Transports un loģistika

Igaunija veidos jauno nacionālo aviokompāniju

LETA, 16.09.2015

Jaunākais izdevums

Igaunijas valdība gatavojas izveidot jaunu uzņēmumu, kas pārņemtu nacionālās aviokompānijas Estonian Air lomu gadījumā, ja Eiropas Komisija (EK) pieņems nelabvēlīgu lēmumu attiecībā uz lidsabiedrībai piešķirto valsts finansējumu, vēsta Postimees.

Igaunijas televīzija ETV ziņo, ka investīciju apjoms uzņēmuma akciju kapitālā veido 40,7 miljonus eiro.

«Igaunijai ir jābūt gatavai gan uz pozitīvu, gan negatīvu [EK] lēmumu, tāpēc valdība ir pilnvarojusi ekonomisko lietu un infrastruktūras ministru izveidot valstij piederošu uzņēmumu ar akciju kapitālu 40,7 miljonu eiro apmērā. Galvenais šīs kompānijas mērķis ir izveidot aviokompāniju un struktūru šajā grupā, lai spētu apkalpot Igaunijas gaisa pakalpojumu tirgu un nodrošināt pakalpojumus citām aviosabiedrībām,» pavēstījis Ekonomisko lietu un komunikāciju ministrijas preses nodaļas vadītājs Rasmuss Rūda.

Rūda norādīja, ka nauda investīcijām jaunajā uzņēmumā jau tikusi atvēlēta valsts budžetā. Iepriekš šī nauda tika paredzēta Estonian Air rekapitalizācijai, ja EK lēmums būs pozitīvs.

«Ja lēmums par valsts piešķirto finansējumu būs pozitīvs, Estonian Air apvienosies ar jauno grupu un par iemaksāto kapitālu Estonian Air atmaksās valsts piešķirto aizdevumu, kura apjoms arī veido 40,7 miljonus eiro,» sacīja Rūda.

«Ja lēmums būs negatīvs, tad grupa pati sāks pasūtīt lidojumus, lai apkalpotu Igaunijas tirgu un nodrošinātu Igaunijai savienojumus ar ārpasauli nepieciešamajā līmenī. Valdība Tallinā bāzētas vietējās aviokompānijas pastāvēšanu uzskata par ļoti svarīgu. No tās ir atkarīga Igaunijas ekonomikas labklājība, tās ietekme uz iekšzemes kopproduktu (IKP) ir gandrīz 1% kopīgi ar tūrismu un mūsu cilvēku iespējām ceļot,» uzsver Rūda.

Kā jau LETA ziņoja, EK veic visaptverošu izmeklēšanu par 40,7 miljonu eiro valsts finansējuma piešķiršanu Igaunijas nacionālās aviokompānijas Estonian Air restrukturizācijai laika posmā no 2011. līdz 2014.gadam.

Briseles izmeklēšana Estonian Air lietā ievilkusies vairāku iemeslu dēļ, tostarp atbildīgā komisāra nomaiņas, Igaunijas nacionālo vēlēšanu un EK iesniegtā lidsabiedrības restrukturizācijas plāna labojumu dēļ.

Igaunijas mediji ziņo, ka EK lēmumu varētu pasludināt rudenī - trīs gadus pēc izmeklēšanas uzsākšanas.

2013.gadā Igaunija informēja EK par 40,7 miljonu eiro vērtas Estonian Air rekapitalizācijas īstenošanu, ņemot vērā lidsabiedrības finansiālās problēmas vairāku gadu garumā.

Estonian Air restrukturizācijas plānu ir paredzēts īstenot periodā no 2013. līdz 2017.gadam. Šis plāns paredz būtiski samazināt Estonian Air maršrutu un lidmašīnu skaitu, likvidējot arī darbvietas.

Ja EK lēmums tomēr būs negatīvs, Estonian Air nāksies valstij atmaksāt visu summu - 40,7 miljonus eiro - kopā ar procentiem.

2013.gadu lidsabiedrība Estonian Air noslēdza ar 49,2 miljonu eiro tīrajiem zaudējumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Šī gada sākums būs nozīmīgs satiksmes ministram, jo gandrīz pēc divu gadu stratēģiskā investora meklējumiem ir jāatrāda rezultāts.

Šī gada sākums būs nozīmīgs satiksmes ministram, jo gandrīz pēc divu gadu stratēģiskā investora meklējumiem ir jāatrāda rezultāts. Uzdevums nav vienkāršs, par ko varētu liecināt tas, ka ministrs vairs nerunā par stratēģiskā investora piesaisti, bet, iespējams, uz valdību virzīs finanšu investora piedāvājumu.

Daudzi igauņi un lietuvieši mūs apskauž par Air Baltic un Rīgas kā Baltijas avio nozares centru, tomēr uzņēmuma uzturēšana ir prasījusi lielus valsts līdzekļus, jo īpaši pēc B. Flika atstātā «mantojuma», ar kura sekām uzņēmums cīnās vēl šodien.

Valsts pēdējo sešu gadu laikā uzņēmumā Air Baltic ir ieguldījusi apmēram 220 miljonus eiro: no 2010. līdz 2012. gadam tika veiktas ap 140 miljonu eiro valsts investīcijas, ieskaitot LVRTC iegādātās 0% obligācijas un divus kapitalizētus valsts aizdevumus, bet 2015. gada nogalē valsts ieguldīja vēl 80 miljonus eiro kopā ar Vācijas investoru Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Neoficiāla informācija: EK pieņēmusi negatīvu lēmumu par Igaunijas valdības palīdzību Estonian Air

LETA, 06.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc neoficiālas informācijas, Eiropas Komisijas (EK) konkurences ģenerāldirektorāts piektdien pieņēmis nelabvēlīgu lēmumu attiecībā uz Igaunijas aviokompānijai Estonian Air piešķirto valsts finansējumu, kas lidsabiedrībai tagad jāatmaksā valstij.

EK attiecīgo lēmumu publicēs sestdien.

Igaunijas valdība laika posmā no 2008. līdz 2014.gadam Estonian Air akciju kapitālā un glābšanā ieguldījusi aptuveni 130 miljonus eiro.

Tikmēr Igaunija veido jaunu valsts aviokompāniju AS Nordic Aviation Group, kas pārņems nacionālās aviokompānijas lomu.

EK veica visaptverošu izmeklēšanu par 40,7 miljonu eiro valsts finansējuma piešķiršanu Estonian Air restrukturizācijai laika posmā no 2011. līdz 2014.gadam.

Briseles izmeklēšana Estonian Air lietā aizkavējās vairāku iemeslu dēļ, tostarp atbildīgā komisāra nomaiņas, Igaunijas nacionālo vēlēšanu un EK iesniegtā lidsabiedrības restrukturizācijas plāna labojumu dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Estonian Air iesniedz tiesā bankrota pieteikumu

LETA, 20.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas bijusī nacionālā lidsabiedrība Estonian Air, kas pēdējo reisu veica 7.novembrī, iesniegusi tiesā bankrota pieteikumu.

Piektdien Estonian Air iesniedza Harju apriņķa tiesā bankrota pieteikumu, kurā lūdz tiesu sākt bankrota procesu, noteikt datumu sēdei, kurā izskatīs bankrota pieteikumu un iecels pagaidu bankrota administratoru, aģentūrai BNS teica kompānijas preses pārstāve Ilona Eskelinena.

Jau ziņots, ka Estonian Air 13.novembrī nosūtīja vēstuli kreditoriem, kurā lūdza viņu piekrišanu nesamaksāto algu un atlaišanas pabalstu izmaksai darbiniekiem, norādot, ka tas samazinās Estonian Air aktīvus, no kuriem daļēji varētu tikt apmierinātas kreditoru prasības. Vēstulē kreditoru atbilde tika lūgta līdz 18.novembrim. Līdz šim termiņam 27 kreditori sniedza savu atbildi, un astoņas atbildes bija negatīvas, arī no viena no lielākajiem kreditoriem - Skandināvijas aviokompānijas SAS. Tādējādi kompānija nevar samaksāt darbiniekiem, pirms nav norēķinājusies ar citiem kreditoriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ceļojumiem izvēlas aviotransportu

Aļona Zandere, 17.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemo aviobiļešu cenu dēļ izteikti lielākā daļa tūristu izvēlas aviolidojumus; arī Latvijā pārvietošanās lidojot pieaug

Aviolidojumu nozīme attiecībā uz Latvijas ārējo tūrismu arvien pieaug. Kaut gan ekskursijas ar autobusiem vai braucieni ar kruīza kuģiem bauda uzticīgo klientu pieprasījumu, teju visi tūrisma operatori lielākoties piedāvā tādas ceļojumu paketes, kurās paredzēti pārlidojumi ar lidmašīnu.

Ceļojumu biroja Jēkaba ceļojumi direktore Ilze Alksne DB stāsta, ka apmēram 80% uzņēmuma klientu izvēlas tādu ceļojumu maršrutus, kuros iekļauti arī aviopārvadājumi. Varētu pieļaut, ka iemesls ir zemās aviobiļešu cenas, tomēr I. Alksne to neapstiprina: «Tā īsti nevaram runāt par aviobiļešu cenu kritumu, jo aviobiļetes ir lētas tikai tad, ja tās tiek nopirktas laicīgi. Ja izvēlas lidojumu pēc dažām dienām, tad cenas parasti nav zemas. Zemākas cenas vēl ir novērojamas virzienos, kur nav īsti sezona un tūristi brauc mazāk.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviācijā operacionālā līmenī valda stabilitāte, bažas rada neskaidrā nākotnes stratēģija, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Vasara Latvijas nacionālajai aviokompānijai AirBaltic, salīdzinājumā ar citām reģiona aviokompānijām, ir iesākusies veiksmīgi. 2014. gads ir noslēgts ar 10,7 milj. eiro lielu peļņu, un vasarā AirBaltic no Rīgas piedāvās piecus jaunus galamērķus – uz Alborgu, Dubrovnikiem, Rodas salu, Salonikiem un Pizu. Savukārt no Tallinas AirBaltic ir sācis lidojumus uz Berlīni, Vīni un Parīzi. Igaunijas aviokompānijai Estonian Air joprojām klājas diezgan grūti – nav pozitīvi izbeigta Eiropas Komisijas izmeklēšana par ieguldīto valsts naudu aviokompānijā, un pērnais gads tika noslēgts ar 6,4 milj. eiro zaudējumiem. Tāpēc par AirBaltic aktivitātēm Tallinā Estonian Air nepriecājas, un tās vadītājs Jans Palmers publiski pārmetis AirBaltic negodīgu konkurenci, izvēloties tos pašus maršrutus, kuros jau lido Estonian Air. Par pārmetumiem AirBaltic vadītājs Martins Gauss tikai paraustījis plecus, piebilzdams, ka Latvijas tirgus ir limitēts, tāpēc aviokompānijai, kas par savu mājastirgu jau tradicionāli uzskata visu Baltiju, ienākumi jāgūst citviet. Turklāt situācija tirgū ir tāda, ka «vai nu konsolidē kādu, vai tiec konsolidēts». Maija vidū jaunu iespēju AirBaltic radīja arī darbību pārtraukusī Lietuvas aviokompānija Air Lituanica. DB jau rakstīja, ka 2012. gadā pēc bijušā Viļņas mēra Artura Zuokas iniciatīvas dibinātajai aviokompānijai Air Lituanica kapitāla nepietiekamības, tirgus piesātinātības un izvēlētās stratēģijas dēļ ilgs mūžs nav prognozējams. AirBaltic bija pirmā aviokompānija, kas paziņoja, ka pārņem daļu no Air Lituanica maršrutiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) pēc padziļinātas izmeklēšanas nolēmusi, ka Igaunijas sniegtais atbalsts aviokompānijai Estonian Air devis tai neattaisnotu pārsvaru pār konkurentiem, pārkāpjot Eiropas Savienības (ES) valsts palīdzības noteikumus, teikts sestdien publicētā EK lēmumā.

Estonian Air tādējādi ir jāatmaksā jau saņemtais valsts finansējums, kas saskaņā ar EK rīcībā esošo informāciju ir aptuveni 85 miljoni eiro plus procenti un tā nevar saņemt papildus paredzētos 40 miljonus eiro restrukturizācijai.

Estonian Air nepārtraukti zaudējumus cieš kopš 2006.gada. EK izmeklēšanā noskaidrots, ka Igaunijas sniegtā palīdzībā neatbilst ES valsts palīdzības normām, jo vairākkārtīgais valsts atbalsts nav nodrošinājis kompānijas atgriešanos pie peļņas gūšanas un nav ierobežojis palīdzības radītos konkurences kropļojumus.

Tikmēr Estonian Air vadība pēc EK lēmuma publicēšanas paziņoja, ka pārtrauc visu savu uzņēmējdarbību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Airbaltic meklē naudu

Egons Mudulis, 10.04.2019

Latvijas nacionālās lidsabiedrības valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AirBaltic pasažieru skaits, apgrozījums, peļņa aug; kompānija domā par jauniem tirgiem, taču investora jeb naudas piesaistes jautājums arvien aktuāls

To sarunā (1. aprīlī) ar Dienas Biznesu norāda Latvijas nacionālās lidsabiedrības valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Fragments no intervijas, kas publicēta 10. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness:

Kas ir tā lieta uz galda jūsu priekšā, par ko esat tik gandarīts?

