Mēs priecājamies, ka naftas cenu krituma dēļ degviela kļuvusi lētāka, bet Latvijas likumdevēji jau ir parūpējušies, lai no patērētājiem uz degvielas rēķina šogad iekasētu vairāk – intervijā DB stāsta Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

Kādas ir šā gada aktualitātes degvielas nozarē?

Ir labās un sliktās ziņas. Labā ziņa neapšaubāmi ir cena. Naftas cena ir būtiski sarukusi un parasti šai tendencei pēc kaut kāda laika seko arī naftas produkti, kas ir no Latvijas vai Baltijas degvielas tirgus neatkarīgi procesi. Pašlaik ir jābauda, ka Latvijas degvielas cenas ir nokritušās 2011. gada līmenī un pērnā gada laikā ir sarukušas aptuveni par 20%. Latvijas degvielas tirgotājiem tā tiktāl ir laba ziņa, ka degvielu vairāk pērk un mēs redzam, ka par 5% valstī ir pieaudzis legālās degvielas patēriņš. No otras puses Latvijas degvielas cenā iekļautais tirgotāju uzcenojums ir ļoti mazs – aptuveni 7 eiro centi – un, palētinoties degvielai, pieaug arī konkurence tirgotāju starpā, kas visvairāk sit pa mazākajiem un vietējiem degvielas tirgotājiem. Latvijas degvielas tirgotāju konsolidācijas process turpinās jau vairākus gadus, lai arī pērn tas nenotika tādā masveidā kā 2012. un 2013. gadā. Pēdējā gada laikā jūtami nesamazinājās degvielas uzpildes staciju (DUS) skaits, tās tikai reizēm pārgāja citu tirgotāju rokās, līdz ar to turpināja strādāt ar citu zīmolu.

Runājot par jaunu degvielas tirgotāju ienākšanu Latvijā, ir tā, ka nekad nesaki «nekad». Baumas par to ir nemitīgas. Ir ticis runāts gan par Orlen ienākšanu degvielas mazumtirdzniecībā, gan par baltkrievu TransBaltic Oil, tomēr varu pateikt: ja arī jauns tirgotājs ienāks, tas vismaz par 99% nenozīmēs jaunu DUS parādīšanos, jo jau pašlaik mums uz esošo iedzīvotāju skaitu ir trīs reizes vairāk DUS nekā Lielbritānijā. Ticēt, ka tāpēc degviela kļūs vēl lētāka? Dempings var būt interesants tikai īstermiņā un Latvijā degvielas nozari Konkurences padome uzrauga patiešām pamatīgi.

Kādas tad ir sliktās ziņas degvielas nozarē?

Jāsaka, ka būtiski ir pasliktinājusies valdības attieksme pret dialogu ar sociālajiem partneriem. Kad vajadzēja degvielas tirgotāju atbalstu eiro ieviešanai, tad ar mums runāja laipni, tagad pat virsū īsti neskatās. Viena no tādām negatīvām pieredzēm ir ar paredzēto lauksaimnieku degvielas marķēšanu. Jau vairākus gadus ik pa laikam tas bija pārrunāts jautājums, taču vairāku līdz galam neatrisinātu lietu dēļ tā arī netika ieviests dzīvē.

Visu interviju Degvielas jomā sarūpētas nepatīkamas «dāvanas» lasiet pirmdienas, 12. janvāra, laikrakstā Dienas Bizness (3. lpp.)!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra