Konkurences padome (KP) piemērojusi naudas sodu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB) 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības darbībām, informēja KP.
Pēc LTAB iniciatīvas, starp KP un LTAB noslēgts izlīgums, tādējādi biedrība apstiprina savu vainu pārkāpumā un apņemas nepārsūdzēt KP lēmumu, par ko LTAB piemērots naudas soda samazinājums.
Atbilstoši Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā noteiktajam dalība LTAB ir priekšnoteikums darbības sākšanai OCTA tirgū Latvijā. Vairāk nekā desmit gadus, lai kļūtu par LTAB biedru, bija jāizpilda vairākas prasības, tostarp jāveic vienreizējs iestāšanās maksājums, kura apmēru noteica LTAB un kas bija biedrības patstāvīgs lēmums.
Šobrīd Latvijā OCTA pakalpojumu sniedz deviņi apdrošinātāji - četras Latvijā reģistrētas un piecas ārvalstu sabiedrību filiāles, kas reģistrētas Latvijas tirgū. Ņemot vērā, ka OCTA pakalpojumu var sniegt tikai LTAB biedri, LTAB prettiesiskā rīcība ietekmēja konkurences izaugsmi visā OCTA tirgū. KP ieskatā, ikviena jauna un spējīga tirgus dalībnieka ienākšana tirgū var atstāt nozīmīgu ietekmi uz tirgu, tāpēc nepamatotu maksājumu noteikšana var būt būtisks konkurenci ierobežojošs šķērslis.
Izmeklēšanas laikā KP konstatēja, ka LTAB noteiktā iestāšanās maksa tās paredzētajā apmērā nebija pamatota. Tāpat LTAB laika posmā no vismaz 2011.gada līdz 2022.gadam nebija noteicis leģitīmu mērķi, lai pamatoti varētu noteikt maksu un tās apmēru par iestāšanos biedrībā.
KP arī secināja, ka iestāšanās maksas aprēķina formula, kas tikusi vairākkārt rediģēta, ir bijusi neskaidri definēta un dažādi interpretējama, kas varējis radīt formulas nevienlīdzīgu piemērošanu starp potenciālajiem LTAB biedriem. Turklāt LTAB darbinieki apzinājās, ka iestāšanās maksas noteikšana, iespējams, var veidot konkurences tiesību pārkāpumu un atturēt tirgus dalībniekus no iestāšanās LTAB.
Tādējādi KP secināja, ka LTAB rīcība, nosakot un piemērojot noteikta apmēra iestāšanās maksu kā priekšnosacījumu dalībai biedrībā laika posmā vismaz no 2011.gada 20.aprīļa līdz 2022.gada 16.maijam, ir kavējusi jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu OCTA tirgū Latvijā un ir pretrunā ar līgumu par Eiropas Savienības darbību.
Pēc LTAB iniciatīvas, KP un LTAB ir vienojušās izbeigt tiesisko strīdu, noslēdzot izlīgumu, kas iekļauj LTAB pienākumu nepārsūdzēt KP lēmumu. Ņemot vērā iepriekš minēto un iestādes resursu ietaupījumu, KP samazināja LTAB piemērojamo naudas sodu par 10%. Tādējādi par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu LTAB piemērots naudas sods 336 086 eiro apmērā.
LTAB biedri patlaban ir deviņas apdrošināšanas kompānijas - "Balta", "Baltijas apdrošināšanas nams", "BTA Baltic Insurance Company" (BTA), "Compensa Vienna Insurance Group" Latvijas filiāle, "Ergo Insurance" Latvijas filiāle, "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" Latvijas filiāle, "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiāle un "Balcia Insurance".
OCTA Latvijā ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji LTAB darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.