Jaunākais izdevums

SIA Lubeco no mājražotāja izaug par mazo uzņēmumu

Dažos gados SIA Lubeco, kas darbojas Talsu novadā, no neliela mājražotāja izaugusi par mazo pārtikas uzņēmumu. Tā strādā divos virzienos un arī tirgū virza divus zīmolus – Latvijas zemenes un Pikolo. Tādējādi izdevies nodrošināt darba nepārtrauktību visu gadu.

Zanes un Dzintara Silgalu ceļš uzņēmējdarbībā sākās pirms aptuveni sešiem gadiem ar hektāru liela cidoniju lauka iestādīšanu Puriņu saimniecībā Ārlavas pagastā. Tolaik viņi plānoja izaudzēt augļus un tos pārdot, varbūt izspiest sulu. Tā kā pirmā nopietnā raža bija gaidāma vien pēc pieciem sešiem gadiem, bet zeme bija labi sagatavota, nolēma starp cidoniju rindām iestādīt zemenes. Un saprata – tur ir nauda. «Bija pārsteigums – kā tā var būt, ka jau pirmajā gadā izaug ogas, ko var pārdot?» pasmaida Dz. Silgals. Tā zemeņu audzēšana kļuva par otru virzienu, kurā darboties un attīstīties.

Šogad saimniecībā ogu lauki pletīsies jau desmit hektāru platībā. Pamatā audzē trīs šķirnes – Rumba, Sonata un Malvīne. Viena ir agrāka, otra – vidēja, trešā – vēlāka, tādējādi izdodas nodrošināt ilgstošāku ražas laiku. Pavisam agro zemeņu audzēšanā siltumnīcās Lubeco nespecializējas, taču ražu pasteidzina, uz lauka klājot agroplēvi. «Šogad ziema bija laba, sala postījumi nav novērojami,» piebilst saimnieks. Pirmās ogas tirdzniecībā nonāks maija beigās, jūnija sākumā.

Ražošanas automatizācija zemeņu laukā iespējama nelielā apjomā, pamatā tas ir roku darbs. Lai vagas nebūtu jāravē, zemenes stāda uz melnās plēves, bet rindstarpas izpļauj. Nezāles nepieciešams izraut tikai tur, kur iestādīts pats cers. Modernizēta arī ogu lasīšana – traktors pāri laukam virza platformu, uz kuras guļ 14 cilvēku, ogas novācot no septiņām dobēm vienlaikus. Tas ļāvis darba efektivitāti palielināt trīskārtīgi. Kad visi lauki no ogām sarkani, darbs notiek divās maiņās, sezonas sākumā un beigās – vienā.

«Neko neturam noliktavās,» uzsver Dz. Silgals. Kolīdz ogas nolasītas no lauka, nonāk pie vairumtirdzniecības partneriem un lielveikalu plauktos. Jau pasūtījuma pieņemšanas brīdī ir zināms, cik lieli iepakojumi būs nepieciešami, un tajos uzreiz ogas arī lasa. Uz vietas uzlīmē etiķetes ar zīmolu Latvijas zemenes, liek uz paletēm un nogādā pircējam. «Tas ir palešu bizness. Strādājam uz apjomu,» piebilst uzņēmējs. Tomēr ogas audzē pēc integrētās metodes – iespējami pietuvināti dabai.

Pie uzņēmuma darbības virzieniem minēta arī saldētu ogu ražošana. Dz. Silgals skaidro, ka tas attiecas tikai uz zemenēm. Tās pieprasa restorāni, ar kuriem izveidojusies sadarbība. Vasarā ēdināšanas uzņēmumi iegādājas svaigas ogas, bet ziemā – saldētu produkciju. Tādai noiets atrasts arī vietējos bērnudārzos. «Ja ir izsludināts iepirkumu konkurss un izdevies uzvarēt, piegādājam,» piebilst Dz. Silgals. Tomēr kopumā Latvijā saldēto ogu ražošana ir brīva niša. Un ne bez iemesla. «Mēs nevaram konkurēt ar importa cenu. Zemenes, avenes, kas sasaldētas ienāk Latvijā, ir pat vairāk nekā uz pusi lētākas nekā mums,» norāda uzņēmējs.

Visu rakstu lasiet 8. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biedrība "Latvijas mājražotāji" ir neizpratnē par valdības lēmumu aizliegt rīkot Ziemassvētku gadatirdziņus, paužot viedokli, ka tas pieņemts bez jebkādām sarunām ar nozares pārstāvjiem un šķietami nedomājot par sekām, kādas šāds lēmums atstāj uz simtiem mājražotāju un to ģimenēm, pauda biedrībā.

Vienlaikus "Latvijas mājražotāji" uzsver, ka tirdziņu organizētāji būtu spējīgi nodrošināt to rīkošanu "zaļajā režīmā" jeb tikai personām ar Covid-19 sertifikātiem, jo Ziemassvētku tirdziņos ir vieglāk kontrolēt apmeklētāju plūsmu to salīdzinoši nelielā izmēra dēļ.

Biedrības valdes loceklis Gundars Nuršajahovs atzīmē, ka tirdziņu rīkotāji būtu gatavi kopā ar sadarbības partneriem un draugiem organizēt atbildīgus, drošus Ziemassvētku tirdziņus, ievērojot pat visstingrākos nosacījumus, kontrolējot plūsmas.

"Esam gatavi strādāt "zaļajā" drošības režīmā. Esam atvērti sarunām," atklāj Nuršajahovs.

"Latvijas mājražotāji" skaidro, ka, atņemot iespēju rīkot atbildīgus Ziemassvētku tirdziņus, liela daļa mājražotāju paliek bez iztikas līdzekļiem, bez atbalsta iespējām, jo nav iespēju realizēt produkciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 pandēmijas laikā mājražotāju skaits pieauga un gadā tika reģistrēti apmēram 300 jauni uzņēmumi, atzina Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) ģenerāldirektors Māris Balodis.

Viņš stāstīja, ka, noslēdzoties pandēmijai, Latvijā bija reģistrēti 1800 mājražošanas uzņēmumi. Vienlaikus 2019.gadā pirms pandēmijas bija reģistrēti 1500 mājražotāju.

"Jāsaka, ka, beidzoties pandēmijai un ierobežojumiem, samazinājās arī mājražotāju reģistrāciju skaits. Jāsecina, ka pandēmijas laikā iedzīvotāji meklēja iespējas darboties šajā nozarē, mājražošanā, jo, iespējams, nebija iespēju turpināt darboties sabiedriskajā ēdināšanā vai citās pakalpojumu sniegšanas jomās," atzīmēja Balodis.

Tāpat viņš norādīja, ka Latvijā mājražotāji lielākoties ir dažādu augu izcelsmes produktu, maizes un miltu izstrādājumu ražotāji. Savukārt piena produktu, kā arī zvejas un gaļas produktu ražotāju ir mazāk. Latvijā ir reģistrēti aptuveni 240 gaļas produktu ražotāji, savukārt maizes un augu izcelsmes produktu ražotāji ir apmēram 1000.

Komentāri

Pievienot komentāru