Jaunākais izdevums

Starptautiskās organizācijas "Reach for Change" Latvijas konkursā "Pārmaiņu līderis 2020" četri uzvarētāji iekļuvuši inkubatorā, lai viņu biznesa idejas palīdzētu uzlabot bērnu un jauniešu dzīves kvalitāti Latvijā un arī ārpus tās.

Uzvarētāju vidū ir Alīses Potašas ideju par attīstošajiem ziepju burbuļu veidošanas komplektiem runas prasmju pilnveidošanai pirmskolas vecuma bērniem, Ineses Grīnvaldes attīstošās nodarbības siltajās smiltīs, Sergeja Petrova lokalizētā mobilā lietotne sporta amatieriem un Egitas Matulēnas "Pēcpusdienas māja". Viņiem visiem būs iespēja piedalīties "Reach for Change" inkubācijas programmā, kas ilgst līdz trim gadiem.

"Reach for Change" ir starptautiska organizācija, taču konkursi norisinās vietējā mērogā. "Mēs ticam, ka vietējie iedzīvotāji vislabāk pārzina problēmas, kas eksistē viņu vidē un valstī," teic Kristīne Vērpēja, "Reach for Change" Programmas un partnerattiecību vadītāja Latvijā.

Konkursa uzvarētāji iekļūst "Reach for Change" inkubatorā un saņem atbalstu savu ideju pilnveidošanai, attīstīšanai un veiksmīga finansiālā modeļa izstrādei. Viņiem tiek sniegta mentoru palīdzība, kā arī nodrošinātas nepieciešamās uzņēmējdarbības konsultācijas, iespēja iegūt papildu zināšanas par iespējām attīstīt savas idejas plašākā mērogā, kā arī pieeja plašam starptautiskam biznesa kontaktu tīklam.

"Ir bijuši konkursi, kad tiek piešķirts arī finansējums, piemēram, 15 tūkstoši eiro spēcīgākajam finālistam. Šogad finansējums netiek piešķirts. Tas ir tiešā veidā saistīts ar mūsu partnerībām un iespējām konkrētajā gadā. Jāatzīst gan, ka, lai arī finansējums ir viena no prioritātēm, ko vēlas kandidāti, rezultātā, pat saņemot finansējumu, viņi vairāk par to novērtē saņemto nefinansiālo atbalstu, zināšanas un iegūtās iespējas, tāpēc uzskatu, ka programmai ir augsta vērtība arī tad, ja grants netiek piešķirts," norāda K. Vērpēja.

Inkubatora programma sāksies jūlijā. Tajā tiek strādāts ar "Reach for Change" radītajiem tiešsaistes rīkiem, ar kuru palīdzību uzņēmējs un arī organizācija seko līdzi biznesa idejas attīstībai un veic individuālu darbu. Tāpat ir aktivitātes visiem dalībniekiem kopā, tiek pieaicināti eksperti un mentori, tiek organizēti dažādi pasākumi. "Līdz šim pārsvarā aktivitātes notika klātienē, bet šogad paspējām pielāgot pirmsinkubācijas programmu tiešsaistei, tāpēc vajadzības gadījumā arī dažas inkubatora aktivitātes un apmācības varēsim veikt attālināti. Tas rada papildu elastību programmas dalībniekiem, jo katrs no viņiem dzīvo citā pilsētā," viņa saka, piebilstot, ka inkubators ir vietēja mēroga, taču sniedz starptautiskas iespējas – strādāt ar ekspertiem no citiem "Reach for Change" birojiem, iepazīties un sadarboties ar sociālajiem uzņēmējiem no citām valstīm, kurās darbojas organizācija, iegūt ārvalstu kontaktus.

Vaicāta par interesi piedalīties konkursā, K. Vērpēja teic, ka šogad saistībā ar pandēmiju bija neliels pieteikumu skaits – pieteikumu sistēmā reģistrēto lietotāju skaits bija lielāks, taču pieteikumus termiņā iesniedza desmit kandidāti. "Iepriekšējos gados Latvijā iesniegto pieteikumu skaits ir sasniedzis arī 93 pieteikumus," viņa norāda.

K. Vērpēja pieļauj, ka daudzi no tiem, kuri bija ieinteresēti pieteikties un kam jau ir savs uzņēmums, galvenokārt koncentrējās uz sava pašreizējā biznesa uzturēšanu, bet tie, kam bija tikai ideja, nolēma pie tās strādāt vēlāk, jo šajos neskaidrajos laikos to būtu bijis grūti realizēt. Piemēram, vēl pirms Covid-19 izraisītās ārkārtējās situācijas konkurss notika Lietuvā, kur pieteikumu skaits bija 136, kas ir par 40% vairāk nekā gadu iepriekš. Desmit darbības gadu laikā kopējais iesniegto pieteikumu skaits konkursos dažādās valstīs ir pārsniedzis 16 tūkstošus.

