Četros mēnešos pārvadā trīs pasažierus

2018. gada 14. septembris plkst. 6:19
Dalies ar šo rakstu

Četru mēnešu laikā izpildīti divi reisi, pārvadāti trīs pasažieri un ieņēmumi no pārdotajām biļetēm ir 2,10 eiro – šāds rezultāts ir pilotprojektam par sabiedrisko transportu pēc pieprasījuma.

Latvijā pilotprojekts par sabiedrisko transportu pēc pieprasījuma tika uzsākts 16. maijā 20 km garajā maršrutā Līvāni–Mežancāni–Līvāni. Pakalpojuma izmantošanas pārbaudīšanu plānots pabeigt 15. septembrī. Dienu pirms pilotprojekta noslēguma Līvānu novada vadība laikrakstam norāda, ka šādu iznākumu prognozējusi jau maijā.

«Mēs necerējām, ka atsaucība būs lielāka, ne velti reiss iepriekš notika tikai reizi nedēļā. Kopumā šaubāmies, vai pakalpojums – transports pēc pasūtījuma - iedzīvosies,» secina Līvānu novada domes priekšsēdētāja vietniece Ginta Kraukle. Skepses iemesli ir iedzīvotāju kontingents, kas dzīvo nomaļos apvidos, – tie pārsvarā ir seniori, kuriem nav autotransporta, un viņu raksturs attur no šāda pakalpojuma izmantošanas. «Iedzīvotājs padomā, ka nebūs ērti sev vienam saukt transportu, un to nedara. Otrs iemesls – nav iespējams paredzēt, kā vecais cilvēks jutīsies pēc dienas. Transports pēc pasūtījuma ir jāizsauc 24 stundas iepriekš, un cilvēks baidās saukt, domājot, ka būs jāmaksā sods kā par nepamatotu neatliekamās palīdzības izsaukšanu,» skaidro G. Kraukle. Otra iedzīvotāju grupa, kas dzīvo maršruta Līvāni–Mežancāni teritorijā, ir viensētu saimnieki, kuriem ir savs transports, un sabiedriskā transporta piedāvājums viņus neinteresē.

Pasažieru pārvadājumi mazapdzīvotās vietās būtu daudz efektīvāki, ja tos uzticētu pašvaldībām, norāda G. Kraukle. Pašvaldības pārzina situāciju un vairumā gadījumu organizē skolēnu pārvadājumus, tādēļ maršruta izveidošana nomaļos ciemos nesagādātu grūtības. «Šobrīd jau pārvadājam skolēnus, bet pašvaldības nedrīkst pārdot biļetes un pārvadāt, piemēram, lauku sieviņu, kas gaida transportu kopā ar bērniem un grib nokļūt pilsētā. Šādi pašvaldības pārvadājumi būtu daudz lētāki, jo cilvēku nomaļos apvidos nav daudz un kļūst arvien mazāk,» spriež G. Kraukle. Kopumā Līvānu novada pašvaldība uzskata par pareizu rīcību, ka lielie autobusi netiek sūtīti ikdienas maršrutos, kuros ir ļoti maz pasažieru. Šādi tiek ietaupīti valsts resursi, taču Līvānu novada vadība uzsver - ja nerentablos pārvadājumus savā teritorijā drīkstētu veikt pašvaldība, nauda tiktu izmantota vēl efektīvāk.

Visu rakstu Četros mēnešos pārvadā trīs pasažierus lasiet piektdienas, 14.septembra laikrakstā Dienas Bizness!

Dalies ar šo rakstu