Jaunākais izdevums

Uzņēmums SIA "LowTech" nodarbojas ar izstāžu stendu un iekārtu būvniecību, un tam krīze sākās vēl pirms Latvijā tika izsludināts ārkārtas stāvoklis. Saprotot, ka šis laiks tik ātri nepaies, bija jādomā, ko darīt tālāk, un tā radusies ideja par pedāļauto.

"Mūsu uzņēmums nodarbojās ar starptautisku izstāžu stendu ražošanu Eiropā. Tā kā Covid-19 laikā tika atcelti visi jau praktiski realizētie pasūtījumi un neviens jauns klāt nenāca, bija ātri jādomā, kā glābt uzņēmumu, jo trieciens bija pamatīgs. Turklāt neizskatījās, ka tuvākajā laikā atsāksies tik liela pulcēšanās, lai izstāžu centri atsāktu darbu. Mūsu izejas situācija - mums ir darbnīca, instrumenti, frēze un brīvas darba rokas - jautājums, ko ar to visu darīt? Bijām arī vieni no Covid-19 laika sejas aizsargvairogu ražotājiem, taču pienāca brīdis, kad bija skaidrs, ka mums no šīs Covid-19 krīzes ir jādistancējas. Ar sievu Līvu mājās runājām, ka varētu ražot produktu, kas gan mums, gan patērētājam radītu prieku un nebūtu saistīts ar visu šo stresaino un nomācošo situāciju.

Sākām domāt par produktiem bērniem un ģimenēm. Un atcerējos par savu bērnības nerealizēto sapni - pedāļauto "Moskvich". Atceros, ka kaimiņpuikām bija, un man arī dikti gribējās. Mana sirds "iedegās", un mēs abi ar sievu zinājām, ka būtu vērts pamēģināt. Nākamajā dienā, runājot ar kolēģiem, izrādījās, ka mums visiem tas ir bijis bērnībā nerealizētais sapnis. Tā nu depresīvais bezdarba laiks mums iedeva iespēju izpausties - uzmodelēt un uztaisīt pirmo liela izmēra auto, kas derētu pieaugušajiem. Pirmās nedēļas laikā no dažādiem darbnīcā atrodamiem materiāliem pirmais prototips bija gatavs, un pēc divām nedēļām visi sēdāmies to izmēģināt. Mums - četriem pieaugušiem vīriešiem - ļoti patika. Tā kā daļa no mums ir vecāki, tad tika uztaisīti divi mazāka izmēra "GoCar" pedāļauto un iedoti bērniem pamēģināt. Bērni bija sajūsmā. Tā guvām lielāku pārliecību piedāvāt to arī citiem. Tagad esam kārtīgi iestrādājušies, esam ieguldījuši daudzas stundas, lai piedāvātu tos Latvijā, un plānojam tos virzīt arī uz citiem pasaules tirgiem," par produkta rašanos biznesa portālam db.lv stāsta uzņēmuma pārstāvis Reinis Ornicāns.

"GoCar" veidots ar mērķi, lai bērni darbotos un pavadītu laiku kopā ar vecākiem - no salikšanas brīža līdz kopīgiem izbraucieniem. "Ceram, ka mūsu produkts veicinās to, ka bērni pavada mazāk laika pie ekrāniem un rod vairāk prieka, esot ārā aktīvākās nodarbēs," saka R. Ornicāns. "GoCar" pedāļauto veidots kā konstruktors, iepakojumā ir divas dažādas instrukcijas un instrumentu komplekti - viens bērniem, viens - vecākiem.

Salīdzinot ar bērnības "Moskvitch" pedāļauto, "GoCar" produkta radīšanā īpaši piestrādāts pie tā, lai mīšanās ir ērtāka un braukšanas uzsākšana vieglāka, stāsta R. Ornicāns. "Mūsu ražošanas komandā ir tehniskais inženieris, galdnieks, aviācijas entuziasts un lidaparātu dizaineris, kas kopā izstrādāja to, kā auto kustēsies, kā izskatīsies un kādi materiāli tiks izmantoti, kā arī to, cik viegli jāgriežas stūrei, cik elastīgiem jābūt savienojumiem un kā uzlabot jau sen visiem zināmo pedāļu mehānismu, lai to būtu viegli un ērti vadīt. Speciāli šim auto pat tika izstrādātas īpašas gultņu un pievadu sistēmas, lai to visu nodrošinātu," skaidro uzņēmējs. "Garantija kā visiem produktiem ir 24 mēneši, bet visi auto ir būvēti ar domu, ka tos būs iespējams nodot arī nākamajam braucējam pēc tam, kad pirmais braucējs ir izaudzis," viņš teic.

Patlaban "GoCar" piedāvā trīs izmērus: S (3-5 gadu vecumam), M (6-10 gadu vecumam) un L (10+ un pieaugušajiem). Lielākā interese šobrīd ir par S izmēra pedāļauto. "Tikko esam izlaiduši trīs dizaina sērijas un drīzumā plānojam piedāvāt arī dažādus papildaprīkojumus - dubļu sargi, gaismas, mantu kaste un tamlīdzīgi. Viens no lielākajiem papildinājumiem "GoCar" attīstībā plānojas rudenī, kad izlaidīsim ziemas papildaprīkojumu, lai "GoCar" pedāļauto būtu izmantojams arī braucieniem pa sniegu un ledu, un nošļūcieniem pa kalniņiem," informē R. Ornicāns.

No septembra beigām plānots uzsākt pārdošanu arī Baltijas valstīs un ASV. Šobrīd norisinās sarunas arī ar dažādām izklaides vietām.

"Pirms Covid-19 uzliesmojuma mūsu darba rutīna sastāvēja no nestandarta risinājumu meklēšanas un to ražošanas. Tā bija piemērota izejas pozīcija pedāļauto izstrādē," atzīst R. Ornicāns.

Pedāļauto tiek ražots no saplākšņa un apstrādāts ar videi un bērniem draudzīgu eļļu, kas nodrošina koka detaļu izturību pret mitrumu un mehāniskiem bojājumiem. Savukārt, visas metāla detaļas taisītas no nerūsējošā tērauda, kas ir dārgāk, bet nodrošina auto izmantošanu arī lietus laikā.

"Ražošana šobrīd notiek Rīgā, Ganību dambī. Tur atrodas mūsu iekārtas un telpas. Atsākoties izstāžu laikam, plānojam daļu ražošanas pārcelt uz atsevišķām telpām, lai varētu uzlabot ražošanas ātrumu. Izskatās, ka "GoCar" pedāļauto tiks atdalīts kā uzņēmums no līdzšinējā un izstāžu pakalpojums tiks nodrošināts "LowTech" paspārnē, tiklīdz tam būs atkal pieprasījums," stāsta R. Ornicāns.

Visas koka detaļas tiek frēzētas ar CNC frēzi un slīpētas ar slīpmašīnām, pēc tam eļļotas. Metāla detaļas tiek grieztas ar lāzeri un metinātas. "Izejmateriālus iepērkam no Latvijas uzņēmumiem. Šajā laikā ir svarīgi vienam otru atbalstīt. Vienīgais, kas nesanāk no vietējiem, ir riteņi. Tos pasūtām no Igaunijas uzņēmuma," stāsta uzņēmējs.

Šobrīd "GoCar" izstrādē ir ieguldīti aptuveni 8000 eiro, neskaitot mārketinga izdevumus. "Jāteic, ka finansējums ir bijis ļoti ierobežojošs faktors. Līdz ar to šobrīd runājam ar "Altum" par projekta atbalstu, lai varētu paātrināt un optimizēt ražošanas procesu, kā arī uzsākt eksportu. Plānojam startēt arī LIAA biznesa inkubatoru programmā, kā arī eksporta veicināšanas programmās," informē R. Ornicāns.

No saplākšņa loksnes līdz gatavam, iepakotam auto ražošana aizņem apmēram piecas darbadienas, bet tiek strādāts, lai šo laiku samazinātu līdz divām darbadienām. Pirmā mēneša laikā izgatavotas un klientiem nogādātas apmēram 20 mašīnītes.

Produkta cena ir no 360 līdz 450 eiro. "Jāatzīst, redzam to, ka cena ir diezgan bremzējošs faktors Latvijas pircējam, tāpēc fokusējamies uz ražošanas optimizēšanu. Lētākas mantas, protams, ir daudz vieglāk ātri nopirkt un arī ātri izmest. Taču mēs paši komandā esam noskaņoti neatbalstīt šo ātro patēriņa ieradumu un centīsimies turēties pie kvalitātes standartiem, ražojot pedāļauto no augstas kvalitātes materiāliem, lai šī nav kārtējā manta, kas saplīsusi ātri tiek nomainīta pēc vienas vasaras. Ir jūtams arī tas, ka Covid-19 krīze ir skārusi cilvēku iepirkšanās lēmumu pieņemšanas procesu - ne tikai cenas dēļ, bet arī neziņas dēļ par to, vai gadījumā pēc pāris nedēļām nesāksies otrais pandēmijas vilnis," pieredzē dalās R. Ornicāns.

Jautāts par konkurenci, viņš teic: "Ir pieejami visādi plastmasīgi pedāļauto no Ķīnas ražotājiem. Ir metālīgi pedāļauto, kas pasūtāmi internetā par līdzīgām cenām, taču tie ir vairāk mērķēti uz šo bērnības atmiņu reproducēšanu. Mēs neesam kopējuši vecos modeļus un vairāk esam fokusējušies uz kvalitātes un lietojamības uzlabošanu. Pedāļauto kā tādi ir bijuši pieejami tikai bērniem. Esam pirmie, kas piedāvā pedāļauto arī lielajā izmērā. Latvijā par konkurentiem varētu uzskatīt arī bērnu elektrisko auto un dažādu balansa ritenīšu tirgotājus. Plašākā spektrā konkurence ir liela, taču redzam, ka "GoCar" ir savas atšķirības un priekšrocības, kas nepārklājas ar citiem un uzrunā konkrētu mērķauditoriju."

Runājot par biznesa vidi Latvijā, R. Ornicāns pauž: "Šķiet, ka daudzi jaunie uzņēmēji strādā pilna laika slodzi un tad brīvajā laikā attīsta savu ideju, investējot pašu iekrājumus un saņemtās ikmēneša algas, līdz ar to netiek veltīts viss pieejamais laiks uzņēmuma attīstībai. Šāds darbības veids nav ne produktīvs, ne veselīgs. Šajā fāzē ir svarīgs arī ātrums un fleksibilitāte. No valsts puses ātrums un fleksibilitāte nav īsti atbalstoša. Piemēram, Latvijā šobrīd finanšu līdzekļu piesaistes process ir lēnāks, salīdzinot ar kaimiņvalstīm. Tas, protams, absolūti nepalīdz mūsu konkurētspējai. No otras puses globalizācija un digitālais laikmets ir pavēruši durvis dažādām ārvalstu sadarbībām, līdz ar to varam meklēt iespējas un partnerus citās valstīs, vēl aizvien nodrošinot ražošanu no Latvijas, kur darbaspēka un materiālu izmaksas tomēr ir salīdzinoši mazākas nekā citviet pasaulē."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstīs 7. augustā tiek atklāts jauns PEPCO tīkla veikals. Trijos gados pēc ienākšanas Baltijas tirgū zemo cenu apģērbu un bērnu preču veikalu tīklā PEPCO būs 102 veikali, tomēr šajās valstīs zīmols saredz izaugsmi un plāno turpmāku attīstību, meklējot sadarbības partnerus arī mazajās pilsētās.

Par veikalu tīkla un reizē zīmola PEPCO attīstības plāniem Baltijā Dienas Bizness izjautāja starptautiskā uzņēmuma Baltijas operāciju vadītāju Aleksandru Čikaidzi.

Pastāstiet par PEPCO veikalu tīklu! Cik valstīs jūs tirgojat savu produkciju?

Patlaban esam pārstāvēti 11 valstīs. Tās ir trīs Baltijas valstis, Polija, Čehija, Slovākija, Ungārija, Horvātija, Slovēnija, Rumānija un Bulgārija. Veikalus grasāmies atvērt Itālijā un Serbijā.

Cik ilgi strādājat Baltijā?

Pirmo veikalu Baltijas valstīs mēs atklājām Lietuvā – Marijampolē. Tas notika 2017. gada 1. decembrī. Pirmais PEPCO veikals Igaunijā tika atvērts 2018. gada 8. jūnijā. Pēc būtības vēl nav pagājuši pat trīs gadi, kad sākām strādāt tieši Baltijas valstīs. Latvijā pirmo veikalu atvērām 2018. gada 23. martā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zīmola "Foldlife" mērķis ir panākt, ka kartona mēbeles pircēju acīs kļūst par tādu pašu produktu kā līdz šim plašāk lietotās metāla, koka un plastmasas mēbeles.

Produkts patlaban ir pārtapšanas stadijā no eksotiska eko dizaina priekšmeta uz plaša patēriņa preci.

Mēbeļu ražošanā tiek izmantots gofrētais kartons, kas pilnībā saražots no pārstrādātas makulatūras un kuru ražo arī Latvijā. Kartona mēbeles atbilst nākotnes zaļās ekonomikas galvenajiem principiem - izgatavotas no atjaunojamiem dabas resursiem, no otrreiz pārstrādātiem materiāliem, aizņem maz telpas gan lietojot, gan transportējot, ir 100% pārstrādājamas vai 100% sadalās dabā, nenodarot kaitējumu.

Pieprasītākie zīmola produkti ir kartona soliņi, bet ārvalstu tirdzniecības partneri bieži izvēlas komplektu – soliņš, krēsls un galds. Patlaban uzņēmumā norisinās tehnoloģiski uzlabojumi ražošanas procesā, dažiem produktiem pārstrādājot dizainu, lai tie būtu ražojami bez roku darba. Visus dizaina risinājumus izstrādā uzņēmumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viltošanas izraisītais ekonomiskais un sociālais kaitējums mazina valdību ieņēmumus un var atbalstīt tādus smagus noziegumus kā narkotiku tirdzniecība un nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana, ziņo "Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma" birojs (EUIPO).

Ziņojumā lēsts, ka valdības Eiropas Savienībā (ES) zaudē kopumā līdz 15 miljardiem eiro gadā tirgū esošu viltotu preču dēļ, jo ir mazāk ieņēmumu no tiešajiem un netiešajiem nodokļiem, kā arī sociālajām iemaksām, ko nelegālie ražotāji nemaksā.

Turklāt saskaņā ar EUIPO aplēsēm ES ik gadu viltošanas dēļ tiek zaudēti 19 miljardi eiro tirdzniecības ieņēmumu kosmētikas un ķermeņa kopšanas nozarē, vīna un stipro alkoholisko dzērienu nozarē, farmācijas nozarē un rotaļlietu un spēļu nozarē. Kā arī, viltojumus nepārbauda tik stingri kā oriģinālās preces, lai pārliecinātos, vai tās ir drošas cilvēku patēriņam vai lietošanai. Analīzē redzams, ka reģistrētās bīstamās viltotās preces tika novērtētas kā tādas, kas var radīt būtisku risku patērētājiem. Lielākā daļa minēto preču bija paredzētas bērniem - rotaļlietas, bērnu aprūpes preces vai bērnu apģērbs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziepju burbuļu veidošana var būt mācību materiāls, ar kura palīdzību rotaļāšanās procesā apgūt burtus, ciparus, figūras un krāsas.

Burbuļu māksliniece un SIA "Burbuļu spēles" dibinātāja Alīse Potaša daudz strādā ar īpašajiem bērniem, kā arī ar burbuļu veidošanas darbnīcām ir apbraukājusi gandrīz visus Latvijas cietumus, piedaloties projektā "Ģimenes diena", lai sekmētu ģimenes saikņu nostiprināšanu un notiesāto iekļaušanos sabiedrībā. "Novēroju, ka burbuļiem piemīt "maģiskas" spējas – tie nomierina, iepriecina, sajūsmina, dod pārliecību par savām spējām. Bērniem patīk darboties ar burbuļiem un viņi ir gatavi to darīt ilgāk, nekā jebkuru citu nodarbi. Tāpēc sāku domāt, kā šai jautrajai rotaļai piešķirt papildus pievienoto vērtību un nonācu pie idejas, ka burbuļu veidošana varētu būt mācību materiāls, ar kura palīdzību rotaļājoties varētu apgūt burtus, ciparus, figūras, krāsas," stāsta A. Potaša.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbu sācis pirmais "XIMIVOGUE" veikals Latvijā, kas ir daļa no dienvidkorejiešu dizaina, modes un plaša patēriņa preču veikalu ķēdes, kas aptver kopumā vairāk nekā 1890 veikalus visā pasaulē.

Veikala līdzīpašniece Helēna Bikova norāda, ka "XIMIVOGUE" ienākšana Latvijas tirgū sakritusi ar neprognozējamu periodu, taču pirmās klientu atsauksmes un pārdošanas rezultāti uzrādot pozitīvas tendences: "Nenoliedzami – veikala atvēršanu ļoti ietekmēja pandēmija un ar to saistītie ierobežojumi kā Latvijā, tā citur pasaulē, piemēram, slēgtu rūpnīcu, ostu un robežu dēļ mūsu plāni vairākkārt mainījās."

