GIVEN ir juvelierizstrādājumu tirdzniecības tīkls, kuru dibināja uzņēmuma Grenardi īpašnieki Ainārs un Alīna Spriņģi, pēdējos gados uzsācis pamatīgu paplašināšanos visās Baltijas valstīs. Lai sasniegtu paplašināšanās mērķus, veikta obligāciju emisija ar Signet Bank atbalstu.
Par to arī Dienas Biznesa jautājumi Grenardi un GIVEN uzņēmumu līdzīpašniecei un arī produktu veidotājai Alīnai Spriņģei.
Pastāstiet, lūdzu, uzņēmuma izveidošanās stāstu: sākumā Grenardi, pēc tam GIVEN?
Grenardi sākās jau 2000. gadā, kad tika izveidots viens neliels veikaliņš Mežciemā. Pirmsākumā šo veikalu mans vīrs Ainārs Spriņģis izveidoja savai mammai Lilijai, un tas vairāk raksturojams kā hobija pasākums Lilijai, nevis kā nopietna tirdzniecības tīkla izveides iecere. Viņa ar šo veikalu darbojās gadus četrus, līdz brīdim, kad Ainārs, būdams pieredzējis uzņēmējs, saprata, ka šajā nozarē slēpjas labs biznesa potenciāls. Līdztekus viņam radās iespēja ieguldīt privātus līdzekļus uzņēmuma attīstībā. Laika gaitā Grenardi attīstījās par veikalu tīklu ar vairāk nekā 20 veikaliem Baltijā, un uzņēmuma portfolio bija vairāki pasaulē atzīti itāļu zīmoli un teicama reputācija savā nozarē. Taču 2017. gadā menedžmentam šķietami pietrūka nākotnes skatījuma un no finanšu puses bija redzams, ka uzņēmuma attīstība sāk stagnēt.
Lēmums par izmaiņām bija jāpieņem. Tā rezultātā 2017. gada nogalē mans vīrs pārņēma Grenardi vadību savās rokās un aicināja mani pievienoties uzņēmuma vadības komandai. Tobrīd es jau biju izveidojusi savu rotu zīmolu Spring by Spring, kas uzrādīja lieliskus rezultātus, un daudzus nozares procesus biju jau patstāvīgi apguvusi un iepazinusi, kas savukārt būtiski atviegloja manu turpmāko darbošanos uzņēmumā. Līdz tam brīdim Grenardi piedāvāto rotu klāsts sastāvēja no dažādiem segmentiem – sākot ar sudrablietām par ļoti pieejamām cenām un beidzot ar izsmalcinātu zīmolu rotām. Tādējādi mērķauditorija bija tik plaša, ka komunikācija ar klientiem bija apgrūtināta. Apzinājāmies, ka ir nepieciešams skaidri definēt Grenardi pozicionējumu, un 2018. gadā izveidojām jaunu attīstītības stratēģiju. Tā radās ideja par GIVEN – jaunu, vizuāli pievilcīgu konceptu, kas piedāvā gaumīgas rotas par draudzīgām cenām.
Grenardi sortiments tika pārdalīts – plašāka patēriņa rotu klāsts nonāca GIVEN uzņēmumā, bet zīmolu prece palika Grenardi. Jau 2018. gada nogalē GIVEN koncepts bija rūpīgi izstrādāts un daļa no Grenardi veikliem pārtapa par GIVEN.
Tātad šobrīd segmenti ir sadalīti? Kādus jaunumus var atrast Grenardi?
Tagad katrs uzņēmums strādā savā segmentā, iet līdzi laikam un īsti nekonkurē. Grenardi rotu klāstu pamatā veido pārstāvētie zīmoli no dažādām pasaules valstīm. Mēs nemitīgi strādājam pie tā, lai mūsu klientiem būtu lieliska izsmalcināto rotu izvēle. Tā, piemēram, 2022. gadā uzsākām sadarbību ar ikonisko zīmolu Pomellato, un pavisam drīz mūsu zīmolu portfolio papildinās vēl viens pasaulslavens zīmols – Roberto Coin. Turklāt Grenardi ir arī virkne ar pašu izveidotiem zīmoliem, kā arī izgatavojam rotas pēc individuāla pasūtījuma. Esam mainījušies arī vizuāli – 2022. gadā savas durvis ir vēris jaunā koncepta Grenardi salons T/C SPICE. Šī gada otrajā ceturksnī tiks atvērti vēl trīs šāda koncepta saloni. Savukārt GIVEN, kā minēts iepriekš, strādā plašāka patēriņa segmentā un sniedz rotāšanās un dāvināšanas prieku plašākai auditorijai. GIVEN preču klāstā ir gan sudraba rotas, gan 9 karātu zeltlietas, visdažādākie rotakmeņi, tostarp jaunums – rotas ar moisanītiem, kas ir gandrīz vienlīdz cieti un tikpat mirdzoši kā briljanti, gan daudzi citi unikāli piedāvājumi un savi rotu zīmoli. Rūpējoties par dabu, tiecamies uz to, lai katram cilvēkam būtu iespēja iegādāties īstu juvelierizstrādājumu ar paliekošu vērtību, nevis bižutēriju, kas, kā likums, neizbēgami nonāk atkritumu kaudzē. Pavisam drīz prezentēsim savu jauno lolojumu – rotu zīmolu STARDUST, kurā būs pieejami lieliskas kvalitātes laboratorijā audzētu briljantu izstrādājumi.
Ģimenes uzņēmumā arī darbinieki parasti ir daļa no ģimenes. Kā cilvēki pārdzīvoja sadalīšanu?
Mēs abi ar vīru degām par šo jauno stratēģiju, tomēr, kad sākām runāt par to, kurus veikalus nodalīt no Grenardi un nodot GIVEN, tad iekšējās cīņas bija diezgan nopietnas. Cilvēkiem īsti nebija ticības, ka kaut kas tāds nostrādās. Proti, būs pilnīgi jauns vārds, dizains, komunikācija, un tas strādās! Turklāt apzināti GIVEN likām klāt by Grenardi, lai nodrošinātu atpazīstamību. Es teiktu, ka kvalitāte ir tā pati, apkalpošana perfekta un ir zinoši pārdevēji. GIVEN šobrīd ir nedaudz vairāk par četriem gadiem. Pa šiem gadiem ir izveidoti 66 veikali, no kuriem 44 ir Latvijā, 10 Lietuvā un 12 Igaunijā. Beigās jau mūsu cerības ir piepildījušās, un tieši GIVEN šis straujāk augošais un stratēģiskais uzdevums ir paveikts – izveidot Baltijas lielāko juvelierizstrādājumu tirgotāju. Esam lielākie nozarē Baltijā gan pēc veikalu skaita, gan pēc apgrozījuma, un tas ir panākts četros gados.
Ja stratēģijas pirmais punkts izpildīts, vai ir tālāki uzdevumi, ir vēl, kur plesties?
Mēs noteikti esam līderi Latvijā, bet par tādiem vēlamies kļūt arī Lietuvā un Igaunijā. Šajā jomā ir diezgan tāls ceļš ejams. Mēs aktīvi attīstāmies, ir skaidrs pilsētu un tirdzniecības centru saraksts, kuros mēs vēlētos nonākt. Mēs intensīvi būvējam tīklu tieši šobrīd.
Tieši šobrīd, kad lasītāji saņem Dienas Biznesu, atveram divus veikalus Tartu. Galamērķis ir panākt, lai GIVEN veikals būtu 30 minūšu attālumā no pircēja. Latvijā pilsētās tas ir sasniegts. Lietuvā un Igaunijā ir daudz darāmā.
Pirkumi internetā šobrīd taču kļūst aizvien populārāki, vai pie rotām tas nedarbojas?
Mēs jūtam, ka interneta pārdošana pieaug, tomēr rotaslietas ir tāda prece, kuru nepielaikojot cilvēkam grūti izvēlēties. Tāda reiz ir cilvēka daba – ja runa ir par rotu pirkšanu, tad cilvēki vēlas to darīt klātienē, piemērīt, paskatīties spogulī, kā tas izskatās. Internetā pārdošana notiek, ir rīki, kas palīdz noteikt izmērus, ir atpakaļ atdošanas iespējas, tomēr labāk strādā klātienes iepirkšanās. No tā arī izriet mūsu stratēģijas pamats – izveidot katram pircējam pieejamu veikalu.
