Eksperti

Vai esam gatavi attīstīt spēcīgus eksporta zīmolus un konkurēt pasaulē?

Jānis Zeltiņš, Vizulo valdes priekšsēdētājs, 28.08.2019

Jaunākais izdevums

Pēdējo gadu laikā novērojama pieaugoša aktivitāte pašmāju uzņēmumu veidošanā, produktu ražošanā un pakalpojumu piedāvājumā. Liela daļa uzņēmumu neiztur pat vietējo konkurenci, taču nav noslēpums, ka nereti uzņēmuma ilgtspējīga darbība ir atkarīga tieši no eksporta tirgus.

Saprotams, ka eksporta tirgus nav nekāda medusmaize un konkurence ir ļoti spraiga, taču, nemitīgi strādājot pie sava uzņēmuma un produkta attīstības, ir iespējams ielauzties gan Eiropas Savienības (ES) tirgū, gan valstīs ārpus ES. Atsaucoties uz ekonomista Pētera Strautiņa nesenajiem izteikumiem, šobrīd jārēķinās, ka saistībā ar Brexit scenāriju Eiropas ekonomika tuvojas nopietniem satricinājumiem, kuru ietekme varētu būt vērta 0,7% no IKP, tā prognozē OECD. Līdz ar to eksporta tirgus diversifikācija ir aktuāls jautājums mūsu dienas kārtībā.

Ikvienam ražotājam vai pakalpojumu sniedzējam jārēķinās, ka eksporta tirgus prasīs nepārtrauktus ieguldījumus attīstībā, neapstāties pie sasniegtā, radīt jaunus produktus un pielāgot esošos, piedalīties starptautiskās izstādēs, braukt uz divpusējām pārrunām, būt klātesošam arī tur – ārpus Latvijas. Adaptēšanās atbilstoši globālajām tendencēm ir svarīgs faktors. Mūsdienās tehnoloģijas attīstās milzīgā ātrumā un produkti strauji noveco. Lai tam spētu izsekot – nepieciešamas regulāras vizītes uz eksporta tirgiem – pie tam būtiski, ka to dara ne tikai tirdzniecības pārstāvji, kas vairāk koncentrējas uz īstermiņā tirdzniecības darījumiem ar ātru rezultātu, bet arī augstākā vadība, kam jāpieņem lēmumi ilgtermiņā.

Eksporta pamatā – investīcijas prezentācijās nekrist ātras peļņas kārdinājumā

Iesākums lielākoties ir smags un sarežģīts – ir jāpiedalās daudzās starptautiskajās izstādēs, jābrauc uz divpusējām pārrunām. Nereti ārvalstu tikšanās laikā potenciālie partneri izceļ, ka pašmāju zīmols ir nevienam nezināms, pie tam Latvijas uzņēmumi nāk no Austrumeiropas – reģiona, kuru vairāk raksturo lētas darba spēka izmaksas, nevis tehnoloģijas un inovācijas. VIZULO pieredzē sadarbības partneri pat ir aicinājuši atteikties no sava zīmola un ražot savu produkciju zem viņu zīmola – bija jūtama neuzticēšanās un zināma skepse.

Lai mazinātu skepsi, ļoti būtiski ir rādīt pašus produktus – tas novērš stereotipus un vizuālā veidā pastāsta par kompetenci. Vienmēr ir jādomā soli uz priekšu un jāatceras, ka produkts netiks izvēlēts tā dabiskajā formātā – tā piemēram ielu lampas potenciālie partneri nepētīs uz ielas, 7-8 m augstumā, bet skatīsies tuvplānā, jo lēmumi tiek pieņemti pie galda, turot produktu rokās, tādēļ klientam ir jāsajūt tā vērtība. Produktu kvalitāte, funkcionālisms un dizains vienmēr runā paši par sevi un mazinātu rietumeiropiešu stereotipus par Latviju.

Mūsu pieredze liecina, ka būtiski turēties pie sava zīmola un nepadoties ātras peļņas kārdinājumam, ražojot apgaismojumu zem citiem zīmoliem. Izklausās samērā viegli, tomēr praksē tas ir izaicinājums – pēc būtības tas nozīmē sākotnēji ciest zaudējumus, ilgtermiņa attīstības vārdā. VIZULO uzsāka apjomīgāk eksportēt 2016. gadā (līdz tam bijām realizējuši atsevišķus eksporta projektus) - tas bija ES fondu plānošanas starp periods un bija vērojams zināms būvniecības panīkums Latvijā. Patiesībā, lai cik smagi mums tobrīd klātos, tas bija izšķirošais brīdis, kas noteica VIZULO tālāko eksporta kursu un attīstību – tātad krīze kopumā mums nāca par labu. Tāpēc domājot, par P. Strautiņa prognozēm Eiropas ekonomikai, gribētos atzīmēt, ka krīze var būt arī potenciāls izaugsmes avots daudziem Latvijas ražotājiem, ja vien spēsim laikus pārorientēties uz eksporta tirgus apgūšanu.

Efektivitāte, digitalizācija un automatizācija

Neskatoties uz to, ka šie jēdzieni ir daudzkārt piesaukti, tomēr praksē zemās efektivitātes un produktivitātes dēļ nereti Latvijas uzņēmumu ražošanas izmaksas ir pat augstākas kā Rietumeiropas, neskatoties uz to, ka strādājošo atalgojums ir vairākas reizes zemāks. Jāatzīst, ka daļa pašmāju uzņēmumu, tostarp arī VIZULO ir vēl tikai ceļā uz patiešām efektīvu un rietumu standartiem atbilstošu ražošanu - ir vēl daudz darāmā, tomēr katru gadu investējot ražošanas procesu uzlabošanā – gan IT programmatūrās, gan konveijera līnijā, u.c, mērķis var tikt sasniegts. Viens no potenciālajiem mērķiem varētu būt kāpināt ražošanas ātrumu, palielināt izlaides apjomu, vienlaikus ievērojami nepalielinot nodarbināto skaitu, jo atalgojums tomēr ir viena no vislielākajām izmaksām. Rietumeiropā ražotnes ir praktiski tukšas – telpās viens strādājošais apkalpo vairākas automatizētas iekārtas, jo caur to tiek samazinātas ražošanas izmaksas.

Aprīkojot darba vidi ar datoriem var automatizēt datu uzskaiti, kā arī iegūstot reāla laika datus un datu analītiku, kas palīdzēs izstrādāt jaunas metodes ražošanas ātruma un efektivitātes uzlabošanai, kā arī produkcijas izsekojamībai produkta dzīves cikla laikā. Digitalizācija padara procesus caurspīdīgus un ikvienam ražošanā iesaistītajam saprotamus.

Investīciju pieejamība Latvijas ražotājiem

Šogad VIZULO ražotni Iecavā apmeklēja Starptautiskā valūtas fonda delegācija, kuras mērķis bija klātienē apskatīt vietējo ražotāju un iepazīties ar uzņēmumu attīstības jautājumiem. Viens no aktīvāk apspriestajiem sarunu tematiem bija par investīciju pieejamību jaunajiem uzņēmumiem Latvijā. Šķiet ikvienam ir skaidrs, ka ražotāji ar augstu pievienoto vērtību ir viens no stabilas ekonomiskās izaugsmes veicinošajiem faktoriem - jo vairāk un straujāk augoši ir šādi ražotāji, jo vairāk nodokļus valsts var iekasēt un nodrošināt savu iedzīvotāju labklājību. Diemžēl nācās atzīt, ka, lai gan Latvijā pieejamas atsevišķas investīciju piesaistes programmas, tomēr atvēlētais finansējums ir nepietiekams nopietna izmēra un kapitālietilpīgu ražošanas uzņēmumu izveidei un attīstībai. Pēcapmaksas noteikumu nodrošināšana saviem tirdzniecības partneriem ir kopējā uzņēmējdarbības prakse, eksportējot preces uz attīstītajām valstīm. Augot eksporta apjomiem par 50% un vairāk procentiem gadā, nepieciešams atbilstoši palielināt arī ražotāju apgrozāmos naudas līdzekļus - tas nereti ir viens no lielākajiem šķēršļiem strauja eksporta izaugsmes tempa nodrošināšanai Latvijas ražotājiem.

