centrus, krīzi tikai pasliktinās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Sporta apģērbu zīmols 4F atver pirmo veikalu ārpus Rīgas

Zane Atlāce - Bistere, 04.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien, 4. novembrī, pulksten 10 Valmieras tirdzniecības centrā «Valleta» tika atvērts sporta zīmola 4F ceturtais veikals.

«Pirmie trīs mūsu veikali uzsāka darbu Rīgā šā gada pirmajā pusē, tagad ir pienācis laiks doties ārpus galvaspilsētas un piedāvāt mūsu sportisko kolekciju Latvijas iedzīvotāju uzmanībai vienā no lielākajiem reģionālajiem centriem — Valmierā,» saka uzņēmuma OTCF, kam pieder zīmols 4F, vadītājs Igors Klaja.

Pirmie trīs sporta apģērbu 4F veikali ir uzsākuši darbu Rīgā: pirmais atrodas Pārdaugavā — modes un izklaides centrā «Rīga Plaza», otrais tirdzniecības centrā «Origo», bet trešais atrodas iepirkšanās centrā «Domina Shopping».

Ceturtais veikals ietilpst 4F darba plānā Latvijas tirgū gan galvaspilsētā, gan ārpus tās.

Komentāri

Pievienot komentāru