Jaunākais izdevums

Lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums «Skycop» ir uzsācis petīciju, kuras mērķis ir mainīt esošo likumdošanu un neļaut vairs iepriekš plānotiem streikiem būt par kompensācijas atteikuma iemeslu

Aviopasažieri ir aicināti izteikt viedokli un parakstīties interneta platformā «Avaaz» (https://ej.uz/qis9), paužot savu nostāju pret pastāvošo likumdošanu.

Pagaidām petīciju parakstījuši nedaudz vairāk nekā 370 cilvēki. «Šobrīd esam secinājuši, ka cilvēki nelabprāt uzticas globālām petīcījam, tādēļ esam procesā, lai petīciju izveidotu katrā valstī lokāli. Šobrīd mūsu mērķis ir līdz šī gada decembrim savākt 100 tūkstošus parakstu,» saka Marjus Stonkus (Marius Stonkus), «Skycop» izpilddirektors.

Lietuvas jaunuzņēmums «Skycop» cīnās par pasažieru tiesībām ar aviolīnijām, kas izvairās no kompensāciju izmaksāšanas par kavētiem vai atceltiem lidojumiem. Uzņēmums piedāvā ceļotājiem, kuri vīlušies aviolīnijās, atgūt naudu par kavētu, atceltu vai pārpildītu lidojumu, izmantojot starptautisko platformu skycop.com. «Skycop» pārvalda kompensāciju portfeli vairāk nekā trīs miljonu eiro vērtībā. Precīzs skaits, cik ceļotājiem uzņēmums ir palīdzējis, netiek atklāts, bet «Skycop» strādā ar pieprasījumiem no 173 valstīm.

M. Stonkus stāsta, ka petīcijas galvenais iemesls ir ilgstoša aviokompāniju negodprātīga rīcība un aviopasažieru tiesību aizstāvēšana. Uzņēmums uzrauga tirgu saistībā ar reisu kavējumiem un atcelšanām. Iemeslam, kādēļ tiek atcelti vai kavējas reisi vairumā gadījumu ir nozīmīga loma, lai noteiktu, vai pasažieri var pieprasīt kompensāciju. Eiropas Savienības regula nr. 261/2004 nosaka, ka gadījumā, ja lidojums kavējas ilgāk par trīs stundām, atcelts mazāk nekā 14 stundas pirms izlidošanas vai uz reisu pārdots vairāk biļešu nekā ir vietu, katram pasažierim ir tiesības uz kompensāciju no 250 līdz 600 eiro apmērā. Šī regula attiecas uz visiem lidojumiem Eiropas Savienībā, kas ielido ES ar ES aviokompāniju un izlido no ES. «2017. gada nogalē mēs atskārtām, ka no arodbiedrībām tiek saņemts daudz sūdzību par konfliktiem ar aviosabiedrībām saistībā ar darba apstākļiem, atalgojumu un sociālajām garantijām. Līdz šim brīdim aviokompāniju darbinieku streiki, tostarp tie, kurus organizē piloti, lidmašīnu apkalpojošais personāls un citi uzņēmumā strādājošie, tiek uzskatīti par ārkārtējiem apstākļiem – tādiem, kas ir ārpus lidsabiedrības atbildības un kontroles, ļaujot aviokompānijām izvairīties no kompensāciju izmaksas, kā to nosaka regula. «Skycop» apkopotie dati liecina, ka laika periodā no 2010. gada līdz 2015. gadam ES konstatēti 95 gadījumi, kas rezultējušies 176 streiku aktivitāšu dienās. Taču atkarībā no streika vietas, apmēra un ilguma dažos gadījumos konstatēta negatīva ietekme uz gaisa satiksmi ilgāku laika periodu, nekā notiek streiks. Tas jo sevišķi novērojams gadījumos, kad streiki norisinās ilgāk par vienu dienu un tūkstošiem pasažieru nav bijis iespējas sasniegt savu plānoto galamērķi un kad paredzētie traucējumi turpinās arī nākamajā dienā,» saka M. Stonkus. No 2010. līdz 2015. gadam streiku dēļ ES novērojams gan atcelto, gan aizkavēto lidojumu skaita pieaugums. «Skycop» datu analīze liecina, ka šajā sešu gadu periodā bijuši 24 miljoni papildu kavēšanās minūšu un papildu lidojumu atcelšana ietekmējusi vidēji aptuveni 1,5 miljonus pasažieru gadā, kas veido sešus miljardus eiro neizmaksātās lidojumu kompensācijās.