Vadītājiem un darbiniekiem ir jābūt nepārtrauktā attīstībā un izaugsmē

Veiksmīgu apgrozījuma pieaugumu un augšupejošu dalību eksporta tirgū uzņēmums var sasniegt tad, ja arī vadītāji un darbinieki ir nepārtrauktā attīstībā un izaugsmē. Nepieciešams strādāt ar katru darbinieku, ceļot darba ražīgumu un arī viņa pievienoto vērtību – lasot atbilstošu literatūru, apmeklējot kursus un citādi izglītojoties, sekojot līdzi norisēm pasaulē. Lielākā daļa lielo uzņēmumu ir saistīti ar inženierzinātnēm un IT jomu. Tai pat laikā Latvijā ir izteikts darbinieku trūkums, kuriem būtu zināšanas un izpratne tieši eksaktajos priekšmetos. Tas arī ir svarīgs faktors uzņēmuma attīstībā uz eksportu, taču šobrīd ir izteikts speciālistu trūkums darba tirgū. Mēs kopš dibināšanas brīža esam sadarbojušies ar Rīgas Tehnisko Universitāti (RTU), kā rezultātā tieši no šīs augstskolas ir nākuši visi mūsu izpētes un attīstības nodaļas inženieri. Jāsaka milzīgs paldies RTU, jo viņi tiešām spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus.

Ir ļoti svarīgi, ka valsts strādātu pie pastiprinātas eksakto priekšmetu apmācības skolās, jo tur sagatavo mūsu potenciālos darbiniekus. Laikā no 2014. līdz 2018. gadam aktīvi tika spriests par nepieciešamību veikt izmaiņas vidusskolas eksāmenu sistēmā, par obligātu nosakot eksāmenu kādā no dabaszinībām, taču mācību satura reforma iesaldēja turpmāku kustību šai jautājumā. Taču problēma nekur nav pazudusi un izglītotu darbinieku, speciālistu trūkums tikai pieaug. Ir nepieciešams atkārtoti pacelt šo jautājumu un sakārtot to, pretējā gadījumā sekas šai eksakto priekšmetu nedraudzīgajai sistēmai izjutīsim arī turpmāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju LED gaismekļu ražotājs “Vizulo” Dienvidholandes pilsētā Nordveikā (Noordwijk) īsteno apkārtējai videi un faunai draudzīgu gaismekļu uzstādīšanas projektu, īpašu uzmanību ielu apgaismojumā pievēršot cilvēku redzes komfortam.

Šobrīd tūristu iecienītajā Nīderlandes piejūras pašvaldībā tiek uzstādīti 250 ielu apgaismošanas īpašie gaismekļi. Tiesības īstenot šo projektu “Vizulo” ieguva, uzvarot Nordveikas pašvaldības publiskajā iepirkumā un pierādot sevi kā spēcīgāko uzņēmumu ar kvalitātes, ilgtspējas un dizaina ziņā labāko risinājumu.

“Vizulo” jau ilgstoši ir viens no stabiliem gaismekļu tirgus dalībniekiem Nīderlandē, kas nu iesaistījies arī mazākos projektos ar specifiskām prasībām apkārtējās vides un faunas aizsardzībā.

Nīderlandes tirgus infrastruktūras objektu projektētājiem un būvniekiem, kā arī ar to saistīto preču ražotājiem un tirgotājiem ir mūsdienīgi izaicinošs, jo šajā Beniluksa valstī īpašu uzmanību pievērš ekoloģijas un apkārtējās vides aizsardzības jautājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā pusotra gada laikā Izraēlā pašmāju LED gaismekļu ražotājs «Vizulo» nomainījis un uzstādījis vairāk nekā 16 tūkstošus gaismekļu četru projektu ietvaros, kas sanāk apmēram 480 km garš ceļš.

Iecavas uzņēmums «Vizulo», kas ražo iekštelpu un ārtelpu gaismekļus, eksportē savu produkciju uz 29 pasaules valstīm, tostarp uz Izraēlu. Šobrīd ražotājs LED gaismekļus uzstādījis četros Izraēlas reģionos – trešajā lielākajā Izraēlas pilsētā Haifā, uz Jūdejas un Samarijas reģiona valsts ceļiem, greznā lauku pilsētā Savionā, kura atrodas 11 km attālumā no Telavivas, kā arī izstāžu centrā «Muni expo». Šo projektu ietvaros izstādīti četri dažādi «Vizulo» gaismekļu modeļi.

Publisko iepirkumu mērķis bijusi pilsētas apgaismojuma maiņa pret energoefektīviem gaismekļiem, lai samazinātu elektroenerģijas patēriņu un CO2 izmešu daudzumu. «Pēdējos gados ārvalstīs izteikti vērojama tendence nomainīt vecos gaismekļus pret videi un izmaksās draudzīgāku apgaismojumu, ko nodrošina LED apgaismojums», komentē «Vizulo» valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotājs “Vizulo” ir uzstādījis jau vairāk kā 25 000 gaismekļu Islandes pašvaldībās aptuveni 7,5 miljonu vērtībā, informē uzņēmums.

“Vizulo” nodrošina izdevīgāko risinājumu 10 gadu periodam, kurā ņemts vērā ne vien elektrības patēriņš un īpaša gaismekļu konfigurācijas spēja, piemēram, neapžilbināt satiksmes dalībniekus, bet arī iespēja mākslīgajā apgaismojumā redzēt priekšmetus reālās krāsās, kādas var redzēt saules gaismā.

“Vizulo” valdes loceklis Jānis Zeltiņš skaidro: “Islandē konkursi tiek veidoti, primāri domājot par iedzīvotāju labsajūtu, piemēram, lai ārpus telpām uzstādītais apgaismojums nespīdētu iekšā māju logos, neapžilbinātu gājējus, autobraucējus, velosipēdistus. Tā kā Islandē bieži ir nomācies laiks un piecus mēnešus gadā šajā valstī ir polārā nakts, kvalitatīvs ieluapgaismojums ir jo īpaši svarīgs. Viens no konkursu vērtēšanas kritērijiem ir tas, lai izvēlētās apgaismojuma diodes precīzi atveidotu krāsas (salīdzinot ar dabisko gaismu) it visam ne tikai ārā, bet arī iekštelpās. Tādēļ svarīgs nosacījums ir gaismekļu augstais krāsu atveidošanas indekss (Color Rendering Index – CRI). Tādejādi tiek panākts, ka konkursos var piedalīties tikai uzņēmumi ar gaismekļiem, kuriem ir augstvērtīgas diodes.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Vizulo ir noslēdzis līgumu ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) par vairāk nekā 0,5 milj. eiro piesaisti no Norvēģijas finanšu instrumenta programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi".

Projekta ietvaros kompānija ir iecerējusi paaugstināt ražošanas efektivitāti, lai veicinātu konkurētspēju zaļo inovāciju jomā.

Kā norāda uzņēmumā, projekta kopējās attiecināmās izmaksas lēšamas vairāk nekā 1,5 milj. eiro apmērā, savukārt granta finansējuma daļa veido vairāk nekā 0,5 milj. eiro. Projektu plānots īstenot līdz 2024.gada 2.janvārim.

Jaunā ģeopolitiskā un ekonomiskā realitāte Eiropā un pasaulē, kā arī no tām izrietošā energoresursu sadārdzināšanās, arvien vairāk aktualizē jautājumus par ilgtspējīgu ražošanu un inovatīviem produktiem, kas rada augstu pievienoto vērtību un ir energoefektīvi. Jau šobrīd organizācijas kā privātajā, tā valsts sektorā meklē risinājumus, lai optimizētu procesus ražošanā, biznesa pārvaldībā, administratīvo funkciju nodrošināšanā un arī apsaimniekošanā. Turklāt ierasti nozīmīga izmaksu pozīcija ir tieši siltumefektivitāte un elektroenerģijas izlietojums, piemēram, apgaismojuma nodrošināšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotājs SIA “Vizulo” investējis 1 489 000 eiro trīs jaunu industriālo iekštelpu gaismekļu ražošanas iekārtu iegādē un uzstādīšanā ražotnē Iecavā, tādējādi kāpinot uzņēmuma konkurētspēju zaļo inovāciju jomā.

Pateicoties šim ieguldījumam, uzņēmums kā vienu no prioritātēm nākamajiem trim gadiem ir izvirzījis palielināt iekštelpu gaismekļu pārdošanas apjomus līdz 30% no uzņēmuma grupas kopējā apgrozījuma. “Vizulo” grupas apgrozījums 2023. gadā bija 19,1 miljons eiro.

SIA “Vizulo” investīcijas piesaistījis, izmantojot Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas grantu sniegtās iespējas. Ieguldījumi jaunajās iekārtās ļāvuši paplašināt produktu klāstu ar jauniem, augstas pievienotas vērtības produktiem, kā arī, optimizējot ražošanas procesus, samazinājis materiālu patēriņu. Uzņēmums iegādājies metāla lokšņu automātiskās lāzerštancēšanas iekārtu ar robotizētu lokšņu ielādi un sortēšanu, robotu sistēmu automatizētai gaismekļu vadu savilkšanai un lokšņu metāla locīšanas iekārtu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

LED gaismekļu ražotājs Vizulo: RTU spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus

Lelde Petrāne, 19.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotāja «Vizulo» apgrozījums aizvadītajā gadā pārsniedzis 8 miljonus eiro, kas ir par 46,5 % vairāk nekā 2017. gadā. Uzņēmuma apgrozījums pērn bijis 8 062 834 eiro, kas atbilst gada sākumā izteiktajām prognozēm.

Neto peļņa 2018. gadā bijusi 668 366 eiro – par 37,4 % vairāk salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Pašlaik Iecavā bāzētais uzņēmums nodarbina 104 cilvēkus.

Šā gada septiņos mēnešos «Vizulo» apgrozījums veido 4,7 miljonus eiro, kas ir par 12 % vairāk, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā. Uzņēmuma plānotais apgrozījums 2019. gadā ir 12,5 miljoni eiro. Šāda prognoze iespējama, jo uzņēmuma darbībā ir vērojama sezonalitāte un gada otrajā pusē allaž esot vērojams apgrozījuma pieaugums.

«Spējam radīt starptautiskam pieprasījumam atbilstošus produktus, kas ļauj mums turpināt attīstīties gan vietējā tirgū, gan jo īpaši globālajā LED gaismekļu segmentā,» saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas LED gaismekļu ražotājs “Vizulo” realizējis apjomīgu projektu Zviedrijā, Halmstadē, tur uzstādot aptuveni 12 000 Iecavā ražotos LED gaismekļus gandrīz 200 000 kvadrātmetru platībā.

Aprīkojot mazumtirdzniecības ķēdes veikalu un noliktavu telpas ar jaunākās paaudzes apgaismojumu, pasūtītājs kā vienu no galvenajiem uzdevumiem pretendentiem bija uzdevis mazināt darbinieku nogurumu, ar apgaismojuma palīdzību nodrošinot kvalitatīvu un drošu darba vidi, kā arī maksimālu energoefektivitāti.