Pēdējie trīs gadi, kas ir daļa no jūsu uzņēmuma straujās attīstības, ir pagājuši saspringtā laikā, kad interneta pārdošanai bija liela nozīme. Kā tad klājās pandēmijas laikā?
Taisnība, attīstības plānus neatcēlām tādēļ, ka sākās pandēmija. Pārdošanas apjomi interneta vidē būtiski pieauga. Tajā pašā laikā, paraugoties uz kopējiem skaitļiem, tas nekompensēja veikalu pārdošanu. Pandēmija un tad vēl trešais gads kara zīmē. Ir bijušas kolektīvā gan bažas, gan bailes par nākotni, tomēr, pateicoties Aināra pārliecībai par to, ka tikai darot var kaut ko sasniegt, esam visu šo pārmaiņu laiku spējuši izmantot izaugsmei un attīstībai. Priecājamies, ka mums ir profesionāla, spējīgu cilvēku komanda, kura kā labi saliedēts mehānisms virzās uz mērķiem.
Vai šobrīd internetā tirdzniecība turpina pastāvēt kā viens no attīstības virzieniem?
Protams! Tā nav zaudējusi aktualitāti un GIVEN gadījumā veido aizvien nozīmīgāku daļu no pārdotā apjoma. Visticamāk, nākotnē interneta pārdošanas apjomi turpinās pieaugt, vienlaikus paturot prātā, ka klātienes tirdzniecībai rotu gadījumā vienmēr būs nozīmīga vieta.
Kas ir tie produkti, ko izvēlas pirkt internetā, un kādas ir metodes, lai apietu pielaikošanu?
Pērk visa veida izstrādājumus. Mūsu tīmekļa vietnēs ir gan izmēri, gan dimensijas, gan mērogi, lai cilvēki var priekšstatīt, ko viņi redz ekrānā. Patiesībā no priekšstata par lielumu vai par izmēriem var gūt diezgan labu skaidrību. Turklāt cilvēki bieži zina savus izmērus. Mums ir arī instrukcijas, kā cilvēki var noteikt izmērus mājas apstākļos. Riska kļūdīties finansiālā izteiksmē nav, jo var atdot atpakaļ pirkumu, ja rota neder. Ir pat klienti, kuri apzināti pērk uzreiz divas vienādas rotas ar dažādiem izmēriem un vienu pēc tam atgriež atpakaļ. Ja vien rocība ļauj uz dažām dienām iesaldēt kādu daļu naudas, tad tas arī ir viens no veidiem, kā interneta pirkuma gadījumā minimizēt kļūdas iespēju. Tāpat ir paņēmiens, ko cilvēki izmanto, – atnāk uz veikalu, izpēta rotas un dodas mājās apspriesties. Otro reizi uz veikalu nenāk, bet pērk internetā. Starp citu, tas darbojas arī otrādi. Izpēta internetā un uz veikalu pielaikot nāk jau konkrētu izvēlētu rotu. Saprotams, ka visu šo izvēļu nodrošināšanai mums ir vesela IT nodaļa, kas nodarbojas ar pārdošanu internetā.
Jebkura paplašināšanās prasa finansējumu, un straujas paplašināšanās gadījumā ar pašu līdzekļiem vairs nepietiek. Kādus finansējuma avotus esat izmantojuši vispār, kādus pēdējā laikā?
Sākotnēji, pirmos trīs gadus, GIVEN pamatā tika attīstīts par pašu līdzekļiem. Vēlāk nolēmām piesaistīt papildu ārējo finansējumu, jo uzņēmuma stratēģija paredzēja strauju attīstību. Diemžēl Latvijas lielās bankas nav pietiekami atsaucīgas finansēt jaunus un ambiciozus uzņēmumus. Te arī nāca ideja pamēģināt obligāciju tirgu, kas veiksmīgi izdevās ar Signet Bank palīdzību. Obligāciju pirmais laidiens notika 2021. gadā, un 2022. gadā emitējām otro obligāciju laidienu.
Kam jūsu gadījumā bija nepieciešami papildu līdzekļi – veikalu atvēršanai vai preču iegādei?