«Šogad gandrīz visā Eiropā novērojami streiki. Arodbiedrības savā starpā apvienojas un kļūst aizvien aktīvākas un neatlaidīgākas. Šogad norisinājušies tik daudz streiku, cik pēdējos piecos gados kopā un ietekmējuši jau aptuveni 1,5 miljonus pasažieru. Tā ir kā bumba, kas agri vai vēlu sprāgs, tas ir tikai laika jautājums – darbinieki redz ekonomikas izaugsmi, civilās aviācijas tirgus palielinās, aviokompānijas ziņo par rekordlielām peļņām katru ceturksni, bet vienīgā lieta, kas nemainās, ir aviokompāniju darbinieku algas – tās tika samazinātas ekonomikas krīzes laikā pirms aptuveni desmit gadiem un joprojām atrodas tādā pašā līmenī. Redzot šādu netaisnību, arodbiedrības kļūst neapmierinātākas. Tas rada lielas galvassāpes lidsabiedrībām, jo tās zaudē ienākumus, un ikdienas darbs tiek pilnībā apturēts. Aviokompānijas glābj vienīgi «ārkārtēji apstākļi». Beigu beigās visvairāk no tā visa cieš ceļotājs – plāni ir pilnībā sagrauti, par lidmašīnu biļetēm iztērētā nauda ir zaudēta, rezervētās naktsmītnes, ekskursijas un viss pārējais ieplānotais ir zaudēts, turklāt papildus tam – par šo murgu netiek saņemta kompensācija,» saka M. Stonkus.

Viņš uzskata, ka šī situācija nav ārkārtēji apstākļi, bet gan sekas, ko rada slikta pārvaldība un darbinieku vajadzību ignorēšana. Aviokompāniju pienākums ir izvairīties no streikiem un šādām situācijām. «Ja tas nav iespējams, tad tām pašām jāuzņemas atbildība un saviem klientiem jāizmaksā kompensācijas, jo lidsabiedrības jau laikus zina, ka darbinieki pieprasa labākus darba apstākļus, lielākas algas utt. Viss, kas viņiem ir jādara, ir jācenšas panākt vienošanās. Ja tiktu skaidri uzrakstīts, ka darbinieku streiki ir darba devēju atbildība, kā tas faktiski arī ir, tad ceļotāji būtu vairāk aizsargāti.,» teic M. Sonkus.

Vaicāts, cik šādi streiki izmaksā pasažieriem, viņš teic, ka ir grūti aprēķināt izmaksas, jo situācijas ir dažādas – gadījumā, ja lidojums tiktu atcelts vai kavētos ilgāk par trīs stundām, aviokompānijai ir pienākums nodrošināt vietu citā reisā, pasažierim par to papildus nepiemaksājot, tāpat jānodrošina arī pārtika un ūdens, kā arī, ja nākamais reiss ir citā dienā – arī naktsmītne. Papildus tam pasažierim pienāktos kompensācija 250 līdz 600 eiro apmērā. «Tas, cik klientam izmaksās viesnīcu, aktivitāšu rezervācijas atcelšana, pārlidojumi u.c. plānu maiņa, ir atkarīgs no situācijas, bet zaudējumi var būt pat vairāku tūkstošu eiro apmērā,» norāda M. Stonkus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Tiesā pret airBaltic prasa izmaksāt kompensācijas 385 pasažieriem

Lelde Petrāne, Žanete Hāka, 05.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums «Skycop», pamatojoties uz ES regulu 261/2004, pērn iesūdzēja tiesā aviokompāniju «airBaltic», pieprasot izmaksāt lidojumu kompensācijas 385 pasažieriem par kavētu, atceltu vai virspārdotu lidojumu.

«Pēc garas un smagas cīņas Lietuvas tiesā, panākta vienošanās, ka «airBaltic» izmaksās pieprasīto kompensāciju summu aptuveni 120 tūkstošu eiro apmērā,» teikts Skycop paziņojumā.

Tiesa gan, «airBaltic» atsevišķā paziņojumā šos apgalvojumus noraida, uzsverot, ka pašlaik uzņēmums uzsācis izlīguma sarunas, kuru ietvaros izlīgumi tiks slēgti katrā individuālajā gadījumā atsevišķi.

«Šajā procesā tiks vērtēts, vai kompensācija pasažieriem būtu jāizmaksā atbilstoši Regulai 261/2004, kā arī, vai Skycop procesa laikā iesniegs atbilstošus procesuālos dokumentus. Pirms tiesas kompensācijas Skycop klientiem netika izmaksātas gadījumos, kad Skycop prasītais kompensācijas apmērs nebija atbilstošs Regulas 261/2004 noteikumiem, vai arī Skycop nesniedza atbilstošus dokumentus, lai būtu iespējams pārliecināties par viņu pārstāvības tiesībām,» norāda «airBaltic».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas nacionālās aviokompānijas «LOT Polish Airlines» darbinieki otrdien, 1. maijā uzsāks streiku, kas tuvākajās dienās var būtiski ietekmēt aviosatiksmi reģionā - ieplānotie reisi starp Varšavas Šopēna lidostu un Baltijas valstīm var kavēties vai tikt atcelti, informē lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums «Skycop».

«Skycop» vērš avioceļotāju uzmanību iespējamiem traucējumiem un aicina laikus iepazīties ar savām tiesībām, un būt gataviem iespējamām izmaiņām ceļojuma plānos.

Lielākajā riska zonā šobrīd ir lidojumi maršrutos Rīga – Varšava, Viļņa – Varšava un Tallina – Varšava, tāpat plānotais streiks ietekmēs arī ceļotājus, kam Polijā paredzēta pārsēšanās lidojumam uz citu galamērķi.

«LOT Polish Airlines» streiks ir klasificējams kā iepriekš plānots, tādēļ aviopasažieri, kuru reisi kavēsies vai tiks atcelti, nevarēs pieprasīt kompensāciju par sagādātajām neērtībām. Neraugoties uz to, aviokompānijām, balstoties uz Eiropas Savienības likumdošanu, ir pienākums nodrošināt aviopasažieriem pirmās nepieciešamības preces.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#50% gadījumu, kad lidmašīna galamērķī ierodas ar nokavēšanos, pie vainas parasti ir aviokompānijas.

50% gadījumu, kad lidmašīna galamērķī ierodas ar nokavēšanos, pie vainas parasti ir aviokompānijas

«Iemesli mēdz būt gan neefektīvs apkalpes darbs un aizkavēšanās, neatbilstošs degvielas uzpildes grafiks. 30% lidojumu tiek atcelti saistībā ar sliktiem laikapstākļiem, bet citi iemesli ir tehniskas problēmas, drošības draudi,» stāsta lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmuma Skycop izpilddirektors Marjus Stonkus (Marius Stonkus).

Var izcelt kompensējamos un nekompensējamos lidojuma kavēšanās vai atcelšanas iemeslus. «Pamatojoties uz Eiropas Savienības normatīviem, katram aviopasažierim ir tiesības pieprasīt kompensāciju līdz pat 600 eiro vērtībā šādos gadījumos: ja tā lidojums ir kavējies ilgāk par trim stundām, ja tas ir ticis atcelts ar mazāk nekā 14 dienu iepriekšēju informēšanu, ja pasažierim ir tikusi atteikta iekāpšana saistībā ar aviobiļešu t.s. virspārdošanu,» stāsta M. Stonkus. Tomēr, ja lidojums ir ticis atcelts vai kavējas saistībā ar neparedzamiem (ārkārtas) apstākļiem – drošības apdraudējuma, lidmašīnas ražotāju kļūdas, politisko nemieru vai nelabvēlīgu laikapstākļu dēļ – pieprasīt kompensāciju nav iespējams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Brexit dēļ palielinās risks lidojumu masveida atcelšanai

Marius Stonkus - lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmuma Skycop izpilddirektors, 21.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc aptuveni gada Lielbritānija būs izstājusies no Eiropas Savienības, taču joprojām nav skaidrības par to, kā gaidāmais Brexit ietekmēs avionozari un pasažierus.

Šobrīd joprojām ir spēkā ES regula 261/2004, kas aizsargā aviopasažierus pret atceltiem, aizkavētiem vai virspārdotiem lidojumiem, taču, līdz ar izstāšanos no Eiropas Savienības 2019. gada martā visas tiesības vairs nebūs piemērojamas ES iedzīvotājiem, kuri ceļo no un uz Lielbritāniju. Līdzīgi kā ar citiem ES noteikumiem, arī šis regulējums vairs nebūs spēkā, kā rezultātā Eiropas un tostarp Latvijas pasažieriem nebūs iespēja saņemt kompensācijas par Lielbritānijas aviokompāniju radītajiem zaudējumiem.

Ir pagājis gads kopš publiskajā telpā parādījās pirmā informācija par sekām, ar kurām var nākties saskarties ES aviopasažieriem, stājoties spēkā Brexit. Lai arī ir izskanējušas neskaitāmas spekulācijas par ļaunāko iespējamo scenāriju pēc 2019. gada marta, aviokompānijas joprojām nav saņēmušas alternatīvu risinājumu konkrētajai situācijai. Jaunākie dati liecina, ka Lielbritānijā šobrīd dzīvo un strādā aptuveni 100 000 latviešu, tādēļ Brexit iznākums nopietni ietekmēs vēl lielāku skaitu cilvēku gan Latvijā, gan Lielbritānijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

FOTO: TOP 10 pasaules ilgākie lidojumi

Laura Mazbērziņa, 18.10.2018

10. vieta

Johannesburga – Atlanta

Aviokompānija: Delta

Laiks ceļā: 16h

Nolidotie km: 13 582

Foto: pixabay

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās nav vajadzīgas 80 dienas, lai apceļotu pasauli, nepieciešami tikai daži pārlidojumi un esi jau galamērķī.

Īsie pārlidojumi ir lieliski un ērti, bet garie lidojumi tomēr ir iespaidīgāki. Lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums «Skycop» piedāvā aplūkot 10 pasaulē garākos pārlidojumus, kā arī sniedz padomus, kā sagatavoties garākiem lidojumiem.

Plašāk par to, kuri ir pasaules ilgākie lidojumi, skatiet raksta galerijā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Lietuvas AviaAM Leasing būvēs četrzvaigžņu viesnīcu pie lidostas Rīga

LETA, 03.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas lidmašīnu līzinga kompānijas «AviaAM Leasing» meitasuzņēmums «DG21» plāno investēt 15 miljonus eiro četrzvaigžņu viesnīcas būvē pie lidostas «Rīga», paziņojusi kompānija.

Viesnīcu ar 200 numuriem plānots atklāt 2021.gadā.

«AviaAM Leasing» arī plāno par pieciem miljoniem eiro būvēt luksusa viesu namu «Loop svečiu namai» ar desmit numuriem Viļņas apkārtnē.

«AviaAM Leasing» netieši pieder Lietuvas uzņēmējam Ģediminam Žiemelim, kurš kontrolē arī aviācijas risinājumu holdingu «Avia Solutions Group», farmācijas grupu «Pharnasanta Group», kravas aviokompāniju «Sky Gates», beznodokļu tirdzniecības uzņēmumu «Globus Distribution», kompāniju «Skycop», kas palīdz pasažieriem piedzīt kompensācijas no aviokompānijām, tūroperatoru «BPC Travel», vairākas nekustamā īpašuma kompānijas un citus uzņēmumus.

Komentāri

Pievienot komentāru