Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi (MVU) salīdzinājumā ar pārējo Baltijas valstu komersantiem šogad biežāk plāno attīstīt e-komerciju jeb pārdošanu internetā. Šāds plāns ir 18% Latvijas uzņēmēju, kamēr Lietuvā – 16% un Igaunijā – 12%, liecina Luminor bankas veiktā biznesa pārstāvju aptauja.
Tikpat daudz Latvijas uzņēmēju (18%) plāno tirdzniecību internetā saglabāt esošajā līmenī. Lietuvā šī brīža tirdzniecības apjomu plāno turpināt 12% aptaujāto, bet Igaunijā – 14%. Savukārt tikai 6% Latvijas MVU plāno atvērt e-veikalu, bet vēl 2% – uzlabot iepirkšanās sistēmu vai e-komercijas nodrošinātāju.
"Iepriecina, ka, neskatoties uz sarežģīto ekonomisko situāciju, Latvijas uzņēmēji plāno biznesa attīstību. E-komercija piedzīvoja vēl neredzētu uzplaukumu pandēmijas laikā, visticamāk, arī nākotnē iepirkšanās internetā saglabās savu popularitāti. Līdz ar tehnoloģiju attīstību klientiem tiks piedāvāta arvien personalizētāka iepirkšanās pieredze, attīstīsies balss aktivizēta iepirkšanās, arvien vairāk sociālo mediju platformās būs integrēta e-komercijas funkcionalitāte. Sekošana līdzi jaunākajiem iepirkšanās paradumiem un to pielietošana biznesa attīstībai būs konkurētspējas priekšnoteikums," prognozē Luminor mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs Mareks Gurauskas.
Latvijas uzņēmēji arī retāk nekā citu Baltijas valstu uzņēmēji atzīst, ka viņiem nav plānu turpmākai e-komercijas attīstībai – to norāda 38% aptaujāto, kamēr Lietuvā vairāk nekā puse jeb 60%, bet Igaunijā 54%.
Piektajai daļai (19%) Latvijas un Igaunijas uzņēmumu un 14% Lietuvas MVU pērn e-komercijas kanāli radīja ieņēmumus, kas lielāki par 30% no kopējā apgrozījuma. Katrs ceturtais jeb 26% aptaujāto norādījuši, ka ieņēmumi veidoja 1-15% apgrozījuma, bet 14% aptaujāto – 16-30% no kopējā apgrozījuma.
Savukārt gandrīz pusei jeb 42% Latvijas MVU ieņēmumu no e-komercijas nebija vispār. Tikmēr Lietuvā un Igaunijā šādu uzņēmumu ir vēl vairāk – attiecīgi 56% un 58%.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2021. gadā preces un pakalpojumus internetā pārdevuši 16% Latvijas uzņēmēju, kas nodarbina no 10 līdz 49 darbiniekiem, un 27% uzņēmēju no tiem, kas nodarbina 50 līdz 249 darbiniekus.