Viņa atklāj, ka sākotnēji tika izlemts veikalu tirdzniecības centra "Rīga Plaza" telpās atvērt testa režīmā ar vien trešdaļu sortimenta, plauktus piepildot pakāpeniski.

"Pirmajās divās dienās tika izpirktas visas dakšas un karotes, tāpat liels pieprasījums bija pēc plīša mantiņām, kosmētikas un manikīra piederumiem. Šobrīd veikala sortiments ir pilnībā nokomplektēts," stāsta "XIMIVOGUE" pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Joprojām maldīgs priekšstats par kokapstrādi

Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta "MeKa" direktors Andrejs Domkins, 13.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodienas jauniešiem trūkst izpratnes par kokapstrādes procesiem un produktu izveides stadijām, un tas savukārt veicina aplama priekšstata veidošanos par kokapstrādes nozari kopumā.

Daudziem mūsdienu sabiedrībā vienīgā saskarsme ir tikai un vienīgi ar galaproduktu, kas atrodams veikalos, bet iztrūkst priekšstata par to, kā nonāk līdz šai konkrētajai mēbelei vai būvniecības materiālam – kā top dizains, kā tiek izvēlēts izejmateriāls un kā tas tiek iepriekš sagatavots pirms izmantošanas, un kurā brīdī cilvēks ar savu darbu pievieno produktam vērtību.

Tas ir izslīdējis no audzināšanas. Citu valstu prakse liecina, ka bērns jau ļoti agrā vecumā tiek iepazīstināts ar dažādu profesiju praktisko pusi, šādi radot priekšstatu par nodarbi un attīsta tai nepieciešamās iemaņas. Latvijas gadījumā viss notiek krietni vēlāk, un jaunietis, sasniedzot pieaugušu vecumu, tikai tad sāk praktiski domāt, ar ko dzīvē vēlētos nodarboties, kādu profesiju izvēlēties un tad no šī sākumpunkta uzsāk virzību izvēlētajā nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja rīkotais ikgadējais gadatirgus šogad atzīmētu 50. jubilejas sezonu, taču pulcēšanās ierobežojumu dēļ gadatirgus norise tika pārcelta uz 2021. gadu. Lai nodrošinātu pircējiem no Latvijas un ārzemēm iespēju iegādāties vietējo amatnieku un mājražotāju preces un tirgotājiem pārdot jau saražoto, izveidots tirgošanās portāls egadatirgus.lv.

Šobrīd egadatirgus.lv reģistrējušies vairāk nekā 130 amatnieki un mājražotāji no visas Latvijas.

Produkti ir izvietoti vairākās kategorijās – keramika; koks un tāss, tekstils; rotaļlietas; metāls; rotas; āda; stikls un pārtika un dzērieni, no kurām pārstāvētākās šobrīd ir tekstils, rotas un koka izstrādājumi.

Visvairāk tirgotāju pieteikušies no Rīgas un apkārtnes (50 %), Vidzemes (17 %), Zemgales (12 %), Latgales (11 %) un Kurzemes (10 %).

"Atskārstot, ka šogad lielie amatnieku svētki nevar noritēt kā ierasts, vēlējāmies tomēr šo gadu Latvijas amatniecības vēsturē atzīmēt kā būtisku, jo rūpes par savējiem un nepieciešamība izcelt un lolot vietējos darinājumus ir tikai augusi. Arī šajā on-line Gadatirgū piedalīsies amatnieki un mājražotāji, kuri sevi ir pierādījuši. Esam ļoti priecīgi par amatnieku un mājražotāju atsaucību un interesi pircējus sastapt arī virtuāli. Pateicoties viņiem, Latvijas amatniecība un mājražošanas tradīcijas tiek uzturētas dzīvas, jo tikai tā varam saglabāt šo nozīmīgo kultūras mantojumu. Mēs atšķirībā no daudzām tautām varam būt lepni, ka mums patiešām ir izdevies saglabāt to, kas daudziem jau zudis," stāsta Kristīne Kūla, Brīvdabas muzeja direktora vietniece.

Komentāri

Pievienot komentāru