Pieaug izpratne par sociālo biznesu 

Mūsdienās ir tikai normāli domāt, kāda ir uzņēmuma un indivīda radītā sociālā ietekme, tāpēc aug arī izpratne par sociālajiem uzņēmumiem

Anda Asere, 03.10.2019
1/3

Foto: Evija Trifanova/LETA

Tā uzskata sociālā biznesa akseleratora New Door valdes locekle Marija Povilaite.

Pirms pieciem gadiem, sākot darbu, ik dienu bija jāskaidro, kas ir sociālais bizness, kā tas atšķiras no «normāla» uzņēmuma. «Sociālās uzņēmējdarbības asociācija daudz strādājusi, lai informētu, ka var būt bizness ar labu sociālo ietekmi, kurš strādā ne tikai savā, bet visas sabiedrības labā. Laikam ejot, cilvēki labāk saprot, kas ir sociālā uzņēmējdarbība, tomēr vienlaikus arvien ir daudz jautājumu. Domāju, ka mūsdienās cilvēkam un uzņēmējam jābūt pilnīgi aprobežotam, lai nedomātu par savu aktivitāšu ietekmi uz sabiedrību,» viņa teic. Reizēm cilvēkiem šķiet, ka sociālā ietekme ir tikpat sarežģīta kā augstākā matemātika, bet M. Povilaite uzsver, ka ir normāli sākt domāt, ko vēl bez peļņas rada uzņēmums un kādas sekas ir tā darbībai. Rietumeiropā ar sociālo uzņēmējdarbību pārsvarā nodarbojas tie, kuri jau ir daudz nopelnījuši un vēlas ieguldīt sabiedrībā. «Savukārt pie mums visbiežāk nabagi palīdz nabagiem, jo sociālās problēmas vislabāk saprot tie, kam pašiem tādas ir bijušas. Viņi spēj izdomāt un piedāvāt risinājumus, kas ir inovatīvi un par ko valsts nav padomājusi, jo tam nav bijis resursu,» viņa teic. M. Povilaite vēlētos, lai sabiedrība iemācītos būt atbildīga par saviem ienākumiem, veidotu biznesu, risinātu savas un sabiedrības problēmas, nejūtoties kā maza skrūvīte valsts iekārtā.

Līdz šim akselerators realizējis četras programmas un kopumā saņemti 350 pieteikumi, no kuriem New Door absolvējuši 55 projekti. Aptuveni puse no tiem turpina darbu. Lielākais izaicinājums, pēc M. Povilaites domām, ir tas, ka tirgus ir mazs un klienti ir prasīgi. Sociālajiem uzņēmumiem tas ir divtik liels izaicinājums, jo tiem ne tikai ir jāražo kvalitatīvs pakalpojums vai produkts klientiem, kas maksās, bet jāspēj to darīt veidā, kas būs izdevīgākais sociālajam mērķim, kuru organizācija vēlas risināt.

Akseleratora uzdevums ir palīdzēt dalībniekiem sociālo projektu vai ideju pārvērst biznesā, kas būtu ilgtspējīgs un nestu peļņu. «Daudzi sociālie jautājumi ir ļoti specifiski konkrētajai pilsētai, valstij vai sabiedrības grupai, bet vienlaikus ir ļoti nozīmīgi. Sociālie uzņēmumi var pilnībā izmainīt sabiedrību. Lielisks piemērs tam, kā sociālā iniciatīva var reformēt kopienu, ir mūsu absolventi Cerību spārni, kas savas aktivitātes sāka pirms 15 gadiem, bet mēs bijām pirmā organizācija, kur projektā iesaistītie nāca mācīties, kā pārdot savus pakalpojumus. Protams, no sākuma līdz brīdim, kad visi viņiem aplaudē, pagāja 15 gadi. Tam aizmugurē ir ilgs darbs,» stāsta Diāna Lapkis, New Door līdzdibinātāja un vadītāja. Tas ir izdarāms arī ātrāk, taču viņa uzsver, ka sociālā sfēra ir sarežģīta un nav tā, par ko cilvēki un uzņēmēji vislabprātāk domā.

Visu rakstu lasiet 3. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Tevi varētu interesēt

Līdz 7. oktobrim tie, kam ir ideja par sociāla uzņēmuma veidošanu, vai arī...

Labdarības veikali palīdz ne vien cilvēkiem ar ierobežotiem ienākumiem, tie arī saudzē...

Pirms gada tika pieņemts Sociālā uzņēmuma likums, kas definē šo jomu un...

Pirmais sociālais uzņēmums Valmierā Čaklās bites bode piedāvā preces ar citādu pievienoto...

Kafejnīca RB Cafe iecerēta kā pirmā Latvijā, kur lielākā daļa personāla būs...

Nepalaid garām

Akciju sabiedrība "Meridian Trade Bank" 22. janvārī ir mainījusi nosaukumu uz "Industra...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

2019. gada desmit lielāko nekustamā īpašuma darījumu sarakstā Rīgā un Pierīgā ir ne...

Tiesa noraidījusi nogalinātā maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus brāļa prasību pret...

Ir būtiski runāt par privātās dzīves, interešu un plānu saskaņošanu ar darbu, nevis...

Skotijai ir viskijs, Somijai ir Nokia, Itālijai ir makaroni,Meksikai ir tekila, Karību...

Tiesvedību un to radīto sarežģījumu dēļ Lielupes apkaimē slēgtais restorāns "36.līnija" atsācis...

No šīs sadaļas

«Pihtla õleköök» ir Igaunijas senākā amatalus darītava, kas nodarbojas gan ar Sāremā...

Pirms gada aktīvu darbību uzsākušais ēdināšanas uzņēmums «Amdaram» cer ar savu piemēru...

Nepilnu desmit kilometru attālumā no Sāremā salas lielākās pilsētas Kuresāres, mazā ciematiņā...

Līdz ar sabiedrības izpratni par nepieciešamību dzīvot «zaļāk», aktualizējas stikla izmantošana....

Ģimenes uzņēmums «Gusto» jau teju 10 gadus Bauskā ražo kosmētiku, kuras pamatā...

Līdzšinējās telpas Hospitāļu ielā kļuva par šauru, jo ražotāju, kuri vēlas savu piedāvājumu...

SIA Bee Bite paplašina sadarbības partneru tīklu...

Mārupes kafejnīca un vīna veikals «Friends» gatavojas logo maiņai, lai izvairītos no...

14 gadu laikā 4paws (IK Dod man ķepu!) īpašniece Kristīne Leja ir...

Pirms sešiem gadiem, kad pasaulē nāca interjera dizaineres Ingas Skrastiņas otrais bērns,...