Pasaulē autoparkus atjauno 3 līdz 12 gados, kamēr Latvijā tas notiek vien reizi 40 gados

Valsts autoparka stāvoklis un vecums, kā arī iespējas un mehānismi, kā veicināt tā atjaunošanos, bija galvenās tēmas ikgadējajā, Latvijā lielākajā autonozarei veltītajā pasākumā Auto nozares forums 2015. Tāpat pārrunāti aktuālākie konkurences problēmjautājumi nozarē, un daudz diskusiju veltīts tieši automašīnu iepirkumu procesam – gan no iepirkuma organizētāju, gan tā dalībnieku puses. Pasākumā arī prezentēts jaunais žurnāls Auto 2015, kas šogad veltīts drošības tēmai, kā arī nosaukts laikraksta Dienas Bizness lasītāju balsojuma favorīts aptaujā Gada auto – šo godu izplenījušies BMW spēkrati.

«Jaunu auto jomā esam pēdējā vietā Eiropā. Par to liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotie dati gan par 2013., gan 2014. gadu. Eiropas Savienības (ES) valstīs autotirgi atjaunojas krietni ātrāk – Lielbritānijā ik pa trim gadiem, Vācijā – 7-8, savukārt citās pasaules valstīs vidēji 10-12 gadu laikā. Tajā pašā laikā Latvijā autoparka atjaunošanās vērojama reizi 40 gados,» forumā uzsvēra Auto Asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Viņš norādīja uz kādu īpašu tendenci – Latvijā joprojām cieņā ir automašīnas ar lielajiem dzinējiem un aizvien ļoti maz tiek domāts gan par izmešu apjomu, gan degvielas patēriņu.

Forumā īpašu kritiku izpelnījās automašīnu iepirkumu process, jo aizvien vērojama tendence, ka iepirkumu organizētājiem ir salīdzinoši vājas zināšanas par iepirkumu dokumentācijas sagatavošanu, bet vēl jo mazāka sapratne, kādas vajadzības konkrētajā gadījumā vispār ir jāapmierina. Vienlaikus Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) Metodoloģijas departamenta direktora vietnieks Oskars Putāns pauda, ka pēdējos gados saņemto sūdzību skaits tieši par mehānisko transportlīdzekļu iepirkumiem IUB ir salīdzinoši neliels. Pasūtītāji vadoties no jau gatavām tehniskajām specifikācijām, nevis savām vajadzībām, kā rezultātā iepirkumā tiek saņemti piedāvājumi par automašīnām, kas īsti nemaz konkrētajā gadījumā nav vajadzīgas, taču tās atbilst iepirkumu dokumentācijas prasībām. Tāpat kā būtisku trūkumu iepirkumu gatavošanā O. Putāns atzīmēja situācijas, kad pircēji neiedziļinās patiesajās izmaksās – neizrēķina izmaksas visu automašīnas lietošanas laiku jeb dzīves ciklu. Tādēļ nereti izrādās, ka tiek iepirktas automašīnas par salīdzinoši zemāku cenu, bet to ekspluatācijas izmaksas ir krietni augstākas un rezultātā jākonstatē, ka nemaz nav izvēlēts ekonomiski izdevīgākais piedāvājums. Viņš arī minēja piemēru, kādā veidā nedrīkst iepirkuma dokumentācijā norādīt konkrētas ierobežojošas prasības, piemēram, par dzinēja tilpumu: «Nav svarīgi, vai degvielas patēriņa prasības mēs varam nodrošināt ar divu vai trīs litru tilpuma motoru. Nevar iekļaut izteikti specifikas prasības, jo tas ierobežo konkurences iespējas».

Arī auto nomas uzņēmuma Sixt vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems akcentēja, ka iepirkuma organizētājam ir precīzi un savlaicīgi jāizdomā, kas tieši un par kādām izmaksām viņam ir nepieciešams – vai automašīnu iegāde, noma vai kas cits.

Plašāk lasiet rakstā Vecs autoparks un nekvalitatīvi iepirkumi trešdienas, 6. maija, laikrakstā Dienas Bizness (6.-7. lpp.)!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra