Melnās piektdienas jeb Black Friday dzimtene ir ASV, kur to tirgotāji pirmo reizi organizēja 1952. gadā; kopš 2005. gada aktuāla ir arī Cyber Monday – pirmdiena pēc Pateicības dienas, kad cilvēki tiek mudināti iepirkties tiešsaistē. Pēdējos gados šādas akcijas mēģina iedzīvināt arī Latvijā

Abi mārketinga termini radušies ASV. Liela daļa Latvijas tirgotāju tos netulko un atstāj oriģinālā valodā. «Savulaik, dzīvojot ASV, redzēju iespaidīgus skatus, kad cilvēki pusnaktī stāvēja rindā pie lielveikala, lai pirmajiem būtu iespēja iegādāties kārotās preces. Latvijā nekas tāds līdz šim nav redzēts, nezinu, vai to piedzīvosim. Uzņēmējiem Black Friday ir labs laiks atlaidēm, tomēr ne katram biznesa modelim tās ir piemērotas un ar atlaidēm var pelnīt. Mums tāds ir,» teic SIA IPS Media (iPhone Photography School) valdes priekšsēdētājs Emīls Pakārklis.

Black Friday ir populārs tieši angliski runājošajās valstīs vai zemēs, kurās tradicionāli tiek atzīmēta Pateicības diena – ASV un Kanādā. Bez šīm abām lielākās Black Friday iepirkšanās kampaņas valstis ir arī Lielbritānija, Austrālija, kā arī Francija, Vācija, Spānija, Brazīlija, Ķīna u.c. Savukārt Cyber Monday ir tiešsaistes izpārdošana pēc Melnās piektdienas, kam robežas nav tik svarīgas. «Black Friday Latvijā parādījās pirms dažiem gadiem, taču tā arī neguva lielu popularitāti. Iespējams, tāpēc, ka tradicionāli ASV Black Friday tiešām ir ļoti lielas atlaides, un šādu ieguvumu dēļ parastais patērētājs arī mēdz zaudēt galvu. Latvijā 50% un pat 70% atlaide ir teju vai ierasta lieta, kas te vienā, te citā veikalā ir sastopama visu gadu, un arī tad gala cena ir tāda, kad ir vērts padomāt, pirms veikt pirkumu,» vērtē digitālā mārketinga aģentūras New Black vadītājs Artūrs Mednis. Tirgotājiem tā ir iespēja atbrīvot plauktus jaunām precēm un vienā nedēļas nogalē strauji palielināt ieņēmumus, tostarp arī uz tā rēķina, ka patērētājs iegādājas kaut ko vairāk, kaut ko, ko citkārt nebūtu pircis vispār. «Latvijā Black Friday kampaņu rīko aizvien vairāk tirgotāju, bet, lai šādas akcijas kļūtu populāras arī pie mums, ir nepieciešams veikt skaidrojošo darbu par to, ko tā nozīmē, kā arī, protams, ir jābūt lieliskiem piedāvājumiem,» klāsta A. Mednis.

Arī reklāmas aģentūras Armadillo līdzīpašnieks un personalizētu ceļošanas koferu un aksesuāru uzņēmuma Raibum īpašnieks Ritvars Straume uzsver, ka tendence aizgūt šāda veida akcijas no ārvalstīm, protams, ir arī Latvijā, taču, viņaprāt, būtu maldīgi uzskatīt, ka tās strauji kļūst populāras. «Kas attiecas uz Cyber Monday akciju, pie mums, Latvijā, tā nav izplatīta. ASV var uzskatīt par šo akciju lielvalsti, taču vērā ņemama popularitāte tām ir arī citviet pasaulē, piemēram, Lielbritānijā, Austrālijā, Ķīnā un pat Pakistānā. Nereti šīs akcijas izvēršas par ienesīgākajām tirgotāju dienām visa gada laikā,» viņš zina stāstīt. Tāpat tas ir lielisks veids, kā tirgotājs šīs akcijas var izmantot savā labā, piekopjot cross-selling jeb piepārdošanu. Proti, kad pircējs ir ierauts izpārdošanas virpulī, ir liela iespēja, ka papildus nepieciešamajai precei tiks iegādātas lietas un pakalpojumi, kas, loģiski spriežot, viņam pat nebūtu nepieciešami. Vajadzība pēc kaut kā tiek ātri vien mākslīgi radīta.

Visu rakstu Zemais starts pirms Ziemassvētku dāvanu iegādes drudža lasiet 24. novembra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra