Patērētājs tagad ir galvenais spēles vadītājs
.

Patērētāja viedoklis ļauj uzņēmumam plaukt un zelt, bet var to izsvēpt no tirgus. Biznesam ir jānodrošina caurskatāmība, cieša saikne un interese par patērētāju, intervijā laikrakstam Dienas Bizness pauž Interbrand globālais mārketinga vadītājs Greiems Helis (Graham Hales). Viņš kā īpašais viesis nule piedalījies mīlētāko zīmolu topa apbalvošanas ceremonijā, ko veido pasaulē prestižāko zīmolu topu Best Global Brands.


Zīmolvedībā ir sācies «tu» laikmets, ko raksturo milzīgi personu datu apjomi, tie ir novietojuši patērētāju uzņēmējdarbības centrā, un viņam ir iespēja kontrolēt uzņēmumu, kas biznesa principus apgriež kājām gaisā. Patērētājiem ir jājūtas komfortabli saziņā ar uzņēmumu, kura pakalpojumus vai preces viņš lieto, tikai tad uzņēmums var nodrošināt stabilu un ilgtošu sadarbību, saka G. Helis. 


Pašlaik pasaulē ir ap 7 mljrd. zīmolu, gandrīz katram cilvēkam ir savējais. Arvien mokošāk ir izvēlēties tos zīmolus, kurus izmantot savā dzīvē. Tāpēc attiecības, kas ir starp biznesu un cilvēku, ir krietni personiskākas nekā agrāk un tām tādām ir jābūt. 


G. Helis skaidro, ka šobrīd zīmoli ir ne tikai vienības, kas vizuāli simbolizē uzņēmumu, bet arī biznesa indentifikatori, kas nes uzņēmuma ekonomisko vērtību. Zīmols ļauj uzņēmumam atšķirties, pauž tā īpašības, stimulē vai kavē attīstību.

Piemēram, mums katram ir konkrēts priekšstats par Apple uzņēmumu. Ja mēs, ieejot veikalā, redzam, ka kaut kas nav noticis saskaņā ar mūsu priekšstatiem, Apple pieviļ savu zīmolu. Ja redzam apstiprinājumu saviem priekšstatiem, Apple stiprina savu zīmolu. Tas ir svarīgāk par simboliem, kas iekļauti zīmolā, tomēr uzņēmumiem jāspēj pārvaldīt viss. «Visi zinām uzņēmumus, kas mūs patīkami pārsteidz vienā brīdī un pieviļ citā. Biznesa uzdevums ir strādāt tā, lai nemitīgi piepildītu patērētāju priekšstatus un gaidas,» atgādina G. Helis. DDB Latvia vadītājs Andris Rubīns DB skaidro: «Arī Latvijā cilvēki arvien vairāk apzinās, ka viņi var ietekmēt uzņēmumus, un labprāt iesaistās dažādās kustībās. Pie mums viens no pēdējā laika piemēriem ir Coca-Cola – ar nosacīti personalizēto iepakojumu.» 


Visu rakstu Cilvēki pārņem kontroli

 lasiet 9. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra