Nodalīt konkrētas nozares, kuras Vispārējā datu aizsardzības regula skars visvairāk, nav iespējams. Tas ir viens no mītiem, ka tā, piemēram, visvairāk skars informāciju tehnoloģiju nozari, tā DB HUB rīkotajā seminārā Datu aizsardzības regula - kas jāizdara uzņēmumam līdz 25.maijam norādīja sertificēta fizisko personu datu aizsardzības speciāliste, CIPP/E, Sertificēto datu aizsardzības speciālistu asociācijas valdes līdzpriekšsēdētāja Agnese Boboviča.
Eksperte uzsver, ka regula nav par aizliegumu, tā ir par saimniecības sakārtošanu. «Līdz ar to, tā kā mēs strādājām šodien, tā mēs strādāsim arī turpmāk. Tikai šim jautājumam pieiesim jēgpilnāk. Pamata principi nav mainījušies. Viens panikas viļņa iemesls ir sodi, ar kuriem tiek biedēts. Otrs reālais risks ir datu subjekts. Regula tika pieņemta, lai būtu kontroles iespēja pār datiem, lai mēs zinātu – kas, kāpēc, cik ilgi apstrādā datus. Runa ir par monētas divām pusēm - ja vienai pusei ir tiesības, tad otrai pusei ir pienākumi. Lai izpildītu datu subjekta tiesības, mums ir jāsaprot viņa tiesības un tad ir jāsaprot, kā mēs savā organizācijā to sakārtosim,» skaidro A.Boboviča.
«Regulas pārskatīšana Eiropas līmenī plānota pēc diviem gadiem. Bet mēs gaidām vēl vienu regulu, tā dēvēto e- privātuma regulu, kas vairāk reglamentēs elektronisko vidi. Tā būs kā speciālais normatīvais akts, būs lielāka skaidrība par sīkdatnēm, piekrišanu, informēšanu. Lai sniegtu informāciju, mums ir jāsaprot un vidējais uzņēmējs zina, ka tur kaut kas notiek, bet kas par sīkdatnēm viņam tur mitinās, kuras izmanto viņa mārketings bieži vien nemaz nav aizdomājies. Bizness strādā uz datiem, veic profilēšanu,» stāsta A.Boboviča.
Viņa uzsver, ka nodalīt konkrētas nozares, kuras šī regula skars visvairāk nav iespējams. Tas ir viens no mītiem, ka tā visvairāk skars, piemēram, informāciju tehnoloģiju nozari. «Viņiem pat, iespējams, tā bēda ir vismazākā, jo viņi ir izveidojuši programmu nodrošinājumu. Tam, kurš liek datus šajā programmā, sistēmu nodrošinājumā, tam ir jādomā. Tur var būt gan grāmatvežu uzņēmums, kokapstrādes uzņēmumam varbūt būs mazāk. Lielai daļai mūsu ikdienā sastopamo uzņēmumu ir mārketings un tur ir dati. Mārketings grib zināt klienta vēlmes, lai zinātu, ko viņam piedāvāt. Medicīnā, protams, datu apjoms ir daudz milzīgāks, bet tajā pašā laikā tā ir reglamentētā sfēra. Katrā mucā mēdz būt pa darvas pilienam, bet ārsti apzinās pacientu tiesību likumu un viņi nedrīkst pa labi un kreisi stāstīt, ar ko mēs slimojam. Viņiem jau šobrīd ir diezgan augsti standarti. Ja viņi izpilda šodienas standartus, tad viņi arī ir gatavi regulai,» saka A.Boboviča.
«Ir ažiotāža un panika, jo bizness ir pamodies un visi sāk biedēt par to, ka viss ir slikti, ka būs sods 4% no apgrozījuma, 20 miljoni. Līdz ar to arī datu subjekts kļūst informētāks, sāk just, ka viņam kaut kas nepatīk un līdz ar to viņš gribēs un varēs izmantot savas tiesības un tas ir tas risks. Aizvien vairāk sāk runāt un visi kļūst informētāki. Pirmsākumos, kad sāka runāt par regulu bija vairāk mītu, tagad jau sāk tuvoties patiesībai, kādas tās tiesības ir,» teic A.Boboviča.
«Pārkāpumi iedalās šādi: divi ir administratīvie sodi, kas veido no 2% līdz 10% no uzņēmuma apgrozījuma, kas vairāk balstās uz birokrātisko lietu neievērošanu, piemēram, neklausīšana Datu valsts inspekcijai.4% ir tajā mirklī, kad mēs nestāstām datu subjektam, ko mēs darām, nerealizējam viņa tiesības. Mums ir jāzina, kādas ir viņa tiesības. Persona par nodarīto kaitējumu, kas izvērsusies prettiesiskā datu apstrādē var pieprasīt kompensāciju.,» īsumā paskaidro eksperte.
DB HUB seminārs Datu aizsardzības regula - kas ir jāizdara uzņēmumiem līdz 25.maijam trešdien, 11.aprīlī norisinās Bowlero konferenču zālē