Jaunā Rīgas teātra (JRT) būvnieks - pilnsabiedrība "SBSC" - nākamgad maksās VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) līgumsodu 500 000 eiro apmērā, teikts saskaņošanai nodotajā Ministru kabineta rīkojumā par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai.
Līgumsods paredzēts par sākotnēji noteikto JRT pārbūves darbu termiņu neievērošanu.
Valdība plāno atļaut VNĪ 2024.gadā 293 225 eiro no saņemtā līgumsoda no pilnsabiedrības "SBSC" par pieļauto darbu izpildes kavējumu neieskaitīt valsts pamatbudžeta ieņēmumos un novirzīt JRT ēkas rekonstrukcijai projekta vadības un būvuzraudzības izdevumu segšanai.
Tāpat valdība plāno pieņemt zināšanai, ka Kultūras ministrija 2023.gadā, neapgūs paredzēto finansējumu par ēkas Lāčplēša ielā 25 nomas maksu 499 145 eiro apmērā.
Valdība plāno atļaut Kultūras ministrijai 2024.gadā samazināt finansējumu nomas maksai un papildu maksājumiem VNĪ par 124 786 eiro.
Tāpat valdība plāno par 293 225 eiro palielināt VNĪ JRT ēku Lāčplēša ielā 25 pārbūves darbu pabeigšanai nepieciešamo papildu finansējumu 2023. un 2024.gadam.
Iepriekš bija noteikts, ka JRT ēku pārbūves kopējās izmaksas Finanšu ministrijai un Kultūras ministrijai 2013.-2022.gadā būs 37 281 134 eiro. Taču valdība plāno precizēt kopējas projekta izmaksas, nosakot, ka 2013.-2024.gadā JRT ēku pārbūves kopējās izmaksas ir 37 574 359 eiro.
Tāpat valdība plāno paredzēt Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) izdevumus VNĪ, 2023.gadā 6 281 489 eiro. Kopējais ilgtermiņa saistību finansējuma apmērs minētajam pasākumam 2013.-2024.gadā ir 32 666 667 eiro.
Jau ziņots, ka JRT ēku kompleksa rekonstrukcija tuvojas noslēguma fāzei, aģentūru LETA iepriekš informēja VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.
Viņš norāda, ka gandrīz pilnībā ir pabeigti JRT ēkas fasāžu darbi, notiek iekšdarbi un dažādas tehniskās pārbaudes, savukārt Valsts zemes dienests ir sācis kadastrālo uzmērīšanu inventarizācijas lietai.
VNĪ informēja, ka jūnija vidū bija paveikti aptuveni 77% būvdarbu, jūnijā bija jānoslēdzas visu inženiersistēmu tīklu izbūvei, bet pēc tam - liftu montāžai. Paralēli būvdarbiem un iekštelpu sienu krāsošanai ēku kompleksā tiek veiktas dažādas tehniskās pārbaudes, piemēram, ir veikta pirmreizējā termogrāfiskā pārbaude, ēkas blīvējuma pārbaude, notiek izolācijas pretestības mērījumi. Savukārt septembrī paredzēti pirmie ugunsdrošības testi.
Atbilstoši esošajam darba grafikam plānots, ka augustā vajadzētu būt pabeigtām abām "Black-box" zālēm. Savukārt salīdzinoši drīz varētu tikt noņemts būvžogs fasādes ēkai uz Lāčplēša ielas.
Griškevičs pauž, ka kopumā darbi notiek atbilstoši tiem nosacījumiem, par kuriem VNĪ martā vienojās ar pilnsabiedrību "SBSC", kuru veido SIA "Skonto būve" un SIA "Skonto Construction".
VNĪ atzīmē, ka "Black-box" ir Latvijā līdz šim neizmantota koncepta zāles, kuru galēji vienkāršais dizains un iekārtojums neitrālos toņos ļauj brīvu vaļu režisora fantāzijai. Savukārt apmeklētājiem krāsu neesamība rada "nekurienes" sajūtu, tā radot neierastu mijiedarbību ar aktieriem. JRT pagaidām būs vienīgais teātris ar divām "Melnajām kastēm". Tām plānotas neitrālas betona pelēkas sienas, melni griesti un grīdas.
Savukārt vēsturiskajā Lielajā zālē ir restaurēti vairāki interjera elementi, kas saglabājušies no 20.gadsimta 30. gadiem - zāles centrālā lampa, kvadrātveida gaismekļi, kā arī tumši sarkanbrūnie priedes saplākšņa paneļi. Saglabātais un restaurētais priedes finiera panelējums ir ļāvis saglabāt arī Lielās zāles akustisko skanējumu. Patlaban zālē notiek podestūras montāža un drīzumā sāksies krēslu montāža.
Tāpat VNĪ min, ka Lielajā zālē notiekošo izrāžu tehnisko nodrošināšanu ērtāku padarīs rekonstruētie šņorbēniņi, kuriem ir piebūvēta klāt jauna platība trīs metru augstumā. Savukārt otrā stāva līmenī ir aizmūrētas logailas, tādējādi izrādes norisi netraucēs pa Lāčplēša ielu garāmbraucošo mašīnu trokšņi.
VNĪ un pilnsabiedrības "SBSC" martā noslēgtā vienošanās paredz JRT ēku kompleksa nodošanu ekspluatācijā līdz 2023.gada nogalei. Ēku kompleksam pilnībā jābūt nodotai VNĪ nākamā gada janvārī, kas ļaus JRT nākamā gada sākumā sākt pārcelšanos uz Lāčplēša ielu 25.
JRT rekonstrukcijas un būvniecības projekta mērķis ir izveidot modernu Eiropas līmeņa teātri. Būvprojekta izstrāde sākta no 2018.gada, bet būvniecība - no 2020.gada. Par JRT būvniecību noslēgts līgums ar pilnsabiedrību "SBSC" par 32,4 miljoniem eiro, tostarp indeksācija jeb samaksa par būvdarbu sadārdzinājumu. Sadarbība ar būvnieku notiek pēc principa "Projektē un būvē", kas nozīmē līguma izpildītāja visaptverošu atbildību par būvdarbiem un ļauj ātrāk risināt radušos tehniskos izaicinājumus.
VNĪ ir izveidota 1996.gadā, un tās vienīgā īpašniece ir Finanšu ministrija.