Esam ar to ļoti lepni. Tā ir augstākā nozares balva, ko Air Transport World (ATW) reizi gadā pasniedz dažādās kategorijās. Esam vienīgā lidsabiedrība, kas to – Tirgus līdera balvu (vietējā tirgū) ‒ saņēmusi divreiz pēc kārtas. Īpaši lepnu mani darīja tas, ka, saņemot to airBaltic vārdā Ņujorkā, uz skatuves ar mani kopā bija Lufthansa vadītājs. uzvarēja arī Airbus 220, Air New Zealand. Pazīstami vārdi. Mēs nākam no mazas valsts. Prasīju auditorijai, kurš ir bijis Latvijā. Apmēram 10 cilvēki pacēla roku. Ja jūs tur būtu bijis, jūs būtu lepns par savu valsti un lidsabiedrību. Tas bija ļoti iespaidīgi. Tas dod lielu starptautisku publicitāti, un tā ir atzinība mūsu cilvēkiem par labi paveiktu darbu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā lidosta Rīga saglabā vadošo lomu reģionā, plāno pasažieru skaita kāpumu un jaunu infrastruktūru

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda VAS Starptautiskā lidosta Rīga valdes priekšsēdētāja Ilona Līce. Viņa sāk ar ļoti labu ziņu. Proti, lidosta saņēmusi Eiropas Komisijas atzinumu, ka Latvijas valsts dividenžu politika attiecībā uz lidostu nav uzskatāma par valsts atbalstu. Tas nozīmē, ka no 2018. g. līdz 2023. g. lielāko daļu dividenžu varēs atstāt uzņēmuma rīcībā infrastruktūras projektu attīstībai. «Tas savukārt nozīmē, ka lidostas attīstības 6. kārta būs simtprocentīgi.»

Fragments no intervijas, kas publicēta 10. maija laikrakstā Dienas Bizness:

Vai tiešām tā ir, ka nekur un nekad ES valstis lidostas neatbalsta?

Lidostas virs pieciem milj. pasažieru nē. EK ļoti strikti seko avioindustrijas un valsts attiecībām .

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas aviokompānijas Estonian Air valdes loceklis Erki Urva uzskata, ka Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic plāni izveidot 11 tiešos lidojumus no Tallinas ir maz ticami un Latvijas Ekonomikas ministrijas ierosinājums citām valstīm iegādāties airBaltic akcijas ir neiespējams, vēsta Postimees.

«airBaltic blefo un viņi tā rīkojušies arī agrāk,» izdevumam Postimees norāda Urva. «Vēl tikai nesen viņi centās izveidot lielu skaitu tiešo lidojumu no Viļņas, taču tas beidzās ar pasažieru pārvadāšanu uz Rīgas lidostu. Ja tādas lielas starptautiskas kompānijas kā Ryanair nav spējušas izveidot tiešos lidojumus no Tallinas, tad mūsu tirgus līdz šim nav kļuvis citādāks latviešiem.»

Urva sacīja, ka airBaltic akciju iegāde Igaunijas valstij nav iespējama, ņemot vērā noteikumus par valsts palīdzību.

«Ja airBaltic lielākais akcionārs Latvijas valsts ziedotu akcijas Igaunijas valstij, tad tas varētu būt apspriežams, taču valsts naudas investēšana nav iespējama,» uzsver Urva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas un Igaunijas aeronavigācijas uzņēmumiem aviodispečerus sagatavos Somijā, aģentūrai LETA pavēstīja VAS «Latvijas gaisa satiksme» (LGS) pārstāvis Arnis Lapiņš.

Viņš norādīja, ka LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš, Igaunijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja «Lennuliiklusteeninduse» («Estonian Air Navigation Service», EANS) valdes priekšsēdētājs Tanels Rautits un Somijas aeronavigācijas uzņēmuma «Air Navigation Services Finland Oy» («ANS Finland») vadītājs Raine Luojuss piedalījās ceremonijā par godu līgumu parakstīšanai par gaisa satiksmes vadības dispečeru apmācību Latvijas un Igaunijas uzņēmumiem.

«Gaisa satiksmes vadības dispečeri ir ļoti prestiža, taču reta profesija. Šie dispečeri Latvijā strādā tikai LGS, tāpēc viņu sagatavošana notiek tikai tad, kad mūsu uzņēmumā rodas vajadzība pēc jauniem darbiniekiem. Aviācijas nozarei attīstoties, pašlaik ir nepieciešami jauni speciālisti, un viņus sagatavos mūsu somu kolēģi,» skaidroja Tauriņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas gaisa satiksme sniegs pakalpojumus Igaunijas partnerim

Lelde Petrāne, 18.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šā gada 18. augusta valsts akciju sabiedrība Latvijas gaisa satiksme (LGS) nodrošinās AFTN/AMHS sistēmas operatora pakalpojumus Igaunijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam Estonian Air Navigation Service (EANS). LGS turpmāk attālināti darbosies arī EANS komunikācijas centra vārdā.

Šādu sadarbību paredz jūnijā starp EANS un LGS parakstītais līgums.

Ideja par šādu sadarbības modeli EANS radās 2015. gada beigās, kad tā iegādājās modernu Frequentis ražotu AFTN/AMHS sistēmu, kam līdzīgas izmanto vairākās Ziemeļeiropas valstīs. EANS veiktā sākotnējā analīze apliecināja, ka izmaksu ziņā visefektīvāk ir nodot AFTN/AMHS operēšanas pakalpojumus citam aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam, kam jau ir atbilstoša pieredze šajā jomā. Pēc iespēju un piedāvājumu apzināšanas par perspektīvāko partneri tika izraudzīta Latvijas gaisa satiksme.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

LGS un Igaunijas EANS apņemas kopīgi izstrādāt tālvadības torņa tehnoloģijas

Lelde Petrāne, 16.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas un Igaunijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji VAS Latvijas gaisa satiksme (LGS) un Lennuliiklusteeninduse Aktsiaselts (Estonian Air Navigation Services - EANS) ir gatavi kopīgi izstrādāt gaisa satiksmes vadības risinājumu Tālvadības tornis (Remote Control Tower – turpmāk rTWR).

Kopīgo apņemšanos apliecināja LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš un EANS valdes priekšsēdētājs Tanels Rautitss (Tanel Rautits), parakstot sadarbības memorandu par rTWR izstrādi.

Parakstītajā memorandā abi partneri apsver iespējas apvienot resursus jaunu tehnoloģiju un risinājumu izstrādē un personāla apmācībās, tā panākot līdzekļu ietaupījumu.

Memorands paredz informācijas un dokumentu apmaiņu, pētījumu, programmu izstrādes un citu darbību koordināciju, kopīgu analīzes veikšanu, kā arī resursu piešķiršanu darbam. Partneri arī kopīgi izstrādās pamatojumu, lai panāktu Eiropas Savienības finansējuma piešķiršanu projekta īstenošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Luminor kā stratēģiskais biznesa konsultants pievienojies bijušais TransferWise operāciju vadītājs

Dienas Bizness, 16.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 16. maija kā stratēģiskais biznesa konsultants Luminor pievienojies Veids Stouks, kurš iepriekš bijis naudas pārvedumu kompānijas TransferWise operāciju vadītājs.

Viņš atbalstīs Luminor vadības komandu uzņēmuma biznesa stratēģijas plāna izstrādē, tostarp veicinot veiksmīgu mērķu izpildi un īstenošanu produktu un pakalpojumu, finanšu un riska jomās.

Pirms TransferWise Veids trīs gadus darbojās kā Igaunijas nacionālās aviosabiedrības Estonian Air finanšu direktors un astoņus gadus Swedbank Group, Igaunijas bankā ieņemot dažādas pozīcijas, tai skaitā finanšu direktora un Swedbank Group Finanšu nodaļas vecākā analītiķa. Strādājot TransferWise kādarbību vadītājam, viņa komanda bija atbildīga par klientu naudas pārvedumiem un aizsardzību.

«Luminor es pievienojos, lai strādātu dažādos izpilddirektoram un vadības komandai paredzētos projektos. Ņemot vērā Luminor pēcapvienošanās un pārmaiņu procesu posmu, būs nepieciešams papildus atbalsts, un es ar nepacietību gaidu iespēju pielietot savu pagātnes pieredzi, lai pārmaiņas palīdzētu veikt iespējami ātri un izdevīgi mūsu klientiem,» saka Veids Stouks, jaunieceltais Luminor Groupstratēģiskā biznesa konsultants.

Komentāri

Pievienot komentāru