Juliannas pagalmā Liepājā oktobra vidū durvis vēris street food bārs Grēēks.
««Grēēks» saknes cēlušās no «Grīkstrītas», ar kuru startējam izbraukumos dažādos festivālos, street food pasākumos, svētkos jau no šā gada pavasara. Saprotot, ka cilvēkiem patīk mūsu piedāvājums, šķita tikai loģiski, ka, noslēdzot sezonu, jāver vaļā stacionāra vieta. «Grēēks» patiesībā ir divas nozīmes, jo, skatoties mūsu logo, to var lasīt gan kā grīks (jo grieķu ēdieni, dzērieni), gan grēēks (jo šeit var arī kārtīgi pagrēkot),» pastāstīja viena no bāra izveidotājām Sintija Lukša.
Kopējās investīcijas SIA «Greeks» ir aptuveni 30 000 eiro (tajā skaitā gan «Grīkstrītā», gan «Grēēkā»).
Sākotnējā doma uzņēmējiem bijusi par Rīgu, taču paralēli tika izskatītas iespējas atvērt pirmo pastāvīgo vietu kādā no Latvijas lielajām pilsētām.
«Esot ar «Grīkstrītu» Cēsu pilsētas svētkos, pie mums pienāca Juris Žagars, kurš ļoti atzinīgi novērtēja mūsu grieķu souvlaki pitas, atstāja kontaktus un aicināja sazināties ar viņu, ja plānojam pastāvīgo vietu atvērt Cēsīs. Sākām domāt, bet, viesojoties ar «Grīkstrītu» Liepājā, Summer Sound ieskaņas koncertos Juliannas pagalmā, aprunājāmies ar Juliannas pagalma īpašniekiem, kuri izteicās, ka no septembra atbrīvojas vienas no telpām. Domājot par Liepāju un potenciālo lokācijas vietu, nevarējām iedomājies labāku par Juliannas pagalmu, tādēļ telpas aizrunājām. Protams, arī Liepājai, tāpat kā Cēsīm, ir sezonāls raksturs. Taču doma par Liepāju raisīja lielāku pārliecību un bija skaidrs, ka šīs telpas vairs nebūs pieejamas pavasarī/vasarā. Līdz ar to darījām visu iespējamo, lai tās iegūtu. Bija pieteikušies vairāki gribētāji, tomēr, izvērtējot mūsu konceptu, Juliannas pagalma pārstāvji izvēlējās mūs. Tā nu mēs šeit nokļuvām. Arī paši mainījām visu savu iedzīvi un pārcēlāmies uz Liepāju,» komentēja S.Lukša.
Db.lv jau rakstīja, ka šajās telpās līdz šim atradās kokteiļbārs WunderBar, kas savu darbību izbeidza šā gada augustā.
Uzņēmums sevi pozicionē kā, iespējams, pirmo street food bāru Latvijā, kas specializējas grieķu ielas ēdienos. Arī pasniegšanas veids un pats telpu koncepts veidots vienkāršs, piemēram, tiek izmantoti pārstrādājami, vienreizlietojami koka trauki. Pie bāra pieejams bezmaksas ūdens, ko cilvēki arī labprāt izmanto. Vienu no bāra sienām rotā saulrietā ieskauts skats pāri Atēnām uz Akropoli, radot nelielu iespaidu, ka cilvēks patiesi sēž kādā nelielā Atēnu ieliņā.
«Esam jau daudzkārt dzirdējuši no klientiem, ka, esot pie mums, ir sajūta, ka neesi Liepājā. Šeit pazūdot laiks, jo radītā atmosfēra vilina pasēdēt vēl daudz ilgāk. Teju visas fotogrāfijas, kas mums ir pie sienām un dažādās vietās telpās, tostarp labierīcībās, ir uzņēmuma īpašnieka Klāva Taimiņa «personālizstāde» un ir tapušas, dzīvojoties pa Atēnām. Kāpēc izlēmām par labu grieķu virtuvei? Pirmkārt, iemīlējāmies Grieķijā jau no pirmā apmeklējuma, jo īpaši ēšanas kultūrā. Otrkārt, grieķu radi. Treškārt, Latvijā vēl nepārklāta niša,» norādīja S.Lukša.
Bāra piedāvājumā ir, sākot no souvlaki pitām, saganaki, salātiem, dolmadēm, beidzot ar loukoumadēm. Kā arī grieķu frappe, Ouzo un Metaxas kokteiļi, vīni. Ņemot vērā pozitīvo pieredzi, kas aizgūta no grieķu viesmīlības, arī paši bāra saimnieki maksimāli daudz laika cenšas pavadīt uz vietas.
Uzņēmumam izveidojies arī pastāvīgo klientu loks. Bāra saimnieki novērojuši, ka tas ir ļoti atšķirīgs, tāpēc ir grūti definēt klientu profilu. Vietu apmeklē dažāda vecuma un interešu cilvēku. Pēc S.Lukšas domām, arī cenu politika ir draudzīga, sākot no 1,50 eiro līdz 7 eiro ēdieniem un līdzīgi arī dzērieniem. Tas, viņasprāt, ir iemesls, kāpēc arī klientu loks ir gana daudzveidīgs. Citi dodas pusdienās, citi vakariņās, vēl citi - baudīt kokteiļus vai vīnu ar uzkodām.
«Domājot par konkurenci Liepājā, tāda noteikti ir. Bet mēs no konkurences nebaidāmies, tā motivē. Motivē augt un attīstīties, neatslābt un nemitīgi domāt par jauniem piedāvājumiem. Man ir bijusi pieredze šajā nozarē arī iepriekš, zinu, cik konkurenti spēj būt nešpetni, izstrādāt visādas cūcības. Pagaidām, izņemot pāris pavisam nelielus sīkumus, konkurenti ir bijuši mierīgi. Jāatzīst, ka mums tomēr ir gana specifisks koncepts, mēs nekonkurējam ar restorāniem un arī bistro. Skatoties tuvākā nākotnē, jātiek cauri ziemai Liepājā. Paralēli turpinām izbraukumus ar «Grīkstrītu», piemēram, ziemas periodā dažos pasākumos būsim sastopami Rīgā, Doma laukumā. Uz pavasari jau atsāksies aktīvā izbraukumu sezona, arī Liepāja vairāk atdzīvosies. Šis mums ir laiks, lai iepazīstinātu vietējos iedzīvotājus un saprastu viņu vēlmes, kā arī iestrādātos, lai aktīvajā sezonā varētu strādāt ar pilnu jaudu. Raugoties tālākā nākotnē, protams, plānojam atvērt šāda koncepta vietas arī citur Latvijā, varbūt arī ārpus mūsu dzimtenes robežām. Plāni ir, idejas ir, motivācija ir. Tas ir pats galvenais,» komentēja S.Lukša.
Juridiski īpašnieks un vienīgais valdes loceklis SIA «Greeks» ir Klāvs Taimiņš. Faktiski «Grīkstrīta» un «Grēēks» veidoti divatā. S.Lukša pēc profesijas ir žurnāliste, taču savā darba pieredzē strādājusi arī par sabiedrisko attiecību speciālisti, savukārt K.Taimiņš ir beidzis Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmiju un brīvajos brīžos spēlē trompeti, ir strādājis par pārdošanas treneri.