Kapitāla tirgus aktualitātes ar Signet Bank

Obligāciju emisija dos iespēju būvēt modernāko noliktavu Latvijā

Jānis Goldbergs,01.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group ir strauji augošs uzņēmums, kas nolēmis būvēt pilnībā automatizētu noliktavu Latvijā, par finansējuma piesaistes mehānismu izvēloties obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu.

Par grupu, tās izaugsmi, projektu un finansējuma piesaistes mehānisma izvēli Dienas Bizness izjautāja grupas valdes priekšsēdētāju Jekaterinu Stuģi.

Pastāstiet, lūdzu, īsumā par Amber Beverage Group pamatbiznesu, vēsturisko izaugsmi.

Amber Beverage Group tika izveidota 2014. gadā kā daļa no SPI Group. Šobrīd bez mums SPI grupā ietilpst arī stipro alkoholisko dzērienu koncerns Stoli Group, vīna koncerns Tenute del Mondo un nekustamo īpašumu kompānija Towers Construction Management, kuru zināmākais objekts ir Zunda Torņi Rīgā, Raņķa dambī.2014. gadā izveidojot Amber Beverage Group, koncernā tika apvienoti četri Baltijas uzņēmumi – trīs no tiem pārstāvēja alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības segmentu, savukārt Latvijas balzams - ražošanu. Veidojot vienotu uzņēmumu grupu, visas atbalsta funkcijas centralizējām vienkopus un koncentrējām uzņēmumu darbību uz pamatbiznesu.

Proti, vairumtirdzniecības uzņēmumu pamatuzdevumos palika pārdošana un mārketings, savukārt Latvijas balzamu pilnveidojām tieši kā ražošanas uzņēmumu. Brīdī, kad pierādījām, ka, darbojoties pēc šāda modeļa, kas atbalsta kopējo izaugsmi, gūstam labus panākumus, saviem īpašniekiem prezentējām nākotnes redzējumu un attīstības vīziju. Mūsu piedāvājums bija turpināt Amber Beverage Group attīstīt starptautiskā līmenī, nevis palikt tikai Baltijā. Attīstību paredzējām ar tā sauktajiem M&A jeb apvienošanās un pārņemšanas projektiem, kā arī ar mūsu ražoto zīmolu virzīšanu starptautiskajos tirgos.

Tātad jau gandrīz pirmsākumos plānojāt uzņēmuma ekspansiju?

Jā, alkoholisko dzērienu globālā tirgus pievilcība un iespējas ir vadījušas mūsu attīstību šo gadu laikā. Jau pieminētie M&A projekti būtu jādala divās daļās.Pirmkārt, runa ir par ieiešanu augošās alkoholisko dzērienu kategorijās. 2017. gadā mēs iegādājāmies tekilas ražotni Meksikā. Tekilai kā dzērienu kategorijai ir augošs pieprasījums pēdējo gadu laikā. Pērn tekilas patēriņš tirgū globāli ir audzis par 13%. Tas ir ļoti daudz alkohola biznesā.

2021. gadā, redzot īru viskija kategorijas izaugsmi un saskatot turpmāku potenciālu, iegādājāmies strauji augošus īru viskija zīmolus. Īru viskija kategorijas izaugsme pagājušajā gadā ir 25%. Mums stratēģiski nozīmīgi ir līdzdarboties dzērienu kategorijās, kurām pašlaik redzama izaugsme, nevis palikt tirgū tikai ar mūsu esošajiem zīmoliem.

Otrkārt, runa ir par izplatīšanu. Alkohola biznesam ir zināma līdzība ar modes biznesu: ir jābūt notikumu centrā, kur top nākotnes tendences. Tādēļ mēs iegādājāmies izplatīšanas uzņēmumus Apvienotajā Karalistē, kas faktiski diktē noteikumus vairākiem tirgiem Eiropā. Patiesībā, ja uzņēmums ar saviem zīmoliem nav pārstāvēts Lielbritānijā, tad ir ļoti grūti kļūt par starptautisku spēlētāju. Esam iegādājušies izplatīšanas uzņēmumu arī Austrālijā, kas ir reģiona centrs alkohola biznesā. Ievērojot tirgus specifiku un rūpīgas izpētes rezultātus, iegādājāmies arī uzņēmumus Austrijā un Vācijā. Vācijas specifika ir tā, ka šajā tirgū ir liela rūgto dzērienu jeb bitteru kategorija. Savukārt viens no mūsu slavenākajiem produktiem ir Rīgas Melnais balzams. Tas izriet no zīmolu attīstības iespēju analīzes, ko veicām tirgu pirmsizpētē.

Cik šobrīd uzņēmumu ir Amber Beverage Group?

Teju divdesmit. Pieci no tiem ir ražošanas uzņēmumi, deviņi izplatīšanas uzņēmumi, divi loģistikas uzņēmumi, kā arī trīs veikalu tīkli - Latvijā tie ir Latvijas balzams veikali un Vinothek Gourmet, savukārt Lietuvā – Bravo Alco. Noliktavas projekta attīstības nolūkā ir izveidots atsevišķs uzņēmums ABG Real Estate.

Kā ir norisinājusies Amber Beverage Group attīstība?

Attīstāmies ļoti strauji un koncentrējamies uz mūsu pamatzīmolu pieejamību pasaules mērogā. Mūsu pamatzīmoli ir pieejami vairāk nekā 160 valstīs, bet kopumā produkcija no Latvijas loģistikas centra tiek piegādāta uz visām pasaules daļām, izņemot Antarktīdu.

Kas tie ir?

Rīgas Melnais balzams un Moskovskaya vodka Latvijā ir labi zināmi zīmoli. Tāpat popularitāti pasaulē gūst mūsu tekilas - Rooster Rojo Tequila, KAH Tequila, kā arī īru viskiji – The Irishman un Writers’ Tears, kas ir jaunākais papildinājums mūsu stipro dzērienu klāstā. Ražojam arī dzirkstošo vīnu Cosmopolitan Diva, kā arī džinu - Cross Keys Gin.

Kā veicas ar Moskovskaya vodka pārdošanu?

Neraugoties uz sarežģīto situāciju, pārdošanas apjomi turpina augt. To galvenokārt veicina izvēlētā pārdošanas stratēģija. Proti, mēs tieši un atklāti stāstām par zīmola izcelsmi un to, kur šis degvīns tiek ražots, kāda ir ražošanas izejvielu izcelsme. Līdz ar pašreizējo situāciju Ukrainā mums nācās mainīt vairāku materiālu piegādes ceļus. Moskovskaya ir 100% Eiropas Savienības produkts, kas ražots, izmantojot sastāvdaļas vai materiālus, kas iegūti tikai no Eiropas Savienības valstīm: Lietuvas, Polijas, Igaunijas un Slovākijas. Tomēr mēs ļoti ceram atjaunot sadarbību ar mūsu ilggadējiem Ukrainas partneriem, tiklīdz tas būs iespējams. Ar Moskovskaya vodka zīmolu esam daudz strādājuši, lai nodrošinātu tā ilgtspēju. Tas šobrīd kļūst arvien svarīgāk arī gala patērētājiem, izvēloties produktus un zīmolus, viņiem rūp ilgtspēja. Šo centienu un iniciatīvu rezultātā esam panākuši, ka Moskovskaya vodka ir otrais pārdotākais zīmols Itālijā stipro dzērienu grupā. Tāpat redzam zīmola strauju izaugsmi arī Spānijā un Portugālē.

2022. gads uzņēmuma darbībā – kā varat to komentēt?

Kopumā aizvadītais gads ir bijis ļoti veiksmīgs – esam sasnieguši un pat pārsnieguši mūsu nospraustos mērķus. Pērn izaicinājumu netrūka, jo bija jāpārorientē piegādes ķēdes gan ražošanas, gan vairumtirdzniecības sektorā. Ražošanas procesa nepārtrauktības nodrošināšanai mēs 2022. gada pirmajā pusgadā aizvietojām izejvielas ar Eiropas ražotāju produkciju. Savukārt vairumtirdzniecībā esam būtiski paplašinājuši mūsu grupas ražoto zīmolu noietu Baltijas tirgū, kā arī uzsākuši sadarbību ar Ukrainas ražotājiem. Tāpat kā visi, mēs saskārāmies ar izejvielu cenu pieaugumu. Par pēdējo gan jāteic, ka cenšamies rīkoties atbildīgi un nelikt visu sadārdzinājuma nastu uz patērētāja pleciem, bet meklēt optimizācijas iespējas grupas ietvaros.

Kopumā 2022. gads bija iekšējo procesu optimizācijas gads gan ražošanas, gan izplatīšanas uzņēmumos. To lieliski parāda arī mūsu grupas sauklis, ietverot AMBER būtību: Ambitious Minds Bring Excellent Results. Šī abreviatūra atklāj veidu, kādā mēs strādājam. Proti, katra diena tiek aizvadīta, koncentrējoties uz uzlabojumiem, lai uzņēmums un mēs kā vienota komanda kļūtu labāki un efektīvāki.

Kāds ir uzņēmuma mērķis? Ko vēlaties sasniegt?

Kā jau liecina mūsu devīze, mūsu mērķi ir ambiciozi. Esam izstrādājuši attīstības stratēģiju Sirius25. Līdzīgi kā spožākā zvaigzne naksnīgajās debesīs – Sīriuss – arī mēs tiecamies pretim tāliem, bet spilgtiem mērķiem. Praktiski tas nozīmē strādāt, lai kļūtu par vienu no Top 10 tirgus spēlētājiem alkoholisko dzērienu industrijā globālā mērogā. Arī turpmāk mēs atvērti raugāmies uz dažādiem M&A darījumiem un apjomīgiem attīstības projektiem. Galvenokārt grupu interesē augošas dzērienu kategorijas atbilstoši mūsu specializācijai tirgū. Ja izplatīšanā šobrīd esam realizējuši pamatīgus plānus, tad, runājot par ražošanu, mēs meklējam papildu iespējas tādās dzērienu kategorijās kā viskijs, brendijs un citi.

Kādiem mērķiem plānojat izmantot obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu?

Obligāciju emisija mūsu grupai patiešām ir jauns veids finansējuma ieguvei. Esam izvēlējušies ar nekustamo īpašumu nodrošinātu obligāciju emisiju. Iegūtos līdzekļus plānojam izmantot grupas augstplauktu noliktavas celtniecībai 9,8 hektāru platībā tepat Latvijā, netālu no Rīgas ostas. Šī būs pilnībā automatizēta noliktava ar lielu skaitu inovatīvu tehnoloģiju praktiskos risinājumos līdz 35 tūkstošiem palešu vietām. Visas palešu plūsmas noliktavā būs pilnībā automatizētas: būs plūsmas eksportam, būs arī HoReCa (Hotel – Restaurant – Cafe) segmenta mērķiem, kā arī vairumtirdzniecības tīklu vajadzībām.

Latvijā var būt labi attīstīts kapitāla tirgus 

Signet Bank jau četrus gadus intensīvi nodarbojas ar alternatīva finansējuma piesaistīšanas risinājumu...

Proti, noliktavā varēs komplektēt trīs dažāda rakstura pasūtījumus automātiski, kas līdz šim vēl nebija īstenots Baltijas līmenī. Visas palešu plūsmas ir ļoti rūpīgi saplānotas, un mēs esam veikuši vairākas simulācijas, lai pārliecinātos, ka mūsu aprēķini strādā.

Kādēļ tieši šobrīd grupai nepieciešama jauna noliktava?

Mūsu loģistikas centrs ir Latvijā. Visa produkcija, kas tiek saražota, tostarp arī Meksikā, Eiropas vajadzībām, tiek koncentrēta šeit – Latvijā. Ņemot vērā pēdējo gadu izaugsmi, ar esošajām noliktavu jaudām ir par maz, savukārt nomas iespējas ir ierobežotas. Turklāt, runājot par tik lielu noliktavu, ir vērts domāt par efektivitāti, jo atdeve būs jūtama.

Kādēļ izvēlējāties obligācijas, kur saredzat priekšrocību šādam finansējumam?

Mēs saskatījām, ka sadarbība ar Signet Bank un obligāciju emisija kā finansējuma piesaistes veids ir daudz elastīgāks visos posmos - kā piesaistes gaitā, tā arī izmantošanā. Tieši šobrīd ir nestandarta situācija, un mūsu vajadzība ir iespēja pašiem kontrolēt projekta budžetu iekšēji, nevis sūtīt katru rēķinu uz banku apstiprināšanai. Proti, turot budžetu savās rokās, mēs varam gūt labāku pārliecību par to, ka paveiktais ir labākais, ko varam izdarīt. Ik brīdi pierādīt kādam citam, ka mūsu izstrādātais process ir vislabākais, prasa lielu piepūli un laiku.

Kādēļ izvēlējāties finansēt projektu no vairākiem investoriem obligāciju formā, nevis no vienas bankas?

Kopumā šāda pieeja dod arī lielāku brīvību attiecībās. Proti, nav atkarības no viena konkrēta cilvēka vai institūcijas, kas nosaka visus spēles noteikumus. Uzņēmums ir caurspīdīgs, jo obligācijas tiks kotētas biržā. Biržā varēsim sekot līdzi tam, kā obligāciju cena atspoguļos grupas rezultātus. Proti, arī mums pašiem tas viss būs kā mehānisms mūsu sasniegumu un rezultātu ārējam novērtējumam, ko redzēsim obligāciju cenas izmaiņās.

