Preses izdevēji spiesti vienlaikus risināt vienādojumu ar vairākiem nezināmajiem, kur vienā pusē strauji pieaug izmaksas, kuras nav iespējams nekavējoties iekļaut cenā, bet no otras puses sarūk iedzīvotāju skaits, tātad potenciālo lasītāju skaits latviešu valodā.
Papildu efektu rada inflācija, kuras uzaudzētās energoresursu un pārtikas cenas mazina lasītāju iespējas iegādāties kvalitatīvus izdevumus.
Tādu ainu rāda preses izdevēji. Vēl vairāk - pašreizējos neskaidrības apstākļos neesot iespējamas nākotnes prognozes. Šādas atziņas tiek pamatotas ne tikai ar neprognozējamo cenu pieauguma līmeni nākamajā apkures sezonā, bet arī ar valsts politiku attiecībā uz masu medijiem, kur būtiska ir ne tikai valsts atbalsta instrumentu esamība, bet arī nodokļu piemērošana žurnālistu atlīdzībām. Vienlaikus dzirdamas atziņas, ka spēlītes masu mediju segmentā ir bīstamas, jo vietējo masu mediju vietā varot ienākt propagandas līdzekļi.
Sarežģīta situācija
"Sarežģīta situācija, jo ķibeles - problēmas – ir no visām pusēm, turklāt tās tikai nāk klāt, un nav skaidrs, kā tās risināt," pašreizējo situāciju raksturo Latvijas Preses izdevēju asociācijas izpilddirektors Guntars Līcis. Viņš gan norāda, ka atsevišķām ķibelēm ir risinājumi, taču vairumam problēmu iespējamie risinājumi ir ļoti sarežģīti un īstenojami ilgstoši, un pat ir tādi, kuri ir nokavēti, un nav skaidrs, kā tie būtu jārisina.
"Situācija ir ne tikai sarežģīta, bet dažiem tirgus dalībniekiem tā ir pat kritiski sarežģīta," tā G. Līcis. Kā visbūtiskākos izaicinājumus viņš min izmaksu pieaugumu izdevējiem, kā arī lasītāju finanšu rocību, ko nīcina inflācija. "Visvairāk satrauc tieši lasītāju finansiālie resursi, jo daudzi neabonē preses izdevumus nevis tāpēc, ka nevēlas lasīt, bet gan tāpēc, ka viņu rīcībā nav atbilstošas naudas, jo īpaši pieaugošas inflācijas apstākļos," stāsta G. Līcis. Viņš norāda uz prognozēm, kas vēsta par vēl sliktāku situāciju nākamajā ziemā, kad būtiski pieaugs siltuma un pārtikas cenas. Sagaidāms, ka šādos apstākļos cilvēki vairāk domās par izdzīvošanu. "Bet tas nozīmē, ka izdevējiem jābūt ļoti uzmanīgiem ar izdevumu cenu izmaiņām. Tās nedrīkst mainīt, jo to pieauguma ietekmē saruks abonentu skaits," stāsta G. Līcis.
Viņaprāt, šim izaicinājumam papildu ietekmi rada esošās preses piegādes sistēmas neefektivitāte, jo izdevumi abonentu sasniedz ļoti vēlu, kad lasītājam tas jau ir mazāk interesanti un garšīgi. "Šo divi faktoru esamība jau šķoba izdevēju biznesu — ienāk mazāk naudas no abonēšanas, vienlaikus papīra un poligrāfijas pakalpojumu cenas ir pamatīgi pieaugušas," skaidro G. Līcis. Viņaprāt, tieši izmaksu pieauguma dēļ būs ļoti problemātiski saglabāt pašreizējo cenu līmeni, un tāpēc jāmeklē citi finanšu risinājumi. "Valstij ir nepieciešama mediju daudzveidība, un tāpēc jāmeklē risinājumi. Protams, ir risinājumi, kuri jau darbojas, bet tie dažkārt pat ne visiem preses izdevējiem ir pieejami, un tie arī neatrisina samilzušos problēmjautājumus," uzsver G. Līcis.
Visu rakstu lasiet 12.jūlija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!