Eksperti

Vai uzņēmums var būt patiesi atbildīgs pret vidi un pelnīt naudu?

Gatis Zēmanis, SIA Kalve Coffee valdes priekšsēdētājs,01.10.2024

Jaunākais izdevums

Vēl nesen dzīvojām laikā, kad attīstītā pasaule un tās vadošie uzņēmumi bija vienoti apņēmībā mazināt cilvēces radīto ietekmi uz vidi. Šodien mūsu kopējā apņēmība vairs nav tik stingra un liek jautāt, kādēļ esam sākuši ļodzīties un vai varam to atļauties.

Skaidri zinām, ka uzņēmumiem, lai tie pastāvētu, ir jāspēj pelnīt – bet, vai tie var būt daļa no klimata pārmaiņu radīto izaicinājumu risinājuma?

Pasaule pieprasa ilgtspēju, uzņēmumiem ir jākļūst labākiem

Klimatam mainoties, arvien labāk saprotam, ka vairs nevaram pieļaut tādu attieksmi pret vidi, pie kādas bijām raduši iepriekšējās desmitgadēs. Ilgtspējas principi ienāk mūsu ikdienā, un tie jau vārdiski izskaidro savu būtību – saglabāt spēju kaut ko darīt. Attiecinot uz uzņēmējdarbību, tas nozīmē saglabāt spēju strādāt gan tagad, gan nākotnē. Ilgtspējīgs uzņēmums ir godīgs un caurspīdīgs, tam rūp ne vien vide, bet arī vietējā kopiena, darbinieku labklājība, piegādes ķēdē iesaistīto personu labjūta, tas spēj pielāgoties un veidot inovācijas.

Sabiedrības pieprasījums pēc ilgtspējīgas uzņēmumu prakses arvien pieaug arī Latvijā. To apliecina pērn veiktais pētījums “Uzņēmumi un sabiedrības gaidas” – 78% Latvijas iedzīvotāju vēlas, lai uzņēmumi pievērstu uzmanību ne tikai peļņai, bet arī sabiedrībai būtiskiem sociāliem, ekonomiskiem un politiskiem jautājumiem. Arvien vairāk kļūst to, kas savus līdzekļus izvēlas tērēt uzņēmumos, kas šiem jautājumiem pievērš uzmanību. Jaunākā paaudze bieži pat izvēlas darbavietas, kas var par sevi pateikt - mēs rūpējamies par vidi un jūsu nākotni. Tātad ilgtspējas jautājumiem veltītā uzmanība ir cieši saistīta arī ar biznesa pamatdatiem un uzņēmuma vērtību.

B Corp – ilgtspējas zelta standarts

Mēraukla, kas Latvijā ir mazāk pazīstama, bet pēc kuras būtu jātiecas ikvienam uzņēmumam, ir “B Corp” (Benefit Corporation) ilgtspējas sertifikāts jeb zelta standarts ESG (Environmental, Social, and Governance) risku pārvaldībā. “B Corp” apzīmējums apliecina, ka uzņēmums atbilst augstiem pārbaudītiem darbības, atbildības un pārredzamības standartiem attiecībā uz tādiem faktoriem kā darbinieku nodrošinājumu, piegādes ķēdes praksēm un izejmateriālu izvēli. Respektīvi jābūt vērstai uz visu iesasitīto pušu interesi.

Lai iegūtu šādu sertifikātu, uzņēmumam ir jāparāda augsti sociālās un vides ietekmes standarti, kā arī apņemšanās līdzsvarot finansiālos mērķus ar sociālajiem un vides mērķiem, un tas ir jādara ar pastāvīgu izaugsmi, lai uzņēmums spētu sertifikāciju atjaunot ik pa pāris gadiem, uzrādot labākus rezultātus. Tieši līdzsvars starp peļņu un atbildību pret cilvēkiem un vidi Tev apkārt raksturo to, kas ir sekmīgs 21. gadsimta uzņēmums.

Atšķirībā no citiem sertifikātiem, kas plašāk zināmi tieši kafijas tirdzniecībā, “B Corp” sertifikātu nevar iegūt vienkārši samaksājot biedra naudu – tam pamatā ir darbība un tieša uzņēmuma atbildība, kamēr virknes citu sertifikātu gadījumā atbildību par nosacījumu izpildi uzņemas tieši sertificētājs.

Ko tas prasa no uzņēmuma?

Protams, daudz vieglāk ir likt galvu smiltīs un turpināt strādāt kā ierasts. Kļūt ilgtspējīgākiem, mainīt domāšanu un ierastās uzņēmuma prakses nav viegls ceļš. Tā ir apzināta rīcība, kas prasa motivāciju, kultūras maiņu, stratēģiju izstrādi, pienācīgu plānošanu un būtiskākais - īstenošanu.

Ilgtspējīgas politikas ieviešana nozīmē daudz darba ar niansēm - uzmanību nepieciešams pievērst visam ražošanas un organizācijas darbības ciklam. Piemēram, būtisks solis ir godīgi izvērtēt ražošanas procesā radītos atkritumus un rast risinājumu, kā tos samazināt vai izmantot atkārtoti. Lielākais izaicinājums ražotājiem ir atrast izejvielu piegādātājus, kas spēj un ir gatavi uzrādīt augstus ESG standartus un tos uzlabot.

KALVE ilgtspēja ir viena no svarīgākajām vērtībām, kas caurstrāvo mūsu darbību. Katrs bizness ir atšķirīgs, un var pastāvēt simtiem detaļu, par kurām nemaz neesiet aizdomājušies, tomēr galvenais ir apziņa – šīs visas izmaiņas ir uz labu ne tikai pašam uzņēmumam, bet arī vietējai kopienai un planētai, kurā dzīvojam.

Kafijas iegādes piemērs - ilgtspēja kā prioritāte

Mūsu darbā tiecamies atbalstīt partnerus, kuri rūpējas par vidi un strādā pie ilgtspējīgas kafijas audzēšanas prakses, bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas. Sadarbojoties tiešās tirdzniecības manierē, vai ar uzticamiem eksportētājiem, nodrošinām pilnīgu piegādes ķēdes izsekojamību un informācijas atklātību, kas veicina taisnīgu tirdzniecību un uzticību starp visām iesaistītajām pusēm.

Kā piemēru varam pieminēt mūsu galveno sadarbības partneri, kafijas audzētāju kooperatīvu “Sancoffee”, kas arī ir “B Corp” sertificēts kafijas kooperatīvs, kas strādā ne vien savu fermu ietvaros, bet arī veicina tādus projektus kā “Beyond Borders”, kas nodrošina kooperatīva piegādes struktūru arī pavisam maziem kafijas audzētājiem, kas citādi nespētu pašu spēkiem savu kafiju eksportēt rietumu tirgiem un būtu spiesti to pārdot vietējiem brokeriem par zemu cenu.

Redzam, ka šādas sadarbības ieguvējs ir ikviena iesaistītā puse – sākot ar audzētāju, kas tiks pienācīgi pārstāvēts un saņems savām interesēm atbilstošu samaksu par izaudzēto kafiju, beidzot ar kafijas baudītāju, kas dzers ne tikai augstvērtīgu, bet arī apzināti ilgtspējīgu kafiju.

Ilgtspējīgs uzņēmums – ieguvums visiem

Ilgtspējīga uzņēmējdarbība ir iespējama, taču tā prasa apzinātu pieeju, caurspīdīgumu, inovācijas un apņemšanos. Jebkura saimnieciskā darbība patērē resursus, un tieši uzņēmēji ir tie, kas veido nozīmīgāko resursu patēriņu. Sabiedrībai nepieciešams, ka mēs šo negatīvo nospiedumu samazinām. Videi draudzīgs uzņēmums ir pievilcīgs klientiem un jauniem darbiniekiem, ar labāku reputāciju, pašlaik vēl izceļas konkurentu vidū, spēj samazināt izmaksas un riskus un veicināt ilgtermiņa izaugsmi. Pats galvenais – ilgtspējīgs uzņēmums ir godīgs pret sevi un citiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kafijas grauzdēšanas uzņēmums Kalve Coffee 2023. gadā sasniedzis 2,49 miljonu eiro lielu apgrozījumu, kas ir par 38% vairāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn. Kalve Coffee peļņa savukārt sasniedza 53 000 eiro.

