Šogad auto līzinga tirgu virza tieši privātpersonu pieprasījums, un kopumā tirgus izaugsme šogad varētu sasniegt pēdējās desmitgades rekordu, norādīja "Luminor līzinga" vadītājs Raivo Bāle.
Viņš skaidroja, ka situācija Latvijas ekonomikā ir labāka nekā pirms gada, un tas atspoguļojas arī auto līzinga rezultātos. Pēc pērn piedzīvotā krituma šogad auto iegāde uzņēmusi apgriezienus. Bāle norādīja, ka to lielā mērā veicināja EURIBOR likmju kritums un iedzīvotāju pirktspējas atgūšanās.
Bāle pauda, ka aktivitāte vērojama gan jaunu, gan lietotu auto tirgū, un iedzīvotāju interese par automašīnu iegādi, izmantojot operatīvo vai finanšu līzingu, ir augsta. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka šī gada astoņos mēnešos īpaši augusi jaunu vieglo automobiļu reģistrācija - par 28%, bet atsevišķos mēnešos kāpums ir 55% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. "Luminor līzinga" vadītājs norādīja, ka tas atspoguļojas arī līzinga rezultātos, jo izsniegtā finansējuma apmērs automašīnu iegādei ir audzis par vairāk nekā 44%, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn.
"Ja iepriekš tā bija uzņēmumu autoparku atjaunošana, kas būtiski ietekmēja tirgus dinamiku, tad šobrīd tieši privātpersonu pieprasījums ir tas, kas virza tirgu," norādīja Bāle.
Viņš skaidroja, ka pēdējā gada laikā ievērojami audzis elektroauto tirgus. Tas saistīts ne tikai ar valsts atbalsta programmu privātpersonām, kas vēl pirms programmas noslēguma tika izsmelta, bet arī iedzīvotāju vēlmi ieguldīt ilgtermiņa risinājumos. Līdz šī gada septembrim jaunu elektroauto skaits pieaudzis par 48%, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn.
Elektroauto šobrīd veido teju 8% no visiem jaunajiem reģistrētajiem auto, kamēr pirms pieciem gadiem šis rādītājs nesasniedza pat 1%. Bāle norādīja, ka ieguvumi, ko sniedz pāreja uz elektroauto, ir pievilcīgi arī uzņēmumiem, tomēr atbalsta programmas uzņēmumu pārejai uz elektroauto nav pietiekami efektīvas. Līdz šim piedāvātās programmas gan no Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda, gan AS "Attīstības finanšu institūcija "Altum"" ("Altum") nav spējušas motivēt uzņēmumus būtiski atjaunot savus autoparkus.
Kā skaidroja "Luminor līzinga" vadītājs, programmu zemā aktivitāte un ierobežotie rezultāti liecina par trūkumiem gan to struktūrā, gan izstrādē. Šādos gadījumos efektīva sadarbība ar līzinga sabiedrībām programmu plānošanas stadijā ir kritiski svarīga.
Tajā pašā laikā lielie infrastruktūras projekti veicina būvtehnikas un spectehnikas līzingu. Šī gada astoņos mēnešos būvtehnikas un spectehnikas reģistrācijā bija 24% pieaugums, salīdzinot ar gadu iepriekš. Bāle skaidroja, ka nozīmīgu lomu šajā kāpumā ieņem tehnikas nomas uzņēmumi, kas aktīvi papildina savus spectehnikas parkus un padara mūsdienīgu tehniku pieejamāku plašākam infrastruktūras un būvniecības projektu lokam. Tirgus izaugsmi būtiski balsta vairāki liela mēroga infrastruktūras projekti, to vidū īpaši izceļas dzelzceļa projekts "Rail Baltica", valsts autoceļu modernizācija un apjomīgi tiltu izbūves projekti Rīgā, Salacgrīvā un citviet Latvijā, kā arī dažādu stratēģisku objektu būvniecība.
Bāle norādīja, ka auto līzinga tirgus Latvijā demonstrē dinamisku izaugsmi, kas, iespējams, šogad sasniegs pat pēdējās desmitgades rekordu. To virza pieaugoša aktivitāte jauno un lietoto vieglo automobiļu segmentos, kā arī stabils pieprasījums pēc celtniecības spectehnikas. Neskatoties uz lejupslīdi lauksaimniecības tehnikas iegādē un minimālu virzību smagā komerctransporta attīstībā, kopējā līzinga tirgus bilance saglabājas pozitīva, liecinot par jomas kopējo izaugsmes tendenci.
Kā ziņots, ka "Luminor līzings" pagājušajā gadā strādāja ar 28,957 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 11,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 45,1% un bija 1,2 miljoni eiro.
"Luminor līzings" reģistrēta 1997.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 6 401 844 eiro. Uzņēmuma īpašnieks ir Igaunijas "Luminor Bank".