Mazais bizness

Šuj vintage tērpus maziem un lieliem

Ilze Žaime, 04.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apsīkstot tirdzniecībai uz ASV, pašmāju bērnu apģērba zīmols "mimiikids" iekaro vietējo pircēju sirdis.

Uzņēmuma "mimii" izveidotāju Artu Hāzi apģērbu pasaule aizrāvusi jau vairāk nekā desmit gadus. Šūšanas prasmes viņa apguva vidusskolas laikā, kad audumus neesot bijis viegli iegādāties, bet tā kā ģimenei tāda iespēja bijusi, tā izmantota. Dzimstot domai par savu uzņēmumu, viņa pievērsās apģērbu tirdzniecībai, vispirms - dārgāku, Dānijā šūtu, bet, sekojot 2008.gada krīzei - lietotu apģērbu. Arī lietoto apģērbu tirdzniecībai punktu pielika konkurence, Latvijā ienākot spēcīgākiem, lielākiem lietoto apģērbu veikalu tīkliem. Taču algotā darbā uzņēmēja nevēlējās atgriezties, tādēļ palēnām atkal pievērsās savam kādreizējam hobijam - šūšanai. Un, esot mājās ar bērniem, tika radīti apģērbi tieši viņiem.

"Sāku šūt, drīz pēc tam man kāds ieteica pamēģināt pārdot uzšūto vietnē etsy.com, kas arī kļuva par sākumu biznesam," atceras A.Hāze. "Sākotnēji šuvu mājās. Kad sapratu, ka viena galā vairs netieku, uzsāku sadarbību ar citu šuvēju, kas pasūtījumus izpildīja ārpakalpojumā. Sāku darbu faktiski bez jebkādām investīcijām. Man bija daži audumi, no kuriem radīju pirmos četrdesmit apģērba modeļus. Ar tiem arī atvēru "mimiikids" veikaliņu. Pirmā studija man bija Brīvības ielā, lēnām pārgājām uz lielākām telpām, tad citur," pauž uzņēmēja, kura tagad ik dienas strādā savā salonā Matīsa ielā.

Tagad dizaineres radīto tērpu skaits sasniedz jau piecus simtus, no kuriem lielākā daļa tiek radīti pēc pasūtījuma - klientiem izvēloties modeli, veicot priekšmaksājumu un tad saņemot to vienas līdz divu nedēļu laikā. Taču, vairāk koncentrējoties uz vietējiem pircējiem, gatavo produktu skaits salonā arī ir būtiski audzis - gan tādēļ, kad daži pircēji preci vēlas iegādāties uzreiz, gan tādēļ, lai varētu doties izbraukuma tirdzniecībā, stāsta uzņēmēja. "Pērn es sapratu, ka ir laiks ar saviem produktiem iepazīstināt arī Latvijas pircējus, jo pasaulē darbojāmies jau gana stabili. Mūsu etsy.com veikals diemžēl vairs nestrādā," atklāj uzņēmēja. Tam par iemeslu esot bijusi interneta vietnes mainītā politika, kas uzņēmumam nāca kā pārsteigums, kad veikaliņš jau bijis slēgts.

"Pēc jaunākajiem noteikumiem netika pieļauts, ka mums būtu vairāk kā 1% negatīvu atsauksmju no klientu puses. Līdz tam, mums gāja ļoti labi, 80% klientu nāca no ASV, pārējie - no visas pasaules," paskaidro zīmola radītāja. Tagad produkciju klienti no visas pasaules turpina iegādāties uzņēmuma interneta veikalā, stāsta A.Hāze.

2018.gadā uzņēmums piedalījās izstādē Kopenhāgenā, kur izveidoja sadarbību ar vairumtirgotājiem Kuveitā un ASV, Ņujorkā, kur tagad iespējams iegādāties SIA "mimii" produkciju. Saistībā ar to, ka uzņēmuma "etsy" veikals ir slēgts, darba apjoms nedaudz ir samazinājies, kas liek atkal pārdomāt tirdzniecības stratēģiju un meklēt jaunus tirdzniecības kanālus. Arī šovasar zīmols ar saviem produktiem plāno piedalīties vietējos dizaina preču tirgos.

Vaicāta, ar ko atšķiras uzņēmuma produkcija no masveidā saražotā apģērba, uzņēmēja norāda, ka konkurēt ar pārdevējiem, kas piedāvā importa preces no Āzijas, viņa necenšas: "Noteikti atšķiramies ar kvalitāti, viss ir ražots šeit uz vietas un aizvien vairāk parādās tādi cilvēki, kas to novērtē. Arī mūsu dizains atšķiras, cenšamies tērpos saglabāt "vintage" piesitienu".

Līdzās meiteņu kleitiņām ar volāniem, pieprasīti ir arī uzvalki, vestes un krekli zēniem, sevišķi vasarā, kad šie izstrādājumi tiek radīti no lina. Galvenokārt visi audumi, ko A.Hāze iepērk no Eiropas ražotājiem, ir dabisku izejvielu - lins, kokvilna, vilna. Arī izmantotais muslīns, velvets un samts ir dabīgas izcelsmes. "Cenšamies piedomāt par to, kas bērniem derēs ilgākam laika periodam. Žakete, kas paredzēta piecus gadus vecam bērnam, derēs arī desmitgadniekam, bikses var pārtapt par šortiem. Populāri būtu lietot vārdus - ilgtspējīgs apģērbs. Lins, ko izmantojam, ir ražots Lietuvā, savukārt viss pārējais - citās Eiropas valstīs," teic dizainere.

Pie apģērba radīšanas strādā tikai divi cilvēki - pati uzņēmuma vadītāja kopā ar kolēģi. Viņa teic, ka dienā stundu esot par maz - lai gan uz salona durvīm darba laiks nav norādīts, un pielāgoties darba plūsmai var sev ērtā veidā, šujmašīnas dienas laikā praktiski izslēgtas netiek. Īpaši pirms svētkiem, kad cilvēki iepērkas visvairāk.

Jaunums viņas veikaliņā ir apģērbs arī sievietēm. Gana daudz māmiņas, iepērkoties saviem bērniem, izteikušas vēlmi pēc kleitām sev, kas mudināja radīt arī tērpus pieaugušajiem. Pašlaik A.Hāzei svarīgāk par paplašināšanos esot spēja noturēties biznesā, atzīst uzņēmēja. "Laiks rādīs, kā tas attīstīsies tālāk! Neteiktu, ka pārmaiņas nav mūs ietekmējušas. Situācija valstī arī mums lika piedomāt, ko un kā ieekonomēt, līdz ar to tika pieņemts lēmums pārcelties uz citām telpām, kas vairs nav pieejamas no ielas, bet ar mums sazinoties, apmeklētāji vienmēr ir laipni gaidīti, studijas durvis vienmēr ir atvērtas," optimistiski teic uzņēmēja, kuras plānos ir drīzumā attīstīt vēl vienu zīmolu, kas vairāk koncentrēsies uz apģērbu piedāvāšanu mazuļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru