Redakcijas komentārs: Jaunieši rada biznesa riskus 

Trakot un vēlēties mainīt pasauli ir jauno daļa – ik pa kādām desmitgadēm tas notiek demonstratīvi. Šobrīd atkal ir tāds laiks, ko varam redzēt arī daudzviet Eiropā, kad jaunieši nepacietīgi, izlēmīgi un drosmīgi ne tikai piedalās protesta akcijās, bet uzrunā arī vadošos politiķus un lielos koncernus, pārmetot, ka vecākās paaudzes nedara pietiekami klimata krīzes novēršanai.

Līva Melbārzde - DB galvenā redaktore, 2019. gada 07. jūnijs plkst. 6:54

Foto: no DB arhīva

Nē, tā nav tikai zviedru skolniece Grēta Tunberga, kura šodienas 13–19 gadus veco jauniešu vidū ir ne mazāk pazīstama kā populāras TV vai futbola zvaigznes. No 1995. līdz 2010. gadam dzimušie jaunieši ir atkal kļuvuši tik politiski un ekonomiski ieinteresēti, kā sen nav bijis – viņi intensīvi uzdod jautājumus, ir radikāli un vizionāri noskaņoti un grib lietas mainīt uz labo pusi tūlīt, te un tagad.

Pieaugošā digitālā paaudze ir arī varens patēriņa spēks, jo tā ir salīdzinoši turīga. Tikai ASV vien tā gadā patērē ap 143 miljardiem dolāru, tātad uzņēmumiem ir ko iespringt, lai šo emocionālo, nekonsekvento un hedonistisko klientu daļu piesaistītu. Šī paaudze pārliecības dēļ lielā mērā lieto vegānu uzturu, mīl braukt ar vilcienu, velosipēdu vai elektroskūteri, personīgo mašīnu uzskata par lieku greznību, toties brīvdienās labprāt aizlido atpūsties uz Jaunzēlandi. Tā sauktā Z paaudze gan zina, ka viedtelefonu ražošanā bieži tiek pārkāptas cilvēktiesības, bet pāriet uz mazāk jaudīgu «zaļo telefonu»? Laikam tomēr ne. Viņi nesaskata jēgu, lai iepirktos lielveikalos, toties neuzticas tam, ko Google dara ar viņu datiem, bet kosmētikas produktu sastāvdaļas grib zināt visai skrupulozi. Vienlaikus šī paaudze pazīst bailes no terora, ir piedzīvojusi globālās finanšu krīzes sekas, kas rada tai papildu nedrošību par nākotni un neuzticēšanos.

Biznesam šīs paaudzes noskaņojums var nozīmēt būtiskas pārmaiņas, kurām tam būs jāpielāgojas. Piemēram, kustības Fridays for future aktīvisti pieprasa CO2 nodokli 180 eiro par katru CO2 tonnu. Tas nozīmē, ka par diviem eiro vairāk maksās gan kilograms liellopu gaļas, gan T- krekls, par 60 eiro vairāk – reģionālais lidojums, bet par starpkontinentālajiem lidojumiem piemaksājot pie biļetes pat 1000 eiro vairāk nekā šobrīd. Tas, ko tu pērc, jaunās paaudzes acīs ir pielīdzināms politiskam paziņojumam. Tādi uzņēmumi kā Nike, Patagonia un Levi’s ir spējuši tikt galā ar šo izaicinājumu, jo pozicionējas kā afroamerikāņu tiesību, vides aizsardzības un ieroču aizlieguma vēstneši, taču ir gana daudz zīmolu, kam īsto vēstījumu tā arī nav izdevies atrast. Un tad vēl ir jautājums, kā šo neuzticīgo un pret mānīšanos ļoti jutīgo paaudzi uzrunāt caur reklāmu? Noteikti ne ar agresīvu «nāc un pērc manu superlēto burgeri!». Šī paaudze uzticas jūtūberiem un influenceriem, bet atkal – ne jau kuram katram. Ticamība un tuvība citādākai jaunajai paaudzei ir uzņēmumu šodienas un rītdienas lielais izaicinājums. Taču uzticamība ir panākama, tikai respektējot šīs paaudzes prioritātes – ekoloģiju un ētiku.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 03. jūnijs plkst. 6:29

«Mēs jau daudzus gadus runājam par to, ka nepietiekams darbaspēka pieejamības jautājums...

2019. gada 31. maijs plkst. 7:06

Vienots Rail Baltica līnijas infrastruktūras pārvaldītājs veicinātu biznesa attīstību Baltijas...

2019. gada 30. maijs plkst. 6:26

ASV un Ķīnas tirdzniecības kara sekas var būt daudz postošākas, nekā tās...

2019. gada 29. maijs plkst. 6:21

Saeima vēlēs prezidentu. Lai arī kā, vienmēr ir bijuši divi jautājumi –...

2019. gada 28. maijs plkst. 6:27

Aizvadīto Eiropas Parlamenta vēlēšanu rezultātus var rezumēt trīs teikumos....

Nepalaid garām

Alus pasaule ir daudz plašāka, nekā varētu iedomāties, stāsta šī dzēriena someljē...

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...