Lielākā daļa finansējuma tiek izmantota krājumu – preču iegādei. Vairāk nekā 80% no mūsu krājumiem veido izstrādājumi no zelta. Zeltam ir ļoti augsta likviditāte, tas ir biržas produkts. Līdz ar to zelts kā nodrošinājums obligācijām kalpo lieliski. Ja paraugāmies uz mūsu krājumu struktūru – cik daudz mums krājumos ir zelta, tad tas būtiski pārsniedz emitēto obligāciju vērtību.
Vai esat kādreiz izmantojuši banku kreditēšanu un vai ir iespēja salīdzināt finansējuma veidus pēc to iegūšanas un apkalpošanas kritērijiem?
Jā, mēs esam izmantojuši bankas kreditēšanu un varam salīdzināt priekšrocības. Būtiskākā priekšrocība bankas kredītam ir izmaksas – tās ir zemākas, salīdzinot ar obligācijām. No citiem aspektiem skatoties, obligācijām ir virkne citu priekšrocību, piemēram, bankas kredītlīnijas pagarina reizi gadā, tas nozīmē, ka ar pieejamo finansējumu un nosacījumiem vari droši rēķināties tikai gadu. Obligāciju gadījumā termiņu nosaka emitents pats, un tas parasti ir vairākus gadus garš, kas ļauj plānot uzņēmuma attīstību ilgākos laika nogriežņos. Parasti obligāciju gadījumā var piesaistīt būtiski lielāku finansējumu, kā tas būtu bankas gadījumā. Arī no atskaitīšanās viedokļa obligāciju gadījumā viss ir vienkāršāk – ir skaidri zināms, kādas atskaites ir jāsagatavo, kādi nosacījumi jāievēro. Savukārt bankas mēdz mainīt spēles noteikumus, pieprasot arvien jaunas atskaites un prasības. Vienā vārdā sakot, obligācijas ir dārgāks finansējums, bet stipri vienkāršāk administrējams.
Kas bija jāpaveic, lai emitētu obligācijas? Cik aizņēma laika sagatavošanās?
Gatavošanās emisijai mums aizņēma divus mēnešus intensīva darba. Jāteic gan, ka mēs jau iepriekš bijām veikuši dažus priekšdarbus, piemēram, ilgtermiņa attīstības stratēģijas izstrādi, finanšu prognožu sagatavošanu, uzlabojumus iekšējos procesos.
Kas ir izmainījies uzņēmuma ikdienā, kopš esat kļuvuši par publisku uzņēmumu?
Būtiskākās izmaiņas ir saistītas ar grāmatvedību un atskaitēm. Reizi ceturksnī gatavojam un biržā publicējam atskaites par uzņēmuma rezultātiem. Esam ieviesuši atskaišu gatavošanu atbilstoši starptautiskajiem grāmatvedības standartiem.
Sakiet, vai zīmola atpazīstamībai Baltijas tirgū bija kāda nozīme investoru piesaistē, vai arī tam nav īpašas nozīmes?
Domāju, ka tam ir liela nozīme. Mums ir zināms, ka starp investoriem ir arī mūsu klienti, un tas ir lieliski, jo liecina par to, ka mums uzticas un atzinīgi novērtē. Domāju, ka mūsu priekšrocība ir, ka esam savas nozares eksperti, mums ir milzīga pieredze, turklāt neesam kāds virtuāls bizness, proti, jebkurš investors var apmeklēt kādu no mūsu 66 veikaliem visās Baltijas valstīs un fiziski aplūkot, kur esam ieguldījuši viņa investētos līdzekļus.
Kā veidojat attiecības ar investoriem, vai domājat arī par kādu lojalitātes programmu tiem, kuri iegulda veikalu attīstībā?
Jā, mēs plānojam izveidot īpašu lojalitātes programmu GIVEN investoriem. Tā tiks ieviesta vienlaicīgi ar mūsu nākamo obligāciju emisiju, kas atšķirībā no esošajām emisijām būs atvērtā tipa, un tai varēs pievienoties būtiski lielāks investoru loks.
Vai ir plāni nākotnē iziet ārpus Baltijas tirgus robežām?
Jā, esam ļoti ambiciozs uzņēmums. Mēs noteikti raugāmies dažādos virzienos un ticam, ka spējam sasniegt pavisam jaunu līmeni.