Foto: Ieva Čīka/LETA

Aviācijas izglītības pilotāža 

Jāmeklē balanss starp profesionālajām un akadēmiskajām prasībām

Egons Mudulis, 2018. gada 02. maijs plkst. 10:00
Tevi varētu interesēt
2018. gada 30. aprīlis plkst. 10:43
2018. gada 27. aprīlis plkst. 6:41
2018. gada 25. aprīlis plkst. 13:58

To sarunā ar Dienas Biznesu pirms Rīgas Aviācijas foruma 10. maijā norāda Transporta un sakaru institūta (TSI) rektora v.i., VAS Starptautiskā lidosta Rīga padomes priekšsēdētājs Juris Kanels.

Runājot par situāciju Latvijas aviācijas izglītības jomā, J. Kanels saka, ka to ietemkē dažādi faktori, tostarp tādi, kas attiecas uz izglītības sistēmu kopumā. Mācību iestāžu skaits ir liels, ir arī augstskolas, kas piedāvā aviācijas izglītību: Rīgas Tehniskā universitāte (RTU), kā arī divas privātās augstskolas – TSI un Rīgas Aeronavigācijas institūts (RAI). Ir vairākas mazākas privātas mācību iestādes, kas organizē pilotu apmācību. Augstskolu darbību nosaka ne tikai aviācijas nozares, bet arī izglītības sistēmu regulējošie dokumenti. «Tas ir sarežģīti, jo prasības un pieejas ir ļoti dažādas,» saka rektors, atbildot uz jautājumu, vai tas ir labi vai slikti. Tas ir arī viens no problēmjautājumiem, par ko viņš runās forumā. Mācību iestādēm ir jāievēro gan Izglītības un Augstskolu likumu un citu normatīvo aktu prasības attiecībā uz studiju akreditāciju, gan profesionālās prasības, ko nosaka Starptautiskās Civilās aviācijas organizācija (ICAO), Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) un Latvijas Civilās aviācijas aģentūra. Akadēmiskās un profesionālās prasības ir dažādas. Piemēram, programmas apjoms, ko nosaka EASA attiecībā uz mehāniķu apmācību, atšķiras no apjoma, ja to grib īstenot kā akadēmisku studiju programmu ar iespēju studentiem beigās saņemt bakalaura grādu. Pēc viņa teiktā, nevienai no pamatprofesijām – ne pilotiem, ne dispečeriem –, nemaz nerunājot par tehniķiem vai mehāniķiem, nekur pasaulē netiek prasīta augstākā izglītība, bet ir nepieciešamas zināšanas, reakcija, spēja uzņemties lielu atbildību. Lai piesaistītu studentus, gan Latvijā, gan citviet Eiropā augstākās mācību iestādes veido aizvien jaunas studiju programmas, līdztekus profesionālajai apmācībai piedāvājot bakalaura vai maģistra diplomu. Aviokompāniju pārstāvji gan mēdz teikt, ka viņiem to nevajag, bet vajag lai sagatavotu profesionālus kadrus. Rezultātā diemžēl neveidojas kopīga platforma starp industriju un mācību iestādēm, un tas neveicina visas sistēmas kopējo attīsību. Tai pašā laikā ir skaidrs, ka studenti domā par savu nākotni, par to, lai viņiem būtu augstākā izglītība, kas nākotnē varētu ļaut mainīt darba jomu vai līmeni.

Uz jautājumu, vai aviācijas uzņēmumiem nevajadzētu būt vienalga, ko dara mācību iestādes, ja vien viņiem ir pieejami atbilstoši kadri, J. Kanels saka, ka tā tomēr ir kopīga problēma. Proti, industrija ‒ īpaši mūsu reģionā ‒ lielākoties nerūpējas par darbinieku sagatavošanu un grib visu gatavu. Ir gan labi piemēri kā Latvijas Gaisa satiksme, kas plāno un arī apmaksā dispečeru apmācību. Turpretī liela daļa aviokompāniju ar pilotu apmācību nenodarbojas un naudu tajā neiegulda, meklējot jau gatavus kadrus ar visām licencēm. Šajā ziņā mācību iestādes var ja ne gluži izvirzīt nozarei pretenzijas, tad vismaz identificēt to kā problēmu un rosināt sēsties pie viena galda, lai runātu par kadru sagatavošanu. Uz norādi, ka airBaltic veido Pilotu akadēmiju, viņš saka, ka lidsabiedrība iegulda materiālajā bāzē, nevis apmaksā kādam studijas. Ja vispārējai izglītībai ir piejami valsts garantēti studiju kredīti, tad uz pilotu gatavošanu tas neattiecas, jo summa ir vairākas reizes lielāka kā standarta studiju maksas. Vaicāts par risinājumiem, J. Kanels min gan industrijas iesaisti, gan valsts apmāksātas studiju vietas. Savulaik CAA ierosinājusi, ka, piemēram, dispečeru vai mehāniķu apmācībai varētu būt valsts pasūtījums, bet nekāds lēmums nav ticis pieņemts. Pie šī jautājuma varētu atgriezties, diskutējot ar ministriju par valsts aviācijas stratēģiju.

Visu rakstu Aviācijas izglītības pilotāža lasiet 2. maija laikrakstā Dienas Bizness.

Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 25. aprīlis plkst. 14:11

No 25. līdz 27. aprīlim Vācijas pilsētā Berlīnē notiek pasaules mēroga aviācijas...

2018. gada 17. aprīlis plkst. 10:13

Latvijas lidsabiedrība airBaltic 16. aprīlī sāka lidojumus jaunā maršrutā no starptautiskās lidostas...

2018. gada 16. aprīlis plkst. 15:08

Aviokompānija «airBaltic» 2018. gada pirmajā ceturksnī kopumā pārvadājusi 729 897 pasažierus...

2018. gada 12. aprīlis plkst. 14:23

Latvijas lidsabiedrība «airBaltic» 2017. gadā par 16,8 miljoniem eiro palielinājusi savu operatīvo...

2018. gada 04. aprīlis plkst. 13:36

Latvijas nacionālās aviokompānijas airBaltic vadītājs Martins Gauss pagājušajā gadā algā saņēmis...

Nepalaid garām

Investējot 80 tūkst. eiro SIA Emil Company Europe Ventspilī izveidojis manikīra putekļu...

Lielu interesi par basketbolu raisījis Eiropas čempionāts, pēc kura Individuālās sagatavošanas...

Jūlija beigās durvis vērs 25 milj. eiro vērtā Valsts Ventspils Mūzikas vidusskola...

Latvija autoskolu apmācību līmeņa jomā nav pati sliktākā valsts pasaulē, bet arī...

Mēbeļu veikals–noliktava Likvy LV Jūrkalnes tehnoloģiskajā parkā ir atvērts tikai izpārdošanas...

Rīgā plānots ieviest jaunu aplikāciju Flipix, kas apmaiņā pret reklāmu noskatīšanos sniegs...

No šīs sadaļas
2018. gada 30. aprīlis plkst. 11:18

Polijas nacionālās aviokompānijas «LOT Polish Airlines» darbinieki otrdien, 1. maijā uzsāks streiku,...

2018. gada 30. aprīlis plkst. 10:43

Latvijas lidsabiedrība airBaltic svētdien, 29. aprīlī, uzsāka lidojumus jaunā maršrutā no Starptautiskās...

2018. gada 27. aprīlis plkst. 14:51

AS «Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca» (DLRR) līdzšinējais valdes priekšsēdētājs Vladimirs...

2018. gada 26. aprīlis plkst. 18:09

Trešdien, 25.aprīlī, Satiksmes ministrijas valsts sekretāra Kaspara Ozoliņa vadībā notika Loģistikas...

2018. gada 25. aprīlis plkst. 14:11

No 25. līdz 27. aprīlim Vācijas pilsētā Berlīnē notiek pasaules mēroga aviācijas...

2018. gada 25. aprīlis plkst. 13:58

Forumā grib veicināt Latvijas atpazīstamību, diskutēt par nozares aktualitātēm...

2018. gada 25. aprīlis plkst. 13:11

VAS Latvijas gaisa satiksme (LGS) trešdien, 25. aprīlī godināja metu konkursa Rīgas...

2018. gada 25. aprīlis plkst. 11:18

Līdz 2020. gadam tiks sakārtoti visi galvenie A kategorijas autoceļi. Tā Dienas Bizness,...

2018. gada 24. aprīlis plkst. 14:46

Lidsabiedrība «Wizz Air» paziņojusi, ka šogad netālu no Budapeštas Ferenca Lista lidostas...

2018. gada 19. aprīlis plkst. 17:17

Naktī no 18.aprīļā uz 19.aprīli no dzelzceļa stacijas Šestokai Lietuvā caur Latviju...