"Kad valstī attīstās sociālā uzņēmējdarbība, ieguvēji ir visi – šis biznesa veids palīdz risināt sabiedrībā aktuālas sociālās problēmas, vienlaicīgi attīstot ekonomiku. Man ir prieks, ka varam atbalstīt sociālos uzņēmējus, it īpaši viņu darbības pašā sākumā – posmā, kad palīdzība un profesionāls padoms ir nepieciešams visvairāk," teic K. Vērpēja.

"Reach for Change" konkursam dažādās valstīs ir atšķirīgi nosaukumi un arī Latvijā konkurss iepriekš ir norisinājies ar citu nosaukumu – "Labās gribas uzņēmējs". Latvijā konkurss ir norisinājies no 2014. gada līdz 2018. gadam un šogad ir atsācies ar jauno nosaukumu – "Pārmaiņu līderis". "Mērķis ir viens un tas pats – atrast drosmīgus esošos vai topošos uzņēmējus, kuru sociālā biznesa ideja palīdz uzlabot bērnu un jauniešu dzīves," saka K. Vērpēja.

Iepriekšējos gados konkursā Latvijā uzvarējuši šādi projekti: "Karosta Kids", Cēsu Jaunā skola, "LabākKopā", Lienes Šomases Bērnu un jauniešu radošā studija, "Ulubeles Cilvēcības skoliņa", "Young Folks LV", "Pasaku māja", "Mīlestības māja", "Cerību māja" un "Kids Gym".

Šobrīd "Reach for Change" inkubatorā darbojas zinātnes skola "Laboratorium", kas popularizē zinātnes nodarbības, "Barboleta attīstošā metode", kas palīdz bērniem un jauniešiem ātrāk un efektīvāk apgūt mācību vielu, svešvalodas, kā arī multifunkcionālais centrs "Solis augšup", kas sniedz atbalstu un dažādus pakalpojumus bērniem un jauniešiem ar autistiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm.

"Daudzi esošie un bijušie inkubatora dalībnieki Latvijā ir veiksmīgi attīstījušies un guvuši dažāda līmeņa atzinību, piemēram, Baiba Blomniece–Jurāne ar projektu "Barboleta" ieguva otro vietu "Creative Business Cup 2020" nacionālajā atlasē, Diānas Mekšas "Piedzīvo citādo" saņēma Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta balvu Jaunatnes līdzdalības nominācijā "Labākai dzīvei" par drosmi un inovācijām, sniedzot atbalstu mazāk aizsargātām bērnu un jauniešu grupām," teic K. Vērpēja.

"Reach for Change" ir 2010. gadā Zviedrijā dibināta starptautiska bezpeļņas organizācija. "Mūsu vīzija ir pasaule, kurā visi bērni un jaunieši sasniedz savu pilno potenciālu. Mēs strādājam pie šīs vīzijas, meklējot vietējos sociālos uzņēmējus, un dodot viņiem iespēju attīstīt un paplašināt inovatīvus risinājumus, kas palīdz bērniem dzīvot labāk. Kopš dibināšanas organizācija ir atbalstījusi vairāk nekā tūkstoš sociālos uzņēmējus 18 valstīs, kas savukārt, ir uzlabojuši dzīvi vairāk nekā četriem miljoniem bērnu. Tagad mēs esam izvirzījuši ļoti ambiciozus mērķus 2030. gadam - palielināt savu radīto ietekmi desmitkārtīgi," viņa atklāj.

Stāstot par veiksmīgākajiem organizācijas atbalstītajiem projektiem, K. Vērpēja min izglītojošo mobilo lietotni "Mattecentrum", mobilo lietotni bērnu emocionālās inteliģences attīstīšanai "Peppy Pals", neatkarīgā iestāde "Barnrättsbyrån", kas pārstāv bērnus saistībā ar viņu tiesībām, Bulgārijas seksuālās izglītības platforma "Loveguide", bērnu ar invaliditāti atbalsta centrs "Ceser" Čadā un Džeimsa Kofi Anana (James Kofi Annan) iniciatīva glābt bērnus no verdzības Ganā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Projekti, kas iekļuvuši sociālās uzņēmējdarbības ideju konkursa finālā

Anda Asere, 21.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālās uzņēmējdarbības ideju un projektu konkursa "Tam labam būs augt" finālā iekļuvuši desmit projekti.

To vidū ir "Correctly" T-krekli stājas uzlabošanai, Ievas Putniņas projekts "Eve Birdy Headwrap", izglītības un attīstības centra "Universum" alternatīvās izglītības iestāde "Krapes skola" Ogres novadā, kultūras un mākslas centrs "Nātre" Jelgavā, veselības tehnoloģiju jaunuzņēmums "CheeksUp", muzejs tumsā "Skaties ar sirdi", SIA "Mans peldkostīms", SIA "Ruckas mākslas un izglītības centrs" Cēsu novadā, ideja par vilnas izstrādājumiem, kas izgatavoti no vietējo Gulbenes aitu vilnas "Living Wool", un "Glūdas (māj)skola" Jelgavas novadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sociālās uzņēmējdarbības konkursā uzvar Correcty un Universum

Anda Asere, 25.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālās uzņēmējdarbības ideju un projektu konkursā "Tam labam būs augt" uzvar T-krekli stājas uzlabošanai "Correcty" un alternatīvās izglītības iestāde Krapes skola "Universum" Ogres novadā.

Balvu 1200 eiro apmērā no "British Council" pārstāvniecības Latvijā saņēma "Correcty", bet skatītāju balsojumā uzvarēja un tādu pašu finansiālo balvu no SEB bankas saņēma alternatīvās izglītības iestāde Krapes skola "Universum" Ogres novadā.

"Šādi sociālās uzņēmējdarbības prezentāciju konkursu organizējam trešo reizi un var redzēt, ka sociālie uzņēmēji ir auguši gan savā biznesa attīstībā, gan spējā skaidri izstāstīt savu ideju un ko vēlas sasniegt. Šādi pasākumi ir ļoti svarīgi sociālās uzņēmēdjarbības videi, jo tie ietver gan apmācību elementu, gan popularizē jomu un daudz cilvēki uzzina par sociālo uzņēmējdarbību. Tāpat šādi notikumi ir svarīgi kopienai - finālisti iegūt jaunus kontaktus un veido sadarbību, kas noderēs nākotnē," norāda Madara Ūlande, Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesā par pašsaprotamu vajadzētu kļūt idejai, ka tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu

Kopdarba telpas "KalmarCo" Zviedrijas pilsētā Kalmarā līdzdibinātājs, domnīcas "We are Tomorrow" operacionālais stratēģis un sociālā biznesa inkubatora "NewDoor" mentors Nikolass Murigu (Nicholas Murigu) vēlas noņemt barjeru sociālā biznesa definīcijai.

"Par definīcijām vien var runāt dienām ilgi. Šī diskusija ir nozīmīga, bet tā ir svarīgāka no lēmumu pieņēmēju puses un kad ir iesaistīts finansējums. Pašiem darītājiem, kuri ir lielākā daļa un kam ir mērķis, definīcija nav tik svarīga. Mēs izvēlamies lietot apzīmējumu "uzņēmēji ar sirdi", nevis ieslīgt dažādās definīcijās – sociālais bizness, ilgtspējīgs bizness u. tml.

Galvenais princips ir šāds: pasaulei vajadzētu būt labākai vietai, kad mēs to pametīsim. Tam vajadzētu būt dabiski – tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu. Protams, mums vajag ēst un cilvēkiem, ko nodarbinām, vajag saņemt algu, bet šīm divām lietām nevajag būt konfliktā – var būt labs bizness ar lielu peļņu un vienlaikus radīt pasaulē pozitīvu ietekmi," saka N. Murigu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Piedāvā intensīvas e-apmācības sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanai

Db.lv, 17.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembrī Labklājības ministrija piedāvā intensīvu e-apmācību kursu veiksmīgai sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanai "Sociālās uzņēmējdarbības skola".

Deviņu vebināru ciklā Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas eksperti sniegs zināšanas par dažādām tēmām: sociālās uzņēmējdarbības pamatiem un nosacījumiem, mārketingu, grāmatvedību, nodokļiem, finanšu vadību un pieteikšanos AS "Attīstības finanšu institūcija Altum" grantam.

E-apmācības ir bez maksas, un tajās aicināti piedalīties gan topošie, gan esošie sociālie uzņēmēji.

Vebināri notiks septembrī divas, trīs reizes nedēļā, darbdienu vakaros no plkst. 18:00 līdz 19:30 tiešsaistes platformā "Zoom" un Labklājības ministrijas sociālā tīkla Facebook lapā www.facebook.com/labklajibasministrija, sadaļā "Pasākumi".

Katrs vebinārs būs veltīts noteiktai tēmai: "Sociālā uzņēmējdarbība: būtība, definīcija, piemēri un darbības pamati"; "Sociālā uzņēmējdarbība: likumiskais ietvars, nosacījumi, mērķgrupas un sociālās ietekmes mērīšana"; "Mārketings sociālajai uzņēmējdarbībai: produkts un tā priekšrocības, mērķauditorija un zīmols"; "Mārketings sociālajai uzņēmējdarbībai: komunikācijas kanāli un metodes"’; "Grāmatvedības darba organizēšana: galvenie uzdevumi, dokumenti, reģistri, bilance, peļņas un zaudējumu aprēķins"; "Nodokļi un to aprēķināšana: darba algas nodokļi, PVN un UIN"; "Finanšu vadība: plānošana un budžetēšana (finanšu un nefinanšu sastāvdaļa), biznesa modeļa dzīvotspējas raksturojums"; "ALTUM grants sociālajai uzņēmējdarbībai: nosacījumi, pieteikuma sagatavošana, ieteikumi un biežāk pieļautās kļūdas" un "Finanšu vadība un pārvaldība: investīciju plānošana, apgrozāmā kapitāla pārvalde, kredītpolitika un finanšu piesaiste".

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākas pieteikšanās sociālās uzņēmējdarbības ideju konkursam

Anda Asere, 25.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 6. septembrim atvērta pieteikšanās sociālās uzņēmējdarbības ideju un projektu konkursā "Tam labam būs augt".

Konkursu organizē Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija sadarbībā ar "British Council" pārstāvniecību Latvijā. Konkursa noslēgumā divi sociālie uzņēmēji vai sociālās uzņēmējdarbības ideju vai projektu autori saņems naudas balvu 1200 eiro apmērā, ko nodrošina "British Council" pārstāvniecība Latvijā un SEB banka. Uzvarētājus noteiks konkursa žūrija un tiešraides skatītāju balsojums.

"Konkursā var pieteikt ideju vai projektu, kas atbilst sociālās uzņēmējdarbības būtībai un definīcijai – ražot preces vai sniegt pakalpojumus ar mērķi risināt kādu sociālo problēmu vai radīt labumu sabiedrībai. Šī ir ne vien lieliska iespēja iegūt naudas līdzekļus biznesa izaugsmei, bet arī gūt pārliecību par savu ideju vai projektu, prezentējot to kompetentiem ekspertiem, un pastāstīt par savām biznesa iecerēm visai Latvijai," teic Madara Ūlande, Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Covid-19 iznīcinās aplokšņu algas

Nodokļu eksperte, Biznesa augstskolas "Turība" docētāja Anna Medne, 23.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

COVID-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem valdība paredzējusi atbalsta pasākumus. Kamēr vieni kritizē valdību par nepārdomātajiem nosacījumiem, kas jāizpilda uzņēmumam, lai saņemtu atbalstu, jāatzīmē, ka kritiskajā periodā ir ņemta vērā 2008. gada krīzes laikā gūtā mācība, turklāt situācija kopumā krietni samazinās aplokšņu algu maksāšanas apmērus.

Pozitīvi, ka pēc pagājušās krīzes atbildīgās amatpersonas ir sapratušas, ka ar iztikas līdzekļiem jānodrošina arī mājsaimniecības. Tas ir ļoti atbalstāms un pārdomāts solis, jo tieši mājsaimniecības nodrošina iekšējo tirgu, kas šobrīd ir spēcīgāks par ārējo tirgu.

Raugoties no valsts budžeta viedokļa, esam arī bagātāki nekā 2008. gada krīzes laikā. Tas, protams, sniedz lielākas iespējas atbalstīt uzņēmējus. Pozitīvi vērtējams arī fakts, ka jomas, kurām tiek piešķirts atbalsts, tiek pārskatītas un papildinātas. Noteikti būtu vērts atvērt diskusijai arī nosacījumus atbalsta piešķiršanai, īpaši sezonālajiem biznesiem, piemēram, tūrisma un viesmīlības sektorā, kur nodokļu parādi janvārī un februārī ir neizbēgami nozares specifikas dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) organizētajā konkursā "Ideju kauss" saņemtas 217 idejas, no kurām 109 izvirzītas otrajai kārtai.

Biznesa ideju autori 26. septembrī uzsāks sešu nedēļu mācību ciklu pieredzējušu pasniedzēju vadībā, lai turpinātu attīstīt savu biznesa ideju.

"Gandrīz puse jeb 48 no konkursa otrajai kārtai izvirzītajām biznesa idejām ir saistītas ar informācijas tehnoloģiju jomu, kas saskan ar LIAA stratēģiju arvien lielāku uzsvaru likt uz augsto tehnoloģiju uzņēmumu attīstību," norāda LIAA Inovāciju motivācijas programmas vadītāja Sarmīte Karlsone.

Savukārt 11 biznesa idejas ir saistītas ar pārtikas ražošanu un ēdināšanas pakalpojumiem, bet trešā populārākā kategorija ar 9 biznesa idejām ir izklaide un atpūta. Vēl otrajai kārtai izvirzītas biznesa idejas, kuras saistītas ar dažādu iekārtu ražošanu, lauksaimniecību, transportu, apģērbu un tekstila izstrādājumu ražošanu, izglītību, vides risinājumiem un citām jomām.

Komentāri

Pievienot komentāru