Salīdzinoši augstas inflācijas un citu biznesa vides izaicinājumu dēļ aizvadītajā gadā gandrīz puse Latvijas uzņēmumu piedzīvoja izmaksu pieaugumu, ko nācās risināt ar produkcijas vai pakalpojumu cenu palielināšanu, izmaiņām piedāvājumā vai ar peļņas samazināšanu.
Sarežģītajos apstākļos uzņēmumiem nācās arī pastiprināti rūpēties par kolektīva saliedēšanu, liecina biznesa vadības sistēmas Jumis izstrādātāju Jumis Pro ikgadējā pētījuma «Vadītāja digitālais portrets» rezultāti.
Lai arī 2023. gadā inflācija stabili samazinājās, Latvijā tā joprojām bija krietni augstāka par vidējo pēdējā desmitgadē. Tas neapšaubāmi atsaucās uz uzņēmumu darbību. 42% aptaujāto uzņēmumu vadītāju atzina, ka aizvadītajā gadā turpinājuši palielināties izdevumi, kas saistīti ne vien ar izejvielu iegādi, bet arī algu palielinājumu darbiniekiem un augstākām procentu likmēm, piemēram, līzingā iegādājoties automašīnas. Cenšoties pārvarēt izaicinājumus, 17% respondentu koriģējuši piedāvāto preču vai pakalpojumu klāstu un attiecīgi arī to cenas, bet 13% pielikuši papildu pūles pārdošanā, ieviešot jaunus tirdzniecības kanālus.
Rezultāti gan bijuši visnotaļ atšķirīgi. 35% izdevies palielināt ieņēmumus, kamēr 18% naudas plūsma apsīkusi. Vēl 2% klājies tik slikti, ka nācies īslaicīgi apturēt uzņēmuma darbību. Būtiskas izmaiņas nav piedzīvojusi vien ceturtā daļa uzņēmumu.
«2023. gads iezīmēja atgriešanos pie normālākas uzņēmējdarbības pēc vairākiem pandēmijas un ģeopolitisko izaicinājumu gadiem. Tomēr uzņēmumu vadītāju aptauja skaidri parāda, ka ar papildu grūtībām nācās tikt galā kā uzņēmumiem, tā darbiniekiem. Piemēram, daudzu darba devēju un darba ņēmēju dienaskārtībā svarīgs jautājums bija darba algas paaugstināšana, lai segtu augstās inflācijas izraisītos papildu tēriņus. Sarunas par naudu nekad nav vienkāršas, un tas ietekmē atmosfēru kolektīvā, tādēļ 28% uzņēmumu pērn regulāri rīkoja kolektīva saliedēšanas pasākumus, bet teju katrā desmitajā kompānijā darbiniekiem bija pieejams psihologs,» pētījuma rezultātus komentē Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
Pētījums «Vadītāja digitālais portrets 2023» veikts 2023. gada oktobrī-novembrī, aptaujājot 644 Latvijas uzņēmumu darbiniekus, ieskaitot 359 augstākā un vidējā līmeņa vadītājus.