Darbi no projektēšanas, ražošanas, piegādes un uzstādīšanas ilga gadu. Apjoms iespaidīgs – gandrīz 200 000 kvadrātmetru lielu telpu (veikalu ķēdes un tai piederošo trīs noliktavu) aprīkošana ar industriāliem, lineāra tipa gaismekļiem.

Zviedrijā gan darba devēju, gan valsts normatīvo aktu līmenī tiek pievērsta īpaša uzmanība apgaismojumam darbavietās no darbinieku veselības nekaitīguma viedokļa. Proti, kā norāda Zviedrijas Darba vides aģentūra, tad nepareizi veidots apgaismojums veicina acu nogurumu, galvassāpes un spriedzi kaklā, plecos un mugurā, kā arī palielinās arī nelaimes gadījumu risks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Kā kopīgi pārvarēt krīzi

Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets", 24.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir maza un dinamiska ekonomika, kas ir atkarīga no ārējā pieprasījuma un pasaules tendencēm. Dīkstāve un patēriņa kritums Eiropā un pasaulē būtiski ietekmēs Latvijas ražošanas apjomus. Eksportētāji ir Latvijas dzinējspēks, un, ja saņems fokusētu un pareizu atbalstu tuvāko mēnešu laikā, tie ātri atgūsies, kad ekonomikas sāks stabilizēties.

Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets" kopā ar vadošajiem eksportētājiem ir nākusi klajā ar manifestu, kas palīdzēs strukturēt un veidot atbalstu uzņēmumiem. Pirmkārt, paredzēt "Dīkstāves reglamentu" VISĀM nozarēm, neatkarīgi no NACE klasifikācijas. Ir jāizveido atbalsta mehānisms eksportējošo uzņēmumu atbalstam, kam būtiski krities apgrozījums, neskatoties uz uzņēmumu piederību kādai konkrētai nozarei. Vai arī jārada ļoti raits process, kā pievienot nozares esošam reglamentam, lai valsts palīdzība būtu efektīva un tūlītēja. Asociācija iesaka arī diferencēt atbalstu - nodokļu atvieglojumu vai daļēja atalgojuma formā atkarībā no tā, cik lielā mērā uzņēmumu ir skārusi vīrusa ietekme (procentuāls apgrozījuma kritums), ko VID ir viegli pārbaudīt un kontrolēt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norvēģijas finanšu instrumenta programmā "Zaļo inovāciju un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju produktu ieviešana ražošanā" atklāta konkursa rezultātā atbalstu saņēmuši 19 projekti, piesaistot no 223 līdz pat 599 tūkstošiem eiro, informē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA).

LIAA administrētajā programmā atbalstu saņēmušie uzņēmumi ieviesīs ražošanā jaunus produktus, automatizēs ražošanas procesus kā arī veiks pētnieciskos darbus sadarbībā ar Norvēgijas un Latvijas zinātniekiem.

"Šī ir viena no retajām programmām, kurā bija iespējams piesaistīt līdzfinansējumu arī ražošanas iekārtām, tādēļ konkurence par finansējumu bija augsta. Kopumā atklātā konkursā pieteicās vairāk 63 uzņēmumi. 18 no 19, atbalstu saņēmušajiem, uzņēmumiem izdevies piesaistīt arī partnerus no Norvēģijas, kas ļaus attīstīt jaunas kompetences un īstenot sadarbības projektus arī nākotnē. Latvijas eksporta struktūrā augsto tehnoloģiju produkcija sasniegusi jau 20% un uzņēmumu lielā interese par jauno tehnoloģiju ieviešanu liecina, ka šī sadaļa turpinās kāpt," uzsver LIAA direktors Kaspars Rožkalns.

Komentāri

Pievienot komentāru