Jaunākais izdevums

Starptautiskās organizācijas "Reach for Change" Latvijas konkursā "Pārmaiņu līderis 2020" četri uzvarētāji iekļuvuši inkubatorā, lai viņu biznesa idejas palīdzētu uzlabot bērnu un jauniešu dzīves kvalitāti Latvijā un arī ārpus tās.

Uzvarētāju vidū ir Alīses Potašas ideju par attīstošajiem ziepju burbuļu veidošanas komplektiem runas prasmju pilnveidošanai pirmskolas vecuma bērniem, Ineses Grīnvaldes attīstošās nodarbības siltajās smiltīs, Sergeja Petrova lokalizētā mobilā lietotne sporta amatieriem un Egitas Matulēnas "Pēcpusdienas māja". Viņiem visiem būs iespēja piedalīties "Reach for Change" inkubācijas programmā, kas ilgst līdz trim gadiem.

"Reach for Change" ir starptautiska organizācija, taču konkursi norisinās vietējā mērogā. "Mēs ticam, ka vietējie iedzīvotāji vislabāk pārzina problēmas, kas eksistē viņu vidē un valstī," teic Kristīne Vērpēja, "Reach for Change" Programmas un partnerattiecību vadītāja Latvijā.

Konkursa uzvarētāji iekļūst "Reach for Change" inkubatorā un saņem atbalstu savu ideju pilnveidošanai, attīstīšanai un veiksmīga finansiālā modeļa izstrādei. Viņiem tiek sniegta mentoru palīdzība, kā arī nodrošinātas nepieciešamās uzņēmējdarbības konsultācijas, iespēja iegūt papildu zināšanas par iespējām attīstīt savas idejas plašākā mērogā, kā arī pieeja plašam starptautiskam biznesa kontaktu tīklam.

"Ir bijuši konkursi, kad tiek piešķirts arī finansējums, piemēram, 15 tūkstoši eiro spēcīgākajam finālistam. Šogad finansējums netiek piešķirts. Tas ir tiešā veidā saistīts ar mūsu partnerībām un iespējām konkrētajā gadā. Jāatzīst gan, ka, lai arī finansējums ir viena no prioritātēm, ko vēlas kandidāti, rezultātā, pat saņemot finansējumu, viņi vairāk par to novērtē saņemto nefinansiālo atbalstu, zināšanas un iegūtās iespējas, tāpēc uzskatu, ka programmai ir augsta vērtība arī tad, ja grants netiek piešķirts," norāda K. Vērpēja.

Inkubatora programma sāksies jūlijā. Tajā tiek strādāts ar "Reach for Change" radītajiem tiešsaistes rīkiem, ar kuru palīdzību uzņēmējs un arī organizācija seko līdzi biznesa idejas attīstībai un veic individuālu darbu. Tāpat ir aktivitātes visiem dalībniekiem kopā, tiek pieaicināti eksperti un mentori, tiek organizēti dažādi pasākumi. "Līdz šim pārsvarā aktivitātes notika klātienē, bet šogad paspējām pielāgot pirmsinkubācijas programmu tiešsaistei, tāpēc vajadzības gadījumā arī dažas inkubatora aktivitātes un apmācības varēsim veikt attālināti. Tas rada papildu elastību programmas dalībniekiem, jo katrs no viņiem dzīvo citā pilsētā," viņa saka, piebilstot, ka inkubators ir vietēja mēroga, taču sniedz starptautiskas iespējas – strādāt ar ekspertiem no citiem "Reach for Change" birojiem, iepazīties un sadarboties ar sociālajiem uzņēmējiem no citām valstīm, kurās darbojas organizācija, iegūt ārvalstu kontaktus.

Vaicāta par interesi piedalīties konkursā, K. Vērpēja teic, ka šogad saistībā ar pandēmiju bija neliels pieteikumu skaits – pieteikumu sistēmā reģistrēto lietotāju skaits bija lielāks, taču pieteikumus termiņā iesniedza desmit kandidāti. "Iepriekšējos gados Latvijā iesniegto pieteikumu skaits ir sasniedzis arī 93 pieteikumus," viņa norāda.

