Jaunākais izdevums

Pircējiem trūkst izpratnes par Jāņu sieru kā Eiropas Savienības (ES) aizsargājamo produktu, pauda biedrības "Siera klubs" valdes priekšsēdētāja Vanda Davidanova.

Viņa skaidroja, ka Latvijā ir seši Jāņu siera ražotāji - AS "Rankas piens", AS "Jaunpils pienotava", AS "Lazdonas piensaimnieks", AS "Valmieras piens", piensaimnieku kooperatīvā sabiedrība "Straupe" un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība "Dundaga".

Tostarp viņa piebilda, ka lielākie Jāņu siera ražotāji Latvijā ir "Rankas piens" un "Valmieras piens", ka ražo aptuveni 50-60 tonnas Jāņu siera gadā, bet pārējie saražo aptuveni 10-15 tonnas.

Pēc "Siera kluba" datiem, pērn Latvijā kopumā Jāņu siers tika saražots par 31 tonnu jeb par 19% mazāk nekā gadu pirms tam. Ja 2021.gadā Latvijā tika saražotas 163 tonnas Jāņu siera, tad 2022 - 132 tonnas.

Tikmēr 2019.gadā tika saražotas 200 tonnas Jāņu siera, bet 2020.gadā - 165 tonnas.

Kā norādīja "Siera klubs" vadītāja, ražošanas apjoma kritumam ir vairāki iemesli, tostarp pieprasījuma samazinājums, ko veida izpratnes trūkums par to, kas ir Jāņu siers. Patērētājiem trūkst izpratnes par Jāņu sieru kā ES izsargājamo produktu, un bieži to jauc ar importētu sieru ar ķimenēm, kas veikalos ir lētāks.

Vienlaikus arī ražotāji saskaras ar vairākiem šķēršļiem, tostarp bieži vien starp Jāņu siera ražotāju un tirgotāju netiek noslēgti laicīgi līgumi par siera piegādi svētkos, kā arī veikali ir izvēlīgi ar ko slēdz piegādes līgumus, teica Davidanova.

Viņa stāstīja, ka lielveikaliem būtu lietderīgi Jāņu sieru izdalīt no importētajiem sieriem un Jāņu siera imitācijām, jo lai gan uz produktiem ir ES aizsargājamā produkta zīme, to var arī nepamanīt.

AS "Rankas piens" valdes priekšsēdētājs Aldis Spalviņš aģentūrai LETA stāstīja, ka Jāņu siera ražošanas apjomi uzņēmumā katru gadu nedaudz krītas. Ja pirms Covid-19 uzņēmums ražoja 90 tonnas siera gadā, tad patlaban apjoms sarucis uz pusi.

Viņš atzīmēja, ka, lai gan svaigpiena cenas ir samazinājušās, kopējās izmaksas un produkta pašizmaksa ir palielinājušās, tostarp kāpušas cenas olu masai, ķimenēm, kartonam un izmaksām, kas saistītas ar darbaspēku.

Arī Spalviņš atzīmēja, ka patērētāji bieži vien neizprot, kas ir Jāņu siers, jo pircēji tiek maldināti ar Jāņu tematikas virsrakstiem.

Spalviņš uzsvēra, ka vietējie ražotāji, kuri ražo Jāņu sieru, ir sertificēti un regulāri iziet Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) pārbaudes, lai nodrošinātu produkta kvalitāti un autentiskumu.

Vienlaikus importētais produkts bieži vien ir lētāks, un patlaban patērētājam svarīgāka ir cena un tikai pēc tam produkta izcelsmes valsts, atzina Spalviņš.

Jau ziņots, ka AS "Rankas piens" apgrozījums pagājušajā gadā bija 5,637 miljoni eiro, kas ir par 27,5% vairāk nekā gadu iepriekš, vienlaikus kompānijas zaudējumi samazinājās 3,2 reizes un bija 108 251 eiro.

Uzņēmums reģistrēts 1993.gadā, un tā pamatkapitāls ir 1,065 miljoni eiro. Kompānijas patiesais labuma guvējs ir valdes loceklis Aldis Spalviņš.

Biedrība "Siera klubs" dibināta 2002.gadā. Biedrība apvieno siera ražotājus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir kvalitatīvi sieri, bet tiem ir grūti konkurēt Eiropas tirgū, atklāja biedrības "Siera klubs" valdes priekšsēdētāja Vanda Davidanova.

Kā norādīja Davidanova, Latvijas ražotāju konkurētspēju ietekmē atšķirības svaigpiena iepirkuma cenās, Latvijas salīdzinoši nelielie eksporta apjomi, jaudu noslodze piena pārstrādes uzņēmumos, kas Latvijā vidēji ir tikai 43%, kā arī darbinieku trūkums, kas kopumā Latvijas uzņēmumiem rezultējas ar lielu saražotās produkcijas pašizmaksu.

Savukārt Eiropā sieri ir lētāki nekā Latvijā - vidējā cena Vācijā sieram ir 3,5 eiro par kilogramu, bet Polijā 4 līdz 4,5 eiro par kilogramu, norādīja Davidanova.

Vienlaikus viņa stāstīja, ka grūtības piena pārstrādei sākās jau 2019.gada nogalē, kad sākās piena iepirkuma cenu kāpums. "Piena pārstrāde sāka ļoti satraukties, cenas uzauga kosmosā, PVN nemainījās, un mums ir milzīgs veikalu uzcenojums", stāstīja "Siera kluba" vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki vietējie pārtikas ražotāji, piegādājot lielveikalu tīklam "Sky" produkciju, nav saņēmuši par to samaksu, norādīja biedrības "Siera klubs" vadītāja Vanda Davidanova.

Savukārt veikalu tīkla pārvaldošā uzņēmuma SIA "Skai Baltija" ģenerāldirektore Monta Damlica skaidroja, ka maksājumu kavēšanās radusies uzņēmuma reorganizācijas procesu dēļ.

"Siera klubs" vadītāja stāstīja, ka problēma ilgst vairākus mēnešus, un parādi no tirdzniecības tīkla puses veido vairākus desmitus tūkstošu eiro. Tostarp vairāki ražotāji izlēmuši pagājušajā nedēļā plānotās piegādes pārtraukt, līdz norēķini tiks veikti.

Vienlaikus Davidanova arī norādīja, ka ražotāji ir satraukti, vai nauda vispār tiks saņemta. "Nesaņemtie maksājumi būtiski ietekmē ražotāju apgrozāmos līdzekļus," uzsvēra biedrības vadītāja.

Arī Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas (LPUF) padomes priekšsēdētāja Ināra Šure apstiprināja, ka daži no federācijas biedriem saskaras ar atliktajiem maksājumiem, kuri tiek savstarpēji saskaņoti.

Komentāri

Pievienot komentāru