“Kopš uzņēmuma izveides 2019. gadā esam nodrošinājuši stabilu izaugsmi, kas ir viena no Kalve Coffee vērtībām. Esam pierādījuši, ka varam gan pelnīt, gan padarīt nozari labāku, stingri pieturoties pie kvalitātes un ilgtspējīgas rīcības uzņēmuma ikdienā,” komentē Gatis Zēmanis, Kalve Coffee līdzdibinātājs un valdes loceklis.

“Lai arī esam pazīstami galvenokārt pateicoties mūsu kafejnīcām, uzņēmuma darbība sniedzas ievērojami plašāk. Jaunmārupē strādā Kalve Coffee plašā kafijas grauzdētava, kas nodrošina svaigi grauzdētu kafiju gan pašu vajadzībām, gan citiem klientiem, tāpat turpinām attīstīt gan kafijas aparātu nomas un apkopes servisu, gan mūsu interneta veikalu,” uzsver G.Zēmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēloties kļūt vēl pieejamākiem ikvienam kafijas baudītājam, specialty jeb augstākās kvalitātes kafijas grauzdēšanas uzņēmums SIA Kalve Coffee šī gada otrajā pusē plāno īstenot sākotnējo publisko akciju piedāvājumu un piesaistot vismaz vienu miljonu eiro turpmākai uzņēmuma darbības paplašināšanai.

No sākotnējā publiskā akciju piedāvājuma piesaistītos līdzekļus plānots izmantot, lai jau 2025. gadā atvērtu pirmās sešas Kalve kafejnīcas-veikalus Igaunijā un Lietuvā, savukārt 2026. gadā izplestos jau ārpus Baltijas valstīm.

Tāpat piesaistītie līdzekļi ļaus efektivizēt un paplašināt ražotnes procesus, kā arī iegādāties iekārtas, daudzveidojot kafijas automātu piegādātāju portfolio un tādējādi uzlabojot piedāvājumu.

“Jebkuras uzņēmējdarbības pamatā ir spēja nodrošināt veselīgu finanšu plūsmu, ko mums ir izdevies izveidot. Kopš Kalve dibināšanas, mēs esam uzrādījuši stabilu izaugsmi, četru gadu laikā apgrozījumam palielinoties no 0,35 miljoniem līdz 2,49 miljoniem eiro. Taču visa pamatā slēpjas arī pieturēšanās mūsu vērtībām, domājot par to, kādu pasauli atstāsim nākamajām paaudzēm,” uzsver Gatis Zēmanis, SIA Kalve Coffee līdzdibinātājs un valdes loceklis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Specialty jeb augstākās kvalitātes kafijas grauzdēšanas uzņēmums SIA Kalve Coffee (KALVE) apgrozījums 2024. gada pirmajā pusgadā kāpis par 40% salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn, savukārt peļņa augusi 2,6 reizes.

“Šogad esam spēruši ārkārtīgi būtisku soli uzņēmuma tālākā attīstībā, paziņojot par plāniem gada otrajā pusē īstenot sākotnējo publisko akciju piedāvājumu (SPP/IPO). Paralēli tam esam turpinājuši demonstrēt stabilu izaugsmi, ko atspoguļo arī KALVE finanšu rezultāti. Pirmajā pusgadā uzņēmuma peļņa jau ir gandrīz divas reizes augstāka nekā aizvadītajā gadā kopā. Esam gandarīti par revidenta pozitīvo slēdzienu, un gada pirmajos sešos mēnešos vadības komanda tika papildināta ar vairākiem būtiskiem speciālistiem, tostarp pieņemot darbā jaunu finanšu direktoru,” uzsver Gatis Zēmanis, SIA Kalve Coffee līdzdibinātājs un valdes loceklis.

“Gada pirmajos sešos mēnešos KALVE Jaunmārupes grauzdētavā esam saražojuši par 15% vairāk kafijas, tādējādi nodrošinot augstāku ražošanas efektivitāti un pārdošanas apjomus gan Latvijā, gan mūsu eksporta tirgos. Pēc vadības aplēsēm, kuras ir atspoguļotas pārskatā, prognozētais 2024. gada nozares biznesa pieaugums reģionā varētu pat sasniegt 25-30%,” papildina Zēmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru