Pastāv lielas bažas, ka pēc Finanšu ministrijas izstrādātās iepirkumu procesa reformas ieviešanas, būtiski palielinot slieksni publiskajiem iepirkumiem, netiks veicināta konkurence un būs ierobežotas piegādātāju iespējas savu tiesību aizsardzībā, intervijā sacīja SIA "Tele2" valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.
"Ir saprotama vēlme, lai procesi būtu ātrāki, bet tas nevar notikt uz godīgas konkurences rēķina," pauda Vancovičs.
Mobilo sakaru operatori "Tele2" un SIA "Bite Latvija" jau ilgstoši ir sūdzējušies par to, ka valsts un pašvaldību iepirkumos priekšroka tiek dota sakaru uzņēmumiem SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) un SIA "Tet", kuru līdzīpašnieks ir valsts.
"Par to šķēpi tiek lauzti jau ilgstoši, un, godīgi sakot, man jau ir apnicis par to runāt. Brīžiem šķiet, ka, ja valsts grib dārgi maksāt un pirkt to pašu par lielāku naudu nekā tirgū, tad, nu, labi, pērciet, nav ko tur vairs ņemties. Barjeras, kas tiek celtas apkārt, bojā konkurenci," pauda Vancovičs, piebilstot, ja privātajā sektorā tirgus daļas starp sakaru uzņēmumiem sadaloties aptuveni vienādi, tad publiskajā sektorā dominējot LMT ar aptuveni 70% tirgus daļu.
"Tele2" vadītājs norādīja, ka iepirkumu reformā paredzēts būtiski paaugstināt līgumcenu robežvērtības, kas nozīmē, ka ļoti lielas summas varēs iztērēt, slēdzot līgumus bez konkursiem un cenu aptaujām.
Viņš piebilda, ka ir nozares, kurās šādu līgumu īpatsvars var veidot pat 100% no visiem iepirkumiem, līdz ar to konkurence šajās nozarēs tiks būtiski ietekmēta, tajās pastāvēs augsti korupcijas, diskriminācijas un favorītisma riski un ierobežotas piegādātāju iespējas savu tiesību aizsardzībā.
Savukārt jautāts, vai Augstākās tiesas lēmums, ar kuru tika noraidīta "Tele2" prasība pret Finanšu ministriju par mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumu, neliecina, ka problēma nemaz nav tik liela, Vancovičs atbildēja, ka tas drīzāk liecina par to, ka esošo likumu ietvaros šo problēmu ir ļoti grūti atrisināt.
"Protams, ja skatās tikai formāli, pēc likuma burta, nevis pēc saimnieciskās būtības, tad, jā, daudzas lietas var "dabūt cauri". Ja valsts patiešām vēlas ietaupīt nodokļu maksātāju naudu, tad likumi jāpiemēro arī pēc loģikas, ne tikai pēc formas. Ja nē, tad likumu var izmantot kā aizsegu - formāli viss ir pareizi, bet pēc būtības nav," pauda Vancovičs.
LETA jau ziņoja, ka oktobra sākumā Saeima pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Publisko iepirkumu likumā, kas paredz publisko iepirkumu sistēmas strukturālo reformu. Ar grozījumiem Publisko iepirkumu likumā paredzēta atteikšanās no nacionālā līmeņa mazajiem iepirkumiem, saglabājot tikai Eiropas Savienības līmenī noteiktos publisko iepirkumu sliekšņus - 143 000 eiro precēm un pakalpojumiem un 5,538 miljoni eiro būvdarbiem.
Tāpat plānotie grozījumi likumā paredz pārskatīt iepirkumu pretendentu izslēgšanas noteikumus, no 12 obligātajiem kritērijiem saglabājot divus. Tostarp plānots saglabāt prasību izslēgt pretendentu par korupciju un noziedzīgiem nodarījumiem, kā arī izslēgšanu par nodokļu parādiem. Vienlaikus reforma paredz iespēju ļaut pretendentam nokārtot nodokļu saistības, nevis automātiski to izslēgt no iepirkuma kā līdz šim.
Reformas plānotās izmaiņas publisko iepirkumu sistēmā pakāpeniski stātos spēkā no 2026. gada.
"Tele2" pagājušajā gadā strādāja ar 179,991 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 1,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga par 13,5% un bija 52,923 miljoni eiro. "Tele2" reģistrēts 1995. gada novembrī, un tā pamatkapitāls ir 3,486 miljoni eiro. "Tele2" vienīgais īpašnieks ir Zviedrijas "Tele2 Sverige".









