Eksperti

Vēlme mācīties - svarīgākā prasme mūsdienu darba tirgū

Baiba Rozentāle, personāla atlases uzņēmuma “Biuro” klientu apkalpošanas vadītāja,01.04.2025

Jaunākais izdevums

Strauji mainīgajā darba tirgū visvērtīgākā īpašība, ko meklē darba devēji, ir ne tikai esošās prasmes, bet arī vēlme mācīties. Pieredze un zināšanas, protams, ir svarīgas, bet tās vairs nav vienīgās, kurām ir nozīme - nākotne pieder tiem, kas spēj pielāgoties pārmaiņām, ir zinātkāri un gatavi apgūt jaunas iemaņas.

Daudzi uzņēmumi joprojām koncentrējas uz personāla atlasi, ņemot vērā kandidātu iepriekšējo darba pieredzi un izglītību, un dažos darba sludinājumos pat tiek prasīta vairāku gadu darba pieredze, lai ieņemtu sākuma līmeņa amatus. Tomēr – darba tirgus attīstās, un līdz ar to mainās arī nepieciešamās prasmes.

Organizācijas, kas apzinās šo tendenci, pāriet uz prasmēs balstītu personāla atlasi, un arī “Biuro” pieredze liecina, ka šāds process ļauj labāk atrast piemērotus kandidātus kvalitatīvai ilgtermiņa sadarbībai. Tā vietā, lai analizētu potenciālo darbinieku CV un viņu teorētisko atbilstību amatam, praktiskie testi var palīdzēt noteikt, kādas spējas un rakstura īpašības piemīt kandidātiem. Piemēram, ražošanas nozarē nereti ir svarīga pacietība un motorika, ko var noskaidrot ar vienkāršiem testiem, neprasot ilggadēju iepriekšējo pieredzi vai īpašu augstskolas diplomu.

Turklāt, ja darba ņēmējam ir iepriekšēja pieredze līdzīgā amatā, it īpaši vairāku gadu garumā, tas var sarežģīt apmācību procesu, radot ilūziju par vienu pareizo domāšanas veidu, kā jāveic uzdevumi. Šķietami “vienādie” procesi var krasi atšķirties no uzņēmuma uz uzņēmumu. Pārkvalificēšanās process, lai palīdzētu izskaust iepriekšējo darba stilu, var būt pat grūtāks nekā pats mācīšanās process, kad darba devējam ir iespēja jau no paša sākuma apmācīt darbinieku, ņemot vērā kompānijas iekšējās virtuves specifiku.

Dažkārt iepriekšējas pieredzes trūkums var kalpot kā priekšrocība, nevis šķērslis, jo reizēm tieši tā rodas inovācijas uzņēmējdarbībā – ar svaigu skatu no malas. Pretstatā tam, lai pieredzes trūkumu uzskatītu par vājo pusi, organizācijās to var uzlūkot kā iespēju radošumam un jauniem risinājumiem.

Atklāti sakot, es nekad neesmu mācījusies personāla vadību augstskolā – man ir vēsturnieces diploms. Tomēr esmu strādājusi dažādos uzņēmumos un redzējusi darba tirgu no dažādiem skatu leņķiem, kas ir kalpojusi kā neatsverama pieredze. Cilvēki, kuri ir gatavi mācīties un pilnveidoties, vienmēr atradīs iespēju kā sevi pierādīt darba tirgū. Arī darba devējiem ir jāveicina “mācīšanās kultūra”, lai saglabātu konkurētspēju. Savukārt tās kompānijas un darba meklētāji, kuri atsakās apgūt jaunas iemaņas, riskē palikt uz vietas vienā attīstības punktā.

Protams, tehnoloģiju un digitālo prasmju jautājums ir aktuālāks nekā jebkad. Taču patiesībā mēs paši esam tie, kas nosaka, kā tehnoloģijas tiek integrētas darba vietā. Cilvēkus nav iespējams pilnībā aizstāt, un vairumā gadījumu tehnoloģijas kalpo kā atbalsta mehānisms. Tāpēc ir ļoti svarīgi pielāgoties pārmaiņām un attīstīt savas zināšanas, jo vienmēr būs vajadzīgi kvalificēti speciālisti, piemēram, iekārtu operatori, kuri labprāt mācīsies apgūt jaunas lietas. Vairs nepietiek paļauties tikai uz esošajām prasmēm – pielāgošanās spēja ir kļuvusi par būtisku priekšnosacījumu izaugsmei

Piekrītu, ka jaunākās paaudzes pārstāvji ir atvērtāki digitalizācijai, taču veiksmīgākās darba komandas ir tās, kurās apvienojas dažādas paaudzes. Šāda kombinācija nodrošina jaunas, inovatīvus risinājumus, vienlaikus izmantojot pieredzējušāko darbinieku zināšanas, kas kopā rada izcilu vidi ideju attīstībai un realizācijai.

Iekšējā mikroklimata uzlabošanai darba devējiem ir jāsniedz atgriezeniskā saite darbiniekiem, lai veicinātu viņu profesionālo attīstību. Komandas locekļiem nevajadzētu baidīties runāt ar vadītājiem, ja viņi pamana kursus vai apmācību programmas, kas varētu palīdzēt viņiem sniegt labāku pienesumu uzņēmumam. Ieguldījumi darbinieku attīstībā un lojalitātē ilgtermiņā ir daudz vērtīgāki salīdzinājumā ar jaunu kandidātu pieņemšanu darbā.

Organizāciju panākumi vairs nav atkarīgi no tā, kādas zināšanas un prasmes ir sākumā. Ilgtermiņa sasniegumus nosaka nepārtraukta gatavība mācīties un augt.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz darbaspēka trūkumu, atalgojuma līmenis Latvijā joprojām būtiski atpaliek gan no pārējām Eiropas Savienības (ES) valstīm, gan no Lietuvas un Igaunijas, liecina Eurostat dati.

Šobrīd minimālā alga Latvijā ir 740 eiro pirms nodokļu nomaksas, kas mūs ievieto to desmit ES valstu sarakstā, kur minimālais atalgojums joprojām nav sasniedzis 1000 eiro robežu. Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati gan liecina, ka kopumā algas kļūst lielākas - gada laikā vidējais atalgojums privātajā sektorā pieaudzis par 9,4%, bet publiskajā sektorā - par 5,8%. Vislabāk atalgoto nozaru vidū pašlaik ir finanšu un apdrošināšanas, kā arī informācijas un komunikācijas pakalpojumu sniedzēji, bet zemākās algas novērojamas izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē.

Trūkst darbinieku

Lai gan kopumā algas aug, to līmenis Latvijā šobrīd ir nedaudz zemāks nekā Lietuvā un Igaunijā, atzīmē Anta Praņēviča, darba tirgus pētījumu un konsultāciju kompānijas Figure Baltic Advisory valdes locekle. “Arī Eiropas līmenī Latvija ir starp valstīm ar zemāko atalgojumu, taču uz šo situāciju iespējams paraudzīties arī no cita skatupunkta - šādā veidā mēs varam veicināt uzņēmēju interesi par Latviju kā vietu, kur investēt un īstenot uzņēmējdarbību. Lielāku spriedzi Latvijā rada fakts, ka jau daudzus gadus atalgojuma līmenis pieaug straujāk nekā produktivitāte, un to lielā mērā ietekmē darbinieku trūkums. Šogad atalgojuma pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, gan ir palēninājies. Piemēram, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozarē mēneša pamatalgas pieaugums šogad ir 6,1%, kas ir zemākais vidējais pieaugums nozarē pēdējo piecu gadu laikā,” stāsta A.Praņēviča, neslēpjot, ka darba dēvēji joprojām izjūt darbinieku trūkumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba specifikas un valsts normatīvo aktu prasību dēļ vairāk nekā 100 000 darba ņēmēju Latvijā strādā vairākās darbavietās.

Valsts ieņēmumu dienesta dati liecina, ka šā gada jūnijā vienā darbavietā strādājošo darba ņēmēju skaits bija 716 696, divās darbavietās strādāja 80655, trijās – 14 917 un vairāk nekā trijās – 7716. Interesanti, ka kopš šā gada janvāra būtībā pieaudzis gan to darba ņēmēju skaits, kuri strādā tikai vienā, gan divās, gan arī trīs un vairāk darbavietās. Pēc vairāku aptaujāto domām strādāšana vairākos darbos daudzās situācijās ir spiesta lieta, jo vienā darbavietā nav iespējama pilna slodze, citās normatīvo aktu prasības liedz iespējas vienā vietā strādāt vairāk, un tāpēc loģiska ir otrā darbavieta. Ļoti specifiski tiek vērtēta iespēja strādāt trijās darbavietās — kas vairāk esot ikdiena laukos, kur viena priekšmeta skolotājs, lai nopelnītu sev algu, spiests strādāt vairākās skolās, tāpat šajā un nākamajā kategorijā iekrītot arī tie cilvēki, kuri vienlaikus ir gan vairāku uzņēmumu valdē, gan padomēs.