Ja salīdzinām birokrātisko procesu finansējuma piesaistei ar obligācijām vai citos veidos, kādi ir komentāri? Piemēram, biržai ir nepieciešamas ceturkšņa atskaites, jābūt starptautiski atzītiem auditoriem…

Ceturkšņa atskaites mums ir labi pazīstamas jau pietiekami ilgi. Viens no grupas uzņēmumiem – Amber Latvijas balzams – ir biržā kotēts uzņēmums, un mūsu komandas jau ir pieradušas sagatavot nepieciešamos pārskatus. Pašu finansējuma piesaistes procesu organizē Signet Bank eksperti, kas labi pārzina savu jomu. Viņu padomi procesu padara vienkāršu un saprotamu, tā ka no procedūru viedokļa darba mums vairāk nekļūst. Gada pārskatus gatavojam atbilstoši starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem, publiskojot plašu informācijas klāstu par grupas darbību. Tas nav tikai standarta pārskats, kur ir tikai finanšu informācija, ko papildina vien skops vadības ziņojums. Tajā ir apskatītas visas darbības tēmas, tostarp ilgtspējas, pārvaldības un vides jautājumi, kā arī ir risku izvērtējums.

Kādēļ, jūsuprāt, uzņēmumi Latvijā tikai pēdējo gadu laikā sākuši interesēties par obligāciju emisijām biržā? Arī jūs to nolēmāt darīt tikai šobrīd.

Noteikti katram uzņēmumam ir sava pieredze un stāsts, kādēļ izvēlēties šādu finansējuma piesaistes veidu. Tas, ko es novēroju kā pēdējā laika finanšu tirgus tendenci, – bankas kļūst aizvien konservatīvākas un arvien vairāk izskata savus ieguldījumus no drošības aspekta. Obligācijas dod iespēju raudzīties plašākā mērogā. Gan institucionālie, gan privātie investori skatās ne tikai uz ieguldījumu drošību, bet arī uz investīciju atdevi. Bankām produktu potenciāls un iespējamā investīciju atdeve kļūst arvien mazsvarīgāka.

Obligāciju emisija kā finansējuma piesaistes veids kļūst populārāks arī pēdējā laika pozitīvo piemēru ietekmē. Pēdējo divu gadu laikā ir bijis liels skaits labu piemēru, un tas gan pārliecina, gan iedrošina. Turklāt Signet Bank pieredzē, kas ir mūsu sadarbības banka, ir vairāki šādi pozitīvie piemēri. Proti, tas ir stāsts par zināšanām un pieredzi, kas ir sasniegušas vajadzīgo apjomu, lai kļūtu par šādas izvēles rekomendāciju.

Jau stāstījāt, ka pērnais gads aizvadīts veiksmīgi, tādēļ jautājums – vai vispār alkohola nozarei krīzes ir kritiskas? Iepriekš bija divi pandēmijas gadi.

Mēs esam šo jautājumu pētījuši. Esam novērojuši, ka dažādu industriju vidū alkohola nozare ir viena no visnoturīgākajām industrijām pret ārējiem satricinājumiem. Gan pandēmijas laikā, gan pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā alkohola kopējais patēriņš tupina pieaugt. Tāpat ir atvēries Āzijas un Āfrikas tirgus, kur iepriekš alkohola patēriņš bija krietni zemāks vai arī bija populāri tikai vietējie, ne importa dzērieni. Protams, pastāv nianses un tendences starp dažādām alkohola kategorijām. Iepriekšējos gados redzējām ļoti strauju džina kategorijas globālo pieaugumu, bet šodien džina pieprasījums ir būtiski krities, toties pieaudzis viskija un tekilas pieprasījums.

Ja krīzes alkohola nozari nesatrauc, tad par ko investori satraucas vai interesējas? Kādi ir secinājumi pēc tikšanās reizēm ar investoriem?

Galvenais uzsvars sarunās ir ilgtspējas principi, proti, vides, sociālās atbildības un pārvaldības jautājumi. Investoriem rūp laba pārvaldība; alkohola nozarē īpaši būtiski ir korporatīvās sociālās atbildības un, protams, vides jautājumi. Tas viņiem patiešām ir svarīgi, jo sevišķi institucionāliem investoriem. Šie jautājumi aizņem teju pusi no laika, prezentējot mūsu projektu, un salīdzinoši daudz mazāk jautājumu ir par finansēm, jo mūsu pārskatos jau līdz šim esam atklājuši informāciju daudz un dažādos griezumos.

Kādi ir alkohola nozares uzņēmuma praktiskie ilgtspējas centieni?

Pirmkārt, mēs turpinām atgādināt un izglītot par atbildīgu alkohola lietošanu. Mēs to darām visās savās kampaņās. Grupa ir arī Latvijas Alkohola nozares asociācijas biedrs, kas finansē šādas ievirzes izglītojošas kampaņas. Pērn kopīgi ar Eiropas vadošo nevalstisko organizāciju SpiritsEurope piedalījāmies izglītojošā programmā par produktu sastāvu, kas rezultējās produktu digitālā marķējuma ieviešanā. Proti, nopērkot produktu un noskenējot tā etiķetes kvadrātkodu, ir iespējams iegūt informāciju par tā sastāvu un ražošanu. Šādu marķējumu mēs nākotnē plānojam ieviest visiem sava portfeļa produktiem.

Otrkārt, tā ir pārstrādājamo vai atkārtoti izmantojamo produktu iepakojumu ieviešana, sākot no kartona kastēm pudeļu pārvadāšanai un līdz pat pudeļu stiklam un etiķetēm. Šajā jomā esam uzsākuši vairākas iniciatīvas ar mūsu Moskovskaya vodka zīmolu, ko pirmo cenšamies uzlabot, padarot ilgtspējīgāku no visiem aspektiem, bet tuvāko piecu gadu periodā šādi zīmoli būs vairāki.

Treškārt, tas ir energoefektivitātes virziens, kurā mēs strādājam pie alternatīvajiem resursiem - saules paneļu uzstādīšanas un elektroenerģijas patēriņa samazināšanas programmām.

Ceturtkārt, tā būs jaunā noliktava, ko būvēsim ar BREEAM sertifikātu. Paredzam, ka šī noliktava būs viens no inovatīvākajiem risinājumiem Latvijā, runājot par CO2 emisijām, kas ir viens no būtiskiem kritērijiem šajā ilgtspējīgas arhitektūras novērtējumā.

Protams, Amber Beverage Group turpinās būt sociāli atbildīgs uzņēmums, gan atbalstot kultūras un sporta projektus, gan arī sociālas ievirzes, piemēram, turpinot atbalstīt Ukrainas tautu, kurai līdz šim grupa ir ziedojusi vairāk nekā pusmiljonu eiro.

VIEDOKLIS

Obligācijas – ērts finansējuma piesaistes veids

Edmunds Antufjevs, Signet Bank Korporatīvais finanšu vadītājs:

Bieži vien uzņēmumu vadība un akcionāri bažījas, ka birža un vērtspapīri ir pārāk sarežģīts un ilgs process. Tomēr tas neatbilst realitātei. Obligāciju emisijas process no sākotnējās izvērtēšanas līdz naudas saņemšanai aizņem vidēji 2-4 mēnešus, kas līdzinās kredīta noformēšanai jaunā bankā. Investīciju piesaisti vieglu un saprotamu padara profesionālu konsultantu un bankas iesaiste, kas paveic melno darbu, ļaujot uzņēmumam fokusēties uz svarīgākajām procesa sastāvdaļām.

Tomēr, lai uzņēmums piesaistītu investoru uzmanību, ir jāizpilda vairāki priekšnoteikumi un mājasdarbi. Kā galvenos var minēt vismaz 2-3 gadu darbības vēsturi attiecīgajā biznesā, auditētus gada pārskatus ar atzītu auditoru, profesionālu vadības komandu un sakārtotu korporatīvo pārvaldību, kā arī gatavību stāstīt par uzņēmumu publiski. Pieredze rāda, ka ambiciozi uzņēmumi ar ilgtermiņa mērķiem šos priekšnoteikumus izpilda un ir gatavi jaunai uzņēmuma attīstības fāzei, piesaistot finansējumu no investoriem obligāciju veidā.

Info kaste

Obligāciju priekšrocības

Obligāciju finansējums uzņēmumiem sniedz vairākas priekšrocības, ja to salīdzina ar klasisku bankas kredītu:• Elastīga nodrošinājuma struktūra un lielāks finansējuma apjoms - pieejamo finansējuma apjomu nosaka uzņēmuma naudas plūsmas, nevis ķīlas apjoms• Pamatsummas atmaksa termiņa beigās - iespēja izmantot visu finansējuma apjomu visā laika periodā, kas dod atspaidu uz naudas plūsmu• Nemonetārie ieguvumi - klātbūtne biržā ir uzņēmuma kvalitātes zīme, tā palielina atpazīstamību un palīdz komunikācijā ar sadarbības partneriem, finansētājiem un darbiniekiem• Gatavošanās IPO – tiem uzņēmumiem, kam ilgtermiņa mērķis ir īstenot IPO (sākotnējo publisko akciju piedāvājumu), obligācijas ir labs veids, kā uzsākt veidot attiecības ar investoriem un būt to redzeslokā

Komentāri

Pievienot komentāru