K. Vērpēja pieļauj, ka daudzi no tiem, kuri bija ieinteresēti pieteikties un kam jau ir savs uzņēmums, galvenokārt koncentrējās uz sava pašreizējā biznesa uzturēšanu, bet tie, kam bija tikai ideja, nolēma pie tās strādāt vēlāk, jo šajos neskaidrajos laikos to būtu bijis grūti realizēt. Piemēram, vēl pirms Covid-19 izraisītās ārkārtējās situācijas konkurss notika Lietuvā, kur pieteikumu skaits bija 136, kas ir par 40% vairāk nekā gadu iepriekš. Desmit darbības gadu laikā kopējais iesniegto pieteikumu skaits konkursos dažādās valstīs ir pārsniedzis 16 tūkstošus.

"Kad valstī attīstās sociālā uzņēmējdarbība, ieguvēji ir visi – šis biznesa veids palīdz risināt sabiedrībā aktuālas sociālās problēmas, vienlaicīgi attīstot ekonomiku. Man ir prieks, ka varam atbalstīt sociālos uzņēmējus, it īpaši viņu darbības pašā sākumā – posmā, kad palīdzība un profesionāls padoms ir nepieciešams visvairāk," teic K. Vērpēja.

"Reach for Change" konkursam dažādās valstīs ir atšķirīgi nosaukumi un arī Latvijā konkurss iepriekš ir norisinājies ar citu nosaukumu – "Labās gribas uzņēmējs". Latvijā konkurss ir norisinājies no 2014. gada līdz 2018. gadam un šogad ir atsācies ar jauno nosaukumu – "Pārmaiņu līderis". "Mērķis ir viens un tas pats – atrast drosmīgus esošos vai topošos uzņēmējus, kuru sociālā biznesa ideja palīdz uzlabot bērnu un jauniešu dzīves," saka K. Vērpēja.

Iepriekšējos gados konkursā Latvijā uzvarējuši šādi projekti: "Karosta Kids", Cēsu Jaunā skola, "LabākKopā", Lienes Šomases Bērnu un jauniešu radošā studija, "Ulubeles Cilvēcības skoliņa", "Young Folks LV", "Pasaku māja", "Mīlestības māja", "Cerību māja" un "Kids Gym".

Šobrīd "Reach for Change" inkubatorā darbojas zinātnes skola "Laboratorium", kas popularizē zinātnes nodarbības, "Barboleta attīstošā metode", kas palīdz bērniem un jauniešiem ātrāk un efektīvāk apgūt mācību vielu, svešvalodas, kā arī multifunkcionālais centrs "Solis augšup", kas sniedz atbalstu un dažādus pakalpojumus bērniem un jauniešiem ar autistiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm.

"Daudzi esošie un bijušie inkubatora dalībnieki Latvijā ir veiksmīgi attīstījušies un guvuši dažāda līmeņa atzinību, piemēram, Baiba Blomniece–Jurāne ar projektu "Barboleta" ieguva otro vietu "Creative Business Cup 2020" nacionālajā atlasē, Diānas Mekšas "Piedzīvo citādo" saņēma Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta balvu Jaunatnes līdzdalības nominācijā "Labākai dzīvei" par drosmi un inovācijām, sniedzot atbalstu mazāk aizsargātām bērnu un jauniešu grupām," teic K. Vērpēja.

"Reach for Change" ir 2010. gadā Zviedrijā dibināta starptautiska bezpeļņas organizācija. "Mūsu vīzija ir pasaule, kurā visi bērni un jaunieši sasniedz savu pilno potenciālu. Mēs strādājam pie šīs vīzijas, meklējot vietējos sociālos uzņēmējus, un dodot viņiem iespēju attīstīt un paplašināt inovatīvus risinājumus, kas palīdz bērniem dzīvot labāk. Kopš dibināšanas organizācija ir atbalstījusi vairāk nekā tūkstoš sociālos uzņēmējus 18 valstīs, kas savukārt, ir uzlabojuši dzīvi vairāk nekā četriem miljoniem bērnu. Tagad mēs esam izvirzījuši ļoti ambiciozus mērķus 2030. gadam - palielināt savu radīto ietekmi desmitkārtīgi," viņa atklāj.

Stāstot par veiksmīgākajiem organizācijas atbalstītajiem projektiem, K. Vērpēja min izglītojošo mobilo lietotni "Mattecentrum", mobilo lietotni bērnu emocionālās inteliģences attīstīšanai "Peppy Pals", neatkarīgā iestāde "Barnrättsbyrån", kas pārstāv bērnus saistībā ar viņu tiesībām, Bulgārijas seksuālās izglītības platforma "Loveguide", bērnu ar invaliditāti atbalsta centrs "Ceser" Čadā un Džeimsa Kofi Anana (James Kofi Annan) iniciatīva glābt bērnus no verdzības Ganā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesā par pašsaprotamu vajadzētu kļūt idejai, ka tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu

Kopdarba telpas "KalmarCo" Zviedrijas pilsētā Kalmarā līdzdibinātājs, domnīcas "We are Tomorrow" operacionālais stratēģis un sociālā biznesa inkubatora "NewDoor" mentors Nikolass Murigu (Nicholas Murigu) vēlas noņemt barjeru sociālā biznesa definīcijai.

"Par definīcijām vien var runāt dienām ilgi. Šī diskusija ir nozīmīga, bet tā ir svarīgāka no lēmumu pieņēmēju puses un kad ir iesaistīts finansējums. Pašiem darītājiem, kuri ir lielākā daļa un kam ir mērķis, definīcija nav tik svarīga. Mēs izvēlamies lietot apzīmējumu "uzņēmēji ar sirdi", nevis ieslīgt dažādās definīcijās – sociālais bizness, ilgtspējīgs bizness u. tml.

Galvenais princips ir šāds: pasaulei vajadzētu būt labākai vietai, kad mēs to pametīsim. Tam vajadzētu būt dabiski – tam, ko dari šodien, nevajadzētu negatīvi ietekmēt rītdienu. Protams, mums vajag ēst un cilvēkiem, ko nodarbinām, vajag saņemt algu, bet šīm divām lietām nevajag būt konfliktā – var būt labs bizness ar lielu peļņu un vienlaikus radīt pasaulē pozitīvu ietekmi," saka N. Murigu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Covid-19 iznīcinās aplokšņu algas

Nodokļu eksperte, Biznesa augstskolas "Turība" docētāja Anna Medne, 23.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

COVID-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem valdība paredzējusi atbalsta pasākumus. Kamēr vieni kritizē valdību par nepārdomātajiem nosacījumiem, kas jāizpilda uzņēmumam, lai saņemtu atbalstu, jāatzīmē, ka kritiskajā periodā ir ņemta vērā 2008. gada krīzes laikā gūtā mācība, turklāt situācija kopumā krietni samazinās aplokšņu algu maksāšanas apmērus.

Pozitīvi, ka pēc pagājušās krīzes atbildīgās amatpersonas ir sapratušas, ka ar iztikas līdzekļiem jānodrošina arī mājsaimniecības. Tas ir ļoti atbalstāms un pārdomāts solis, jo tieši mājsaimniecības nodrošina iekšējo tirgu, kas šobrīd ir spēcīgāks par ārējo tirgu.

Raugoties no valsts budžeta viedokļa, esam arī bagātāki nekā 2008. gada krīzes laikā. Tas, protams, sniedz lielākas iespējas atbalstīt uzņēmējus. Pozitīvi vērtējams arī fakts, ka jomas, kurām tiek piešķirts atbalsts, tiek pārskatītas un papildinātas. Noteikti būtu vērts atvērt diskusijai arī nosacījumus atbalsta piešķiršanai, īpaši sezonālajiem biznesiem, piemēram, tūrisma un viesmīlības sektorā, kur nodokļu parādi janvārī un februārī ir neizbēgami nozares specifikas dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru